Forum » Off Topic » Snik-Snak
Hvad skal man købe for et kamera?

Udskriv debat

  Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af Kennie, 11/6-2008 01:22 (#1)

Dav jeg over vejer lidt at købe mig et nyt kamera, man hvad skal man købe?
Jeg gider nemlig heller bruge for mange penge på det, men vel en små 2000 (Det er begrænset hvor meget man tjener som lærling he he) eller der omkring.

Jeg håber der er nogle som kan komme med nogle bud, på forhånd tak for hjælpen. Grin
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af jorgenandersen, 11/6-2008 01:55 (#2)

Köb et med så meget optisk zoom du kan få, det digitale eller elektroniske zoom bruger jeg overhovedet ikke, det gör billedet kornet. Og så selvfölgelig så mange megapixels du har råd til.

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af PeterFrost, 11/6-2008 10:05 (#3)

Der er jeg ikke helt enig med dig Jørgen ! Det vigtigste til tog billeder er lydfølsomheden og hastigheden på kameraet ! Men gå ikke under 5-6 megapixel, og en 7x optisk er udemærket. Du skal gå efter et kamera der passer dig. Jeg vil jo klart anbefale Canon Wink Måske du kunne overveje et brugt Canon D300 el. D350 det tror jeg du bliver mere glad for ! Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af Ghosttrain, 11/6-2008 10:09 (#4)

Hej til alle
Undertegnede har selv lige på tilbud i EL-Giganten købt et Nikon D40 Spejlreflekskamera til en billig pris. Jeg har af gode grunde ikke fået sat mig 100% ind i det endnu, men jeg kan da sige at kameraet får generelt positiv omtale som et godt begynderkamera.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af AndreasM, 11/6-2008 11:31 (#5)

Skal det være kompakt eller SLR, det var måske en meget god ting at få det på plads før vi anbefaler en hel masse?

PeterFrost skrev: MÃ¥ske du kunne overveje et brugt Canon D300 el. D350 det tror jeg du bliver mere glad for ! Smile

Er du på vej over til Nikon? :lol: :lol:
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af Thomas_, 11/6-2008 11:38 (#6)

PeterFrost skrev: MÃ¥ske du kunne overveje et brugt Canon D300 el. D350 det tror jeg du bliver mere glad for ! Smile


Jeg vil nu sige at 300D er for outdated og langsom til at det kan bruges til noget.. Hvis det er, så skal det være en 350D, de kan fåes til nogle okay brugtpriser, eller en 400D, som er ved at være billigt fra ny, da 450D næsten lige er kommet på markedet!
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af PB, 11/6-2008 17:25 (#7)

Hej, jeg er ikke selv meget af en foto-nørd, men det omtalte Nikon D40 digitale spejlreflekskamera er uden tvivl super godt til prisen. Jeg har en kammerat, der bruger det, og han er meget glad for det. Jeg kan lægge et billede af en MX'er op, der er blevet taget med dét kamera, hvis der er ønske om det?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af Kennie, 11/6-2008 18:45 (#8)

Pt har jeg lille kompakt kamera (Minolta E 323), men jeg vil godt op i noget mere seriøst.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af PeterFrost, 11/6-2008 18:50 (#9)

Mente selvfølgelig 350D og 400D, eller dvs det var dem jeg tænkte på Wink Hehe...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af ksj-2610, 11/6-2008 23:06 (#10)

ThomasH skrev: 450D næsten lige er kommet på markedet!


Der er også kommet et nyt 1000D som ser lovende ud --- men Kennie, du vil ikke gå galt i byen med et D40 i modsætning til hvad Canon folkene herinde måske vil sige (:) ).. Jeg har et D40x (jeg har også et D80, men det er nu underordnet) og med det kan jeg lave fantastiske billeder som man sagtens kunne tro var taget med et proffessionelt kamera ala Canon EOS 5D! (En kammerat har tilfældigvis førvnævnte og vi har haft sammenlignet.. ;) ;) )

Og Kennie, vil du have noget der er mere seriøst kan du ikke vælge andet end spejlrefleks.. Intet kompakt kamera kan hamle op med hastigheden på selv det billigste spejlrefleks, ikke engang Sigmas DP1.
Brugers avatar
ksj-2610

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 1/7-2007
Bopæl: Miami Beach, Florida, USA
Alder: 124
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af SJakobsen, 11/6-2008 23:28 (#11)

ksj-2610 skrev:
ThomasH skrev: 450D næsten lige er kommet på markedet!
Og Kennie, vil du have noget der er mere seriøst kan du ikke vælge andet end spejlrefleks.. Intet kompakt kamera kan hamle op med hastigheden på selv det billigste spejlrefleks, ikke engang Sigmas DP1.


Enig, spejlrefleks er den eneste vej frem, vil også sige med Nikon D40 med 18-55, er du rimelig godt rullende, du kan få sådan en sæt til omkring 2600,-. Egentlig sygeligt billigt, solgte alt mit modeltog i 04' for at få råd til min D70 som kostede 9500,- for huset alene!

S
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af Holbrook, 11/6-2008 23:44 (#12)

ksj-2610 skrev: Jeg har et D40x (jeg har også et D80, men det er nu underordnet) og med det kan jeg lave fantastiske billeder som man sagtens kunne tro var taget med et proffessionelt kamera ala Canon EOS 5D!

...

Og Kennie, vil du have noget der er mere seriøst kan du ikke vælge andet end spejlrefleks.. Intet kompakt kamera kan hamle op med hastigheden på selv det billigste spejlrefleks, ikke engang Sigmas DP1.

Det som adskiller spejlreflekskameraer i dag er ikke billedkvalitet. Om du har et 450D, et 40D eller et 1D giver kun en lille forskel i billedkvaliteten. Forskellen ligger i byggekvalitet og hastighed.
Så hvis man sørger for at have et ordenligt objektiv betyder det ikke det store med hvilket kamera du har. Jeg tror at selv det langsomste spejlrefleks vil være hurtigere end flertallet af kompaktkameraerne.

SJakobsen skrev: ...med Nikon D40 med 18-55, er du rimelig godt rullende, du kan få sådan en sæt til omkring 2600,-. Egentlig sygeligt billigt, solgte alt mit modeltog i 04' for at få råd til min D70 som kostede 9500,- for huset alene!

Det er også 2 kameraer af helt forskellige klasser. Selvom en model svarende til dit D70 i dag er billigere end dengang er de stadig meget dyrere end entry-level modeller som Nikon D40.
Brugers avatar
Holbrook

Ekspert



Antal indlæg: 1657
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 36
Status:

Hilsen Bjarke Hvass
www.holbrook.dk

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af AndreasM, 12/6-2008 11:58 (#13)

ksj-2610 skrev: Jeg har et D40x (jeg har også et D80, men det er nu underordnet) og med det kan jeg lave fantastiske billeder som man sagtens kunne tro var taget med et proffessionelt kamera ala Canon EOS 5D! (En kammerat har tilfældigvis førvnævnte og vi har haft sammenlignet.. Wink Wink )

Jeg hopper af her, jeg kan ikke holde et seriøst niveau i diskussionen med en mand, der laver en sådan sammenligning af et entrylevel 1.5x kamera, og et FF Prof Hus... :roll:
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af ksj-2610, 12/6-2008 13:03 (#14)

AndreasM skrev:
ksj-2610 skrev: Jeg har et D40x (jeg har også et D80, men det er nu underordnet) og med det kan jeg lave fantastiske billeder som man sagtens kunne tro var taget med et proffessionelt kamera ala Canon EOS 5D! (En kammerat har tilfældigvis førvnævnte og vi har haft sammenlignet.. Wink Wink )

Jeg hopper af her, jeg kan ikke holde et seriøst niveau i diskussionen med en mand, der laver en sådan sammenligning af et entrylevel 1.5x kamera, og et FF Prof Hus... :roll:


Hop du bare af.. Du mener altså at et bedre kamerahus giver bedre billeder.. Jeg ville nu satse mere på det glas foran.. Det ved du heldigvis ikke noget om.. :top: :top: :top:
Brugers avatar
ksj-2610

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 1/7-2007
Bopæl: Miami Beach, Florida, USA
Alder: 124
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af AndreasM, 12/6-2008 13:17 (#15)

ksj-2610 skrev: Hop du bare af.. Du mener altså at et bedre kamerahus giver bedre billeder.. Jeg ville nu satse mere på det glas foran..

Må jeg minde dig om at det var dig, der begyndte at sammenligne på billedekvalitet, og ikke på alle de andre forskelle, der adskiller sådan to kamerahuse! Du kan også tage billeder med et kompaktkamera, som ser ud som om de er taget af et dyrt SLR med en god optik, tilgengæld kan du også tage billeder med den dyre SLR, som du absolut ikke kan tage med et kompaktkamera.

Vælg det rette udstyr til opgaven, ikke efter den billedekvalitet du tror du får!

ksj-2610 skrev: Det ved du heldigvis ikke noget om.. :top: :top: :top:

Taget i betragtning at jeg har fotograferet meget med både en 350D og en 1D mk. IIN, så tror jeg faktisk du tager fejl, jeg ved en del mere om forskellen på et billigt og et dyrt kamerahus, end du lige tror Wink Angry Angry
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af PeterFrost, 12/6-2008 13:27 (#16)

Jeg var ihvert fald en smule overrasket første gang Andreas hev sin 1D op nede i Kvickly, han havde jo ikke sagt han havde købt det ! Hehe, feeedt kamera !
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af Thomas_, 12/6-2008 14:26 (#17)

ksj-2610 skrev:
AndreasM skrev:
ksj-2610 skrev: Jeg har et D40x (jeg har også et D80, men det er nu underordnet) og med det kan jeg lave fantastiske billeder som man sagtens kunne tro var taget med et proffessionelt kamera ala Canon EOS 5D! (En kammerat har tilfældigvis førvnævnte og vi har haft sammenlignet.. Wink Wink )

Jeg hopper af her, jeg kan ikke holde et seriøst niveau i diskussionen med en mand, der laver en sådan sammenligning af et entrylevel 1.5x kamera, og et FF Prof Hus... :roll:


Hop du bare af.. Du mener altså at et bedre kamerahus giver bedre billeder.. Jeg ville nu satse mere på det glas foran.. Det ved du heldigvis ikke noget om.. :top: :top: :top:


Har du overvejet at der er noget der hedder en censor, og at denne godt kan udgøre en væsentlig forskel.. På mig lyder det mere som om at det er dig der ikke ved noget om det..

Det er sørgeligt at du kommer med sådan nogle påstande, når du tilsyneladende ikke kender til Andreases viden om foto.!

Det eneste der sker, er bare at du gør dig selv til grin! Hvilket lykkedes.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af PB, 12/6-2008 18:18 (#18)

Her er et eksempel på hvad Nikon D40 kan. Billedet er blevet komprimeret for at kunne uploades. Jeg ved ikke hvor stor indflydelsen er.


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af Thomas_, 12/6-2008 19:16 (#19)

Hvilket kamera tror i det billede her er taget med?


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:



SV: Hvad skal man købe for et kamera?
Skrevet af SJakobsen, 12/6-2008 19:56 (#20)

ThomasH skrev: Hvilket kamera tror i det billede her er taget med?

Kunne godt ligne nordbilen til Fa, så vi er før december 02, men stadig væk står det ret godt, så må det næsten være noget Nikon :lol: Nikon D1?

S
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal jeg købe til min søn? Andet 11 13-05-2013 10:46
Transportministeren der ikke ved hvad han taler om Real-Life-Tog 24 29-12-2010 23:42
Hvad er godt at købe? Modeltog 5 26-10-2010 03:13
Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide Real-Life-Tog 65 08-09-2010 14:53
hvilke signaler skal stå hvor? Ruter 5 19-07-2010 18:32
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: