Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
DSB køber ikke ICE-TD

Udskriv debat

  DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Banemand1, 15/6-2011 08:16 (#1)

Her er blot et spørgsmål - lyder måske lidt dumt?

Hvorfor køber DSB ikke de tyske ICE-TD?
Baggrunden for dette spørgsmål er de utalige problemer med MG. For mig at se gavner det aktuelle problem med MG jo ikke DSB's image overfor passagerne og et folketing der nok gerne ser flere privatiseringer (baggrund skal ikke nævnes/diskuteres).
Brugers avatar
Banemand1

Begynder



Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 15/6-2011
Status:



SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Ghosttrain, 15/6-2011 10:33 (#2)

Hej

Så vidt vides laves ICE3 TD ikke mere, dette togsæt skulle efter sigende være specilet fremstillet til DB til brug ved VM i fodbold. Der blev kun bygget 19 togsæt af den type som skulle betjene ikke elektrificerede stækninger som fodboldtog.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Thomas_, 15/6-2011 11:02 (#3)

Banemand1 skrev:
Her er blot et spørgsmål - lyder måske lidt dumt?

Hvorfor køber DSB ikke de tyske ICE-TD?
Baggrunden for dette spørgsmål er de utalige problemer med MG. For mig at se gavner det aktuelle problem med MG jo ikke DSB's image overfor passagerne og et folketing der nok gerne ser flere privatiseringer (baggrund skal ikke nævnes/diskuteres).


Der blev kun bygget 20 sæt ICE-TD, hvoraf man bruger de 13 sæt til EC mellem danmark og tyskland, derudover er et sæt skrottet da det væltede under et værkstedsophold, så de sidste sæt vil ikke gavne meget i landsdelstrafikken.

Frankenstein skrev:
Hej

Så vidt vides laves ICE3 TD ikke mere, dette togsæt skulle efter sigende være specilet fremstillet til DB til brug ved VM i fodbold. Der blev kun bygget 19 togsæt af den type som skulle betjene ikke elektrificerede stækninger som fodboldtog.


De hedder ICE-TD, ikke ICE3-TD - og de blev leveret og sat i drift i 2001 på ikke elektricificerede strækninger - efter ikke særligt længe i drift blev de udrangere på grund af for mange fejl - bl.a. på krængningsteknikken, hvor de stod hensat i flere år. I 2006 til FIFA World Cup blev de igen indsat til at køre som forstærkningstog. i 2007 blev de første sæt sat i drift med ATC mellem København/Århus og Hamburg/Berlin.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MPedersen92, 15/6-2011 12:28 (#4)

Tror os lidt det skal ligges i, at ICE'erne har noget udnødvendigt teknologi, som der slet ikke er brug for herhjemme, blandt andet tilte mekanismen, som jo så self også er meget til at gøre toget betydeligt dyrer..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Thomas_, 15/6-2011 12:54 (#5)

Jeg tvivler på at krængningsteknikken er den afgørende faktor ift. pris hvis DSB skulle købe de resterende togsæt. Der har faktisk været snak om, at man ville afmontere det, så toget ikke længere krænger, netop fordi det har været så fejlbehæftet.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af DVG, 15/6-2011 22:09 (#6)

Der er da heller ingen grund til at DSB skulle købe togsæt som allerede kører i Danmark.
Men den aftale man har nu bruges de jo både til de direkte tog til/fra Tyskland og som Regionaltog på Sydbanen...
I øvrigt utroligt at man ikke kan have cykler med de togsæt, ved godt at man heller ikke kan de i andre ICE'er i Tyskland men her er der som regel et alternativ og her indsættes de ikke i almindelige regionaltog.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Thomas_, 16/6-2011 09:03 (#7)

Nu er det jo ikke rigtigt et tog som er designet og købt med henblik på at man skal tage cykler med, men som et IC tog af højere klasse. På den strækning hvor der køres med ICE-TD i danmark, findes er jo også andre alternativer hvor man kan tage cykler med, så synes da ikke rigtigt det er et problem?
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MSS, 17/6-2011 13:59 (#8)

At købe de relativt få ICE-TD til IC-trafikken ville kun være en delløsning, der skal jo bruges mange flere tog. Endvidere passer de ikke helt til de danske behov i Intercity-trafikken.
Til de internationale løb er de dog tydeligvis en succes, så forhåbentlig bliver de ved at køre der. Om de er ejet af DB eller DSB er efter min mening mindre vigtigt...

Bombardier Meridian er nok det bedste bud på IC-togsæt p.t. Naturligvis skal vognkassen redesignes til dansk brug, da de umiddelbart er designet til det mindre engelske profil, men teknisk set er det et fremragende tog, og vil kunne leveres hurtigt..!
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Roskildetognørden, 17/6-2011 15:58 (#9)

ICE-TD ville nu også kunne virke fint i IC trafikken.
Siemens har jo nok stadig tegningerne til dem, og det vil kun kræve en ændring af indretningenSmile
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 28
Status:

"Små hjerner kopierer. Store hjerner lader sig inspirere"
Undskylder for eventuelle stavefejl.
"Smil til verden og verden smiler til digSmile"

SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Ghosttrain, 17/6-2011 17:00 (#10)

Det ville da være langt smartere at få kørestrøm op over resten af vores hovedstrækninger, og så lave et joint venture med DB om indkøb af nye ICE3 Velaro tog. Tyskerne er i fuld gang med at indkøbe.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MZ, 17/6-2011 21:48 (#11)

så kunne man jo eventuelt køre tog København - Næstved - Rødby - Hamborg (Århus - Frederica - Padborg - Flensburg - Hamborg) de kunne så køre samlet mod: Berlin,Köln,Paris og evt. London?
Brugers avatar
MZ

Lidt øvet



Antal indlæg: 40
Tilmeldt: 1/2-2011
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MSS, 17/6-2011 22:53 (#12)

NAturligvis. Nu tænkte jeg også bare indenfor de givne rammer.
ICE-tog tror jeg nu ikke er sagen, de er smallere end det danske profil, og har ingen lavgulvsdel. Men med en elektrificering vil en hel verden af muligheder helt klart åbne sig!
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MPedersen92, 17/6-2011 23:15 (#13)

MZ skrev:
de kunne så køre samlet mod: Berlin,Köln,Paris og evt. London?


Det vil nok aldrig ske, når du kommer ned til Hamburg og Berlin, er der i forvejen så mange direkte forbindelser (lige pånær til London), at det ville aldrig kunne svare sig..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MZ, 19/6-2011 15:09 (#14)

det kan det sagtens om nogle få år.
der skal jo en masse strækninger i udbud i Tyskland snart så der kunne man jo overtage nogle af de "gode" strækninger - og forlænge dem til london eller madrid eller andre byer evt.
Brugers avatar
MZ

Lidt øvet



Antal indlæg: 40
Tilmeldt: 1/2-2011
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MPedersen92, 19/6-2011 22:10 (#15)

Njarh, kan slet ikke se det ske indenfor de nærmeste 10-15år, tør slet ikke tænke på den økonomi der skulle til..
For det først; skulle du have et tog der ville kunne køre på samtlige el-frekvenser der nu engang er i europa, ikke billigt..
For det andet; skal toget jo af gode grunde være udstyret med samtlige sikkerhedssystemer der i eu, ikke billigt, da visse lande kører med op imod 3-4 systemer, man kunne self lave et system kun til dette tog, og montere det på samtlige strækninger, men det ville også blive møg dyrt..
For det tredje; Skal toget godkendes i samtlige lande, det ville tage rigtig lang tid, da de forskelige lande har forskelige regler, igen, dyrt..
Et projekt som København - Madrid (ville nok mere sige til Barecelona) ville være en fantastisk ide, uden tvivl, og med i forvejen større passagertal på internationale toge, virker det allerede nu som fremtiden, men du skal stadig op imod 8-900km/t fly, så du skal have et tog der kan køre mindst 400km/t LANGT det meste af vejen, for at komme op på en flyrejses totale gennemsnitsfart, og det kommer ikke til at ske før langt ude i fremtiden..

Jeg underskylder hvis dette indlæg måske virker lidt hårdt, men det hele kom bare lige til mig på et spildt sekund, og måtte bare lige få det ned på den ene eller anden måde..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Holbrook, 20/6-2011 00:59 (#16)

MPedersen92 skrev:
For det først; skulle du have et tog der ville kunne køre på samtlige el-frekvenser der nu engang er i europa, ikke billigt..

Tænker du på noget i stil med ICE 3M (BR 406), som DB ejer 17 af? Eller vores egne ET-togsæt?

MPedersen92 skrev:
For det andet; skal toget jo af gode grunde være udstyret med samtlige sikkerhedssystemer der i eu, ikke billigt, da visse lande kører med op imod 3-4 systemer, man kunne self lave et system kun til dette tog, og montere det på samtlige strækninger, men det ville også blive møg dyrt..

Det specielle system kunne eventuelt være det fælles europæiske ERTMS, som langsomt bliver udbredt i Europa (herunder med Signalprogrammet fra 2017). Hvis man i de togsæt som allerede nu kører over flere landegrænse installerer ERTMS burde problemet være løst.

MPedersen92 skrev:
For det tredje; Skal toget godkendes i samtlige lande, det ville tage rigtig lang tid, da de forskelige lande har forskelige regler, igen, dyrt..

Hvis vi formoder, at et langdistance tog, som dette kun kører på TEN-strækninger burde det ikke være et problem da der findes en række TSI'er der er gældende for disse strækninger. Med fælles europæiske regler for alle dele af infrastruktur og materiel bør et togsæt være godkendt til alle lande i EU, hvis det opnår en godkendelse i et land.
Brugers avatar
Holbrook

Ekspert



Antal indlæg: 1657
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 37
Status:

Hilsen Bjarke Hvass
www.holbrook.dk

SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Thomas_, 20/6-2011 09:21 (#17)

MZ skrev:
det kan det sagtens om nogle få år.
der skal jo en masse strækninger i udbud i Tyskland snart så der kunne man jo overtage nogle af de "gode" strækninger - og forlænge dem til london eller madrid eller andre byer evt.


Jeg gad da godt nok ikke køre i dagstog til hverken London eller Madrid.

Der er 2.600 Km til madrid, så med mindre toget har en gennemsnitshastighed på over 300Km/t hele vejen, hvilket er højst urealistisk, så kommer det til at tage alt for lang tid at køre sådan en strækning.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Thomas_, 20/6-2011 09:23 (#18)

Bortset fra alt det her, så er det en sjov drejning debatten har taget. DSB mangler tog til indsættelse i landsdelstrafikken hvilket var hvor debatten startede, og nu går snakken på at et tog der skal køre helt til madrid? Det virker for mig lidt ligegyldigt da der i dag findes glimrende forbindelser syd på.. Smile
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MPedersen92, 20/6-2011 11:24 (#19)

Holbrook - Enig, enig og enig, ingen tvivl, men det største problem af dem alle, bliver jo stadig hastigheden, og tror ikke rigtigt nogen af os, vil kunne se den kommer højt nok op, inden for de næste mange mange år..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:



SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MPedersen92, 20/6-2011 11:40 (#20)

ThomasH skrev:
Bortset fra alt det her, så er det en sjov drejning debatten har taget. DSB mangler tog til indsættelse i landsdelstrafikken hvilket var hvor debatten startede, og nu går snakken på at et tog der skal køre helt til madrid? Det virker for mig lidt ligegyldigt da der i dag findes glimrende forbindelser syd på.. Smile


Haha, fuldkommen enig, det ligger jo os i, KBH - Hamburg, det tager jo kun hvad, 5timer, og derfra er der jo forbindelse til hele Europa, dog ikke direkte, men selv de store internationale toge kører jo nærmest i døgndrift efterhånden, så altså KBH - Paris, det jo kun et togskifte væk..
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Der er strøm i lokomotiverne, men de kører ikke Materiel 1 18-11-2017 20:28
Togmodeller virker ikke på mac Generelt 6 16-04-2016 17:16
Hvis du endnu ikke har Train Simulator 2013 endnu... Andet 1 01-01-2013 12:27
Kan ikke installere Generelt 1 01-01-2012 20:09
Trainz legetøj ?, det syndes jeg nu ikke! Generelt 2 19-07-2011 11:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: