Forum » Microsoft Train Simulator » Andet
Hvad skal jeg købe til min søn?

Udskriv debat

  Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af jbo, 8/5-2013 17:07 (#1)

Hej forum,

Jeg er helt ny herinde, og tænker måske i kan hjælpe...

Min søn på 9 år er vild med tog. Han har TS World Builder, og bruger timer på at køre med tog på de ruter som er der, og vi har da også forsøgt at lave vores egne meget enkle baner.

Men! Nu har han på Youtube fundet nogle små klip af danske baner/tog, og han største ønske er nu at komme til at kunne "køre" med dem. Det fører mig til jer - og forhåbentlig jeres hjælp.

Hvad vil være det bedste for mig at købe til ham. Er Microsoft Train Simulator, TS2013 eller? Til hvilket program er der flest danske tog/baner og er det relativt enkelt at downloade dem og køre med dem (hvis overhovedet?).

Håber der er nogen derude som kan hjælp.

Mvh

Jesper
Brugers avatar
jbo

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 8/5-2013
Status:



SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af knudbe, 8/5-2013 21:30 (#2)

TS2013 = Train Simulator 2013 / Railworks 4
Denne simulator er udgivet af firmaet Railsimulator.com i England, og der går linjer tilbage til KUJU som oprindelig var udvikler på Microsoft Train Simulator (MSTS), men må ikke forveksles med denne.
TS2013 kan købes via Steam som download - Se http://store.stea...app/24010/
Microsoft har ikke udsendt nye versioner eller opdateringer de sidste 11-12 år.

Snak om danske ruter og udvikling af dansk materiel til TS2013 foregår primært på det danske Railworks community
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]
 
Redigeret af knudbe, 8/5-2013 21:31

SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af jbo, 8/5-2013 22:07 (#3)

Tusind tak for dit svar. Når man er en relativ novice på området, så er al hjælp god.

Kender godt Steam og muligheden for at downloade der. Men at hente TS2013, til det som det nu engang koster, vil bare være ærgeligt hvis der ikke er DK materiel/baner, og de så findes til noget andet som jeg ikke kender til.

Du skriver at ruter og udvikling sker på Railworks community, betyder det at der ikke er noget nu til TS2013? Eller er der materiel/ruter som kan bruges som fx. på det her klip http://www.youtub...DVHNYDttg?


Det vi har nu er vist TS2008 World Builder Edition.

Mvh

Jesper
Brugers avatar
jbo

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 8/5-2013
Status:


SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af knudbe, 9/5-2013 11:27 (#4)

TS2008 World Builder Edition har intet at gøre med Railworks/TS2013. Det er en tredje simulator som hedder Trainz. Fordi noget hedder noget med "TS" eller "Train Simulator" behøver de ikke at have noget med hinanden at gøre. Der findes et væld af forskellige togsimulatorer, hvor "TS", "Train Simulator" eller "Zug Simulator" indgår i navnet Smile

Den video som du henviser til er til MSTS. Erich som i sin tid har lavet ruten har også lavet en tilsvarende rute til Railworks (TS2013). Den kan du hente direkte på Erichs website. Han laver ikke mere til MSTS, men kun til Railworks/TS2013. Han er ved at udbygge mere på ruten til TS2013 og du kan se billeder af hvor langt han er nået på forumet på www.railworks.dk
Dansk materiel kan downloades der også. MY, MZ og ME er færdige og kan downloades. IC3 er under udvikling og der kan du følge udviklingen i forumet.

Simulatoren Trainz er da også en mulighed, og der er også nogen som har lavet danske ruter og materiel til den simulator og det kan man vist hente fra en central server hos Trainz, men jeg kender ikke så meget til den simulator.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af Repti, 9/5-2013 13:10 (#5)

Hej Jesper

Der er delte meninger om hvilken simulator du skal vælge. Personligt bruger jeg selv Microsoft Train Simulator og Open Rails, da der jo næsten findes alt i dansk materiel og ruter, samt masser af udenlandsk materiale, helt gratis. Og med Open Rails er det endda blevet meget pænt at se på Smile
Vælger du derimod Train Simulator 2013 (RailWorks), kan du risikere at skulle have pungen op af lommen. Jeg ved godt at det danske materiale ikke kræver betaling, men der findes et hav af scenarier/aktiviteter som kræver materiel eller rute som der skal betales for.
Brugers avatar
Repti

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 1/12-2004
Status:

Hilsen Jacob

SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af knudbe, 9/5-2013 16:01 (#6)

Det med at skulle have penge op ad lommen for TS2013 er en myte, som nogen har haft lidt sjov af at sætte i gang, så det er ikke seriøst at bruge det som argument.
Der findes et væld af gratis ruter og materiel til TS2013, ligesom der også findes en masse betalingsmateriel og betalingsruter til MSTS. Tænk bare på alle Pro-Train pakkerne og pakkerne fra German Railroads, Just Trains og mange flere.

UK Trainsim har fx masser af gratis materiale til begge simulatorer. Rail-sim.de har masser af materiel og ruter til TS2013 som frit kan downloades og det samme har RW-Italia.

Så hvis du vil have pungen op ad lommen, så er mulighederne for dette lige store uanset hvilken simulator du vælger. Og det samme gælder også for gratis materiale.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af Steamhammer, 10/5-2013 23:56 (#7)

Hej Jesper,

Ja, det er svært at vælge og begge de herrer har ret, men er din søn mest til danske ruter og materiel, så er der langt det største- og ikke mindst gratis udvalg til MSTS/Open Rails.
På www-oldtimerklubben.dk vil du kunne finde et stort udvalg i danske ruter og materiel og som her på Tog-sim.dk er der også et lille forum hvor man kan få hjælp.
Og som du vil kunne se andet steds her i forum, så udkommer der faktisk en ny dansk rute den 1. juni 2013 til MSTS/Open Rails.
Den udgives i anledning af Oldtimerklubbens 10- års fødselsdag og det drejer sig om Mariager-Fårup-Viborg-Jernbane som den så ud umiddelbart før nedlæggelsen i 1960'erne.
I den anledning udgiver Oldtimerklubben en bonus-CD, som alle klubbens medlemmer gratis får tilsendt, hvis ikke de da vælger at møde op i Mariager og være med til selve verdenspremieren, hvor den udleveres til alle fremmødte medlemmer.

Premieren finder sted i Oldtimerklubbens helt eget særtog på turen fra Mariager mod Handest og den er gratis for alle klubbens medlemmer.

Der er en lille video- appetitvækker her: http://youtu.be/a...
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af jbo, 11/5-2013 10:17 (#8)

Tusind tak for svaret. Da det er dansk materiel/ruter knægten er messt interesseret i, så lander vi på MSTS/Open Rails. Så nu bliver det lidt praktisk, og kan I hjælpe der, vil vi naturligvis være meget glade.

- Selve MSTS, kan det downloades fra nettet, eller er det ud og lede i nærmeste Fona? Så vidt jeg lige kan se, er det vist et gammelt program?

- Open Rails - igen efter lidt hurtig roden rundt på nettet, så er det vist et gratis program som bare kræver at der er MSTS installeret. Er det korrekt?

- Og sidst men ikke mindst.... Når ovennævnte er kommet på plads, er det så bare at hente fra oldtimerklubben (godt navn i øvrigt Smile og er der andre steder man kan finde materiel, nyt som gammelt? Vil ex. disse kunne virke med MSTS http://www.tog-si...rowstart=0 eller?

Kan I hjælpe?

Mvh

Jesper
Brugers avatar
jbo

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 8/5-2013
Status:

 
Redigeret af jbo, 11/5-2013 10:33

SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af knudbe, 11/5-2013 11:00 (#9)

Jeg synes at det er godt at vi har kunnet hjælpe med at træffe en beslutning og at debatten trods forskellige meninger kan foregå på et sagligt plan.
At din beslutning så er faldet ud til fordel for et program, hvor det er mere end 10 år siden at der er kommet en opdatering og som det kan være svært at finde en forhandler af i stedet for enten TS2013/Railworks eller Trainz som der stadig bliver udviklet på og som der kommer opdateringer til synes jeg dog er lidt ærgerligt.

Og der er vel også en grund til at den person som har været mest aktiv med at bygge danske ruter har fravalgt MSTS til fordel for TS2013. Det er ham, der har lavet den rute du kan se i videoen som du henviser til i et tidligere indlæg.
Hvis du researcher lidt på www.oldtimerklubb... www.tog-sim.dk og www.railworks.dk kan du også hurtigt se, hvor der er mest udvikling. Fx er der i en anden tråd netop annonceret at S-tog 4. generation til Trainz er lagt til download og IC3 til TS2013/Railworks er nået ret langt.

Det er dog korrekt, at du stadig kan finde mest dansk materiel til MSTS. , men prøv at se på datoen på de enkelte pakker. Der er ikke meget nyt og det meste du kan finde er fra før de to andre simulatorer blev rigtig udbredt. Vi har gjort forsøg med at konvertere noget af det til Railworks, men grafikken har simpelthen ikke været god nok på grundmaterialet til at give et tilfredsstillende resultat.

Det er fint at der er kommet Open Rails. Den har været på vej i mange mange år, så den er vel efterhånden blevet modnet. Men er stadig baseret på den gamle MSTS. At det er Open Source kan være en fordel, men kan også give andre udfordringer, og mig bekendt er det alene hos Oldtimerklubben at man kan få support her i Danmark. Men hvis det lykkedes at finde en gammel MSTS, så kan OR da være en udmærket løsning. Personligt mener jeg at OR først kan blive interessant når den helt har sluppet afhængigheden til MSTS.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]
 
Redigeret af knudbe, 11/5-2013 11:01

SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af Steamhammer, 11/5-2013 14:20 (#10)

Hej Jesper,

Der ligger en privat besked til dig.

At noget ikke er nyeste dato skal ikke skræmme dig, for tingene fejler ikke noget og er gennemprøvet.

Samme Erich Falensteen, som har lavet Northern Denmark til Rail Works, har iøvrigt også lavet Denmark 2000H til MSTS og de er, stort set ens, omend der er en bedre grafik i førstnævnte.
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)


SV: Hvad skal jeg købe til min søn?
Skrevet af knudbe, 13/5-2013 10:46 (#11)

Hej Jesper,

Nu når du har foretaget dit valg, og sikkert også erkendt at der er en del udfordringer med at få et så gammelt system til at køre på en moderne computer, så vil du - hvis den kommer op at køre - kunne finde en hel del gamle aktiviteter til MSTS som jeg lavede i sin tid her:
http://ts.berggre...tion/4/33/
De vil dog også kræve en hel del opdatering, da meget at det anvendte materiel ikke længere kan findes, men det kan du sikkert få hjælp til fra andre.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Transportministeren der ikke ved hvad han taler om Real-Life-Tog 24 29-12-2010 23:42
Hvad er godt at købe? Modeltog 5 26-10-2010 03:13
Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide Real-Life-Tog 65 08-09-2010 14:53
hvilke signaler skal stå hvor? Ruter 5 19-07-2010 18:32
Hvad betyder "opformeret" Snik-Snak 6 31-05-2010 21:36
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: