Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog

Udskriv debat

  Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Marc, 21/8-2008 23:13 (#1)

På DR kan man i dag læse

Strid om højhastighedstog i Danmark
21. aug. 2008 19.11 Politik Opdat.: 21. aug. 2008 19.12

Venstre trækker i nødbremsen over for et bredt svensk politisk ønske om højhastighedstog fra Stockholm under Øresund til Helsingør og videre til Hamburg.

- Der kommer ingen togtunnel mellem Helsingborg og Helsingør de første 15 år, forsikrer Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Der er i forvejen nok at bruge penge til, til genopretning af tognettet i Danmark, ikke mindst sporet mellem København, Ringsted og Rødby til den kommende Femern forbindelse, påpeger han.

Danmark er stopklods
Socialdemokraterne mener derimod, at spørgsmålet skal med i forhandlingerne om fremtidens infrastruktur.

- Vi ér en stopklods på det europæiske højhastighedsnet, siger vikarierende trafikordfører Benny Engelbrecht.

Svenskernes vision er, at man fra 2025 skal kunne køre fra Stockholm til Hamburg på fire og en halv time.

Det kræver dog, at Danmark overtager stafetten i Helsingør og forlænger med højhastighedsspor til København og videre til den kommende Femernbro, skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Prisen for to nye, svenske højhastighedskorridorer er sat til mellem 100 og 150 milliarder svenske kroner.


Er det kun mig som synes, at folk har det med at sætte sig meget dårligt ind i tingene før de kommer med deres forslag?
Benny Engelbrecht og de svenske politikere har tilsyneladende aldrig benyttet sig af Kystbanen, fordi så ville de vide hvor komplet tåbeligt dette forslag er.

Der er 10-20 minutters drift på Kystbanen udenfor myldretiden, så der er man jo som sagt nød til at ligge 2 ekstra spor til højhastighedestogene. Dette vil betyde at en masse mennesker langs Kystbanen skal flytte, idet deres huse skal rives ned for at de nye spor kan lægges. Det samme vil gøre sig gældene for mange af de gamle stationsbygninger på banen. Hvordan vil du fx få plads til 4 spor igennem Espergærde?

Eller hvad med strækningen mellem Hellerup og Østerport? Skal hele Ryvangs Allé nedlægges for at få plads til de nye spor?

Det er nok det dummeste forslag jeg har hørt politikerne komme med i forbindelse med jernbanens fremtid. Det er ligeso mdet forslag man engang kom med om en magnet-bane over kattegat :lol:
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Bab, 21/8-2008 23:20 (#2)

Nu ved jeg ikke lige, hvordan der er bygget derovre. Men der er jo ingen der siger, at en evt. ny højhastighedsbane, skal ligge sammen med den gamle. Der vil alligevel kun blive stop ved større byer.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af knudbe, 21/8-2008 23:39 (#3)

Man kan nok ikke forestille sig en højhastighedsfordindelse på Sjællend som ikke kommer i nærheden af København, så hvis den skal gå via Helsingør, så er der nok ikke andre muligheder end Kystbanen.

Men hvorfor er Øresundsbroen ikke i spil? Her kunne man benytte sydhavnsstrækningen så man ikke kommer til Kbh H, men i stedet bruger Høje Taastrup som den oprindeligt var tænkt?

Så kunne svenskerne bygge højhastighedsbane til Malmø, og så dutte lidt adstadigt fra Malmø via Københavns Lufthavn til Høje Taastrup, hvofra der så kom højhastighsdesstrækning til Rødby/Femern frem til Hamburg.

Det vil naturligvis være vigtigt at der mellem Malmø og Htå kun er stop ved CPH da det ellers vil blive et pendlertog.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Ghosttrain, 22/8-2008 09:09 (#4)

Jeg kan da godt se at den dér med Helsingør - Helsingborg er lidt langt ude, med mindre altså at man kunne lave en boret tunnel fra Helsingør til feks Østerport, men det ville jo nok blive så kostbart at ingen tør bare tænke på hvad det ville koste. Derimod give Benny Engelbrecht ret i at Danmark er en stopklods for højhastighedstog Sverige -Tyskland / resten af Europa, og her vil jeg da ligsom Knud mene at man sagtens kunne bruge Øresundsbroen, og så lave en eller anden form for udbygning/nyetablering på det Sjællandske jernbanenet.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af hec, 22/8-2008 09:16 (#5)

hvis svenskerne vil have højhastighedstog igennem så kan de betale det selv :evil:
svenskerne bygger ikke noget fordi daneskerne vil ha det :evil:
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Jørgensen, 22/8-2008 10:10 (#6)

Problemet med at benytte Øresundsbroen er, at kapaciteten på den tilsluttende strækning mellem Kastrup og Sydhavn er ved at være brugt op. Der kører regionaltog 6 gange i timen, intercitytog til/fra Fyn og Jylland, godstog i transit og materieltog til/fra depotet i Kastrup foruden foruden nogle enkelte tog til/fra Ystad og X2000 til/fra Stockholm. Alt i alt taler vi vel om 9-10 tog i timen, hvoraf regionaltogene har stop i Tårnby og Ørestad undervejs. Og skal man tro Railoramas forum planlægges endnu flere X2000, godstog samt Intercitylyn til Kastrup når/hvis IC4 ellers engang kommer ud at køre.

Så turen over Øresundsbroen er altså udelukket, med mindre man bygger en ny bane over Amager.

Med venlige Øresundsbro-hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Jimbow, 22/8-2008 11:32 (#7)

Hvis der skal bygges en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, skal den bygges sammen med en ny bane rundt om København (i Ring 5 korridoren), samt sandsynligvis også en ny højhastighedsbane Køge-Vordingborg. Ellers bliver rejsehastigheden for tog Sverige-Tyskland alt for lang til at folk gider tage toget.

Hvordan København/Malmö skal kobles på denne bane er så spørgsmålet. Men man kunne måske forstille sig at nogle tog kørte uden om København uden at stoppe, og andre kørte fx. Stockholm-Malmö og København-Hamburg.

Jeg tror bestemt der er gode muligheder i en sådan forbindelse, og det er vel den enste chance København har for at koble sig på det europæiske højhastighedsnet. Det er super godt at se at Sverige begynder at planlægge rigtige højhastighedsbaner, dem kunne vi måske lære lidt af herhjemme.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af MR-4073, 22/8-2008 14:15 (#8)

Som Marc siger, mener jeg også at strækningen Helsingborg-Helsingør-Kbh vil være et alt for omkostningsfuldt og tåbeligt projekt at påbegynde.
Det er en helt i gennem glimrende idé at Sverige ønsker at koble sig på det europæiske højhastighedsnet. Men Danmark er et lille land (og tildels fattigt når der snakkes jernbaner). Og Faktisk er DK et kompliceret land hvad angår geografien, da der er mange øer, og det derfor kræver broer at køre på. Dog er der en del højdeforskelle i Sverige, hvor det er nødvendig med tunneler, som også er en dyr omkostning.
Men så kommer vi tilbage til vores regering, der mildest talt ikke er særligt begejstret for at ofre penge på det danske jernbanenet.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af carlove, 22/8-2008 20:49 (#9)

Hvorfor ikke foreslå en Hængebro fra Kastrup til Rødby, så skulle alle problemerne være løst.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Kennie, 22/8-2008 20:51 (#10)

knudbe skrev: Man kan nok ikke forestille sig en højhastighedsfordindelse på Sjællend som ikke kommer i nærheden af København, så hvis den skal gå via Helsingør, så er der nok ikke andre muligheder end Kystbanen.

Men hvorfor er Øresundsbroen ikke i spil? Her kunne man benytte sydhavnsstrækningen så man ikke kommer til Kbh H, men i stedet bruger Høje Taastrup som den oprindeligt var tænkt?

Så kunne svenskerne bygge højhastighedsbane til Malmø, og så dutte lidt adstadigt fra Malmø via Københavns Lufthavn til Høje Taastrup, hvofra der så kom højhastighsdesstrækning til Rødby/Femern frem til Hamburg.

Det vil naturligvis være vigtigt at der mellem Malmø og Htå kun er stop ved CPH da det ellers vil blive et pendlertog.


Tja man skal jo ikke nødventvis bruge kystbanen. Man kunne jo bruge den måske kommene Køge bugtbane (Som er tænkt at skulle gå langs Køgebugt motorvejen) som forbillede.

Og lave en bane langs Helsingør motorvejen ind til København, og når man så kommer ind til de tærter bebygget områder gå over i tunnel ind til Østerport.

Og videre fra København H med ud til sydhavnen og køre på den måske nye Køgebugt bane til Køge, Ringsted.
Og fra Ringsted en opdateret bane (til højhastigheds tog) ned til Vordingborg.
Og så fjerne Lundby og Glumsø station, eller igen lave en helt ny bane som kun er til højhastigheds tog fra Ringsted til Vordingborg.
Så over en ny jernbanebro som kun er til højhastigheds tog fra Vordingborg til Falster.
Når man så kom over på Falster komme over på den nu værnene bane som jo nok også skal opdateres en del til at kunne køre med højhastigheds tog, videre til Nykøbing F.
Hvor man skulle fjerne alle stationer frem til Nykøbing.
Eller igen en ny bane som kun er til højhastigheds tog fra Falster (Når man er kommet over Storstrømen) til Nykøbing F.
Så over en nu en ny bro over Guldborgsund (eller tunnel under) og lave banen fra Nykøbing til Rødby til kun højhastigheds tog.
SÃ¥ kunne man lave Lollandbanen beholde den gamle bro.
Så måtte Man vil gøre op med sig selv om Rødby skulle have tog forbindelse eller ej.
Gøre den nye femrebæltsbro til kun højhastigheds tog.
Men så ville der jo nok ikke være de store muligheder for transit trafik over femren. og det er nok mest det den er tiltænkt som, for at aflaste Storebæltsbroen.

Jeg vil nu også nok sige at vi er Danmark ikke har brug for højhastigheds tog.
ja det kunne da være fedt, men alt for kostbart i forhold til hvor mange indbygger vi er i dette land, plus afstandene mellem de støre byer er ikke store nok til at det ville kunne betale sig.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Kennie, 22/8-2008 21:35 (#11)

carlove skrev: Hvorfor ikke foreslå en Hængebro fra Kastrup til Rødby, så skulle alle problemerne være løst.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Eller bare fra Trelleborg til Sassnitz.
så er vi og fri for regningen he he. Grin
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Marc, 22/8-2008 22:02 (#12)

Kennie skrev:
Og fra Ringsted en opdateret bane (til højhastigheds tog) ned til Vordingborg.
Og så fjerne Lundby og Glumsø station, eller igen lave en helt ny bane som kun er til højhastigheds tog fra Ringsted til Vordingborg.
Så over en ny jernbanebro som kun er til højhastigheds tog fra Vordingborg til Falster.
Når man så kom over på Falster komme over på den nu værnene bane som jo nok også skal opdateres en del til at kunne køre med højhastigheds tog, videre til Nykøbing F.
Hvor man skulle fjerne alle stationer frem til Nykøbing.
Eller igen en ny bane som kun er til højhastigheds tog fra Falster (Når man er kommet over Storstrømen) til Nykøbing F.
Så over en nu en ny bro over Guldborgsund (eller tunnel under) og lave banen fra Nykøbing til Rødby til kun højhastigheds tog.
SÃ¥ kunne man lave Lollandbanen beholde den gamle bro.
Så måtte Man vil gøre op med sig selv om Rødby skulle have tog forbindelse eller ej.


Jeg tror ikke at folk på Lolland/Falster ville være specielt glade for at få ringere transport muligheder end de allerede har.

Nu nævnte du Sassnitz-Trelleborg. Se den ide er faktisk slet ikke så tosset. Nu når svenskerne så gerne vil have højhastighedstog til Tyskland, så kunne man jo meget passende lave en bro, eller en kombineret bro/tunnel fra Trelleborg til Sassnitz. Den strækning skal alligevel renoveres i forbindelse med city-tunnel projektet i Malmö.
Det ville give en hurtig forbindelse til Berlin, istedet for Hamburg, som folk for det meste alligevel kun bruger som et omstigningspunkt.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Kim_Christensen, 23/8-2008 01:13 (#13)

En direkte forbindelse mellem Sverige og Tyskland vil også være en fordel for godstrafikken. Som det er nu skal man enten have et lokomotiv der er udstyret med special-special-special ATC og kan fungere ved de danske special-special kørespændinger, foreuden alt det andet papirkrig, og åh alt det der kan gå så grueligt galt når man nu absolut vil transportere gods på bane. Og man bliver uafhængig af det ustablie danske skinenet hvo rsporet man skal bruge kan risikere at blive lukket på ubestemt tid helt uden varsel.

Benny Engelbrecht er altid hurtigt ude med forslag til hvad man skal gøre, men gennemtænkt er det stort set aldrig. han ville også hæve dse/flakepanten til det doppelte, fordi der flyder så meget af den slags i naturen. Men det der flyder er tyske "wegwerfdosen", og hehjælper den danske pant ikke en skid.

Kystbanen er noget fanden har skabt, og har overladt til DSB at fuldføre hans intentioner om driften. Det forslag er bare ikke gennemtænkt!

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af AndreasM, 25/8-2008 14:37 (#14)

Kennie skrev: Og lave en bane langs Helsingør motorvejen ind til København, og når man så kommer ind til de tærter bebygget områder gå over i tunnel ind til Østerport.

Og videre fra København H med ud til sydhavnen og køre på den måske nye Køgebugt bane til Køge, Ringsted.

Og hvad vil du så gøre fra Kk til Kh? "Røret" er makset ud, der skal tænkes nyt ligegyldig hvilken vej man vil igennem København...

Kennie skrev: Når man så kom over på Falster komme over på den nu værnene bane som jo nok også skal opdateres en del til at kunne køre med højhastigheds tog, videre til Nykøbing F.

En enkelt sporet bane som der sidst var nogen der tænkte på at tildele en pose penge engang i 60'erne? Den skal ikke opdateres, der skal nybygges hvis det skal bruges til højhastighedstog! Smile

Kennie skrev: ja det kunne da være fedt, men alt for kostbart i forhold til hvor mange indbygger vi er i dette land, plus afstandene mellem de støre byer er ikke store nok til at det ville kunne betale sig.

København-Århus? Jimi(Jimbow) har før haft nogle utrolig realistiske bud på en sådan bane, hvis du søger tilbage på forummet, tror jeg de kan findes frem. Stockholm-Kbh-Berlin/Hamburg ville heller ikke være uden et kundegrundlag er jeg ret overbevist om, det vi mangler er politikere der tør erkende at den slags kræver en investering! Og som tør erkende at vi ikke kan køre via eksisterende s-bane (som kysten mest af alt ligner), men skal have noget nyt! Motorring 5 linjeføringen lyder god i mine ører!

Og ja, Jimi ved hvad han snakker om, selvom han ikke reklamerer ret tydeligt med det, så har han en 3,5 års ingeniør uddannelse indenfor emnet, til en utrolig flot afsluttende karakter! Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af AndreasM, 25/8-2008 14:39 (#15)

Kim_Christensen skrev: Som det er nu skal man enten have et lokomotiv der er udstyret med special-special-special ATC og kan fungere ved de danske special-special kørespændinger, foreuden alt det andet papirkrig, og åh alt det der kan gå så grueligt galt når man nu absolut vil transportere gods på bane.

Har du fulgt lidt med de sidste 10 år? Flerstrømslokomotiver er hvermandseje nu om dage.. Ja, der skal en dansk ATC på, men også den er et tysk udviklet relativt standardsystem (dog tilpasset og videreudviklet til DK), så det behøver ikke være et kæmpe problem, se bare 185'erne der nu kører transitgodset i DK...

Kim_Christensen skrev: Og man bliver uafhængig af det ustablie danske skinenet hvo rsporet man skal bruge kan risikere at blive lukket på ubestemt tid helt uden varsel.

Det er der da ikke noget specielt dansk i? Ja vi har et slidt jernbanenet, men de lukker altså også strækninger i resten af Europa med jævne mellemrum uden varsel!

Kim_Christensen skrev: Kystbanen er noget fanden har skabt, og har overladt til DSB at fuldføre hans intentioner om driften.

Der er vi så for engangs skyld enige!
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Kennie, 25/8-2008 17:31 (#16)

AndreasM skrev:
Kennie skrev: Og lave en bane langs Helsingør motorvejen ind til København, og når man så kommer ind til de tærter bebygget områder gå over i tunnel ind til Østerport.

Og videre fra København H med ud til sydhavnen og køre på den måske nye Køgebugt bane til Køge, Ringsted.

Og hvad vil du så gøre fra Kk til Kh? "Røret" er makset ud, der skal tænkes nyt ligegyldig hvilken vej man vil igennem København...

Kennie skrev: Når man så kom over på Falster komme over på den nu værnene bane som jo nok også skal opdateres en del til at kunne køre med højhastigheds tog, videre til Nykøbing F.

En enkelt sporet bane som der sidst var nogen der tænkte på at tildele en pose penge engang i 60'erne? Den skal ikke opdateres, der skal nybygges hvis det skal bruges til højhastighedstog! Smile

Kennie skrev: ja det kunne da være fedt, men alt for kostbart i forhold til hvor mange indbygger vi er i dette land, plus afstandene mellem de støre byer er ikke store nok til at det ville kunne betale sig.

København-Århus? Jimi(Jimbow) har før haft nogle utrolig realistiske bud på en sådan bane, hvis du søger tilbage på forummet, tror jeg de kan findes frem. Stockholm-Kbh-Berlin/Hamburg ville heller ikke være uden et kundegrundlag er jeg ret overbevist om, det vi mangler er politikere der tør erkende at den slags kræver en investering! Og som tør erkende at vi ikke kan køre via eksisterende s-bane (som kysten mest af alt ligner), men skal have noget nyt! Motorring 5 linjeføringen lyder god i mine ører!

Og ja, Jimi ved hvad han snakker om, selvom han ikke reklamerer ret tydeligt med det, så har han en 3,5 års ingeniør uddannelse indenfor emnet, til en utrolig flot afsluttende karakter! Smile

Ja nu var det jo bare at forslag til en lineføring. he he Wink
Men ja røret skulle jo nok ud vides lidt (meget) he he. Smile
Hvad angår en ring 5, ja det ville da være en god ide.
Men jeg ville nok nøjes med at fik en bane rundt om ring 4, plus at man førte ring 4 videre helt ud til Helsingør motorvejen.
Det kunne jo også være en let bane måske, lige som de snakker om at lave en langs ring 3.
Igen er det nu kun et foreslag, men i mit lille chauffør hoved at det nu et godt et. he he Grin
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af knudbe, 25/8-2008 22:08 (#17)

Kennie skrev:
Ja nu var det jo bare at forslag til en lineføring. he he Wink
Men ja røret skulle jo nok ud vides lidt (meget) he he. Smile


Internationale højhastighedstog via den i forvejen hårdt trængte Nørreport og gennem røret og så ind på Hovedbanegården?
Ikke noget godt forslag.

Jeg vil fastholde min tidligere påstand om at det eneste rigtige vil være at sende disse via Malmø - CPH - Høje Taastrup.
Alternativt via Malmø - CPH - Køge

Tankerne om letbane (det skrives i et ord, "let bane" betyder noget helt andet) kan jeg til gengæld godt tilslutte mig, men det må over i en anden tråd, for man kan nok ikke sidestille en letbane og et højhastighedstog...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Kennie, 25/8-2008 23:53 (#18)

knudbe skrev:
Internationale højhastighedstog via den i forvejen hårdt trængte Nørreport og gennem røret og så ind på Hovedbanegården?
Ikke noget godt forslag.


Ja jeg kan godt se at der nok ville blive store forsinkelser vis man bare beholdte de to nuværende spor.
Man kun jo også følge Malmø. og lave et par perroner under hovedbanegården, lige som Malmø's city tunnel.
Men ja der skal den nye metro jo går Shock
Men så under den eller noget. he he
Ja jeg er nu ikke jernbane eller bygningsingeniør men det kunne da være en ide.

knudbe skrev:
Tankerne om letbane (det skrives i et ord, "let bane" betyder noget helt andet) kan jeg til gengæld godt tilslutte mig, men det må over i en anden tråd, for man kan nok ikke sidestille en letbane og et højhastighedstog...


Og ja igen det høre jo nok til i en anden tråd, men skulle lige luftetanken som svar he he Wink
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af knudbe, 26/8-2008 01:07 (#19)

Kennie skrev:
Ja jeg kan godt se at der nok ville blive store forsinkelser vis man bare beholdte de to nuværende spor.
Man kun jo også følge Malmø. og lave et par perroner under hovedbanegården, lige som Malmø's city tunnel.


Jeg forstår ikke hvorfor du er så fokuseret på at få dem ind på Hovedbanegården?
Mit forslag prøver at bryde med den tanke, og så benytte CPH, Høje Taastrup eller Køge som "hovedbanegård" for højhastighedstog.
Hovedbanegården er aldeles uegnet til den slags tog.

Alternativt, så skulle man lægge sporene i første sals højde...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af KimEast, 26/8-2008 15:49 (#20)

Hvis man IKKE absolut SKAL ind på Hovedbanen med alle de svenskere (der skal i Tivoli eller Zoo), så åbner vi da bare den Midtsjællandske Jernbane igen! -- Fra Helsingør via Snekkersten-Hillerød-Frederikssund-Hvalsø-Ringsted og så sydpå , med 200 km/t eller derover.. De fleste broer på hele strækningen er der endnu fra tidligere forsøg, de skal bare renoveres Wink Wink ..
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvis du endnu ikke har Train Simulator 2013 endnu... Andet 1 01-01-2013 12:27
Forslag om tog til FÃ¥borg Snik-Snak 11 28-09-2008 22:51
Forslag til aktivitet Aktiviteter 40 08-12-2006 16:54
Forslag til en slags ordbog. Andet 15 23-03-2006 20:44
Forslag til Eng.filer Materiel 3 28-07-2005 22:01
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: