Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Tredobling af godstransport på skinner i 2030

Udskriv debat

  Tredobling af godstransport pÃ¥ skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 5/10-2009 15:43 (#1)

Se link:
http://ing.dk/art...ke-skinner

Men hvorfor er det man ikke vil transportere gods på skinner nationalt, kun internationalt? I dag har vi linier fra Skagen til Århus, Århus - Høje Taastrup osv. Mere af det tak! Fjern alle de lortelastbiler fra vejene!
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:



SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Mathiastog, 5/10-2009 17:31 (#2)

Det ville være en god ting. Men man må også tænke på at Danmark ikke er et ret stort land. Omkostningerne med tog overstiger klart det at fragte gods med lastbiler. Så skulle man lave et tog for de lastbiler der bare kører fra Århus til København uden stop. Det er svære med alle ruter der er, hvor kunderne bare skal have en enkel palle eller to. Sådan noget er jo ikke til at gøre med tog. Desværre. Men så skulle der anlægges et hav af sidespor. Men her er det jo nok økonomien der kommer i vejen. Bare se på papirtoget, hvor CFL ikke mente det kunne betale sig
Brugers avatar
Mathiastog

Medlem



Antal indlæg: 130
Tilmeldt: 22/9-2008
Bopæl: Odense
Alder: 38
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af knudbe, 5/10-2009 23:50 (#3)

Næh, man skulle bare etablere nogle godscentre - som man vist allerede har gjort hist og her - og så vedtage at godstransporter på mere end 100 km skal over på tog. Så kan lastbilerne tage transporterne fra godscentrene ud til folk.
Godscentre kunne være (er) i Høje Taastrup, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Odense, Fredericia, ... fortsæt bare, men der skal bare være 150-200 km imellem.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 6/10-2009 09:18 (#4)

Enig knudbe! Det burde ikke være så svært. Desuden bør omkostningerne ved transporten afspejle den reelle omkostning, dvs. indregnet de ekstra penge, der skal bruges andre steder for at at modvirke den øgede klimabelastning med lastbiler. Hvis man anvender en korrekt afgiftsregulering der netop afspejler dette tror jeg langt mere godstransport ville foregå på skinner med gevinst for klimaet og færre trafikulykker pga. lastbiler osv.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af stigc, 6/10-2009 09:54 (#5)

knudbe skrev: Næh, man skulle bare etablere nogle godscentre - som man vist allerede har gjort hist og her - og så vedtage at godstransporter på mere end 100 km skal over på tog. Så kan lastbilerne tage transporterne fra godscentrene ud til folk.
Godscentre kunne være (er) i Høje Taastrup, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Odense, Fredericia, ... fortsæt bare, men der skal bare være 150-200 km imellem.

Nu er der ikke 150-200 km mellem Ringsted/Høje Taastrup/Næstved
og heller ikke mellem Vordingborg/Nykøbing F
og hvem tror du kommer til at betale for de ekstra omkostninger der er forbundet med omlæsning ?
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af MetroHenrik, 6/10-2009 11:28 (#6)

knudbe skrev: Godscentre kunne være (er) i Høje Taastrup, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Odense, Fredericia, ... fortsæt bare, men der skal bare være 150-200 km imellem.



Det vil sige et center omkring Ringsted, et på VestFyn og et center omkring Viborg, så er de 150-200Km klaret.

Henrik
Brugers avatar
MetroHenrik

Medlem



Antal indlæg: 61
Tilmeldt: 17/5-2006
Bopæl: Ringsted
Alder: 57
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 6/10-2009 11:36 (#7)

stigc, jeg ved det ikke, men klimaet kommer til at betale i sidste ende, hvis ikke man gør noget, så jeg kan slet ikke se, hvordan vi har råd til at lade være... Godsomlæsningsomkostningerne er jo egentlig ikke ret høje, hvis man bruger det der system, som ingen bruger, hvor togvognens lad er lavt og kan drejes, så lastbilerne bare kører ind under og trækker traileren af. Det her er klart et spørgsmål om politisk vilje, ikke hverken økonomi eller tekniske udfordringer (på lang sigt i hvert fald).
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Rasmus, 6/10-2009 18:06 (#8)

Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Mathiastog, 6/10-2009 18:47 (#9)

Det var da vildt smart. Ikke set før herfra. Man spare så både omlæsningen og det at der ellers skulle være en rampe som på et autotog. Så er det bare op og afsted. Hvor udbredt er det i Sverige. Er det noget du ser når du kører derovre? Smile
Brugers avatar
Mathiastog

Medlem



Antal indlæg: 130
Tilmeldt: 22/9-2008
Bopæl: Odense
Alder: 38
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af knudbe, 6/10-2009 20:04 (#10)

MetroHenrik skrev:
knudbe skrev: Godscentre kunne være (er) i Høje Taastrup, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Odense, Fredericia, ... fortsæt bare, men der skal bare være 150-200 km imellem.



Det vil sige et center omkring Ringsted, et på VestFyn og et center omkring Viborg, så er de 150-200Km klaret.


Ja, nu har jeg ikke været ude og måle, men det er nok korrekt. Dog vil jeg sige at der også bør være et i Rødby eller Nykøbing F til at tage den latsvognstrafik som kommer over Femarnbroen, og en i grænseområdet i sønderjylland. - medmindre man sætter vejafgiften så højt at de allerede er på toget når de kommer over grænsen.
Og Høje Taastrup er nødt til at bibeholdes af hensyn til den enorme trafik der er i hovedstadsområdet.
Men placeringer og antal er der sikkert nogle trafieksperter der kan afgøre Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af knudbe, 6/10-2009 21:10 (#11)

Mathiastog skrev:
Det var da vildt smart. Ikke set før herfra. Man spare så både omlæsningen og det at der ellers skulle være en rampe som på et autotog. Så er det bare op og afsted. Hvor udbredt er det i Sverige. Er det noget du ser når du kører derovre? Smile

Ja, det er godt nok genialt. Er der nogen trafikpolitikansvarlige som følger med her?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 6/10-2009 21:23 (#12)

Men det er ikke smart at lastbilen kører med op, det gir sgu en del ekstra vægt der skal accelereres op i fart, som ikke er nødvendig, hvis bare godset afhentes af en anden lastbil på destinationen. Jeg er desuden bange for vognen får strøm fra lok som får strøm fra køreledninger, som vi mange steder i DK endnu ikke har. Men altså det er jo noget vi alligevel skal have lavet på et tidspunkt, så jeg ser det også som ekstremt smart.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af knudbe, 7/10-2009 01:14 (#13)

Greforb skrev: Men det er ikke smart at lastbilen kører med op, det gir sgu en del ekstra vægt der skal accelereres op i fart, som ikke er nødvendig

Det skal den jo også når den kører op ad bakke. Men det spares jo når den kører nedad igen.
Det samme sker når den kører ned ad flexvognen. Wink
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 7/10-2009 08:43 (#14)

Jojo, den er jeg med på, men det skal den kun, hvis den kører strækningen! Det skulle den jo så ikke gøre. Traileren skulle afhentes på destinationen af lokalt udstationerede trucks. Jeg mener, det giver jo ikke rigtig mening at transportere dobbelt trækkraft, både truck og lokomotiv, hvoraf den ene (trucken) ikke er nødvendig?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af mhv_omjk, 7/10-2009 09:18 (#15)

- Ja jeg må altså også sige at jeg blev imponeret over den der Flexvogn der - det er næsten en lige så stor opfindelse som elpæren, og jeg ser virkelig store anvendelsesmuligheder for det vognkoncept, fordi det ikke kræver ret meget infrastruktur til af og pålæsning på en mindre station hvor nu lastvognen skal af og måske det sidste stykke ud til forbrugeren.
Kort sagt så tror jeg på den ide der!
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af stigc, 7/10-2009 11:31 (#16)

Nu er det jo de færreste kunder der får en hel trailer fuld af varer..
Typisk for man langt mindre, men ja for firmaer der har behov, men disse firmaer
kunne jo ligeså godt have eget sidespor og så læsse direkte i godsvogn.
Tror flex-traileren kan bruges til gods transport over længere strækninger,
specielt grænseoverskridende transport.
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af mhv_omjk, 7/10-2009 11:44 (#17)

- Nej der er den vogntype helt ideel, for lastvognen kan køres med trucker og det hele på vognen frem til en mindre men central station og der kan man så lige skyde vognen ud til siden og læsse lastvognen af som så kører rundt til en eller flere kunder i området.

Man kunne også forestille sig at man fik 20 af sådanne vogne og så havde mindre terminaler hvor der kunne køre sådanne tog fra i faste afgangstider.

Og det er altså ikke helt unormalt at der sendes en hel lastvogn varer fre en virksomhed til en anden.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Rasmus, 7/10-2009 11:51 (#18)

Mathiastog skrev: Hvor udbredt er det i Sverige.


har ikke mødt nogen endnu men det er også en temmelig ny vogn Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Tjalfe, 7/10-2009 13:41 (#19)

Den er vel ikke specielt meget anderledes end RoLa?
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:



SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 7/10-2009 14:37 (#20)

Så venter vi bare på at børnene i folketinget får taget sig sammen, det tager nok lige 60 år...
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
PÃ¥ Skinner (DVD+Blu-Ray) fra DR Real-Life-Tog 1 09-03-2013 17:18
S-togsnettet anno 2030? Real-Life-Tog 83 09-12-2010 17:21
"Syngende" skinner Ruter 2 30-04-2009 17:11
Papirtoget på skinner igen Andet 21 05-04-2009 10:23
IC4 på skinner.. Igen Snik-Snak 18 22-11-2008 22:58
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: