Forum » Off Topic » Snik-Snak
Rejsekort? Hvad synes I??

Udskriv debat

  Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af snup100, 18/12-2007 01:06 (#1)

Hej alle.

Har lige læst lidt om det på rejsekort.dk og det lyder sgu meget smart men hvad syntes I??

Og til dem der ikke ved hvad det er.

http://www.rejsek...+rejsekort
Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:



SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af lbr40, 18/12-2007 01:40 (#2)

Det ser da meget godt ud, men.... lad os nu lige se, hvordan det kommer til at virke i praksis.
Dog må det da blive nemmere, da man så bliver fri for de krøllede klippekort og zoneberegninger og tilhørende forskellige priser landet over.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af KH, 18/12-2007 02:11 (#3)

Ja, det bliver spændende, der skal testes på Nordvest banen mellem Roskilde og Tølløse frem til engang i februar. En testgruppe på 48 personer starter om kort tid med den praktiske test.
Man var i går igang med at opsætte disse skannere/kortlæsere på livet løs i Roskilde.

Jeg syntes det er et ganske udemærket stykke værktøj, glæder mig meget til det engang kommer her til Sydjylland. Det er åbenbart så intelligent at det selv registrerer om man er ung eller pensionsist. Min bekymring går nu på billeteringen, hvordan man tjekke om et kort så at sige er aktiveret, skal togpersonalets håndterminaler kunne tjekke kortet i stil med tjekningn af Print-Selv? For syntes da det må være svært at se om man nu har gyldig rejsehjemmel, bare fordi man har et kort er det da ikke sikkert at man har aktiveret det... Men det bliver spændende....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af Jimbow, 18/12-2007 09:39 (#4)

Jeg er nu mest spændt på hvorledes at rabat-systemet bliver skruet sammen.

Så vidt jeg har forstået så bortfalder muligheden for at have periodekort til ubegrænset kørsel på en strækning. Det er så meningen at dem som kører meget får mere rabat, men præcis hvordan "meget" er defineret er jeg spændt på at høre. Jeg tror der vil blive en del "tabere" i det spil, men der er sikkert nogle kloge hoveder som sidder og regner på disse ting i øjeblikket.

Med hensyn til billetering, har jeg læst et sted, at kontrollør/togfører bliver udstyret med en kortlæser som kan se om man er checket ind.

Jeg kan se at http://www.rejsekort.dk har fået ny hjemmeside. På den gamle side mener jeg at der stod mange flere ting om hvorledes systemet kommer til at fungere, samt billeder og eksempler fra andre lande.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af lbr40, 18/12-2007 12:33 (#5)

Jeg er meget spændt på, hvordan den enkerlte bruger af rejsekortet kan se, hvor mange penge, der til hver en tid står på kortet.
Jeg kunne forestille mig, at hver bruger få en "konto" med tilhørende konto-nr., hvortil der kan overføres penge. Noget i lighed med Netbank. Men også lavet på den måde, at man på sin PC derhjemme kan se beløbets størrelse.
Så er der de personer, der ikke har nogen PC, der må må være en anden løsning for "aflæsning" af kortet. For blinde og svagtseende personer må der være noget "andet".
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af snup100, 18/12-2007 13:29 (#6)

lbr40 skrev: Jeg er meget spændt på, hvordan den enkerlte bruger af rejsekortet kan se, hvor mange penge, der til hver en tid står på kortet.


Det står der når du cheker ud


Vedhæftede filer:
dok1.doc [162,5kB / 32 Downloads]

Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:


SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af lbr40, 18/12-2007 14:03 (#7)

Det er da godt nok, man se beløbet ved check-ud, men der bør også være en anden mulighed, evt. når man overfører penge til kortet.
Jeg ved det ikke, men hvis man scanner kortet ved check-ud en ekstra gang, vil man så blive bon'et for ikke at have checked-ind på et tidligere tidpunkt, hvor man så ikke har foretaget en rejse?
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af Marc, 18/12-2007 15:29 (#8)

Jeg er glad for at dette system bliver testet i DK. Da jeg var i Hong Kong sidste forår, brugte man udelukkende dette system i både busser og tog. Såkaldte "Octopus Card"

Og man kunne aldrig komme ud for at køre uden gyldig billet, idet kortet kunne lave overtræk. Fx. skulle jeg fra Sha Tin til Tai Po. Det er 5 dollars. Mit kort havde 0 kredit, så da jeg kørte det ind i billet maskinen, og så stod der bare "payment -5"
De 5 dollars ville så selvfølgelig blive trukket lige så snart kortet var fyldt op igen.

En anden smart ting var, at det også kunne bruges som almindeligt betalingskort i forretninger og lign.

Sverige har også brugt dette system, men ved ikke om de er holdt op med det?
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af Anonym Bruger, 18/12-2007 16:34 (#9)

I Tyskland bruger man det også flere steder, mest i bybusser.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af KH, 10/4-2008 17:05 (#10)

Ja, hvad skal jeg sige. DSB er bare ikke heldige:

http://ekstrablad...993820.ece
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af snup100, 10/4-2008 17:13 (#11)

Ja det går ikke så godt mere
Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:



SV: Rejsekort? Hvad synes I??
Skrevet af Kennie, 10/4-2008 18:24 (#12)

Det lyder spændene.
Man må håbe at det virker efter hensigten.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal jeg købe til min søn? Andet 11 13-05-2013 10:46
Transportministeren der ikke ved hvad han taler om Real-Life-Tog 24 29-12-2010 23:42
Hvad er godt at købe? Modeltog 5 26-10-2010 03:13
Hvad betyder "opformeret" Snik-Snak 6 31-05-2010 21:36
Hvad siger i til 40 cigaretter Snik-Snak 4 28-05-2010 20:45
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: