Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
Små problemer

Udskriv debat

  SmÃ¥ problemer
Skrevet af paltas, 25/1-2010 04:32 (#1)

Hej,

Jeg har de sidste par dage lavet L39 (København - Århus) og L44 (Århus - København) til Danmark 2000H (og IC836 og 165) som jeg regner med snart at ligge op på sitet.

Jeg bruger udelukkende materiel der pt. kan hentes på tog-sim.dk og http://www.trainsim.dk.

Under aktivitetsbygningen har jeg stødt ind i et par (små) problemer:

1. Nogle gange kan man riskikere at man får et "restriction" signal hvilket viser sig ved at der ikke er lys i signalet. Efter hvad jeg kan se burde det være stop-og-ryk-frem, altså et blinkende rødt lys.. Nogen der har en idé om der er et nemt fix til det?

2. Ligepludselig begynder AI togene at køre langsomt i activitet editoren f.eks. tager det en time at komme fra Århus til Horsens med et MR tog. Men i selve spillet ser det ikke udtil at være tilfældet. Samme problem er at togene engang imellem stopper i Nyborg eller Ringsted, men hvis man genstarter activity editoren er det problem der ikke, det forekommer heller ikke i selve spillet. Andre der har prøvet det, og evt. har en løsning?

3. Ved indkørsel til Århus viser både I og SI signalet lav hastighed, umiddelbart er der ingen grund til I signalet viser lav hastighed idet man ikke pasere nogle sporskifter, der kræver lavere hastighed end strækningshastighed.. Nogen måde at løse det her på? (vel ikke særligt hensigtsmæssigt det tager 4-5 min at komme indtil parronen)

Jeg bruger MSTS Bin 1.8x (working release).

Jeg vil samtidig benytte lejligheden til at takke Erich for det fine stykke arbejde han har lavet med DK2000!

Mvh,
Bo
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:



SV: Små problemer
Skrevet af stigc, 25/1-2010 09:19 (#2)

1) Ingen af de danske signaler er lavet til at vise 'Stop og ryk frem'
hvis du søger på forumet vil du finde mange tråde om 'sorte signaler'
og oftest er konklusionen at det kræver en stor computer at køre Danmarks ruterne.

3) Det er rutebyggeren der har bestemt hvilken hastighed der skal vises i indkørselssignalet,
så det kan du som aktivitetsbygger ikke ændre på, du kan blot vælge hvilke spor du vil køre på..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af KimEast, 25/1-2010 14:21 (#3)

Kan supplere med: Ang forskellen mellem activitets-editor-kørslen, og kørslen i selve aktiviteten, passer de to ting aldrig rigtigt sammen. Der er mange faktorer som IKKE er med i selve editor-afspilleren, og som er med i selve aktiviteten. (Det kan man så kalde en bug, een af de mange MSTS altid har haft). Ang signalerne, er der et begrænset antal måder de kan programmeres på, og den med rødt blink er ikke med. (Kom den med skulle en anden udgå, feks slukket signal).
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af knudbe, 26/1-2010 00:01 (#4)

Angående AI-togene...
Hvis det er nogen som du skal møde - og det er de fleste vel - så lad dem køre så kort en strækning som muligt som muligt. Den initiale effektivitetsprocent har ingen effekt. Du kan kun regne nogenlunde med den i stationsoversigten. Procentangivelse ud for stationen angiver effektivitet på strækningen frem til den pågældende station.
Hvis du skal bruge AI-tog til at køre foran playertoget for at holde hastigheden nede (vha røde signaler) så gælder det også det med at bruge korte strækninger, men disse kan dog være en del længere end de andre.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Små problemer
Skrevet af AndreasM, 26/1-2010 12:37 (#5)

paltas skrev: 3. Ved indkørsel til Århus viser både I og SI signalet lav hastighed, umiddelbart er der ingen grund til I signalet viser lav hastighed idet man ikke pasere nogle sporskifter, der kræver lavere hastighed end strækningshastighed.. Nogen måde at løse det her på? (vel ikke særligt hensigtsmæssigt det tager 4-5 min at komme indtil parronen)

SI'eren i Århus (IRL) kan kun give indkørsel med 40 km/t så den er god nok, I'eren burde tilgengæld kunne give høj hastighed, så det må være en fejl i spil/rute...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af KimEast, 26/1-2010 12:51 (#6)

Hmm. Hvis I-signalet er sat rigtigt, og kodet til at der kommer et SI-signal, så skulle den gerne vise enkelt grøn og "brækket arm". Og den arm, ja, så er det lige hvad hastighed DEN er kodet til. Er den kodet til 40 km/t , er det lidt lavt, mener det er 60 eller 80 km/t IRL. Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af stigc, 26/1-2010 13:23 (#7)

KimEast skrev: Hmm. Hvis I-signalet er sat rigtigt, og kodet til at der kommer et SI-signal, så skulle den gerne vise enkelt grøn og "brækket arm". Og den arm, ja, så er det lige hvad hastighed DEN er kodet til. Er den kodet til 40 km/t , er det lidt lavt, mener det er 60 eller 80 km/t IRL. Smile

Frit efter hukommelsen, så er det kun pil ned/op der sætter hastigheden, i spillet..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af paltas, 26/1-2010 14:57 (#8)

AndreasM skrev:
paltas skrev: 3. Ved indkørsel til Århus viser både I og SI signalet lav hastighed, umiddelbart er der ingen grund til I signalet viser lav hastighed idet man ikke pasere nogle sporskifter, der kræver lavere hastighed end strækningshastighed.. Nogen måde at løse det her på? (vel ikke særligt hensigtsmæssigt det tager 4-5 min at komme indtil parronen)

SI'eren i Århus (IRL) kan kun give indkørsel med 40 km/t så den er god nok, I'eren burde tilgengæld kunne give høj hastighed, så det må være en fejl i spil/rute...


Det giver mening. I-signalet burde vel vise:

users.cybercity.dk/~ccc29506/rr/signal/dk/si_i/i4h_ksi.gif.

Måske det Kim mener med en brækket arm. Ved indkørsel til Københavns hovedbanegård får man fint det signal, men der er indkørselsvejen jo ikke så lang så det egentlig har en betydning. I århus er der 2+ km fra man ser I-signalet til man møder SI-signalet. Det samme i Ålborg (NDK) fra nord, og der får man fint det signal.

Mvh,
Bo
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af paltas, 26/1-2010 15:03 (#9)

stigc skrev: 1) Ingen af de danske signaler er lavet til at vise 'Stop og ryk frem'
hvis du søger på forumet vil du finde mange tråde om 'sorte signaler'
og oftest er konklusionen at det kræver en stor computer at køre Danmarks ruterne.

3) Det er rutebyggeren der har bestemt hvilken hastighed der skal vises i indkørselssignalet,
så det kan du som aktivitetsbygger ikke ændre på, du kan blot vælge hvilke spor du vil køre på..


1) Det at man får det der sorte signal har vel ingen ting med computer kraften at gøre? Jeg syntes de kommer sådan lidt tilfældigt, specielt når man kører hurtigt over en længere strækning. Jeg mistænker at de kommer fordi man overstiger den performance faktor man har givet i activity editoren. Bl.a. får jeg dem med L44 mellem Odense og Høje Tåstrup omkring Vemmelev. Og IC165 mellem Ringsted og Slagelse omkring Sorø. Men ang. computerkraft har jeg store problemer med KBH H ikke vises korrekt, samt Århus H, der bliver man nødt til at gemme og så åbne igen... Jeg troede -mem parameteret var løsningen, men det er det ikke helt.

3) Jeg tænkte det kunne være der var et trick som der er til nogenting (bl.a. overhaling med de to reverse points). Det kunne også være jeg havde valgt en uheldig spor kombination. Jeg har prøvet at komme til Holbæk fra Kalundborg siden hvor I signalet viste gennemkørsel trods man skulle i et afvigende spor, da jeg så prøvet nogle andre kombinationer af sporskifte fik jeg den rigtige indkørselshastighed.
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af paltas, 26/1-2010 15:10 (#10)

knudbe skrev: Angående AI-togene...
Hvis det er nogen som du skal møde - og det er de fleste vel - så lad dem køre så kort en strækning som muligt som muligt. Den initiale effektivitetsprocent har ingen effekt. Du kan kun regne nogenlunde med den i stationsoversigten. Procentangivelse ud for stationen angiver effektivitet på strækningen frem til den pågældende station.
Hvis du skal bruge AI-tog til at køre foran playertoget for at holde hastigheden nede (vha røde signaler) så gælder det også det med at bruge korte strækninger, men disse kan dog være en del længere end de andre.


Ved at sætte AI togene på bestemte steder på bestemte tidspunkter kan vel gøre at man mister noget af "spil effekten". Jeg har kørt nogle af mine aktiviter flere gange og fået forskellige resultater, alt efter hvordan jeg har kørt, pga. AI togene. Og mht. forankørende tog er det jo helt umuligt at lade f.eks. Esbjerg/Sønderborg toget køre på en kortere strækning end fra Kbh H foran Lynet, da det jo er alt efter hvordan man kører man begynder at køre i kø kørsel. Selvfølglelig kunne man sætte det fra Ringsted e.l., men giver det noget når det alligevel skal køre foran en helt til Snoghøj?

Hvad vinder man iøvrigt ved at lade AI togene kun kører en kort strækning? Man får lidt ekstra maskinkraft gætter jeg på, og ens aktivitet går ikke lige pludselig i smader.. Eller det kan skam ske, nogle gange har jeg set i aktivitetseditoren togene kun kører ganske få meter og så stopper de og kommer ikke videre.. Men en genstart af activitets editoren plejer at virke..

Mvh,
Bo
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af paltas, 26/1-2010 15:12 (#11)

stigc skrev:
KimEast skrev: Hmm. Hvis I-signalet er sat rigtigt, og kodet til at der kommer et SI-signal, så skulle den gerne vise enkelt grøn og "brækket arm". Og den arm, ja, så er det lige hvad hastighed DEN er kodet til. Er den kodet til 40 km/t , er det lidt lavt, mener det er 60 eller 80 km/t IRL. Smile

Frit efter hukommelsen, så er det kun pil ned/op der sætter hastigheden, i spillet..


For I/SI signaler kan du vel heller ikke give andet? Medmindre der er en hastighedsskildt under signalet.

Mvh,
Bo
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af KimEast, 26/1-2010 20:32 (#12)

Man kan sagtens kode en hastighed mellem 0 og 180 med "brækket arm"-signal. Wink Nu vi er ved hastigheds-koder, ved jeg, at VU og VM er kodet til 80 km/t, der vist ikke er som in real. Der er den 120. For nørder er det nemt at lave om, men det gælder jo kun ved en selv, de ændringer. Alternativt skal man sende en ganske bestemt fil med aktiviteten, der så skal overskrive den originale.
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af stigc, 27/1-2010 08:44 (#13)

I de bøger som jeg havde og har lagt til grund for signalpakken, der var hastigheden ved venstresporskørsel,
angivet til 80 km/t, derfor er de låst til den hastighed..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af paltas, 27/1-2010 15:59 (#14)

Så vidt jeg ved blev der før 1988 ofte givet dispentation til at køre op til 140 km/t i venstre spor, men derefter tror jeg man har været ret påpasselig med at der max må køres 80 km/t i venstre spor. Men det giver jo sig selv med ATC idag.. Undtagent for strækninger med AM signaler i begge retninger, de eksistere vel?
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af KimEast, 27/1-2010 19:18 (#15)

Hvis det er såkaldt vekselspor du mener, eksisterer de glimrende, feks mellem Høje Taastrup og Roskilde, og nede i Sønderjylland. Men nu venter alle jo det nye signalsystem, og når det kommer, blir der vel vekselspor overalt?! Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af paltas, 27/1-2010 20:26 (#16)

Ja formentlig. Iøvrigt, mener jeg også strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov er med vekselspor? Men der er sikkert en del..
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af KimEast, 28/1-2010 13:13 (#17)

Njaaa. både-og. Man har ikke fundet en betegnelse, men mellem Esbjerg-Lunderskov er det "ej-færdiggjort vekselspor", dvs man kan ikke sætte et tog til afgang i venstresporet fra Esbjerg feks. Det skal via radio ha tilladelse til at køre forbi rødt U. Sådan er det også ved de fleste stationer på strækningen til Lunderskov. Sagt på en anden måde: Det blev aldrig lavet helt færdigt. Sad (Men i MSTS er det ikke noget problem, her kan man alt. Smile )
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af stigc, 28/1-2010 13:53 (#18)

KimEast skrev: Njaaa. både-og. Man har ikke fundet en betegnelse, men mellem Esbjerg-Lunderskov er det "ej-færdiggjort vekselspor", dvs man kan ikke sætte et tog til afgang i venstresporet fra Esbjerg feks. Det skal via radio ha tilladelse til at køre forbi rødt U. Sådan er det også ved de fleste stationer på strækningen til Lunderskov. Sagt på en anden måde: Det blev aldrig lavet helt færdigt. Sad (Men i MSTS er det ikke noget problem, her kan man alt. Smile )

Undtagen få 'brækket arm' på I-signal ved Århus. :lol:
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Små problemer
Skrevet af KimEast, 28/1-2010 14:36 (#19)

Hæhhæ. Grunden kender vi 2 jo godt, der er bare ikke sat flueben så I ved der kommer et SI bagefter.. Wink (Og det er ikke mig, dennegang, der satte ben rundtomkring) Wink Wink
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:



SV: Små problemer
Skrevet af paltas, 28/1-2010 16:30 (#20)

Mja, kan man virkelig alt i MSTS? Wink Blev vi ikke enige om at man ikke kunne få
SORF?
Brugers avatar
paltas

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 29/12-2009
Bopæl: Korsør
Alder: 41
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Problemer med DSB tog Generelt 2 26-04-2014 15:51
Problemer med rute og skinne lægning Ruter 8 15-03-2011 19:35
Vista-problemer Snik-Snak 45 04-08-2010 13:40
RWDecal problemer Ruter 3 13-05-2010 20:18
Opstarts problemer Andet 4 27-04-2010 17:01
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: