Forum » Open Rails » Generelt
Nyt materiel til ORTS/MSTS

Udskriv debat

  Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af bl, 9/4-2011 16:28 (#1)

Udviklingen af ORTS har givet helt nye muligheder for at lave væsentligt mere detaljerede modeller end til MSTS: Farvegengivelsen er blevet meget bedre, de dynamiske skygger kræver ikke ekstra arbejde på modellerne og da man i modsætning til i MSTS kan komme helt tæt ind på modellerne, kan det "betale" sig at gøre mere ud af detaljerne.

Og da alle tidligere ting til MSTS umiddelbart kan bruges i ORTS og man dermed stadig kan bruge gratisprogrammet gmax, er vi (CaBrag, KimS og undertegnede) gået i gang med at renovere vore ældste ting. Og da de allerældste modeller var Q-vognene, har vi taget fat på dem.

Her er et billede af, hvor langt vi er kommet med den første Qgb 34 599, som den så ud omkring 1960. Det er så planen at lave lignende udgaver af samtlige de gamle Q-vogne med samme numre, som tidligere, så eventuelle gamle aktiviteter til MSTS/ORTS vil kunne bruges uden problemer.

Hvis det ikke skaber alt for mange knuder, vil vi eventuelt også lave vognen til RW, men i så fald uden de dynamiske skygger, der som bekendt ikke virker alt for godt i RW.

Bjarne


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:



SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af knudbe, 10/4-2011 12:54 (#2)

bl skrev:Hvis det ikke skaber alt for mange knuder, vil vi eventuelt også lave vognen til RW,


Det der med at skabe for mange knuder... mener du ikke dermed bare at du ikke ved noget om RailWorks?

bl skrev:men i så fald uden de dynamiske skygger, der som bekendt ikke virker alt for godt i RW.


Dynamiske skygger virker da udemærket i RailWorks og da der i næste større opdatering er også forventes en stor forbedring af dynamisk belysning (der som bekendt også påvirker skygger), så er det da noget kortsigtet på forhånd at afskrive dynamiske skygger.

PS! Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at kommentere dine indlæg, men når der står noget direkte forkert, så må det korrigeres så læserne ikke får et forkert indtryk.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af bl, 10/4-2011 18:37 (#3)

Det var da et underligt negativt indlæg, Knud!

Naturligvis ved jeg da noget om RW, specielt hvad angår konvertering af ting beregnet til MSTS/ORTS. Og det er jo ikke nogen hemmelighed, at der kan gå ting galt undervejs. Det har du og Per jo selv oplevet med vore ting.

Og den dynamiske skygge i RW virker absolut ikke helt efter hensigten. Der er stort set ingen, der har kunnet få den til at virke efter hensigten, hvad adskillige tråde i de internationale fora har været inde på. I bedste fald trækker materiel med en defineret dynamisk skygge nogle mærkelige felter i skyggesiden. ORTS laver skygger på en helt anden måde, skyggerne er ikke defineret i selve modellen, men globalt, hvad der gør, at alle elementer i spillet kaster skygge, hvad de ikke gør i RW. Og det kan da godt være, at udviklerne af RW har planer om på et senere tidspunkt at forbedre de dynamiske skygger, men her er ORTS altså langt foran, da problemet er løst. Og ORTS er jo under en konstant, rivende udvikling.

Men vore "renoverede" ting bliver altså lagt til download som ORTS-Ready og vil også kunne bruges i MSTS. Derefter kigger vi på konverteringen til RW, så vognene eventuelt kan bruges sammen med de andre ting til RW, vi har lagt til download.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af knudbe, 10/4-2011 20:46 (#4)

bl skrev:
Det var da et underligt negativt indlæg, Knud!


Jeg forstår ikke hvorfor du mener at mit indlæg er negativt?
Fakta er at du er en dygtig og yderst kompetent til 3D og har en stor viden om historisk dansk jernbanemateriel, hvilket du har min store respekt for. Du ved også en masse om MSTS, og formentlig også om OR, hvis jeg er orienteret korrekt. Men jeg har altså også det indtryk at du ikke ved så meget om RW. Og det er også fint nok, man behøver jo ikke at være ekspert indenfor alle simulatorerne, men så har man måske heller ikke altid forudsætningerne for at kritisere dem.
Min viden om fx OR og Trainz er også ganske minimal. Men jeg afholder mig så også fra at fremsætte nogen kritiske bemærkninger om dem.

Pers konvertering av vogne fra MSTS forløb vel også rimelig godt, når man tænker på, at det trods alt var en konvertering af noget bestående MSTS-materiel og at det var et af de første forsøg. Vognenen kom ud at køre, og det er mit indtryk, at grunden til at vi i dag kun kan se dem på billeder skyldes nogle personlige forhold.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af bl, 10/4-2011 23:04 (#5)

Vrøvl!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af knudbe, 10/4-2011 23:50 (#6)

Det tror jeg nu ikke.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Ghosttrain, 11/4-2011 00:53 (#7)

Inden du nu kommer alt for godt igang med hvem der har viden om hvad Knud Be. Så kik en gang på det vedhæftede billede, det burde fortælle dig et eller andet.


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Ghosttrain, 11/4-2011 00:55 (#8)

Her er et til


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Ghosttrain, 11/4-2011 00:56 (#9)

Og et til


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af bl, 11/4-2011 15:48 (#10)

Og til sammenligning med Erichs billeder, taget i RW, er her et fra ORTS med dynamiske skygger slået til. Vognsiderne ligger helt i skygge, vognene kaster skygge på hinanden og toget kaster skygge på jorden. Og naturligvis drejer skyggen sig og bliver større eller mindre i løbet af dagen, afhængigt af årstiden og stedets breddegrad.

Bjarne


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af knudbe, 11/4-2011 19:31 (#11)

Frankenstein skrev:
Inden du nu kommer alt for godt igang med hvem der har viden om hvad Knud Be. Så kik en gang på det vedhæftede billede, det burde fortælle dig et eller andet.


Jeg kan nu godt se skygger på nogen af de billeder, og der er også skygger ved lokomotivet længere henne...

Men det var jo slet ikke det at det drejede sig om. Det som jeg tillod mig at undre mig over var hvorfor det blev sagt så definitivt at en udgave af vognen til RW ville komme uden dynamiske skygger.

Hvorfor ikke bare lave dem? Det er jo annonceret, at der forventes en stor opdatering med dynamisk belysning, og derudaf kan man vel udlede at det også vil påvirke skyggerne.

Så hvorfor bevidst foretage det fravalg, bare fordi man har den opfattelse at den nuværende version ikke kan håndtere det?

Bjarne gav udtryk for at mit spørgsmål var negativt, og jeg synes også at du følger samme spor.
Handler dette her ikke mere om at nogen ser rødt bare de ser mit navn, og derfor prøver at se alt fra min side som noget der skal bekæmpes?
Jeg skriver ved gud ikke for at skrive noget negativt. Men det er vel tilladt at undres?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Ghosttrain, 11/4-2011 20:00 (#12)

Knud Be skrev:
Det der med at skabe for mange knuder... mener du ikke dermed bare at du ikke ved noget om RailWorks?


Det er denne bemærkning jeg kommenterer på. Jeg ser den faktisk som halvflabet, da du udtaler dig om noget du INTET ved om. Jeg kan sige med meget stor sikkerhed at Bjarne ved lige så meget om 3D design af rullende udstyr til RW som han ved om det samme til MSTS. Hvis du havde undersøgt en lille smule i forvejen, så ville du have vist at rigtigt mange designere af udstyr til RW har problemer med de dynamiske skygger. Du kan faktisk læse om det på de fleste RW sider. Hvis du så ellers havde kikket rigtigt på billederne, ville du opdage at det kun er godsvognene der har skygger, Litra P ( Postvognen ) har ingen skygger. Den er så heller ikke klar til DL, men det er til gengæld 8 stk fuldt fungerende Danske godsvogne.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Bab, 11/4-2011 21:03 (#13)

Ja, men kan ikke benægte, at postvognen ikke har skygger. Men det siger intet om RW's påståede mangler eller begræsninger.

Og jeg har set skygger fra vogne på andre vogne. Jeg har set skyggen bevæge sig i forhold til solen. Men hvad, jeg er jo ikke ekspert. Dem er der kun EN af.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af bl, 11/4-2011 21:50 (#14)

Hej Erich!

Jeg skal lige minde dig om Mattæus Evangeliet Kapitel 7, vers 6.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Thomas_, 12/4-2011 09:14 (#15)

Amen..
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af knudbe, 12/4-2011 19:45 (#16)

Frankenstein skrev:
Knud Be skrev:
Det der med at skabe for mange knuder... mener du ikke dermed bare at du ikke ved noget om RailWorks?


Det er denne bemærkning jeg kommenterer på.

Okay, ja det kunne jeg have formuleret bedre. Det beklager jeg.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Roskildetognørden, 14/4-2011 07:50 (#17)

Synes at opstillingen med MZ'eren i midten af posttoget var lidt mærkelig...
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 27
Status:

"Små hjerner kopierer. Store hjerner lader sig inspirere"
Undskylder for eventuelle stavefejl.
"Smil til verden og verden smiler til digSmile"


SV: Nyt materiel til ORTS/MSTS
Skrevet af Ghosttrain, 14/4-2011 08:31 (#18)

Roskildetognørd

Kan du sige testbane med testopstilling?
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hjørring Privatbaner (Hirtshalsbanen) - rullende materiel Materiel 4 25-04-2019 11:09
Endelig dansk materiel til RW Materiel 9 22-03-2015 17:23
Hvor kan jeg finde MSTS (uden for internettet) Andet 9 16-04-2014 18:15
MSTS fejler ved opstart Generelt 2 26-12-2013 01:37
gr & protrain addons til Msts Sælges 2 25-05-2013 13:32
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: