Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Rejsekortet - succes eller fiasko?

Udskriv debat

  Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af Anonym Bruger, 12/7-2010 00:37 (#21)

knudbe skrev: Den formulering har jeg ikke kunnet finde noget sted. Har du et link til den side, hvor det står?
Og transportmiddel er vel den fysiske enhed som man bliver transporteret af. To tog er to transportmidler.


Side 8, under punkt 2 "Hvordan bruger kunden sit rejsekort?"
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af knudbe, 12/7-2010 08:55 (#22)

KH skrev:
knudbe skrev: To tog er to transportmidler.


To tog er to transportmidler af samme slags.


Enig - altså to transportmidler. Smile
Skift mellem to tog er skift mellem to transportmidler af samme slag. Altså må der vel tjekkes ind og ud.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af AndreasM, 12/7-2010 13:59 (#23)

andersj skrev: Men det bliver stadig dyrere for alle andre end pendlere. Hvis jeg nu rejser Hjørring-Hirtshals 10 gange på en måned vil det koste et klippekort til 177,- med rejsekortet vil det komme til at koste: 243,- da 10 månedlige rejser vil udløse 10% i rabat, i forhold til normalprisen på 270,-

Nu står pendlerne altså også for en pæn andel af trafikken, så mon ikke de fleste pendlere er ret tilfredse? Det er jo meget normal forretning, at dem der køber mest af et givent produkt, er også dem der får den største rabat Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af AndreasM, 12/7-2010 14:01 (#24)

Hvis man tjekker ind indenfor et vidst tidsrum efter man er checket ud, så opfatter systemet det som en samlet rejse. Således kan man skifte transportmiddel, og stadig køre videre på den samme rejse.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

Andreas Ravn Møller
Mine togbilleder

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af stigc, 12/7-2010 15:45 (#25)

tja ifølge den her artikel, så bliver rejsekortet et dyrt bekendtskab
http://ekstrablad...374737.ece
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af HenrHans, 12/7-2010 18:21 (#26)

Nu står pendlerne altså også for en pæn andel af trafikken, så mon ikke de fleste pendlere er ret tilfredse? Det er jo meget normal forretning, at dem der køber mest af et givent produkt, er også dem der får den største rabat Wink


- og det er måske den største fejl i dansk kollektiv trafik, nemlig at serviceydelsen 'kollektiv-trafik' idag opfattes som et produkt svarende til at sælge 1 kilo havregryn i Bilka.

Som jeg ser rejsekortet - og specielt med de takststigninger der ser ud til at følge med - så bliver det kort og godt døden for den kollektive trafik, ihvertfald for alle andre en pendlere. Nu skal pendlerne jo også huske på at modsat et periodekort der idag gælder ALLE dage i perioden - også lørdag/søndag - så vil brug af rejsekortet i weekenden udløse ekstra betaling. Jeg gætter på at mange pendlere specielt i hovedstaden benytter deres periodekort også i weekenden.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af knudbe, 12/7-2010 18:31 (#27)

Nu har jeg fået svar direkte fra hestens egen mund...

Rejsekort <> skrev: Skift mellem transportmiddeler kan være mellem bus og bus, bus til tog, tog til tog osv.

I det nævnte eksempel skal der checkes ind- og ud i bussen og ind og ud i begge regionaltog.

Rejsen starter i bussen og prisen udregnes ved hvert check ud, men den endelige pris udregnes først ved check ud i sidste regionaltog. Der kan gå max. 30 min. fra check ud til næste check ind hvis rejsen skal betragtes som én rejse.

Det vil sige, at hvis man venter i en time på det næste transportmiddel vil der blive tale om 2 rejser.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af NicPaHa, 12/7-2010 19:04 (#28)

Det kunne være kønt hvis man så skulle vente 31 minutter Wink
Brugers avatar
NicPaHa

Meget øvet



Antal indlæg: 230
Tilmeldt: 9/10-2009
Bopæl: 4560 Vig
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af knudbe, 12/7-2010 22:01 (#29)

Tja, min bus kører om aftenen kun en gang i timen, så hvis den lige er kørt når jeg lander med Metroen...

Umiddelbart er det ikke noget problem at vente med at tjekke ud på en tog/metrostation, men det er lidt svært at vente med at tjekke ud når man står af en bus.
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at se den helt store fordel med dette kort for forbrugerne...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af Greforb, 14/7-2010 20:00 (#30)

Det er blot endnu et forsøg på at udhule al offentlig trafik, så politikerne endelig kan få den udgift sparet helt væk.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af Marc, 17/7-2010 00:42 (#31)

Jeg er netop kommet hjem fra Hongkong, hvor man har lignende system, og det fungerer faktisk ganske udmærket og logisk:

Du har dit rejsekort (kaldet Octopus Card") som du betaler omkring 50 kr. for, og kan tanke det op med lige så mange penge du vil.
Det kan bruges i både tog og busser, samt en lang række butikker, hvor man kan bruge det som betalingskort.

Når du skal med tog, "checker du ind" igennem en af de mange sluser. Du får ikke adgang til perronerne uden dit rejsekort.
Hvis du skal skifte tog undervejs, er der lavet såkaldte "InterChange" stationer, hvor der er lavet indelukkede gang-systemer der fører fra den ene perron til den anden. Dermed skal du ikke "checke ud" hver gang du skal skifte.

Når du har nået din destination, kan du så endelig checke ud, og et beløb bliver fratrukket dit kort.
Du har lov til at lave "overtræk" på dit kort med omkring 30 kr. (I Hongkong koster den dyreste rejse 11 kr.)

SÃ¥ ja, det fungere skam godt nok, men dyrt er det...
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af Anonym Bruger, 15/9-2010 23:30 (#32)

Her i efteråret skulle det 3 år forsinkede pilotprojekt med Rejsekortet starte på Aalborg Nærbane og nogle NT busser ved Aalborg, men dette er ifølge DSB i Dag Online blevet udskudt på ubestemt tid.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af KimEast, 18/9-2010 20:39 (#33)

Tsk! - Og det skulle være "lige om hjørnet" her i København (busserne). Men det sagde man også sidste år, og forrige igen Sad
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af Anonym Bruger, 24/9-2010 22:02 (#34)

Hvad med dette istedet for rejsekortet?

YouTube Video
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af Holbrook, 25/9-2010 15:42 (#35)

Har det ikke været nævnt som en videreudvikling af Rejsekortet? Sådan som det bruges i videoen er det endnu ikke et alternativ da Iphone-brugere skal have et ekstra cover omkring telefonen og Android-brugere mister pladsen til deres hukommelseskort. Vi mangler en bedre måde at få rfid-chippen ind i telefonen og så skal alle producenterne lige være enige om at indbygge samme type chip i telefonenerne så alle telefoner kan bruges og ikke kun nogle få udvalgte.
Brugers avatar
Holbrook

Ekspert



Antal indlæg: 1657
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 36
Status:

Hilsen Bjarke Hvass
www.holbrook.dk
 
Redigeret af Holbrook, 25/9-2010 15:42

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af knudbe, 26/9-2010 00:16 (#36)

Umiddelbart så burde man helt droppe rejsekortet. Det er allerede nu muligt at betale med mobiltelefonen herhjemme. SMS-billeter er kun den spæde start og jeg er sikker på at der sker meget mere indenfor den front før vi er ude af år 2011.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af Anonym Bruger, 26/9-2010 00:37 (#37)

Hvor mange udover pendlere vil anskaffe sig et Rejsekort? Hvis man kun rejser en gang i mellem er det jo stadig billigst at købe en alm. billet, fremfor at skulle købe et Rejsekort også betale alm. takst med det. Desuden så finder pendlere det irriterende at skulle bippe deres kort når de skal stå på toget, og af toget istedet for bare at skulle vise det i toget.

Hvor lang tid tager det ikke for en bus når alle skal bippe deres rejsekort når de stiger af, og kan man ikke lige så godt checke-ud med det samme efter at man har tjekket ind i en bus?

Ingen betaler det samme, og derfor er der ingen der kan sige hvad det koster at køre til Århus, uden at man skal ud i et større regnestykke.

Hvis man glemmer at checke ud 3 gange på et år, så må man anskaffe sig en bil i 12 måneder eller betale fuld pris for billetterne...
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af PB, 1/11-2010 18:29 (#38)

Tja, meget kan siges om rejsekortet. Men jeg har i hvert fald fundet ud af, at standerne på stationerne er glimrende stativer til løbehjul! Smile


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle


SV: Rejsekortet - succes eller fiasko?
Skrevet af knudbe, 1/11-2010 21:21 (#39)

PB skrev:
Tja, meget kan siges om rejsekortet. Men jeg har i hvert fald fundet ud af, at standerne på stationerne er glimrende stativer til løbehjul! Smile

SÃ¥ kan det da bruge til noget fornuftigt :-)
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC3 eller IR4 - Spørgsmål Materiel 1 15-09-2013 18:58
Smart - eller? Snik-Snak 7 15-01-2011 16:02
RailWorks eller TRS? Andet 21 14-11-2010 01:46
Højre- eller venstrekørsel i Sverige Real-Life-Tog 5 10-05-2010 15:26
32-Bit PC og Win Xp eller Win Me Snik-Snak 9 29-04-2009 22:20
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: