Forum » Off Topic » Modeltog
Ang. skinner og endestykker.

Udskriv debat

  Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af Marc, 13/7-2008 10:40 (#1)

Jeg er så heldig at have fået en hel kælder på 50 kvadratmeter til rådighed, som jeg alene kan bruge til mine modeltog. Så nu skal der igen gang i byggeriet Smile

Som de fleste andre går jeg meget op i at opnå den bedste og mest realistiske kørsel på mit anlæg, og jeg synes at have bemærket, at der til tider er materiel som afsporer pga. endestykkerne på skinnerne, som har det med at blive meget slidte med tiden.

Jeg har derfor overvejet om det kan betale sig helt at droppe endestykkerne, og holde skinnerne sammen alene med de søm, som jo under alle omstændigheder skal i når jeg har lagt dem.
Ved godt at man så skal være meget omhyggelige med at placere dem korrekt, men det må vel give en mere glat kørsel, eller..?

Er der nogen som har prøvet dette og ved om det kan betale sig?
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af bl, 13/7-2008 12:42 (#2)

Det kan lade sig gøre forsigtigt at klemme det øverste af laskerne sammen med en tang, hvorefter stødene burde opføre sig ordentligt igen. Det vil ikke være en god idé at undvære laskerne, da det ikke er helt nemt at få tingene til at passe helt præcist uden. Hvis det er helt slemt, ville jeg i stedet udskifte laskerne. Og hvorfor skal der søm i skinnerne? Der findes da andre metoder til at fastholde sporene, hvor man kan udeladende sømmene (skruerne), som jo heller ikke er særlig realistiske.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af Marc, 13/7-2008 15:50 (#3)

Det er første gang at jeg laver anlæg på spånplader istedet for på almindeligt bord. Så det med at sætte skinnerne fast, er ikke noget som har været på tale før. men jeg troede at man kun kunne sømme dem fast.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af MSS, 13/7-2008 15:51 (#4)

Hej Marc

Tillykke med din kælder! Den slags plads kan de fleste af os kun drømme om...

Jeg ville heller ikke undvære laskerne. Hvis de giver sig lidt med tiden må man simpelthen rette dem til med en tang. Det er almindelig "sporvedligeholdelse" Smile
Der findes dog folk der minutiøst lodder alle, eller de fleste, sporsamlinger..! Det ser jeg nu heller ikke som den perfekte løsning, da det er et temmeligt blødt metal, der heller ikke holder til alt i længden.
Hvilke spor anvender du i øvrigt? Nogle lasketyper er nok værre end andre.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af Marc, 13/7-2008 17:10 (#5)

De skinner jeg har nu, er primært Märklin's K-skinner, som jeg regner med at få udskiftet med C-skinner, eller Roco's geoline skinner.
C-skinnere virker for mig mere robuste end K-skinnerne, men det kan godt være det kun er på udseendet.. :?
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af DVG, 13/7-2008 17:26 (#6)

Jeg kører selv C-skinner og jeg har nu aldrig haft det problem du beskriver. Jeg er også medlem af en klub hvor vi kører med K-skinner og der har vi nu heller ikke haft det problem. Så det undre mig lidt men vi har jo så lidt forskellige problemer vi ligger og roder med Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af thrane, 13/7-2008 17:33 (#7)

Hej Marc.

Jeg kører også med K skinner og ja en spidstang er uundværlig.
Angående fæstning af sporet bruger jeg en lille smule trælim 4 små klatter pr spor (2200) ikke i samlingerne og så lidt balast. Grunden til lim er at hvis du som jeg lige pludselig vil lave noget om er det bare at løsne sporet forsigtigt med en skruetrækker. Wink
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 51
Status:


SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af bl, 13/7-2008 18:00 (#8)

Og selvom jeg kører to-skinne, er principperne vel de samme. Her er Tillig-sporene lagt på på to baner af dobbeltklæbende tape på ca. 2 mm tykkelse ovenpå en overbygning af 10 mm flamingoplade. For at få en højde på overbygningen på ca. 10 mm, har jeg lagt lag af bølgepap på siderne i ca. 5 mm højde. Ballasten er limet med vandopløselig PVA-lim, fire dele vand til en del lim.

Det hele er en forsøgsopstilling, da jeg fornylig vendte tilbage til H0 efter mange år med N. Det er derfor, at ballasten skifter farve, da jeg sammenligner ballasten fra hobby trade med den fra Noch. Jeg bruger Piko A-spor til de skjulte områder og på grund af profilhøjden Tillig Elite spor til det synlige.

Bjarne


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:



SV: Ang. skinner og endestykker.
Skrevet af Horsecreek, 13/7-2008 18:01 (#9)

Har du nogen mål på den kælder så vi andre kan savle over det?

Min erfaring er, at det er i sporskifter de fleste afsporinger sker. Ofte fordi DC hjul og AC skinner ikke passe 100% sammen, men også fordi sporskiftetungerne ikke ligger helt tæt op til skinne, så toget kører begge vej ud af et sporskifte.

Hvis det er en permanent bane du vil bygge, så er K-skinner mindst lige så gode som C-skinner, de skal bare ligges ordentligt.

Undgå søm og skruer i skinnerne, det sender vibrationerne direkte ned i pladen der forstærker dem.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
PÃ¥ Skinner (DVD+Blu-Ray) fra DR Real-Life-Tog 1 09-03-2013 17:18
Tredobling af godstransport på skinner i 2030 Real-Life-Tog 37 13-10-2009 13:34
"Syngende" skinner Ruter 2 30-04-2009 17:11
Papirtoget på skinner igen Andet 21 05-04-2009 10:23
IC4 på skinner.. Igen Snik-Snak 18 22-11-2008 22:58
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: