Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Lyntog med pauser

Udskriv debat

  Lyntog med pauser
Skrevet af skylight, 20/5-2010 18:36 (#1)

Var med lyntoget fra Århus til KBH og jeg blev da overrasket over de lange pauser det har på næsten alle stop. Værst var Odense med 9-10 min og Høje Taastrup med 8-9 min. Er der nogen der kan forklare DSB logikken i at holde så lang tid og vente.
Efter min mening kunne turen uden problemer reduceres med 10-15min. Og med det i tankerne må ICLynNonstop jo køre med nedsat hastighed for at kunne bruge 2t 47 min på turen.
Brugers avatar
skylight

Begynder



Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 20/5-2010
Status:



SV: Lyntog med pauser
Skrevet af NicPaHa, 20/5-2010 21:48 (#2)

Kører godt nok aldrig med lyntog (faktisk også sjældent med DSCool, men garanteret signalfejl Pfft eller andet ..

Der var ihvertfald også nedfalden køreledning ved .. a et eller andet Pfft
Brugers avatar
NicPaHa

Meget øvet



Antal indlæg: 230
Tilmeldt: 9/10-2009
Bopæl: 4560 Vig
Status:


SV: Lyntog med pauser
Skrevet af MPedersen92, 20/5-2010 22:29 (#3)

Så'n er turerne, ved ikke helt hvorfor, men kunne forstille mig at det er for at sørge for at folk en "chance" for at nå toget..
Det er ihvertfald det eneste jeg kan komme i tanke om det skulle være..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: Lyntog med pauser
Skrevet af Rasmus, 20/5-2010 23:33 (#4)

det kaldes luft i køreplanen lokomotivføreren kører så lidt stærkere end det er nødvendigt
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Lyntog med pauser
Skrevet af ASOS, 21/5-2010 01:58 (#5)

Typisk lkf'ere der er på vej til fyraften eller rygere! ha ha!
Brugers avatar
ASOS

Medlem



Antal indlæg: 68
Tilmeldt: 4/7-2008
Bopæl: Frederiksberg
Status:


SV: Lyntog med pauser
Skrevet af NicPaHa, 21/5-2010 08:52 (#6)

Haha ASOS xD
Brugers avatar
NicPaHa

Meget øvet



Antal indlæg: 230
Tilmeldt: 9/10-2009
Bopæl: 4560 Vig
Status:


SV: Lyntog med pauser
Skrevet af AndreasM, 21/5-2010 09:21 (#7)

Men der er stjerne på afgangstiden i Høje Taastrup, så der kører toget så snart der er mulighed for det Smile (hvilket så i dette tilfælde, må have været efter 8-9 min)...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

Andreas Ravn Møller
Mine togbilleder

SV: Lyntog med pauser
Skrevet af Meng, 21/5-2010 18:00 (#8)

ASOS skrev: Typisk lkf'ere der er på vej til fyraften eller rygere! ha ha!


Har været med på en tur hvor vi kørte 4xlyn; kh-od, od-kh, kh-od, od-kh.
Vi skulle jo nå hjem med IC'en som kørte '30, og dengang var Lynet inde '29, så den sidste gang var vi +7 ved ankomst til kh, selv med en ATC-fejl så vi måtte ned på 30 km/t og løse. Vi lå dog også tit på 175 km/t.
Brugers avatar
Meng

Lidt øvet



Antal indlæg: 45
Tilmeldt: 31/3-2008
Alder: 30
Status:


SV: Lyntog med pauser
Skrevet af ASOS, 22/5-2010 01:30 (#9)

Meng skrev:
ASOS skrev: Typisk lkf'ere der er på vej til fyraften eller rygere! ha ha!


Har været med på en tur hvor vi kørte 4xlyn; kh-od, od-kh, kh-od, od-kh.
Vi skulle jo nå hjem med IC'en som kørte '30, og dengang var Lynet inde '29, så den sidste gang var vi +7 ved ankomst til kh, selv med en ATC-fejl så vi måtte ned på 30 km/t og løse. Vi lå dog også tit på 175 km/t.


Det har været fordi at i vil tidligere hjem end hvad turen egentlig var planlagt til. Der er ikke noget personale der skifter tog på 1 min.
Brugers avatar
ASOS

Medlem



Antal indlæg: 68
Tilmeldt: 4/7-2008
Bopæl: Frederiksberg
Status:


SV: Lyntog med pauser
Skrevet af KH, 22/5-2010 22:30 (#10)

Rasmus skrev: det kaldes luft i køreplanen lokomotivføreren kører så lidt stærkere end det er nødvendigt


Jeg synes det er et meget snart skjult redskab, for de fleste kunder ser rettidighed som den vigtigste parameter ved togrejse. Her prøver man at imødekomme dette og jeg synes det er ret smart. Der skal jo ikke mange signaler på stop til før der opstår forsinkelser.

Dette med luft i køreplanen ses også hos IC og regionaltog her vestpå. Regionaltoget mellem Fredericia og Esbjerg har med K10 fået god tid og toget ankommer tit for tidligt til eksempelvis Vejen. Så sent som i går aftes var det 2 min. toget ankom for tidligt, hvilket er meget når forrige station er Lunderskov. I Bramming er der også tit indlagt stop på 2-3 min i køreplanen for at få en mulighed for at få toget rettidigt til Esbjerg.

Dette handler selvfølgelig i bund og grund og at få nogle pæne regularitetstal. Ved at skrue køreplanen sådan sammen, at der ved regelmæssig og uforstyrret kørsel, er ankomst for tidligt opstår der samtidig luft der gør at toget ved en lille forsinkelse stadig kan afgå rettidigt.

Det er, som jeg ser det, bedre at man giver lidt luft i køreplanen så flere tog kan afgå og ankomme rettidigt fra/til udgangs- og ankomststationen. alternativet er en stram køreplan, der giver forsinkelser ved bare den mindste lille sten på vejen..
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk


SV: Lyntog med pauser
Skrevet af Anonym Bruger, 22/5-2010 23:24 (#11)

Den "nye" afgangsprocedure er også med til at fremme rettidigheden.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Desiro og TEE lyntog i danske farver Generelt 15 29-08-2012 20:54
Neptun med MB Lyntog (SEO lll) Aktiviteter 21 28-03-2008 21:53
Århus H - København H (Lyntog) Aktiviteter 16 25-01-2006 17:47
DSB Lyntog litra MA Materiel 9 23-02-2005 17:06
4-vogns lyntog? Materiel 3 17-06-2004 02:56
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: