Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Udbuddet af Lille Syd

Udskriv debat

  Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af hkp, 17/1-2010 13:58 (#1)

Hejsa

Nu nærmer vi os jo tiden hvor udbuddet af Lille Syd (Næstved - Køge - Roskilde) skal falde på plads. De prækvalificerede skulle blive orienteret her i foråret osv.

Jeg har i den forbindelse et spørgsmål. Må Regionstog byde som selskab? Eller må de som Lokalbane kun holde sig til deres egne strækninger? I tilfælde af Regionstog bød ville det jo være oplagt med samarbejde med Østbanen (Køge - Rødvig/Faxe L) og der er værkstedsfasciliteter i Hårlev osv. Men jeg er i tvivl om de overhovedet må byde? Kan ik rigtig se hvorfor de ikke skulle måtte byde, men på den anden side kan man aldrig vide sig sikker med danske regler Smile

Og hvem tror i overhovedet vil byde udover DSB i en eller anden form for samarbejde, DSB Second eller hvad de kan finde på), er strækningen for lille til at tiltrække DB, SJ, NSB som ikke i forvejen er i Danmark?

MVH
Hans Pedersen
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:



SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af knudbe, 17/1-2010 14:39 (#2)

hkp skrev: Og hvem tror i overhovedet vil byde udover DSB i en eller anden form for samarbejde, DSB Second eller hvad de kan finde på), er strækningen for lille til at tiltrække DB, SJ, NSB som ikke i forvejen er i Danmark?


Uden at jeg skal forsøge at gøre mig klog på om hvem der må og ikke må byde, så den sidste del af dit spørgsmål kan jeg da godt have en holdning til...

Nej, jeg tror ikke at DB, SJ eller NSB vil byde på den strækning. Ene og alene af den grund at det vil blive for dyrt at skulle etablere de nødvendige faciliteter til vedligeholdelse af materiellet i forhold til hvad der kan tjenes på strækningen.

Hvis Regionstog må byde, så vil det være oplagt at de gør det. Ellers kan der kun - ud over DSB - være tale om at Arriva kunne være interesseret, selv om de vel egentlig kun er i Jylland.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af Rasmus, 17/1-2010 14:54 (#3)

knudbe skrev:
Nej, jeg tror ikke at DB, SJ eller NSB vil byde på den strækning. Ene og alene af den grund at det vil blive for dyrt at skulle etablere de nødvendige faciliteter til vedligeholdelse af materiellet i forhold til hvad der kan tjenes på strækningen.


mon ikke vedligeholdelses faciliteter kan modregnes i kontrakten ellers er der da ingen der byder...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af hkp, 17/1-2010 14:58 (#4)

Altså som jeg tolker sådan et udbud, så gælder det vel om at give en pris for at køre det antal km der er i en årlig køreplan? Alt inkl. Og så må man så selv regne på om det kan betale sig at leje værksted i Århus osv, eller bygge et nyt i Næstved eller hvad man nu kan finde på. Og så afgiver man ens pris sammen med ens serviceudbud, og så vinder den med lavest pris?

Så selvfølgelig indgår vedligholdelse i kontrakten. Men hvor og hvor billigt man kan konkurrere med DSB som ellers kører i området er jo så en anden sag.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af hkp, 17/1-2010 15:36 (#5)

Noget helt andet...

Tidligere kunne man på Banedanmarks hjemmeside se priserne for kørsel på deres strækninger, for henholdsvis godstog og passagertog og for passage af storebælt og øresund osv. Er de priser helt væk? Eller kan jeg bare ik rumme dem. Har i et gammelt dokument fra 2003 hvor jeg lavede nogle for sjov udregner skrevet 1,83 kr./km for passagertog. Men det er jo nok steget i pris siden de tal jeg fandt dengang. Nogen der ved noget, eller er det nu ren individuel forhandling i en samlet pakke med information osv, så det ikke længere er noget de kan offentliggøre?

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af DVG, 17/1-2010 16:10 (#6)

Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af fætter.gu, 17/1-2010 17:08 (#7)

Som udgangspunkt kan Regionstog ikke byde da det er et offentlig selskab. Muligvis kunne der stiftes et selskab med en privat partner ( A la DSB og First ), men med regionernes anstregende økonomi kan det nok ikke lade sig gøre.
Samtidig vil de andre selskaber stå og råbe statsstøtte som de gjorde efter afgørelsen af kystbanen.

DSB skal iøvrigt byde, da der skal sammenlignes med de evt andre bydere, og kan vinderen ikke opfylde kontrakten skal DSB kunne køre istedet.

Mht værksted, kunne en vinder jo blot lave samme aftale som Arriva gjorde da de vandt i Jylland, nemlig overtage driften af Østbanen, indkøbe det samme type marteriel som Østbanen lige har fået, og vupti så har man værksted, depotfacilliter, og mere kørsel.

Om der så er nogen der vil byde, ja som i alle skriver, er en anden sag.
Selve kontrakten gælder jo kun frem til 2018, ganske vist med mulighed for forlængelse, men...
- Lille Syd skal inden 2018 gennemgå en renovering. Det er uvist om det nås inden 2012.
- Lille Syd er blevet udset til en af pilotstrækningerne for det nye signalsystem. ( Begynder i 2014 )
- Banen bliver kappet midt over i en periode af et halvt til et helt år på grund af bygningen af banen mellem KH og Ringsted
- Det er uvist hvordan Lille Syd skal køres efter 2018

Det eneste positive i den suppedas politikkerne selv har bragt sig i, er at der med garanti kommer nyt marteriel på Lille Syd - i 2013 :lol:

Mvh Lars
Brugers avatar
fætter.gu

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 19/12-2009
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af hkp, 17/1-2010 18:33 (#8)

Tak DVG. Den havde de gemt godt... Eller også er jeg ik så god til at lede denne gang

Hej Lars

Tak for din viden og bidrag. Der er noget jeg godt kunne tænke mig yderligere belyst. Du skriver banen bliver kappet over i et halvt til et helt år under bygningen af den anden. Hvorfor i alverden sku den gøre det? Det kan jeg ikke helt forstå. Vil gerne høre din mening/viden om hvorfor, før jeg selv ligger min mening ud om hvorfor jeg synes det lyder underligt.

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af knudbe, 17/1-2010 18:44 (#9)

fætter.gu skrev: Som udgangspunkt kan Regionstog ikke byde da det er et offentlig selskab. Muligvis kunne der stiftes et selskab med en privat partner ( A la DSB og First ), men med regionernes anstregende økonomi kan det nok ikke lade sig gøre.
Samtidig vil de andre selskaber stå og råbe statsstøtte som de gjorde efter afgørelsen af kystbanen.


Efter at have kigget lidt på http://www.regionstog.dk så tror jeg godt at de kan...
www.regionstog.dk skrev: A/S Lollandsbanen, Vestsjællands Lokalbaner A/S samt Østbanen, der kører togtrafik i Østsjælland og på Stevns, er pr. 1. januar 2009 gået sammen i et nyt jernbaneselskab med navnet Regionstog A/S.

Regionstog er altså et aktieselskab og må vel som sådan kunne byde. Ellers vil DSB jo heller ikke kunne byde...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af Anonym Bruger, 17/1-2010 21:19 (#10)

DSB A/S kan ikke byde, men et datterselskab af DSB som ikke stårfor driften andre steder, så fx. kan "DSB Østsjælland" godt byde, samt fx. "Regionstog Køge" som et datterselskab af Regionstog A/S
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af hkp, 17/1-2010 21:57 (#11)

Hvor lyder det som nogle åndsvage regler, hvorfor bruge resourscer på de skal oprette et andet selskab... SUK

Man får sgu helt lyst til at byde selv heh. Det er jo bare at regne ud hvad det kræver hehe.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af fætter.gu, 17/1-2010 21:58 (#12)

Hej Hans.

Se på det marteriale som Trafikstyrelsen har fremlagt i forbindelse med anlægget af den nye bane mellem KH og Ringsted.

Hele området hvor s-bane, Lille Syd og motorvejen krydser hinanden skal helt ombygges, således at der bliver direkte forbindelse mellem Lille Syd og den nye bane.

Problemet er at der skal bygges meget om på broer og viadukter lige i det område, så derfor er man nødt til at indstille driftet mellem Køge og Lille Skensved i en rum tid.

S-banen bliver også ramt, men ikke i samme hård grad.

Tilgengæld vil adskillige bilister bande og svovle fordi der skal bygges en tunnel under motorvejen. Den ene havldel af motorvejen skal klare trafikken i begge retninger, mens tunnelen bliver bygget i den anden havldel, så det er nok derfra er kommer flest klager Cool

Mvh Lars
Brugers avatar
fætter.gu

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 19/12-2009
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af hkp, 17/1-2010 22:03 (#13)

Hej Lars

Det lyder lidt vildt at S-toget skal indblandes, kan jeg ik umiddelbart forstå. Har du et link til det materiale? Det kunne jeg da være meget nysgerrig for at se på Smile

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af fætter.gu, 18/1-2010 11:54 (#14)

Hej Hans.

Kig på Trafikstyrelsens hjemmeside under baneprojekter " København - Ringsted ", se under miljøredegørelse og valg et af hæfterne.
Hæftet der omhandler Køge hedder nr 4.

De har så også nedsat arbejdstiden ( heldigvis :lol: ) men der bliver alligevel lukket i et par måneder alt afhængig af arbejdsmetoden.

S-banen skal have en ny bro over stikbanen til Køge Nord station, derfor bliver der lukket mens den bliver bygget.

God læselyst

Mvh Lars
Brugers avatar
fætter.gu

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 19/12-2009
Status:



SV: Udbuddet af Lille Syd
Skrevet af hkp, 18/1-2010 12:43 (#15)

Hej igen

Tak for henvisningen, der er meget spændende læsning Smile Men man er jo stadig usikker på hvornår første spadestik tages til hele projektet... Eller jeg er i hvert fald?
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
En lille historie Hjemmesider 5 08-07-2011 16:27
Spar en lille halvtredser på RailWorks2 Andet 1 26-02-2011 11:39
Et lille problem Ruter 4 01-02-2011 13:34
Morsomt lille spil Snik-Snak 8 23-08-2010 18:42
ICE på lille syd? Real-Life-Tog 9 11-04-2010 18:01
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: