Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)

Udskriv debat

  Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af adammeile, 16/9-2008 00:54 (#1)

Endelig har banedanmark taget sig sammen til at begynde og lave dobbelt spor ud fra kbh imod køge høje taastrup ballerup og frederiksund, hvor der før i tiden kun var 1 spor, så det kunne give flaskehalse problemer, men det skulle snart være slut, det er noget som der står inde på bane.dk

Venlig hilsen Adam
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet



Antal indlæg: 215
Tilmeldt: 30/11-2006
Bopæl: Vangede
Alder: 38
Status:



SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af jorgenandersen, 16/9-2008 04:15 (#2)

S-togene har da altid haft dobbeltspor til Ballerup så længe jeg kan huske tilbage (1954!), Höje Tåstrup kan jeg ikke huske noget om (jeg var altid på sporene mod Korsör) og Köge Bugt banen har jeg aldrig kört på.

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af Rasmus, 16/9-2008 08:12 (#3)

mellem skelbæk og hovedbanen er der et spor til togene fra valby, et til togene fra køgebugtbanen og ET til togene fra hovedbanen til skelbæk og det er altså sporet for togene til køgebugtbanen mellem hovedbanen og skelbæk man vil til at bygge det manglende spor
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af Jimbow, 16/9-2008 09:04 (#4)

Er der nogen der ved om Skelbæk stadig vil eksistere efter ombygningen?

Man kunne godt forstille sig at man ville fjerne stationen og signalerne helt, selvom et par transversaler ville give endnu mere fleksibilitet i udkørslen fra Kh.
Men nu da E og H alligevel stopper på Dybbølsbro, vil der jo ikke være det store behov for at overhale langsomme tog.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af stigc, 16/9-2008 10:05 (#5)

Det rigtigt at man ikke pt har brug for at overhale,
men i tilfælde af nedbrud, ville det være smart at kunne køre
i det andet spor..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af AndreasM, 16/9-2008 15:01 (#6)

Jimbow skrev: Er der nogen der ved om Skelbæk stadig vil eksistere efter ombygningen?

Det vil den, med 2 transversaler... Hvilket giver Danmarks eneste strækning med 2 højrespor Kh-Slb, og 2 venstrespor Slb-Kh. Skal nok blive spændende, hvordan de vil greje den sådan rent SR mæssigt.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af ic3dk, 16/9-2008 15:31 (#7)

Og rent ludder-mæssigt!! Der er en heftigt trafik ind over sporene netop det sted på S-banen. Det skal nok komme som et chok for dem, den dag togene begynder at kører i det 6. hovedspor som allerede er anlagt ved Skelbæk.

Men det er vist en anden sag..
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af AndreasM, 16/9-2008 16:51 (#8)

IsoNick skrev: Og rent ludder-mæssigt!! Der er en heftigt trafik ind over sporene netop det sted på S-banen. Det skal nok komme som et chok for dem, den dag togene begynder at kører i det 6. hovedspor som allerede er anlagt ved Skelbæk.

:lol: Ja nu du siger det... Men de render jo snart overalt, så mon ikke de også overlever det 6. hovedspor...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af KimEast, 16/9-2008 22:56 (#9)

ÆÆhm Jørgen.. - Nu vi er ved dobbelt-spor, har der aldeles IKKE altid været dobbeltspor til Ballerup. Det sluttede ved Herlev indtil engang i 60'erne., og gik kun frem til lige før Ballerup. Den sidste kilometer var der enkeltspor (ind til Ballerup St.), helt frem i tiden indtil S-togene kom til Frederikssund .. Wink
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af lbr40, 17/9-2008 00:29 (#10)

Kim: > Jeg mener helt bestemt, at der har været dobbeltspor til og med Ballerup st. tilbage i 1978, hvor jeg dengang benyttede Ballerup st. meget.
Indtil renoveringen af strækningen til Frederikssund, har der været enkeltsporsdrift hele vejen mellem Ballerup og Frederikssund. Der var krydsningsmulighed på Veksø st. og på Ølstykke St.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af KimEast, 17/9-2008 01:15 (#11)

Lorenz, læs igen hvad jeg skrev ovenover, og du ser at din besked er overflødig.. Wink
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af jorgenandersen, 17/9-2008 03:34 (#12)

Kim,

I hvert fald 1970 var der dobbeltspor helt til Ballerup, for da flyttede jeg til Frederikssund og fes frem og tilbage hver dag til og fra det daværende embede i Nyropsgade. Men det kan sagtens være der var enkeltspor för det, jeg var noget ung i 1954.... Lorenz har ret mellem Ballerup og Frederikssund, dog kunne man også krydse i Stenlöse i forbindelse med forsinkelser o.lign.

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af Ghosttrain, 17/9-2008 09:06 (#13)

Kim, det er forkert hvad du oplyser, allerede i midten af 70´erne var der dobbelt S-banespor hele vejen til Ballerup, ikke noget med at det sidste stykke S-bane var enkeltsporet.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af lbr40, 17/9-2008 10:06 (#14)

lbr40 skrev: Der var krydsningsmulighed på Veksø st. og på Ølstykke St.

Rettelse: Citatet her gælder de nuværende krydsningssteder. De gamle krydsningssteder, hvor strækningen Ballerup - Frederikssund var enkeltsporet, husker jeg ikke, beklager tidl. fejlskrivning.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af stigc, 17/9-2008 10:06 (#15)

Kim har delvis ret, der var indtil der kom S-tog til frederiksund, kun 1 spor under vejen lige ved stationen,
men det var inden for stationsgrænsen, så reelt set var strækningen dobbeltsporet,
fuldstændig på samme måde som på Farumbanen..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af KimEast, 17/9-2008 17:10 (#16)

Se nu hvad jeg skrev : "til engang i 60'erne" ... var der enkeltspor fra Herlev og til Ballerup. Har ikke lige fundet stedet hvor datoen står hvornår der kom dobbeltspor fra Herlev og til ca. 1000 meter før Ballerup perronerne (der jo var delt mellem S-tog og Dieseltog). Wink
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af KimEast, 17/9-2008 17:16 (#17)

Tilbage til emnet, ja, de har været flere år om at få det der ekstraspor ud af København H. Perronen på Dybbølsbro er lavet om forlængst, og ser ret spøjs ud. Mega-bred perron, hvor folk ikke kan se begge distinations-skilte i begge sider af den mega brede perron.. Nu kan jeg ikke huske om de kan krydse efter Dybbølsbro/Skelbæk (igen) ? - Kommer de vist ikke til at kunne, men ville være bedst de kunne. Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af MSS, 18/9-2008 00:37 (#18)

Ja det er en pudsig perron. Der er kun belægning på den p.t. anvendte halvdel, og der er hegn ned igennem midten af perronen. Det fremtidige 2. perronspor, der p.t. er et opstillingsspor, ender blindt ca. 150 m efter Dybbølsbro st. i udadgående retning...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af Jimbow, 18/9-2008 09:02 (#19)

KimEast skrev: Se nu hvad jeg skrev : "til engang i 60'erne" ... var der enkeltspor fra Herlev og til Ballerup. Har ikke lige fundet stedet hvor datoen står hvornår der kom dobbeltspor fra Herlev og til ca. 1000 meter før Ballerup perronerne (der jo var delt mellem S-tog og Dieseltog). Wink


Så vidt jeg lige husker, står der 1977 på broen ved Malmparken, og 1970 på broerne ved Skovlunde st. Så det må være deromkring. 1978 som nogen skrev, lyder som et godt bud, og det mener jeg også at have læst et sted.

KimEast skrev: ...
Nu kan jeg ikke huske om de kan krydse efter Dybbølsbro/Skelbæk (igen) ? - Kommer de vist ikke til at kunne, men ville være bedst de kunne.


Det har jeg spurgt om tidligere, og AndreasM svarede:

AndreasM skrev: ...Det vil den, med 2 transversaler... Hvilket giver Danmarks eneste strækning med 2 højrespor Kh-Slb, og 2 venstrespor Slb-Kh. Skal nok blive spændende, hvordan de vil greje den sådan rent SR mæssigt.


Det er en god nyhed for mig, for jeg frygtede at man ville spare denne krydsning væk. Kunne være godt hvis man lavede noget tilsvarende i indadgående retning i samme omgang.

Rent SR-mæssigt kan man vel lave det som vekselspor? Eller det kræver måske at strækningerne Skelbæk-Valby, Valby-Kh, Bavnehøj-Kh og Skelbæk-Bavnehøj også har vekselspor?
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen


SV: Dobbelt spor ud fra kbh H. (S-tog)
Skrevet af AndreasM, 18/9-2008 11:48 (#20)

Jimbow skrev: Rent SR-mæssigt kan man vel lave det som vekselspor?

Nej, for der kommer anden del af problemet så ind, HKT kan ikke håndtere vekselspor, idet at HKT på den fri bane er retningsbestemt! Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Veterantog på landets nyeste spor Real-Life-Tog 37 26-10-2010 10:42
Spor 1 modeltog's messe Modeltog 1 15-04-2010 16:54
Måske vidtrækkende ? omkring spor på Århus havn Real-Life-Tog 7 13-02-2010 11:29
Renovering af spor i Es Real-Life-Tog 7 19-11-2009 09:41
Blind spor i Faxe? Real-Life-Tog 6 24-10-2009 11:12
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: