Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Kystbanen som en del af S-banen

Udskriv debat

  Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Horsecreek, 11/3-2010 11:25 (#1)

I det nye nummer af jernbanen står der meget kort på side 4
Ministeren vil overveje, om kystbanen, efter den nuværende kontraktperiodes udløb i 2018, skal inddrages i S-togssystemet for at skabe en mere robust drift


Jeg har ikke nogen forventning om at det vil ske, men har mangjort nogen (indledende) overvejelser om hvordan det skal ske?
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:



SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Ghosttrain, 11/3-2010 11:55 (#2)

Hejsa

Man har nok gjort sig overvejelser, men hvad disse er vides ikke. Reelt tror jeg ikke at det er så svært endda, der skal selvfølgelig laves HKT signalsystem på Kystbanen, men det tror jeg ikke vil være det helt uoverkommelige problem. Dér hvor jeg ser det største problem, er det kørestrømsmæssige. Her ser jeg to muligheder. Enten skal de S tog der skal benyttes på Kystbanen ombygges så de kan klare 20 Kv, eller også skal de få lokomotivtrukne tog der kan komme til at køre dér være multistrømslokomotiver eller diesellokomotiver. Det rent spormæssige burde absolut ikke være noget problem, feks et sæt krydsningsspor mellem Ordrup og Klampenborg.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af AndreasM, 11/3-2010 12:17 (#3)

Frankenstein skrev: Reelt tror jeg ikke at det er så svært endda, der skal selvfølgelig laves HKT signalsystem på Kystbanen, men det tror jeg ikke vil være det helt uoverkommelige problem.

http://www.bane.d...kelID=7241
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Casp, 11/3-2010 14:21 (#4)

Noget helt andet er så om det ikke vil være en komfortforringelse for de rejsende.

Er grunden til de nuværende problemer ikke snarere at man har bundet trafikken sammen med de svenske strækninger og at man har kludder i logistik og andre ting?

Perronhøjden er vel også forskellig? Her kan man naturligvis vælge et flersystems-S-tog, men det kan jo også give indkøringsproblemer.

Kan et S-tog accelerere hurtigere end et ER eller ET-togsæt?
Brugers avatar
Casp

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 25/2-2010
Bopæl: København/Thisted
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Marc, 11/3-2010 17:30 (#5)

Det er ikke så længe siden den debat blev taget op. Der var en ganske god artikel på Ingeniøren omkring emnet:

Det er nemmere sagt end gjort, når transportminister Lars Barfoed (K) lufter sin ide om at lade S-tog køre på kystbanen, mener adjunkt og transportforsker Alex Landex fra DTU. Han siger:

» Samlet set vil det være en kæmpe udfordring at konvertere kystbanen til et reelt S-banesystem på lige fod med de øvrige S-baner. Jeg vil hverken dømme ideen inde eller ude, men tidshorisonten er lang.«

Lars Barfoeds ide kom efter gårsdagens krisemøde med DSB First, Banedanmark og Trafikstyrelsen.

»Det vil endvidere blive overvejet, om Kystbanen og Øresundstrafikken på længere sigt skal organiseres anderledes efter den nuværende kontraktperiodes udløb i 2018. Blandt andet vil det indgå i mine overvejelser, om Kystbanen skal inddrages i S-togssystemet for at skabe en mere robust drift,« sagde ministeren.

Men ifølge Alex Landex kræver det, at signalsystemer, perronhøjder og togtyper skal ændres, før det er muligt at køre S-tog på kystbanen, fortæller Alex Landex. Han sammenligner tanken om at sende S-tog til Helsingør med den tidligere idé om at udvide S-togsnettet til at omfatte Roskilde.

»Mange af de tekniske ting kan give problemer. Der er forskellige strømsystemer, forskellige perronhøjder og forskellige fritrumsprofiler. Det vil sige S-togene er bredere end de nuværende Øresundstog,« siger han.

Banens fremtid skal overvejes
Ud over praktiske forhindringer, kan fremtidsplanerne for jernbanenettet også være en kæp i hjulet på ministerens S-tog, mener Alex Landex.

»Hvis man for eksempel vil lave en forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, er det sandsynligvis fjerntog, der skal køre videre den vej og ikke S-banetog. Derfor er det vigtigt at hæve diskussionen højere op og se på, hvilken type løsning man bør vælge,« siger han.

Alex Landex påpeger, at en eventuel plan snart skal vedtages. Nye tog på kystbanen kan nemlig kræve nye signaltyper, og netop nu står Banedanmark over for at udskifte signaler på kystbanen.

På den ene side kan løsningen være ERTMS-standarden (European Railway Traffic Management System), der er i gang med at blive implementeret på tog i store dele af Europa, herunder også de danske tog. På den anden side kan man vælge et ECTS-system, der bliver S-togenes fremtidige signalsystem.

Det er muligt at udstyre S-tog med ERTMS-system, så de kan køre på begge typer signaler, men det er blandt andet signalerne, der er med til at gøre S-togenes perrontid kort og dermed øge tempoet for S-togene.

Hovedbanegården skal ombygges først
En S-togslinje til Helsingør kan blandt andet blive problematisk, når togene når til hovedbanegården i København. Her skal de nemlig skifte retning for at vende tilbage til Helsingør, og det kan i sig selv skabe problemer, selv om toget kan køre begge veje, fortæller Alex Landex.

»Det er væsentligt lettere at køre igennem hovedbanegården end at vende toget der, ganske enkelt fordi toget skal holde længere på perronen hvis det skal vende,« forklarer han.

Ud over at lufte ideen om S-tog på banen, igangsatte Lars Barfoed en taskforce, der skal udarbejde nye disponeringsplaner. Disponeringsplanerne afhjælper forsinkelser, for eksempel ved at indsætte et ekstra tog eller springe udvalgte stationer over, som det også er kendt fra forsinkede kystbanetog i dag.

Sidst men ikke mindst igangsatte Transportministeren arbejde med en ny køreplan, der skal hjælpes på vej af eksterne konsulenter. Det indebærer blandt andet, at der skal sættes nye regularitetsmål for strækningen og ændres i afgangsprocedurerne.


Man kan så spørge sig selv hvorfor man nødvendigvis behøver at avende samme materieltype, blot fordi det er et S-Tog. I Tyskland og mange andre lande har man S-Tog systemer med materiel som er tilpasset til de pågældende strækninger.
Hvis jeg ikke husker helt forkert, så mener jeg sågar at RER systemet i Paris kører med forskellige strømsystemer.

Løsningen ville vel egentlig bare være at anskaffe sig et hurtigt-accelererende togsæt, som passede til den nuværende kørestrøm på Kystbanen. Så kunne disse sæt vedligeholdes på Helgoland, og man ville ikke behøve at lave nogen ombygninger.

Disse togsæt kunne så også evt. anvendes mellem København og Roskilde når denne strækning får bedre kapacitet ved åbningen af den nye hurtig-strækning til Ringsted
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af knudbe, 11/3-2010 21:17 (#6)

Er betegnelsen S-tog ikke blot en angivelse af at det er et tog som kører med faste minuttal?
Så der behøver vel ikke at ske nogen ombygning... Egentlig kan de nuværende ET godt bruges som S-tog hvis det er det man vil. Og accelerationen i disse er da også rimelig god, er den ikke?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Marc, 11/3-2010 23:26 (#7)

Tænkte også lidt det samme. Der står jo sådan set at man ønsker at skabe en mere robust drift. Det kunne gøres MEGET enkelt. Lad øresundstogene afgå fra Østerport som de gjorde oprindeligt, og lad Kystbanen have endestation i Kastrup igen.
Det er temmelig simpelt.

Hvor mange fra Espergærde, Humlebæk eller Kokkedal skal til Kalmar eller Kristianstad?
Jeg fatter ikke at man ikke har indset endnu...
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af AndreasM, 11/3-2010 23:45 (#8)

Marc skrev: Tænkte også lidt det samme. Der står jo sådan set at man ønsker at skabe en mere robust drift. Det kunne gøres MEGET enkelt. Lad øresundstogene afgå fra Østerport som de gjorde oprindeligt, og lad Kystbanen have endestation i Kastrup igen.
Det er temmelig simpelt.

Hvordan vil du så skaffe den ekstra kapacitet der bliver nødvendig mellem Østerport og Lufthavnen?
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Rasmus, 11/3-2010 23:55 (#9)

Marc skrev:
Jeg fatter ikke at man ikke har indset endnu...


det er muligt folk fra de nævnte stationer ikke skal til Sverige men det er for mig at se den bedste måde at betjene Kystbanen med mange tog med mindre du vil spise kystbanen af med at have Østerport som endestation

man har to systemer med et krav om mange afgange hvorfor så ikke kombinere det?

Boulevarden kan ikke klare den mængde tog hvis man splitter det op i to uafhængige systemer

robustheden skal for mig at se skabes ved personale skift samt at have reservestamme(r) klar på Kh (Belvedere)
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Marc, 12/3-2010 08:35 (#10)

AndreasM skrev:
Marc skrev: Tænkte også lidt det samme. Der står jo sådan set at man ønsker at skabe en mere robust drift. Det kunne gøres MEGET enkelt. Lad øresundstogene afgå fra Østerport som de gjorde oprindeligt, og lad Kystbanen have endestation i Kastrup igen.
Det er temmelig simpelt.

Hvordan vil du så skaffe den ekstra kapacitet der bliver nødvendig mellem Østerport og Lufthavnen?


Det ville vel ikke være noget problem hvis man gik tilbage til 20-minutters drift på hele kysten?.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af AndreasM, 12/3-2010 09:54 (#11)

Marc skrev: Det ville vel ikke være noget problem hvis man gik tilbage til 20-minutters drift på hele kysten?.

Det ville så være en forringelse af det nuværende system jo! Derudover ville det ikke være en mulighed i myldretiden, hvor togene er stopfyldte (og ikke kan gøres længere pga. perronlængder)
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

 
Redigeret af , 12/3-2010 09:54

SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af DVG, 12/3-2010 09:54 (#12)

Tror du selv at en halvering af driften på kysten vil være acceptabel..?
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Marc, 12/3-2010 17:23 (#13)

Hvad er mere acceptabelt? et 10-minutters system med store forsinkelser og aflysninger, eller det gamle system med 20 minutters drift på hele strækningen, og 10 minutters drift i myldretiden?.

Sagen er jo den, at Kystbanen fungerede udmærket indtil den blev koblet på Øresundsruten. Der var reservestammer til rådighed, og der var sjældent problemer med IR4-togene, i forhold til ET, som den dag idag stadig døjer med tekniske problemer.

Der var direkte myldretidstog fra Helsingør til hhv. Nykøbing F og Holbæk, hvor mange pendlere derfor kunne spare tid på ikke at skulle skifte på hovedbanegården.

Jeg tror hvis du spørger en stor del af de rejsende på strækningen, så vil de sige at det gamle system fungerede bedre.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Anonym Bruger, 12/3-2010 18:27 (#14)

Jeg tror mange bla. fra Helsingør er glade for ikke at skulle stoppe alle steder mellem Nivå og Hellerup, og det vil de komme til med et 20 min. system.

Men hvad hjælper det på forsinkelserne, da der så stadig bliver kørt hvert 10. minut i myldretiden, hvor der så bliver forsinkelser igen...
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af Marc, 12/3-2010 18:33 (#15)

Det gør der jo netop ikke når togene ikke skal udgå fra et eller andet sted i Sydsverige.
Jeg husker ikke ret mange forsinkelser på de gamle myldretidstog.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af AndreasM, 12/3-2010 23:02 (#16)

Marc skrev: Sagen er jo den, at Kystbanen fungerede udmærket indtil den blev koblet på Øresundsruten. Der var reservestammer til rådighed, og der var sjældent problemer med IR4-togene, i forhold til ET, som den dag idag stadig døjer med tekniske problemer.

Er det et postulat eller noget du kan understøtte med fakta?

Marc skrev: Der var direkte myldretidstog fra Helsingør til hhv. Nykøbing F og Holbæk, hvor mange pendlere derfor kunne spare tid på ikke at skulle skifte på hovedbanegården.

De sparede allerhøjest energi, de fleste af de myldretidstammer holdte ca. 10 min og fyldte op på Kh, for ikke at skulle forsinke den videre toggang, hvis de skulle komme forsinket ind. Det bruges iøvrigt igen nu, der kører et direkte tog om eftermiddagen fra Hg til Rg, (hvis man ved det er der, det gør pendlerne).

Marc skrev: Jeg tror hvis du spørger en stor del af de rejsende på strækningen, så vil de sige at det gamle system fungerede bedre.

Folk husker altid fortiden som bedre og vildere, spørg bare de gamle, dengang de var børn var isene større, de fik snefri fra skole hver vinter, etc.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af knudbe, 12/3-2010 23:11 (#17)

Mange af forsinkelserne relateres også til problemer i Malmø. Det er bl.a. derfor at tog ved forsinkelser kan undlade at standse ved Tårnby og Ørestad.
Og tro mig, det giver ikke tilfredshed at stå ved Ørestad og se det tog som man skulle med (og som er forsinket) bare fise forbi Sad
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Kystbanen som en del af S-banen
Skrevet af stigc, 12/3-2010 23:23 (#18)

AndreasM skrev:
Folk husker altid fortiden som bedre og vildere, spørg bare de gamle, dengang de var børn var isene større, de fik snefri fra skole hver vinter, etc.

Det er da osse rigtigt, den gang jeg var barn var der 1Kg i en pakke cornflakes, idag er der kun 600 g :lol: :lol:
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Underskriftsindsamling for reaktivering af Grindsted-Bramming banen Real-Life-Tog 1 24-08-2014 03:05
Aktivitet svendborg banen Aktiviteter 3 23-04-2013 10:44
Haderslev/Vojens banen Real-Life-Tog 2 12-06-2011 05:17
Grønt lys på S-banen Real-Life-Tog 6 16-11-2010 09:36
Nyt trinbræt på S-banen Real-Life-Tog 4 12-12-2009 17:29
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: