Forum » Off Topic » Snik-Snak
Forslag om tog til FÃ¥borg

Udskriv debat

  Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af stigc, 26/9-2008 12:19 (#1)

Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:



SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af lbr40, 26/9-2008 12:45 (#2)

I sin tid, da jeg var 16-17 år kørte jeg nogle gange med Nyborg Færge - Ringe - Faaborg togene, mens jeg var på efterskole i Hillerslev ved Højrup. Højrup var en af stationerne på linien.
Jeg husker dog ikke ret meget om, hvilke togsæt der blev benyttet i den periode (1960-61), men jeg vil tro det var en Mo-maskine med passende vogne koblet til.
Spændende hvis dette projekt kan blive realiseret.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af Kennie, 26/9-2008 13:10 (#3)

Vis det bliver til noget kan man lev sige at det er et slag for jernbanen i Danmark.
De siger jo stor set alle inde på borgen at Bus og Tog er vejen frem, men det er der jo ikke blivet noget ud af i mange år.
Det kan jo måske være at der nu er ved at ske noget.
Men vi kan jo kun håbe det bedste og se hvad der sker.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af Steamhammer, 26/9-2008 18:47 (#4)

Såfremt forslaget gennemføres må man da håbe at det så medfører at veteranbanen får bedre vilkår! Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af Kim_Christensen, 27/9-2008 10:12 (#5)

Steamhammer skrev: Såfremt forslaget gennemføres må man da håbe at det så medfører at veteranbanen får bedre vilkår! Smile


De får næppe bedre vilkår mht strækningen. Som det er nu kan de køre som de vil, bare reglementerne overholdes.
Sættes banen i stand, vil alle sidespor som ikke skal bruges i den planmæssige drift blive fjernet. Det vil blive meget begrænset hvad der bliver af plads til langsomme veterantog.
Og Fåborg station vil skulle ombygges igen igen igen. Mon der bliver plads til veteranbanen? Man har jo hugget en hæl og klippet en tå jævnt hen ad vejen, med den nuværende udformning er smertegrænsen for SFVJ vist ved at være nået.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af carlove, 28/9-2008 18:38 (#6)

Jeg tror ikke man skal regne med nogen hjælp fra "Borgen", det eneste de har i tankerne derinder er, udbygning af motorveje og udsultning af jernbanerne.
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af knudbe, 28/9-2008 20:55 (#7)

Arh, der er jeg nu ikke helt enig. Jeg synes at der indenfor det seneste år har været ret meget mere fokus på jernbanerne end der har været tidligere...

Om det kan skyldes at jeg har haft mailet flere gange til mit folketingsmedlem skal være usagt Wink
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af Steamhammer, 28/9-2008 21:19 (#8)

Nu skal vi andre da vist til at oppe os, ellers ender det med at Knud render med æren for alle de forbedringer der sker på de danske strækninger! Cool
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af knudbe, 28/9-2008 21:46 (#9)

Det vil jeg da sætte pris på at i gør Smile

Jeg vil sige det sådan, at jeg har faktisk skrevet flere gange i løbet af de sidste to år. Ikke at jeg forventer at have den store indflydelse på beslutningerne, men jeg tænker sådan, at hvis man ikke selv gør noget, så kan man ikke bebrejde andre at der ikke sker noget. Så hvis man sørger for at blive medlem af den lokale vælgerforening og så skrive til den rigtige trafikminister/trafikpolitiske ordfører og underskrive sig med at man er medlem af vedkommendes parti, så er man vel med til at skabe en lille smule (mere) fokus på området.

Og så vil det jo være rart, hvis vi er enige om på hvilke områder der skal satses.

F.eks. sendte jeg i april i år en mail med følgende indhold:
Nu har jeg jo flere gange med undren hørt at man på forsøgsbasis vil tillade enormt lange lastvogntog - de såkaldte modulvogntog - og det undrer mig virkelig at man går modsat hvad man ellers gør i vores nabolande mht godstransporter over længere afstande.

For det første, så mener jeg slet ikke at vores vejnet - hverken motorveje eller landeveje - er gearet til så store køretøjer. Det er i høj grad at spille hasard med trafiksikkerheden for de øvrige trafikanter. Desuden, så ved vi jo hvor trængte alle færdselsårerne fra Køge/Ringsted og Roskilde i syd og vest til Helsingør i nord er såvel morgen som aften.

For det andet, så mener jeg at den slags transporter - ja for så vidt alle godstransporter som strækker sig over afstande på 100 km og derover - skal flyttes fra vejtransport over til jernbanetransport. Det er også i den retning vores nabolande bevæger sig, så hvorfor skal vi absolut gå modsat???

Flytning af gods fra vej til jernbane vil alt andet lige betyde en væsentlig aflastning af vores hårdt betrængte vejnet. Det vil deraf betyde at trafikken vil glide lettere, og en reduktion af farlige situationer, hvilket igen vil reducere antal dræbte i trafikken samt reduktion af materielle skader. Endvidere vil det også alt andet lige betyde en reduktion af forurening og CO2-udslip.

Så derfor mener jeg at det er en helt forkert vej at gå med disse modulvogntog. Hellere udbygge et fleksibelt godstranportsystem med jernbanen.


PS! Hold da op hvor er Firefox gendannelse god. Mit system bragede ned med blå skærm, så jeg måtte foretage en hård genstart. Selvfølgelig blev tog-sim.dk-sessionen gendannet, men alt det jeg havde skrevet til nu blev sandelig også bibeholdt! Jeg er imponeret. (nå ja, nogen ville måske mene at det havde været bedst hvis det hele var forsvundet Wink )
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af Steamhammer, 28/9-2008 22:00 (#10)

Forsåvidt angår din mails indhold er vi enige, partifarven er så en anden ting... Wink

Men jeg tror du får endog særdeles svært ved at overbevise ministeren om at det var en dum idé at man solgte ud af DSB-Gods, for det er jo i bund og grund det det hele handler om!

Var "Godsen" ikke blevet solgt havde vi stadig haft godstransport på banen i større stil.

Og så mener jeg i øvrigt stadig at vi skal TVINGE udenlandske transit-transporter op på skinnerne, som Østrig og Schweiz gør!

Det vil fjerne en VÆSENTLIG del af lastvognene fra vores underdimensionerede motorveje og jeg er ret sikker på at Vejlenserne vil klappe i deres små hænder over at få det voldsomme trafikpres dæmpet på bl.a. Vejlefjord-broen.

Jeg høret lige i radioen i fredags at virksomheder hhv. Nord- og Syd for broen har umanerligt svært ved at få arbejdskraft fra "den anden side" fordi folk ikke kan komme frem i ordentlig tid og heller ikke kan nå at hente børn osv. pga. de mange- og lange køer på broen.
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)


SV: Forslag om tog til FÃ¥borg
Skrevet af knudbe, 28/9-2008 22:51 (#11)

Steamhammer skrev: Forsåvidt angår din mails indhold er vi enige, partifarven er så en anden ting... Wink
Nu har jeg ikke skrevet noget om min partifarve (selv om det ikke er nogen hemmelighed) men hvis ikke man har en minister med samme farve, så har man en trafikordfører, som kan bruges i stedet.
Steamhammer skrev: Men jeg tror du får endog særdeles svært ved at overbevise ministeren om at det var en dum idé at man solgte ud af DSB-Gods, for det er jo i bund og grund det det hele handler om!
Nej, jeg er bestemt ikke enig i at det er det det handler om.
Steamhammer skrev: Var "Godsen" ikke blevet solgt havde vi stadig haft godstransport på banen i større stil.
Jeg tror snarere at den del ville have været urentabelt på grund af konkurrencen. Der kører så meget gods igennem Danmark, som "Godsen" alligevel ikke ville have fået. Det er jo EU-reglerne om det frie marked der er gældende her.
Steamhammer skrev: Og så mener jeg i øvrigt stadig at vi skal TVINGE udenlandske transit-transporter op på skinnerne, som Østrig og Schweiz gør!
På det punkt er vi helt enige. Men da danske vognmænd ikke må have fordele i forhold til vognmænd fra det øvrige EU, så er vi også nødt til at tvinge danske transporter op på skinnerne. Så det jeg skrev om grænsen på 100 km vil nok passe rigtig godt. Transporter på kortere strækninger skal nok være på lastbiler for at kunne fungere.
Steamhammer skrev: Det vil fjerne en VÆSENTLIG del af lastvognene fra vores underdimensionerede motorveje og jeg er ret sikker på at Vejlenserne vil klappe i deres små hænder over at få det voldsomme trafikpres dæmpet på bl.a. Vejlefjord-broen.
Ja, uha uha, den er slem. Jeg var i Givskud i maj måned og skulle sydpå en af de dage der var sket en ulykke på broen. Heldigvis opdagede min søn det (det var ham der kørte) inden vi drejede ned på motorvejen, så vi fandt en vej gennem Vejle by.
Steamhammer skrev: Jeg høret lige i radioen i fredags at virksomheder hhv. Nord- og Syd for broen har umanerligt svært ved at få arbejdskraft fra "den anden side" fordi folk ikke kan komme frem i ordentlig tid og heller ikke kan nå at hente børn osv. pga. de mange- og lange køer på broen.

Det tror jeg gerne.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog Real-Life-Tog 66 10-08-2009 18:51
Forslag til aktivitet Aktiviteter 40 08-12-2006 16:54
Forslag til en slags ordbog. Andet 15 23-03-2006 20:44
FÃ¥borg banen Ruter 9 23-01-2006 01:29
Forslag til Eng.filer Materiel 3 28-07-2005 22:01
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: