Forum » Off Topic » Snik-Snak
Digital Kamera

Udskriv debat

  Digital Kamera
Skrevet af jraaby, 7/6-2005 22:13 (#1)

I just bought a new digital camera last week and I am wondering what cameras people here use? Do small cameras take good photos of trains?
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:



SV: Digital Kamera
Skrevet af knudbe, 7/6-2005 22:48 (#2)

Jeg har et Olympus C-170 (det er vel et slags mini camera) og et C-720 Ultra Zoom men jeg har ikke prøvet at tage togbilleder med dem. Jeg har taget billeder af biler, og det blev rimelig gode.
Problemet med de fleste digitalcameraer er at de ikke tager billedet straks man trykker på knappen men at der går lidt tid. Det er vist kun de nyeste Sony som tager billedet straks.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Digital Kamera
Skrevet af togdrengen, 7/6-2005 22:51 (#3)

Jeg har det folk nok vil kalde et S K O D kamera... Det er en Fujifilm Ix-30 som er uden zoom. Som i kan se på min hjemmeside tager den ellers gode billeder!
Brugers avatar
togdrengen

Ekspert



Antal indlæg: 1449
Tilmeldt: 26/2-2005
Alder: 31
Status:


SV: Digital Kamera
Skrevet af jraaby, 7/6-2005 23:05 (#4)

knudbe skrev: Jeg har et Olympus C-170 (det er vel et slags mini camera) og et C-720 Ultra Zoom men jeg har ikke prøvet at tage togbilleder med dem. Jeg har taget billeder af biler, og det blev rimelig gode.
Problemet med de fleste digitalcameraer er at de ikke tager billedet straks man trykker på knappen men at der går lidt tid. Det er vist kun de nyeste Sony som tager billedet straks.

My new Olympus C-8080 doesn't have much "shutter lag", but I haven't tried it with trains yet. Shutter speed goes up to 1/4000s but maybe that's too fast for an IC3?
All the photos on my gallery are taken with a Kodak 35mm camera and scanned on to Kodak photo CD
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:


SV: Digital Kamera
Skrevet af Steamhammer, 7/6-2005 23:11 (#5)

Jeg bruger både et Canon Digital Ixus til "her og nu-billeder"og et Nikon D70 (SLR) til de bedre billeder.
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Digital Kamera
Skrevet af Holbrook, 7/6-2005 23:13 (#6)

Jeg bruger et Olympus C-765 UZ til de fleste billeder. Enkelte er stadig med et Olympus mju 300.

Overvejer at købe et Canon EOS 350D senere i år.
Brugers avatar
Holbrook

Ekspert



Antal indlæg: 1657
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 36
Status:

Hilsen Bjarke Hvass
www.holbrook.dk

SV: Digital Kamera
Skrevet af Steamhammer, 7/6-2005 23:23 (#7)

Så husk lige at du IKKE skal bruge solcreme på fingrene, så skaller malingen af, det er der flere der har klaget over! Grin
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Digital Kamera
Skrevet af Denvar, 8/6-2005 00:06 (#8)

Jeg bruger Canon 300D samt 95-300 mm zoom.

Tager rigtig gode billeder!

Men det kan man nu hverken kalde for et lille eller billigt kamera :lol:
Brugers avatar
Denvar

Erfaren bruger



Antal indlæg: 944
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Aalborg
Alder: 34
Status:

Venlig hilsen
Dennis
Fotograf på: Transportgalleri.dk

SV: Digital Kamera
Skrevet af lbr40, 8/6-2005 09:47 (#9)

Jeg har lige købt et Sanoy Xacti 55, som jeg er meget spændt på at bruge på min ferie til Holland i næste måned.
Den skal kunne tage billeder med op til 10 Megapixel (!) i Fine Mode..... Shock
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Digital Kamera
Skrevet af Christian17, 8/6-2005 12:15 (#10)

Hey! Grin
Husk nu, at det ikke kun er kameraet men også ham, der står bag kameraet, der bestemmer resultatet af billederne Wink Små kompakte kameraer er ganske udemærkede til tog-billeder - man behøves slet ikke SLR-kameraer til den slags! Ofte kan man se, at folk med et SLR kamera, som ikke har styr på indstillingerne kan tage dårligere billeder end dem med et kompakt-kamera med knapt så mange indstillingsmuligheder Smile
Men det er helt klart SLR, der er vejen frem - det kan vi vidst ikke komme udenom Wink
Brugers avatar
Christian17

Ordstyrer



Antal indlæg: 1059
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Århus N
Alder: 37
Status:

Med venlig hilsen
Christian Krone
Webmaster http://www.banebilleder.dk

SV: Digital Kamera
Skrevet af AndreasM, 8/6-2005 13:43 (#11)

jraaby skrev: I just bought a new digital camera last week and I am wondering what cameras people here use? Do small cameras take good photos of trains?

Ja, små kameraer kan sagtens tage gode billeder af tog, specielt hvis man sætter sig ind i hvordan man betjener det manuelt Wink

knudbe skrev: Problemet med de fleste digitalcameraer er at de ikke tager billedet straks man trykker på knappen men at der går lidt tid.

Det kan somregel afhjælpes ved at man fokuserer først (holder knappen halvt nede), så tager de billedet næsten med det samme når du trykker helt ned.

Steamhammer skrev: Så husk lige at du IKKE skal bruge solcreme på fingrene, så skaller malingen af, det er der flere der har klaget over! Grin

Har ikke haft nogle problemer i den retning med mit. Dog skal man være opmærksom på serienummeret der i nogles tilfælde er meget skrøbeligt (en dårlig serie tror jeg)...

Denvar skrev: Jeg bruger Canon 300D samt 95-300 mm zoom.

95-300? Hvilket mærke? må da hedde noget mere Pfft

Denvar skrev: Tager rigtig gode billeder!

Afhænger af fotografen og det glas der sidder foran. Pfft Taget på fuld auto med kitobjektivet tager det ikke meget bedre billeder end et godt kompaktkamera, i nogle tilfælde endda dårligere billeder.

Denvar skrev: Men det kan man nu hverken kalde for et lille eller billigt kamera :lol:

Afhænger jo af hvad man ser det i forhold til, hvis man kigger på et 1Ds markII så er det ubetinget et lille billigt kamera Pfft Pfft

lbr40 skrev: Den skal kunne tage billeder med op til 10 Megapixel (!) i Fine Mode..... Shock

Nu har jeg ikke erfaring/særlig stor viden om det kamera, men det er fuldstændig ligemeget om det er 10mp eller 4mp, hvis glasses ikke har den kvalitet der skal til alligevel. Så lad være med at blive blændet af megapixlerne, den optiske kvalitet er langt vigtigere.

Christian17 skrev: Husk nu, at det ikke kun er kameraet men også ham, der står bag kameraet, der bestemmer resultatet af billederne Wink

Og hvis det er en god fotograf, der kender sit udstyr rigtig godt, så er det kun ham der står bag der bestemmer Wink

Christian17 skrev: Små kompakte kameraer er ganske udemærkede til tog-billeder - man behøves slet ikke SLR-kameraer til den slags! Ofte kan man se, at folk med et SLR kamera, som ikke har styr på indstillingerne kan tage dårligere billeder end dem med et kompakt-kamera med knapt så mange indstillingsmuligheder Smile

Exactly!

Christian17 skrev: Men det er helt klart SLR, der er vejen frem - det kan vi vidst ikke komme udenom Wink

Hvis man interessere sig for fotografiet, så ja(altså gider sætte sig ind i basal fotoviden, lukkertid, blænde, iso, DOF, komposition, hvidbalance, etc.). Hvis man mere interessere sig for at "fange tog" er jeg ikke enig, så er et godt kompaktkamera langt bedre.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Digital Kamera
Skrevet af Christian17, 8/6-2005 18:19 (#12)

AndreasM skrev: Hvis man interessere sig for fotografiet, så ja(altså gider sætte sig ind i basal fotoviden, lukkertid, blænde, iso, DOF, komposition, hvidbalance, etc.). Hvis man mere interessere sig for at "fange tog" er jeg ikke enig, så er et godt kompaktkamera langt bedre.


Ja, hvis man interessere sig for foto - det andet er vi helt enige om! Wink
Brugers avatar
Christian17

Ordstyrer



Antal indlæg: 1059
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Århus N
Alder: 37
Status:

Med venlig hilsen
Christian Krone
Webmaster http://www.banebilleder.dk

SV: Digital Kamera
Skrevet af 95mira, 8/6-2005 20:07 (#13)

Jeg har et smart lille Nikon Coolpix 2100! Ganske fint til det jeg skal bruge det til Wink
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: Digital Kamera
Skrevet af nicolaihenrik, 9/6-2005 01:08 (#14)

......ja! Jeg har har et digital Ixus V2, med 2X optisk, 5X digital zoom, - og det er jeg såmænd godt tilfreds med... - mit største problem er at finde motiver, jeg gider fotografere - og gemme.... - egentlig synes jeg, at ØJNENE er det bedste kamera, naturen har skabt! - bare ærgerligt, at man ikke kan lagre og kopiere synsindtryk...

Wink
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Digital Kamera
Skrevet af nicolaihenrik, 9/6-2005 01:11 (#15)

PS! - Min linse er dog lidt uklar (tågesyn) for tiden pga. regnbuehindebetændelse (Iritis cyclit.), men dét klarer steroiderne! Smile
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Digital Kamera
Skrevet af amh, 10/6-2005 15:52 (#16)

Tja, har det "billige" fra Aldi (Det til 1999.-) 6.36 Mpixel. Og, tja... Det tager okay fede billeder, tjek dem selv... (Links i bunden)
Brugers avatar
amh

Meget øvet



Antal indlæg: 437
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Roskilde
Alder: 35
Status:


SV: Digital Kamera
Skrevet af Tomcat, 11/6-2005 22:03 (#17)

Hej
Jeg har nogle digital kamera som jeg bruge til at taget trafikbilleder (tog & busser) med bla en Canon PowerShot G5 eller Canon EOS 300D
Brugers avatar
Tomcat

Medlem



Antal indlæg: 55
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Stubbekøbing
Alder: 47
Status:

Med Venlig Hilsen
Ronni Svensson

SV: Digital Kamera
Skrevet af , 30/5-2006 22:47 (#18)

Holbrook skrev: Overvejer at købe et Canon EOS 350D senere i år.


Hej Bjarke. Jeg går og overvejer og købe netop samme kamera, men fik du overhovedet købt det? Hvis du gjorde, kan du så anbefale det eller..?
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Digital Kamera
Skrevet af jraaby, 30/5-2006 22:54 (#19)

Holbrook takes beautiful pictures with his Olympus, and I haven't noticed any Canon files yet...
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:



SV: Digital Kamera
Skrevet af DVG, 30/5-2006 22:59 (#20)

Kajogboeje skrev:
Holbrook skrev: Overvejer at købe et Canon EOS 350D senere i år.


Hej Bjarke. Jeg går og overvejer og købe netop samme kamera, men fik du overhovedet købt det? Hvis du gjorde, kan du så anbefale det eller..?


jeg har et Canon EOS 350D men vil kun udtale mig hvis jeg må :evil:
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Nyt kamera Snik-Snak 7 09-08-2009 10:16
Hvad skal man købe for et kamera? Snik-Snak 32 15-06-2008 15:33
Fleischmann Digital Modeltog 2 13-01-2008 01:53
Flytte Kamera Andet 6 07-11-2007 02:31
kombianlæg analog og digital Modeltog 4 05-07-2007 00:51
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: