Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Indkørselshastighed på stationer

Udskriv debat

  Indkørselshastighed pÃ¥ stationer
Skrevet af knudbe, 16/5-2010 13:36 (#1)

Det her er nok et spørgsmål som bedst kan besvares af lokofører, men vi har en diskussion om hvad der er realistisk hastighed i RW når man kører ind på en station, hvor der skal standses ved perron.
Man drøner jo ikke ind og står på bremsen ligesom en bus... med tog afstemmes hastigheden vel så det også er rimelig komfortabelt for passagererne...
Så hvad er den typiske hastighed ved indkørsel på perronområdet?
Og er det forskelligt afhængig af hvilket materiel man kører?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af MPedersen92, 16/5-2010 13:56 (#2)

Som du siger så skal der nok en lokofører til, men nu snakker du hastighed med forskelig slags matriale, og der kan jeg da dele lidt ud af min viden, for så vidt jeg ved, så behøver d/emu'erne ikke lige så land tid til at bremse..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af knudbe, 16/5-2010 15:01 (#3)

Men når der er tale om passagerkomforten, så er der vel ikke den store forskel om det er et D/EMU eller et lokomotivdrevet tog?
Og passagerkomfort er vel noget der tages hensyn til under en normal standsning af et tog...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Ghosttrain, 16/5-2010 15:42 (#4)

Hej

Anders har tildels ret, prøv at kikke på Bahn-TV, navnlig på turen Fulda - Frankfurt AM eller Siegen - Köln hvor et femvogns DD-tog bliver fremført af en BR146, Den har rimeligt god fart på på vej ind på stationerne, det er i hvertfald en hel del mere end 40 Km/t den kommer med.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Kurt666, 16/5-2010 15:54 (#5)

Selvom man kører togsæt , eller Lokomotivtrukket tog går det ikke rigtigt ud over passagerkomforten hvis man bremser hårdt op , medmindre man har magnetbremserne med ....
det er begrænset hvor hårdt man kan bremse med et tog , da det ellers ville gå i "slæde" , det eneste sted det kan være ubehageligt kan være lige når toget går i stå , men det løses somregel ved at løse bremsen inden toget går i stå , således at bremserne næsten er løse når det sker ...

Fleizch
Lkf DBSchenker
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af MPedersen92, 16/5-2010 15:55 (#6)

knudbe skrev: Men når der er tale om passagerkomforten, så er der vel ikke den store forskel om det er et D/EMU eller et lokomotivdrevet tog?
Og passagerkomfort er vel noget der tages hensyn til under en normal standsning af et tog...


Det self rigtigt nok, men du kan jo også sagtnes bremse "hårdt" op, uden det ødelægger komforten..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Marc, 16/5-2010 16:22 (#7)

Var der ikke en decideret regel for dette? Mener at toget ikke må køre mere end 60 km/t når det rammer perronen, hvis det skal foretage et stop.

Det er vel som sagt også forskelligt fra togtype til togtype. Et nattog fx. skal jo holde en langt højere kørselskomfort, så der oplever man tit at farten sættes mere forsigtigt ned.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Kurt666, 16/5-2010 17:00 (#8)

der findes ingen regler for hastighed ved perronstart for holdende tog , der kan jo være stor forskel på hvor på stationen et passagertog skal stoppe alt efter hvilken retning der køres ind på stationen , Nyborg og Korsør er fine eksempler på dette ..

Fleizch
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af AndreasM, 16/5-2010 17:02 (#9)

Marc skrev: Var der ikke en decideret regel for dette? Mener at toget ikke må køre mere end 60 km/t når det rammer perronen, hvis det skal foretage et stop.

Der er ingen regler for det nej, men er der ellers signal og forholdene er til det, så er 60km/t ved perronkant en rigtig god "starterregel". Når man bliver lidt mere erfaren, kan man så sætte farten op Smile Og så er der jo forskel på standsningssteder, og deres perronlængde. I Roskilde eller Odense kan man f.eks. med det meste materiel snildt ramme perronkanten med 90km/t og stadig lave en komfortabel opbremsning, det ville jeg nok ikke anbefale ved nogle af de kortere perroner.

Marc skrev: Det er vel som sagt også forskelligt fra togtype til togtype. Et nattog fx. skal jo holde en langt højere kørselskomfort, så der oplever man tit at farten sættes mere forsigtigt ned.

Den store forskel ligger i erfaringen. Ved 300-400 meter luftbremset tog, der tager det ret lang tid før bremsen er slået på alle vognene, og ligeså at løse bremsen igen. Og elbremsen på maskinen er ikke meget bevendt i forhold til en kort myldretidsstamme. Derfor kræver det en ret stor erfaring at bremse godt til, med en lang stamme, og stadig bevare passagerkomforten (og ramme det rigtige sted på perronen). Hvis du fuldbremser med sådan en nattogsstamme, så mister du hurtigt 40-50 km/t, fra du løser bremsen igen, og til bremsen er løs på hele stammen. Med 300 meter togsæt, der bremser og løser elektrisk styret, der styrer bremsen om med det samme, så du kan styre bremsen langt mere præcist. Og deraf bliver det selvfølgelig også meget nemmere at lave en komfortabel kraftig opbremsning, uden ligeså stort kendskab til materiellet.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af MPedersen92, 16/5-2010 17:03 (#10)

fleizch skrev: der findes ingen regler for hastighed ved perronstart for holdende tog , der kan jo være stor forskel på hvor på stationen et passagertog skal stoppe alt efter hvilken retning der køres ind på stationen , Nyborg og Korsør er fine eksempler på dette ..

Fleizch


Præcis, der kan du jo så også tage f.eks Roskilde som eksempel, hvor i Nyborg og Korsør, der skal togene holde i en ende af stationen, og i Roskilde skal de holde på midten af perronen..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Anonym Bruger, 16/5-2010 17:22 (#11)

I Aalborg er der også god fart på når togene rammer perronen i sport 1 sydfra, men der er også næsten 200 meter hen til stop.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Triton, 16/5-2010 21:19 (#12)

andersj skrev: I Aalborg er der også god fart på når togene rammer perronen i sport 1 sydfra, men der er også næsten 200 meter hen til stop.


Den er i hvert fald ikke højere end 60 km/t Wink Men ja, perronen er lang og man kan trække den længe før man behøver at bremse. Det kan jo så både have sine fordele og ulemper. Bliver man for overmodig i efteråret, lære man at bremse på den hårde måde. Nemlig når der er fedtet skinner. Så der får man bestemt respekt for hastighed, samt bremselængde. Men det er jo en helt anden snak.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Anonym Bruger, 16/5-2010 21:29 (#13)

Ja det passer meget godt med 60 km/t.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af AndreasM, 16/5-2010 21:36 (#14)

Jeg ville så ikke kalde 60 km/t for "god fart", og 200 meter for en "lang perron", men det er nok der de lokale forhold kommer i betragtning Wink Pfft
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

Andreas Ravn Møller
Mine togbilleder

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Triton, 16/5-2010 23:12 (#15)

200 meter er nu også noget i underkanten, men det går nok ;o)
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af knudbe, 17/5-2010 00:19 (#16)

Tak for alle inputene.
Man kan vel konkludere, at farten vil være afhængig af dels erfaring, dels kendskab til materiellet/lasten og dels lokalkendskab til perronafsnit.
Men 90 km/t i Roskilde og Odense synes jeg lyder af ret meget, selv om det er lange perroner. De gange jeg har været i Roskilde har jeg i hvert fald ikke en fornemmelse af at farten er oppe på 90 km/t.
Og de tog som er i RailWorks vil nok ikke kunne stoppes hvis man kommer ind med den hastighed Wink - men 60 km/t vil nok kunne holde, når man først har fået en føling med det tog man kører med.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af AndreasM, 17/5-2010 00:54 (#17)

knudbe skrev: Men 90 km/t i Roskilde og Odense synes jeg lyder af ret meget, selv om det er lange perroner. De gange jeg har været i Roskilde har jeg i hvert fald ikke en fornemmelse af at farten er oppe på 90 km/t.

De 90 er nu taget ud af virkelighedens verden, og er bestemt ikke urealistisk. Men det vil jo primært være i situationer hvor der skal indhentes tabt tid at man kører så stærkt, og ikke med rettidige tog. Så sent som her til aften har jeg taget perronkanten i Valby (fra vest) med 100 km/t i en dobbeltdækkerstamme, uden at det blev videre ukomfortabelt. (og jeg står tit op og kører, så ved godt hvornår det ikke er behageligt mere!) Smile Det kan også lade sig gøre med 120, men så skal magneterne i brug, og så er det ikke sjov mere!

knudbe skrev: Og de tog som er i RailWorks vil nok ikke kunne stoppes hvis man kommer ind med den hastighed Wink - men 60 km/t vil nok kunne holde, når man først har fået en føling med det tog man kører med.

Så vil jeg jo mene at det enten skyldes for dårlig simulering(materiel/simulator opfører sig ikke som virkeligheden), eller manglende køreegenskaber fra din side Pfft
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Kurt666, 17/5-2010 01:24 (#18)

He he , det er jo også over de 60kmt at R-bremsen rigtig kommer til sin magt :0)
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af svadosa, 17/5-2010 04:04 (#19)

fleizch skrev: He he , det er jo også over de 60kmt at R-bremsen rigtig kommer til sin magt :0)


Tog der er R-bremset, er det alligevel så kort at det næsten er som at køre EP-bremset tog :evil:
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:



SV: Indkørselshastighed på stationer
Skrevet af Kurt666, 17/5-2010 13:21 (#20)

R-bremsede tog må være op til 400 m lange , hvilket blandt andet Ski-løberen og hoteltoget er tæt på at være ...

Fleizch
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Nye S-togs stationer Real-Life-Tog 11 09-12-2010 17:24
Stemningen på tyske stationer i 1973 (Youtube video) Snik-Snak 3 31-07-2009 17:36
Udenlandske stationer med spor i flere niveauer? Real-Life-Tog 34 20-05-2008 16:08
Stationer? Andet 11 02-06-2006 19:32
Røgfrie stationer Real-Life-Tog 10 17-01-2005 13:36
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: