Forum » Off Topic » Snik-Snak
Ændring af lokomotivfører uddannelsen

Udskriv debat

  Ændring af lokomotivfører uddannelsen
Skrevet af amh, 18/9-2009 12:35 (#1)

Jeg sad og læste dette fra Trafikstyrelsens hjemmeside;

http://www.trafik...02009.ashx


Der står at Trafikstyrelsen ønsker kravene ændret så det ikke kræver et svendebrev, eller gymnasial uddannelse... Sådan at det åbner op for at andre kan søge ind og ikke det snævre antal som tager sådan en uddannelse.

Måske der er håb forude for dem som ønsker og blive lokomotivfører?
Brugers avatar
amh

Meget øvet



Antal indlæg: 437
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Roskilde
Alder: 35
Status:



SV: Ændring af lokomotivfører uddannelsen
Skrevet af Thomas_, 18/9-2009 14:33 (#2)

jo.. hvis man ikke er farveblind.. Det krav ændre de nok næbbe. Sad
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Ændring af lokomotivfører uddannelsen
Skrevet af amh, 18/9-2009 14:44 (#3)

Så vidt jeg kan se opfylder jeg de helbredsmæssige krav, men ikke overenskomstmæssige krav (HTX, svendebrev osv.) Så jeg håber da at det i nær fremtid bliver lavet om.
Brugers avatar
amh

Meget øvet



Antal indlæg: 437
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Roskilde
Alder: 35
Status:


SV: Ændring af lokomotivfører uddannelsen
Skrevet af Walker, 18/9-2009 15:58 (#4)

Linket fra trafikstyrelsen du henviser til har vist været debatteret hæftigt herinde før.
Så måske det er en god idé at læse de andre tråde.

Men nu når denne tråd alligevel er her Wink
Faktum er at der tidligst bliver set på de forslag (læs: forslag) i linket i 2011, hvor der er overenskomstforhandlinger igen.

Men en slækkelse på optagelseskravene vil DJF næppe gå med til. Så en ændring er nok ikke nært forestående.
Hvilket jeg personligt synes er ganske fint. Der er en grund til der er optagelseskrav og der er ingen grund til at slække på dem, så der bliver fri optagelse, som fx på linie med en AMU uddannelse.
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Ændring af lokomotivfører uddannelsen
Skrevet af KH, 18/9-2009 16:38 (#5)

Når vi nu er inde på kravene, så henvendte min studievejleder på HTX sig til mig i går. Han havde netop snakket med DJF's (Dansk Jernbaneforbund's) uddannelseschef eller uddannelsessekratær (kan ikke huske titlen), fordi han har fået en forespørgsel fra en på 25 år der gerne vil på HTX for at blive lokomotivfører. Personen fra DJF skulle efter sigende havde sagt at man arbejder på at ændre kravene så HTX i fremtiden ikke vil være adgangsgivende til lokomotivfører-uddannelsen. Denne mand på 25 år blev derfor rådet til at finde andre veje at kvalificere sig til uddannelsen på!

Dette er nyt for mig og jeg håber da ikke det er noget man for alvor arbejder på at få indført inden for de næste par år. Nogen herinde der ved noget? I samme omgang fortalte studievejlederen at ny STX med matematik og fysik stadig er adgangsgivende til uddannelsen, hvilket jeg har fået opfattelsen af at det ikke skulle være..
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Ændring af lokomotivfører uddannelsen
Skrevet af Sølvpilen, 18/9-2009 19:51 (#6)

Hvis der endelig skal være krav til ungdomsuddannelser (som indtil videre lyder til at være HTX eller svendebrev), skal det da også være nogle som har relevans for lokofører uddannelsen.
Brugers avatar
Sølvpilen

Meget øvet



Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008
Bopæl: Århus
Alder: 35
Status:



SV: Ændring af lokomotivfører uddannelsen
Skrevet af Walker, 19/9-2009 18:33 (#7)

KH skrev: Når vi nu er inde på kravene, så henvendte min studievejleder på HTX sig til mig i går. Han havde netop snakket med DJF's (Dansk Jernbaneforbund's) uddannelseschef eller uddannelsessekratær (kan ikke huske titlen), fordi han har fået en forespørgsel fra en på 25 år der gerne vil på HTX for at blive lokomotivfører. Personen fra DJF skulle efter sigende havde sagt at man arbejder på at ændre kravene så HTX i fremtiden ikke vil være adgangsgivende til lokomotivfører-uddannelsen. Denne mand på 25 år blev derfor rådet til at finde andre veje at kvalificere sig til uddannelsen på!

Dette er nyt for mig og jeg håber da ikke det er noget man for alvor arbejder på at få indført inden for de næste par år. Nogen herinde der ved noget? I samme omgang fortalte studievejlederen at ny STX med matematik og fysik stadig er adgangsgivende til uddannelsen, hvilket jeg har fået opfattelsen af at det ikke skulle være..




Det du skriver her lyder meget interessant må man sige. Og jeg må også indrømme at jeg heller ikke håber det bliver til noget.
Men umiddelbart lyder det som noget af en røverhistorie.
Jeg ved ikke hvad det skulle gavne at fjerne HTX som adgangskrav. Gad vide om STX også er på vej ud?
Ved du noget om det?

Og til det sidste du skriver, jeg er også af den opfattelse at nyere STX'er ikke kan komme i betragtning.
Jeg er rimelig sikker på man skal have en matematisk studentereksamen. Så dem, der blev færdige efter den nye gymnasie ordning trådte i kraft, kan ikke komme i betragtning.

Men som jeg har skrevet så mange gange før, der sker tidligst noget 2011, hvor der er overenskomstforhandlinger igen. Så tiden må vise hvad der sker.
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Togklargørings uddannelsen.. Real-Life-Tog 3 26-09-2010 11:08
Lokomotivfører i England Real-Life-Tog 5 21-06-2009 18:32
Ændring i DSBFirsts ledelse Real-Life-Tog 7 22-02-2009 22:20
Problem ved ændring af kørselsretning Aktiviteter 5 14-01-2009 20:21
Ændring af skærmopløsning Andet 9 08-12-2008 12:47
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: