Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn

Udskriv debat

  Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn
Skrevet af mhv_omjk, 11/2-2010 11:22 (#1)

- hvor meget havnespor er der egentlig tilbage på Århus havn? - og hvor meget er der kommet ude på de nye terminaler?

Kunne være spændende at se en opdateret skitse over hvor meget spor der er tilbage og hvormeget der er i brug.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.


SV: Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn
Skrevet af Greforb, 11/2-2010 12:00 (#2)

Der er ikke en skid tilbage næsten. Jeg tror du kan finde en skitse på http://www.aarhushavn.dk . Der er eet spor der går ud til containerhavnen, dvs. Cargo Service og Mærsk terminalerne som ligger i forlængelse af hinanden. Derudover er der et sidespor ind til een af foderstoffirmaerne, måske hedder det DLG, men det spor bruges mig bekendt aldrig. Generelt bruges sporene næsten ikke på trods af de er spritnye. Der kører 3 tog t/r mellem Århus og Høje Taastrup hver uge (Mærsktogene). Derudover kører der fiskemel mellem Skagen og Århus een gang hver 14. dag. At alle andre spor er nedlagt gør jo så at næsten ingen firmaer på havnen kan bruge dem. Det er det mest røvsyge der længe er sket på havnen, men det er vel fordi det er lettere med lastbiler og vores røvpolitikere kan jo ikke tage sig sammen og gøre det attraktivt (økonomisk) at transportere gods på skinner. Der er så mange muligheder for togtransport på den havn som næsten alle forspildes. Samtidig vil de bygge en Marselistunnel til lastbilerne, fordi folk mener det er et problem de kører på de normale veje fra motorvejen og ned til havnen. Men sporene bruges jo næsten ikke, så det kan være endog meget svært at forstå rationalet bag og hvorfor Århus og landspolitikere generelt ikke gør noget for at få flere firmaer med på gods via jernbane i stedet for lastbil. Den er altså pænt dyr den der Marselistunnel og den er totalt unødvendig, hvis man udnyttede sporene!
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn
Skrevet af madsmikkel, 11/2-2010 13:21 (#3)

Jeg mener ikke at skitsen på havnens hjemmeside er opdateret. Faktum er, at alle ældre banespor på havnen er afbrudt, idet man jo ændrede forløbet af havnebanen til containerterminalen (østhavnen) da den skulle fornyes. Helt konkret blev det nye spor lagt på den nordlige side af vejen ud mod østhavnen, hvor det gamle spor lå på vejens sydlige side. Man har ikke fundet det nødvendigt at forbinde det nye spor med de eksisterende havnespor.
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn
Skrevet af Greforb, 11/2-2010 14:24 (#4)

Skitsen er nu rigtig nok, pånær sidesporet til DLG tror jeg er forkert (men download pdf og zoom ind måske mere end 100%), men det er ganske svært at se banen, det er blot en lile tynd grå streg. De skinner, der ikke længere er i forbindelse med banenettet er også med på kortet, hvilket kan virke temmelig forvirrende.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn
Skrevet af madsmikkel, 12/2-2010 15:45 (#5)

Ja, okay. Når jeg skrev at kortet ikke var opdateret så tænkte jeg netop på, at alle de afbrudte spor stadig er indtegnede. Og man kan jo ikke se på kortet at de faktisk er afbrudt. Sporet i den gamle bue fra Århus H og til østhavnen er i øvrigt pillet op, men figurerer stadig på kortet.

Uanset hvad, så er det hul i hovedet, at der ikke længere er så meget som en enkelt kaj på Århus Havn med sporforbindelse. Det bliver spændende, om den nye omni-terminal, som skal anlægges i forlængelse af multiterminalen får jernbanespor. Der er jo ikke meget "omni" over det, hvis ikke den kan betjenes med tog... Det gamle spor til multiterminalen kan formodentlig ganske let tilsluttes det nye havnespor langs østhavnsvej. Eller vil kurven blive for skarp?

Mvh.
MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn
Skrevet af madsmikkel, 12/2-2010 15:50 (#6)

okay, sorry hvis man zoomer ind på 200% så kan man faktisk godt se, at de gamle spor ikke er tilsluttede det nye. Men det er godt nok ikke nemt...
Smile

Mvh.
MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel


SV: Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn
Skrevet af Greforb, 13/2-2010 11:29 (#7)

Ja, det bliver i sandhed meget spændende at se om der bliver lagt spor til den nye omniterminal! Og ja, man kan nemlig godt se de ikke er i forbindelse med hovedskinnerne. Jeg tror også det gamle spor kan forbindes ganske let. Stod det til mig, skulle hele havnen forbindes til banenettet øjeblikkeligt og Marselistunnelen droppes samtidig med at man bruger pengene udelukkende på at få ordentlig banebetjening af havnen i gang igen. Det ville være et kæmpe-aktiv for hele byen og for miljøet.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC121 København - Århus Aktiviteter 18 14-01-2013 19:45
Hjælp til København H - Århus H (DK2000 H & Northen Denmark) Ruter 9 01-04-2012 17:42
Mangler materiel til RE 3335 Esbjerg - Århus H Materiel 1 15-02-2012 13:52
Virgin Trains måske i Danmark Real-Life-Tog 18 05-04-2011 15:07
El-ledning i Århus/Aarhus? Real-Life-Tog 4 28-11-2010 17:41
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: