Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
S-togsnettet anno 2030?

Udskriv debat

  S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af AndreasM, 21/5-2010 10:18 (#21)

Jimbow skrev: Jeg syns som sådan ikke der er noget galt med den nuværende metro og Cityringen, men de burde suppleres af letbaner fx i brogaderne for at bringe flere passager ind i systemet.

Der er ikke noget galt med den som sådan nej, men havde man lavet den som s-bane som det i rigtig mange år var tanken, så havde man i dag haft et solidt grundlag for at fortsætte en pæn del af trafikken igennem indre by ved driftsproblemer. Køreledningseksemplet i Valby den anden dag er et godt eksempel, her måtte både passagerne fra Høje Taastrup grenen og Frederikssundsvej grenen rodes ud i et kaos af busser og tog, havde man haft fortsat s-banen ind fra Vanløse/Frederiksberg i en tunnelbane, så ville det have set helt anderledes ud.

Derudover er det jo ret tydeligt at metroen allerede idag kører på kanten af hvad der er muligt, hvad angår passagerantallet i myldretiden på det centrale stykke. Og der er grænser for hvor tæt de kan køre, selv med førerløse tog. Og skal man til at gøre perronnerne længere, kunne man jo lige så godt have lavet s-bane i første omgang.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:



SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af DVG, 21/5-2010 10:31 (#22)

Ja min plan for ændringer ville slet ikke inkluderer hverken Roskilde, Helsingør eller Kastrup men tage udgangspunkt i forbedring af de nuværende linjer.

Først ville jeg forbinde Frederikssundsbanen med metroen i Flintholm, derved forsvinder 9 tog i timen fra boulevardbanen, tilgengæld ville jeg så indlægge en ny linje lad os kalde den D mellem Flintholm-Valby-Klampenborg.

Nu vil jeg så lave den største ændring, bygning af en ny citytunnel fra Ellebjerg-Vesterbro-Hovedbanegården(Rådhuspladsen)-Frue plads-Nørreport-Rigshospitalet-Bispebjerg. Derved kan A og E ligges over i denne.
Nu er der så kommet yderligt med strækninger som ikke betjenes men dette klares med at lave F til en rigtigt ringlinje: København H-Svanemøllen-Ryparken-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg-København H, for at have plads i boulevardbanen må F nødvendigvis nu kører med 4/6 min interval.

Uafhængigt af dette kunne der også anlægges en helt nu metro strækning svarende til 5A/350S: Herlev-Husum-Nørrebro-Nørreport-Kongens nytorv-Sundbyvester plads-Tårnby st.
I Herlev kunne der laves sporforbindelse så nogle tog til/fra Frederikssund kører både via Vanløse og via Nørrebro.
Fra Tårnby til Dragør kører der stadigt bus da beboerne i Dragør nok ikke vil have en metro ud til deres gamle husWink

Dette er naturligvis dybt urealistisk Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Jimbow, 21/5-2010 10:55 (#23)

En lidt mere kortsigtet (og realistisk) løsning på Frederikssundsbanen, kunne være at indsætte en ekstra linje H mellem Frederikssund og Flintholm i myldretiden. Så ville både linje C og H køre i 10 minutters drift.
Desværre er det nok nødvendigt med et nyt vendespor på bysiden af Filntholm station for at dette kan lade sig gøre. Jeg tror ikke at man ville kunne vende et tog på perronerne på Flintholm station, med den køreplan der er nu.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af stigc, 21/5-2010 10:56 (#24)

synes den lider af samme problem som det vi har idag, nemlig at næsten
alt går via København, og sker der noget der så bliver forsinkelser på alle baner..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af AndreasM, 21/5-2010 11:10 (#25)

Jimbow skrev: En lidt mere kortsigtet (og realistisk) løsning på Frederikssundsbanen, kunne være at indsætte en ekstra linje H mellem Frederikssund og Flintholm i myldretiden. Så ville både linje C og H køre i 10 minutters drift.
Desværre er det nok nødvendigt med et nyt vendespor på bysiden af Filntholm station for at dette kan lade sig gøre. Jeg tror ikke at man ville kunne vende et tog på perronerne på Flintholm station, med den køreplan der er nu.

Er det ikke næsten den man allerede har i spil med Enghave? Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af DVG, 21/5-2010 11:14 (#26)

Jimbow skrev: En lidt mere kortsigtet (og realistisk) løsning på Frederikssundsbanen, kunne være at indsætte en ekstra linje H mellem Frederikssund og Flintholm i myldretiden. Så ville både linje C og H køre i 10 minutters drift.
Desværre er det nok nødvendigt med et nyt vendespor på bysiden af Filntholm station for at dette kan lade sig gøre. Jeg tror ikke at man ville kunne vende et tog på perronerne på Flintholm station, med den køreplan der er nu.


Problemet er ikke bare at der ikke er plads men også at det faktisk burde være C'eren der skulle vender hvert andet tog, grunden til dette ligger i det at H'eren ved ankomst til Flintholm ligger 2 min efter C. Dette giver 8 minutters ventetid hvis man gerne vil videre mod Valby. Samme problem er i den anden retning.

Har på et tidspunkt siddet og leget lidt med at gennemfører H'eren som 10-minuttersdrift hele vejen og så lade BX vende i Valby, problemet er bare at dette giver en vendetid i Valby for BX (7:41-7:45)=4 minutter! Sad så også at prøvede at rykke linjernes minuttal mod Syd/vest så der kunne gives bedre tid til BX men dette gav større ændringer end jeg lige først antog, så dem underlader vi her!
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Jimbow, 21/5-2010 11:40 (#27)

DVG skrev: Problemet er ikke bare at der ikke er plads men også at det faktisk burde være C'eren der skulle vender hvert andet tog, grunden til dette ligger i det at H'eren ved ankomst til Flintholm ligger 2 min efter C. Dette giver 8 minutters ventetid hvis man gerne vil videre mod Valby. Samme problem er i den anden retning.


Jeg ser det som et forholdsvis lille problem det med ventetiden på Flintholm. På 20 minutter er der tre ud af fire tog som kører videre mod Valby, og på det ene tog der ikke gør, står jo at det kun kører til Flintholm. Hvis man skal fra eksempelvis Herlev til Langgade, syns jeg lidt man selv er ude om det, hvis man vælger at stå på et tog der kun kører til Flintholm.

Efter metroen og ringbanen er kommet, er der rigtig mange der skifter på Vanløse/Flintholm. Specielt i retning ud af byen, står der tit rigtig mange på Vanløse og venter. Hvis man kan få presset en ekstra linje H ind i myldretiden, eventuelt bare mellem Flintholm og Ballerup, vil det være en stor forbedring. Det vil også delvist kunne løse problemerne med de lange holdetider, hvis der er flere afgange at fordele passagererne over.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af DVG, 21/5-2010 12:01 (#28)

Er slet ikke uenig, stoppede selv som pendler på strækningen for et år siden efter 4 år, først Jyllingevej-Ballerup i 3 år og derefter ét år Jyllingevej-Nørreport. Problemet med den skæve køreplan er jo også mod byen hvor C+ ofte er godt fyldt, da den hele vejen har mindst 10 minutter til det foran kørende tog. Derfor min idé om Bx til Valby, både fordi der pt. er tale om 4 tog og igen er også både Danshøj og Valby store stationer..

Kiggede lige på køreplanen og hvis H'eren som evt. skulle kører til Flintholm får et ophold i Vanløse på omkring 2-3 minutter ekstra. da den modkørende C'er skal afventes, kan det lade sig gøre at H'eren har en vendetid i Flintholm på 6-7 minutter. Det er dog en ting som hurtigt kan blive ustabilt så det skal nok begrænses til kun myldretiden.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Tramways.dk, 21/5-2010 12:55 (#29)

Puha! Jeg kan sgu ikke tegne lige så hurtigt som nye idéer kan indløbe, hehe!Wink
Men her kommer i hvertfald "Ring 2/S-Letbane";

Jeg har givet den en grim bleggul farve, men det var det mest passende, ift. at de gamle blege farver jo symboliserer +linjerne... - Og så kaldte jeg den linje K, bare for at finde på et eller andet... Wink
www.larsbudtz.dk/stog%202030%20med%20ring2.jpg
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af AndreasM, 21/5-2010 13:24 (#30)

Tramways.dk skrev: ;Jeg har givet den en grim bleggul farve, men det var det mest passende, ift. at de gamle blege farver jo symboliserer +linjerne... - Og så kaldte jeg den linje K, bare for at finde på et eller andet... Wink

Eihhhh, linje K er jo blegblå! Pfft
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Tramways.dk, 21/5-2010 13:57 (#31)

AndreasM skrev:
Tramways.dk skrev: ;Jeg har givet den en grim bleggul farve, men det var det mest passende, ift. at de gamle blege farver jo symboliserer +linjerne... - Og så kaldte jeg den linje K, bare for at finde på et eller andet... Wink

Eihhhh, linje K er jo blegblå! Pfft


Åh ja! Jeg tænkte ikke lige på at den havde eksisteret før! Shockops:
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Walker, 21/5-2010 18:09 (#32)

Godt arbejde med kortet Tramways Grin
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Tramways.dk, 21/5-2010 18:16 (#33)

Tramways.dk skrev:
AndreasM skrev:
Tramways.dk skrev: ;Jeg har givet den en grim bleggul farve, men det var det mest passende, ift. at de gamle blege farver jo symboliserer +linjerne... - Og så kaldte jeg den linje K, bare for at finde på et eller andet... Wink

Eihhhh, linje K er jo blegblå! Pfft


Åh ja! Jeg tænkte ikke lige på at den havde eksisteret før! Shockops:


SÅ! - blev linje K minsandten blegblå! Wink (F5 lige, hvis det med bleggul ligger i cachen Wink )
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af knudbe, 21/5-2010 23:20 (#34)

Er linie F et S-tog eller en Letbane?
Hvia det er en letbane kan den føres videre til Dragør langs klargøringsanlægget.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Tramways.dk, 21/5-2010 23:24 (#35)

knudbe skrev: Er linie F et S-tog eller en Letbane?
Hvia det er en letbane kan den føres videre til Dragør langs klargøringsanlægget.


Hvis man fantaserede sig til at man valgte at bruge "linje K"(letbanens) materiel på F'eren, som jo ellers på disse fantasikort, er meget som vi kender den allerede, kunne den jo godt. Men fantasien er jo altid fri, og jeg skal da gerne tegne det på! Wink

EDIT: Skulle der være nogle stop mellem lufthavn og Dragør, eller måske skulle den køre helt til Søvang; måske over "Kongelunden" til Vestamager Metrostation? Bare udstik en ordre; og så adlyder min tegnehånd! Shock Wink
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af knudbe, 21/5-2010 23:40 (#36)

Stop mellem lufthavn og Dragør ved PostDanmark, helt til Søvang videre over "Kongelunden" til Vestamager Metrostation Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Tramways.dk, 21/5-2010 23:47 (#37)

Ok, så bliver det: Københavns Lufthavn, Kastrup - Kystvejen - Dragør - Søvang - Kongelunden - Vestamager
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af LB, 22/5-2010 00:16 (#38)

Synes det er rigtigt interessant det kort du har lavet der. Hvad med en central s-togs linje som Alex Landex fra DTU har foreslået, den fik faktisk lidt politisk opbakning.

http://ing.dk/art...koebenhavn

Hans rapport ligger som ekstern fil i bunden af artiklen, lige inden kommentarerne
Brugers avatar
LB

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 22/5-2010
Status:


SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af Tramways.dk, 22/5-2010 00:23 (#39)

LB skrev: Synes det er rigtigt interessant det kort du har lavet der. Hvad med en central s-togs linje som Alex Landex fra DTU har foreslået, den fik faktisk lidt politisk opbakning.

http://ing.dk/art...koebenhavn

Hans rapport ligger som ekstern fil i bunden af artiklen, lige inden kommentarerne


Det tænkte jeg også på; jeg ved bare ikke hvilke linjer jeg skal lade gå den vej istedet? Forslag modtages!
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:



SV: S-togsnettet anno 2030?
Skrevet af LB, 22/5-2010 00:25 (#40)

Det er lidt belastende, for havde en gang en rapport fra netop DTU, hvor de havde ladet halvdelen af linjerne i 'røret' gå igennem det nye rør .

Som mens jeg snakker, faktisk lige har fundet Grin
http://www.dtu.dk...s-bane.pdf

Dog lidt dårligere grafisk end dit flotte arbejde!
Brugers avatar
LB

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 22/5-2010
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Materiel til intertationalt tog Kh-Tyskland anno 97 Real-Life-Tog 3 01-11-2010 18:57
Tredobling af godstransport på skinner i 2030 Real-Life-Tog 37 13-10-2009 13:34
Bedste billedet anno 2008 Real-Life-Tog 9 18-01-2009 18:27
Rangering anno 1930 Real-Life-Tog 9 11-08-2008 00:04
Julefrokost på Dyrehavsbakken Anno 1959 (SEO III) Aktiviteter 3 29-12-2007 13:12
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: