Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC4 kommer snart

Udskriv debat

  IC4 kommer snart
Skrevet af Kim_Christensen, 4/6-2008 15:11 (#561)

Det har hele tiden været meningen at IC3 skulle erstatte de lokomotivtrukne regionaltig, og sikkert også MR når IC4 var leveret. Men alt imens tiden går bliver også IC3 ældre og ældre. At DSB har været nødt til at minimere vedligeholdet på dem for undgå værkstedsophold fordi togene mangler i driften gør sikkert ikke deres restlevetid længere. Kan man forestille sig at IC3 reelt nærmer sig skrotningsalderen den dag en køreklar afløser for IC4 er fundet? I så fald står DSB til den tid og mangler en hel stak regionaltog.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:



SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Anonym Bruger, 4/6-2008 15:14 (#562)

Som passende kunne være el-lok+DD-vogne, da ind- og udstignings forholdene i IC3 ikke egner sig til Re trafik.

Bemærk EL-Lok som vil kunne indsættes hvis en elektrificering gennemføres.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 6/6-2008 20:34 (#563)

KH skrev: Regningen for at få eltog i hele Danmark: 6,9 milliarder kr.


Det er småpenge i forhold til de 35 milliarder kr. der skal bruges på Femern broen.
Jeg tror de fleste danskere hellere så et mere stabilt og miljøvenligt jernbanenet, end en bro, som alligevel kun kommer til at benyttes af svenske og tyske turister
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af eg3104, 6/6-2008 23:23 (#564)

Den der Femern bro er jo kun til svenskerne, man skulle tro at de havde betalt den danske trafikminister under bordet for at kæmpe for den bro. Hvad skal jeg som bor i det sydlige Jylland kunne bruge sådan en bro til?. også kan jeg tilføje at bugettet skulle vist alderede være overskredet med det dobbelte.

De skulle se at få:
-Betonsveller på alle strækninger.
-El til Aarhus/Aalborg og til Esbjerg.
-Købt Siemens ES64U4 loks + tilhørende styrevogne til fjerntrafik.
-Købt Desiro og B81500 til regionaltrafik.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 7/6-2008 02:53 (#565)

Kim_Christensen skrev: Det har hele tiden været meningen at IC3 skulle erstatte de lokomotivtrukne regionaltig, og sikkert også MR når IC4 var leveret. Men alt imens tiden går bliver også IC3 ældre og ældre. At DSB har været nødt til at minimere vedligeholdet på dem for undgå værkstedsophold fordi togene mangler i driften gør sikkert ikke deres restlevetid længere. Kan man forestille sig at IC3 reelt nærmer sig skrotningsalderen den dag en køreklar afløser for IC4 er fundet? I så fald står DSB til den tid og mangler en hel stak regionaltog.


Hm, ja det er vist egentlig et rimeligt reelt problem du lægger for dagen der :?
Men som nævnt er lokomotivtrukne dobbeltdækkertog nok alligevel den bedre løsning.
IC3 er efter min mening et skidt valg til regionaltog. Særligt når de har valgt at beholde de pladskrævende IC-sæder, så halvdelen af passagererne kommer til at stå op, hvilket så igen gør de dårlige ind- og udstigningsforhold endnu værre...

eg3104 skrev: Den der Femern bro er jo kun til svenskerne, man skulle tro at de havde betalt den danske trafikminister under bordet for at kæmpe for den bro. Hvad skal jeg som bor i det sydlige Jylland kunne bruge sådan en bro til?.


Altså nu er det jo nu engang sådan at nogle investeringer gavner nogle dele af landet, og andre gavner andre dele af landet..!
Hvorfor kommer den slags brok altid ovre fra jylland? Wink

eg3104 skrev: De skulle se at få:
-Betonsveller på alle strækninger.
-El til Aarhus/Aalborg og til Esbjerg.
-Købt Siemens ES64U4 loks + tilhørende styrevogne til fjerntrafik.
-Købt Desiro og B81500 til regionaltrafik.


Et 4-systemlok til almindelig fjerntrafik er vist at "skyde gråspurve med kanoner", men bortset fra det har du ret, elektrificering og hyldevarer der duer, ja tak! Smile
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Marc, 7/6-2008 08:29 (#566)

MSS skrev:
IC3 er efter min mening et skidt valg til regionaltog. Særligt når de har valgt at beholde de pladskrævende IC-sæder, så halvdelen af passagererne kommer til at stå op, hvilket så igen gør de dårlige ind- og udstigningsforhold endnu værre...


Mon ikke DSB ville ændre sædeopstillingen i forbindelse med at togene overgik helt til Re-trafik?.
Synes også kun jeg har hørt brok fra folk på Sydbanen over pladsmangel, dårlig ind/udstigning og uvenlige handicap forhold.
Det er jo faktisk kun hastigheden og sidde-kvaliteten som adskiller IC3 fra Bn-vognene.
IC3 er hverken bygget eller egnet til lokaltrafik. Slet ikke på Syd og Nordvestbanen hvor man allerede ser overfyldte DD-vogne i myldretiden.

Kunne dog godt se det som erstatning til MR.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Kim_Christensen, 7/6-2008 08:42 (#567)

MSS skrev:
Hm, ja det er vist egentlig et rimeligt reelt problem du lægger for dagen der :?
Men som nævnt er lokomotivtrukne dobbeltdækkertog nok alligevel den bedre løsning.
IC3 er efter min mening et skidt valg til regionaltog. Særligt når de har valgt at beholde de pladskrævende IC-sæder, så halvdelen af passagererne kommer til at stå op, hvilket så igen gør de dårlige ind- og udstigningsforhold endnu værre...


Jeg er helt enig i at IC3 i sin nuværende form er et dårlig valg til regionaltrafik, og at en større ombygning til den tid hvor de vil kunne stilles til rådighed for regionaltrafikken vil være en tvivlsom investering i så gammelt materiel.
Lokomotivtrukne tog kan være godt nok på strækninger med meget trafik, men togsæt kan også sagtens klare opgaven, hvis altså at de kan køre.
Mange jernbaneenthusiaster sværger til lokomotivtrukne tog, men jeg har altså set hvordan man i tidernes morgen kørte dræbende ineffektiv regionaltrafik på Sønderborgbanen med en vrælende MZ og en Cle vogn.

MR'erne er godt på vej til at være slidt op, og de skal afløses af et eller andet. Jeg håber at IC4's afløser trækker så meget ud at IC3'erne er skrotningsmodne til den tid, og at IC2 ikke bliver til noget. Måske giver det lejlighed til nytænkning. Der findes sikkert nok materiel på markedet der kan afløse MR, hvis man ikke går for meget op i design-næser..

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af eg3104, 7/6-2008 12:32 (#568)

Nu er ES64U4 jo kun en betegnelse for platformen, den kan jo naturligvis også fås som tosystems-lok, Fx Alex/Arrivas Br183.
Ligesom at ES64F4 (Br189) også kan fås som tosystem. Hvad skulle man ellers købe da ES64U2 (Rh1116/Br182) ikke mere produceres.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 7/6-2008 16:28 (#569)

Kim_Christensen skrev:
Jeg er helt enig i at IC3 i sin nuværende form er et dårlig valg til regionaltrafik, og at en større ombygning til den tid hvor de vil kunne stilles til rådighed for regionaltrafikken vil være en tvivlsom investering i så gammelt materiel.


Problemet er også, at det netop ikke ser ud til at DSB vil udskifte sæderne. I så fald tror jeg ikke at de ville have ombetrukket de gamle sæder? Derudover er ind- og udstigningsforholdene som sagt for ringe, og det vil/kan man ikke ændre på...

Kim_Christensen skrev: Lokomotivtrukne tog kan være godt nok på strækninger med meget trafik, men togsæt kan også sagtens klare opgaven, hvis altså at de kan køre.
Mange jernbaneenthusiaster sværger til lokomotivtrukne tog, men jeg har altså set hvordan man i tidernes morgen kørte dræbende ineffektiv regionaltrafik på Sønderborgbanen med en vrælende MZ og en Cle vogn.


Der er stor forskel mellem regional- og lokaltog. Selvfølgelig skal lokomotiver ikke igen køre småtog på sidebaner.
Lokomotivtrukne regionaltog på hovedstrækninger kan være særdeles effektive. Dog fungerer accelerationen bedst med et ellok, men nyere dieselloks kan nu også levere en ganske fornuftig acceleration.
En ME'er med fire dobbeltdækkere er der da også ganske godt ryk i Smile

Kim_Christensen skrev: MR'erne er godt på vej til at være slidt op, og de skal afløses af et eller andet. Jeg håber at IC4's afløser trækker så meget ud at IC3'erne er skrotningsmodne til den tid, og at IC2 ikke bliver til noget. Måske giver det lejlighed til nytænkning. Der findes sikkert nok materiel på markedet der kan afløse MR, hvis man ikke går for meget op i design-næser..


Ja, MR-togene bliver forhåbentlig afløst af ganske almindelige tyske hyldevarer (forhåbentlig med lidt bedre sæder end det er standard syd for grænsen).

eg3104 skrev: Nu er ES64U4 jo kun en betegnelse for platformen, den kan jo naturligvis også fås som tosystems-lok, Fx Alex/Arrivas Br183.
Ligesom at ES64F4 (Br189) også kan fås som tosystem. Hvad skulle man ellers købe da ES64U2 (Rh1116/Br182) ikke mere produceres.


Hvis man absolut vil have Siemens så har du ret, der findes kun disse to platforme -hvor jeg i øvrigt er lidt i tvivl om hvorvidt ES64F4 stadig kan bestilles, produktionen lukkede jo for et par år siden.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af hec, 7/6-2008 16:45 (#570)

eg3104 skrev: Den der Femern bro er jo kun til svenskerne, man skulle tro at de havde betalt den danske trafikminister under bordet for at kæmpe for den bro. Hvad skal jeg som bor i det sydlige Jylland kunne bruge sådan en bro til?. også kan jeg tilføje at bugettet skulle vist alderede være overskredet med det dobbelte.

De skulle se at få:
-Betonsveller på alle strækninger.
-El til Aarhus/Aalborg og til Esbjerg.
-Købt Siemens ES64U4 loks + tilhørende styrevogne til fjerntrafik.
-Købt Desiro og B81500 til regionaltrafik.

mvh Marc


sikke en gang gylle at lukke ud vad skal jeg hernede sydpå med en storebæltsbro den er kun for jyder og fynboer øressundsbroen er kun for svenskere og københavnere
man betaler det samme i skat over det hele
lad os få en bro til tyskland så er der nemlig noget for os sydpå og for tyskerne
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Ghosttrain, 7/6-2008 16:50 (#571)

Ja, og det ville helt sikkert sætte noget mere skub i egnsudviklingen hernede, og denne gang bør der ikke falde frynsegoder af til Jylland bare fordi en anden del af landet måske, efter mange års vanrøgt af div. regeringer, får en ny forbindelse.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af eg3104, 7/6-2008 17:05 (#572)

Jeg var lige i mit grumme hjørne igår.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Gonzo, 8/6-2008 02:49 (#573)

Jeg har fulgt denne tråd med spænding og har også svaret i den

Det er dog en ting jeg undrer over. Det er ordet "snart"

Hvad defineres det som?

Snart for mig er indenfor 5 til 10 min eller deromkring

Vh
Markus
Brugers avatar
Gonzo

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 24/9-2007
Status:


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af BlackChart, 8/6-2008 12:00 (#574)

Dvs. når det snart er sommerferie, så er det om 5-10 minutter?? DAMN Grin Snart er vist et meget flydende begreb, definitionen kommer vist helt an på situationen og den som bruger ordet...
Snart for DSB er vist noget med en 8 - 10 år Wink
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af Ghosttrain, 9/6-2008 16:03 (#575)

Mere nyt om IC4

Kilde: DR1 TVA for hørehæmmede.

Nu viser det sig at de IC4 tog der står færdigtbyggede i Italien under store presseninger er så rustne at det vil koste et større millionbeløb at udbedre skaderne. Efter forlydende er det kun det forholdsvis milde klima i Italien der har gjort at togene ikke er rustet helt op endnu. Gud ved hvordan man har tænkt sig at de skal kunne holde til vores klima ???

Se da for pokker at få den kontrakt annulleret NU.

PS Har lige set det samme med billeder fra DR UPDATE. Denne kanal kan vist nok kun ses digitalt endnu, ihvertfald her i Nyk F. Smile

PPS: I kan også læse mere på dette link: http://epn.dk/handel_service/transpor...364385.ece
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<
 
Redigeret af , 9/6-2008 19:36

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af KH, 9/6-2008 17:07 (#576)

Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af lbr40, 9/6-2008 17:22 (#577)

DR Update kan også ses her: http://www.dr.dk/nettv/update
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af MSS, 9/6-2008 18:15 (#578)

Fy for faen, det bliver bare værre og værre med de skodtog... :?
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC4 kommer snart
Skrevet af PB, 9/6-2008 19:21 (#579)

For mig ser de billeder temmelig ubehagelige ud. Hvis nærbillederne ER fra IC4 togene, så er det noget.. lort..

Har jeg forstået det rigtig sådan, at DSB har aftalt med Ansaldo Bereddigpåforsinkedetog, at det kun er DSB, der udtaler sig om togene?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle


SV: IC4 kommer snart
Skrevet af thrane, 9/6-2008 19:23 (#580)

Det virker som om at de er bygget op over en alfa sud... :lol:
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 51
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Stjernejul i Vig St. - pjerrot og Nisser kommer med tog? Real-Life-Tog 7 06-12-2009 13:24
Microsoft Train Simulator 2 kommer! Andet 6 31-10-2009 19:23
Snart forår... Snik-Snak 18 02-03-2009 15:58
Kineserne kommer Modeltog 7 27-01-2009 11:11
Kommer der en msts2? Andet 12 23-12-2008 18:02
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: