Forum » Microsoft Train Simulator » Aktiviteter
Problem med vendepunkt

Udskriv debat

  Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 7/2-2008 09:43 (#1)

Hej Forum.
Jeg har et lille problem med en aktivitet jeg forsørger mig med.

Jeg ankommer i spor 2 og efter afsætning af passagerer skal jeg så ud på et opstillings spor for derefter at returnere til spor 1.

Men jeg kan ikke få tilladelse/grønt når jeg holder i spor 2.
Hvis jeg sætter signalfejl i spor 2, kan jeg ved hjælp af <Tab> få lov til at køre i opstilling og fortsætte aktiviteten.

Spørgsmålet er så hvad jeg gør forket, da jeg gerne vil undgå at sætte signalfejl.
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin


SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af lbr40, 7/2-2008 11:16 (#2)

Hej Coca2,

Du skal placere 1 vendepunkt på det sted, hvor toget skal ændre kørselsretning. Derefter skal du fortsætte path'en til togets nye bestemmelsessted. Så vil du ikke få problemer med signal til videre kørsel.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 7/2-2008 12:22 (#3)

Hej Lorenz.

Jeg har nu fjernet signalfejlen og rykket vendepunkt længere ud på opstillings sporet, men jeg får stadigvæk ikke lov til at fortsætte fra spor 2 til opstilling.

Kan der være noget med gamle paths som spiller ind?

Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af lbr40, 7/2-2008 13:37 (#4)

Hvis du har både AI-tog og et playertog på samme spor med vendepunkt, skulle det ikke betyde noget, da både AI-tog og playertog har hver sin path. Hver path er adskilt i din programmering af de to path.

Prøv at flytte vendepunket til et sted lige før et PU-signal, og så skal du bremse toget til stop på det sted, hvor vendepunktet befinder sig (altså under toget). Der kan dog være andre forhold, der besværliggør dit projekt - afhængig af signalplaceringen.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 7/2-2008 16:10 (#5)

pt er der kun Playertog og intet andet.

jeg har forsøgt at ændre vendepunktet.... men nej det funker ikke
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af lbr40, 7/2-2008 17:25 (#6)

OK, du får lige min E-mailadresse i en PM. Send mig aktiviteten vedlagt div. oplysninger, så kigger jeg på det.

Udover mit rutebyggeri er jeg også igang med en aktivitet på Wupper Express 11, hvor jeg har brugt vendepunkt, og her virker det efter formålet.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 9/2-2008 01:49 (#7)

hmmm. det lader ikke til at lbr40's forslag virker

Skulle der være andre gode forslag?????????
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 9/2-2008 11:42 (#8)

Jeg har leget lidt i nat og fundet frem til følgende...:
Hvis jeg vender det hele om, starter i Kokkedal spor 2 og laver vendepunkt i Nivå spor 2 og så vender for derefter at fortsætter mod Kokkedal spor 1, ja så er der ingen problemer.
Jeg tror at det har noget med at man i Kastrup krydser indover det spor man senere vil benytte.
Hvad mener du?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af knudbe, 9/2-2008 12:40 (#9)

Det er også muligt at signalopstillingen i selve ruten slet ikke giver mulighed for det du gerne vil.
LAv en kort testaktivitet, hvor du kun betjener et par stationer uden komplicerede overgange. Du skal bare køre på en strækning som dækker over 5-10 signalblokke.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 9/2-2008 13:17 (#10)

knudbe skrev: Det er også muligt at signalopstillingen i selve ruten slet ikke giver mulighed for det du gerne vil.
LAv en kort testaktivitet, hvor du kun betjener et par stationer uden komplicerede overgange. Du skal bare køre på en strækning som dækker over 5-10 signalblokke.


Det har jeg prøvet.
Jeg ville gerne fra Nivå til Kastrup opstilling2 og retur men det virker ikke.
Prøver jeg derimod at køre fra Kastrup til Nivå spor2 og retur er der ingen problemer.
Dermed konklusionen omkring det med at krydse "hoved spor".
Har du Knud, mulighed for at undersøg signal opstillingen, så jeg ikke behøver at tænke på det fremover?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af knudbe, 9/2-2008 18:28 (#11)

Der er flere ting i dette...

MSTS reserverer op til 5 blokke (mener jeg) frem på togvejen, så hvis du har både return point og kryds indenfor denne afstand kan jeg godt forestille mig at det vil give problemer.

Mht signalerne, så er der nogle forhold med slutsignaler o.s.v. som skal være opfyldt før et RP kan benyttes, da man ellers får rødt signal når man returnerer. Helt lige hvordan det skal være er jeg ikke så stiv i. Jeg plejer at spørge andre om det er signalproblemet når jeg har kæmpet i nogle dage uden at få det til at virke...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af KimEast, 9/2-2008 19:09 (#12)

Tihi. Ang det danske MSTS-signal-code-system er det ret så kringlet. - Når man så ovenikøbet vil bruge reverse, er der en del ting der skal være opfyldt. 1. Man skal have HELE toget indenfor 1 signal-blok, og bagerste vogn skal være forbi det PU-signal, der , EFTER man har vendt, NU er signalet foran een. Er det ikke sådan, sker der intet og reversepilen slettes ikke! - 2. Krydsnings-diamanter og kryds-spor har det ulempe, at modkørende tog ikke standses, men kan brage ind i een i siden mens man krydser dens vej. (kodefejl et eller andet uderligt sted). 3. Skal man fra en station og ind på et rangerspor, og tilbage igen feks. kan dette KUN lade sig gøre overhovedet, hvis der er en PU, OG en dværg, FØR stop-bommen ude i ranger-sporet. Koden på PU tillader ikke lodret (med betydningen ranger tilladt), hvis der ikke er en ranger-dværg længere henne på samme togvej. .. (Det var bare 3 ud af mange.... ) Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af lbr40, 9/2-2008 20:18 (#13)

Nu har jeg siddet og lavet forskellige udgaver af test-aktiviteter på den måde som coca2 gerne vil have. Men ingen af dem fungerer efter hensigten.

Til vendepunkt / signaler har jeg disse kommentarer på nuværende tidspunkt:
1. Playertoget får stopsignal på PU'en på Kastrup st. spor 2. Der kan simpelthen ikke køres videre til opstillingsspor 2 efter Kastrup.
2. I-signalet lige før Kastrup st. viser grønt signal. Det viser således ikke, at der kan forventes rødt signal længere fremme.
3. Opstillingssporene ved Kastrup er gennemløbende, altså uden stopklodser. Hvis man bruger opstillingssporene som sekundær gennemkørsel skulle dette kunne lade sig gøre (dog måske uden vendepunkt).
4. Hvis man fjerner vendepunktet på opstillingssporet, får man ikke det grønne signal til returkørsel.
5. Hvis aktiviteten ændres til Kastrup st. spor 1, hvorfra returkørsel begynder, er der ingen problemer. Vendepunkt på spor 1 foran PU-signalet.
6. Mine aktiviteter starter fra Kbh spor 5, da jeg formoder, at der er signalblokke nok fremefter til at gennmemføre aktiviteten.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 9/2-2008 20:22 (#14)

KimEast skrev: Tihi. Ang det danske MSTS-signal-code-system er det ret så kringlet. - Når man så ovenikøbet vil bruge reverse, er der en del ting der skal være opfyldt. 1. Man skal have HELE toget indenfor 1 signal-blok, og bagerste vogn skal være forbi det PU-signal, der , EFTER man har vendt, NU er signalet foran een. Er det ikke sådan, sker der intet og reversepilen slettes ikke! - 2. Krydsnings-diamanter og kryds-spor har det ulempe, at modkørende tog ikke standses, men kan brage ind i een i siden mens man krydser dens vej. (kodefejl et eller andet uderligt sted). 3. Skal man fra en station og ind på et rangerspor, og tilbage igen feks. kan dette KUN lade sig gøre overhovedet, hvis der er en PU, OG en dværg, FØR stop-bommen ude i ranger-sporet. Koden på PU tillader ikke lodret (med betydningen ranger tilladt), hvis der ikke er en ranger-dværg længere henne på samme togvej. .. (Det var bare 3 ud af mange.... ) Smile


Hej Kim....og *ss*
tror jeg tager en anden omvej
*vuf* Cool
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af lbr40, 9/2-2008 20:33 (#15)

Hej coca2,

Vi bliver allesammen klogere af at lære noget, så det kan mådke være nyttigt at ændre ens projekter til noget andet, end det man har tænkt sig - engang imellem.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9


SV: Problem med vendepunkt
Skrevet af coca2, 9/2-2008 20:38 (#16)

lbr40 skrev: Hej coca2,

Vi bliver allesammen klogere af at lære noget, så det kan mådke være nyttigt at ændre ens projekter til noget andet, end det man har tænkt sig - engang imellem.


Enig Grin jeg kæmper vidder på den omvendte vej Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
MSTS Problem på ny PC Ruter 23 03-03-2011 20:12
Et lille problem Ruter 4 01-02-2011 13:34
Fuel problem med disel lok Materiel 1 11-01-2011 11:50
Problem med Microsoft train simulator.. Materiel 5 17-10-2010 18:36
Problem med strømaftager ? Real-Life-Tog 13 24-08-2010 23:04
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: