Forum » RailWorks / Train Simulator 2012 - 2014 » Andet
Tanker om computer-kraft og simulator

Udskriv debat

  Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af ADU, 11/4-2010 11:08 (#1)

Jeg har prøvet forskellige train simulatorer på min PC som er:
Fujitsu-Siemens Scaleo 3400+ med XP og 2,2 GHz Athlon med 2 GB ram og grafikkort ATI Radeon 9600XT (vivo) med 256 MB ram.
For godt et år siden købte jeg Rail-Simulator (version 2007), - da den blev en del positiv omtalt af andre tog simulasister! Den kørte dog ikke særlig godt på min PC - til tider en del hakkende og opløsningen og deltaljer m.v. skulle holdes på et lavt niveau for bare at køre nogenlunde. Så gode gamle MSTS fik lov fortsætte.
For sjov har jeg også prøvet ProTrain Perfect, - nærmest fordi jeg kunne købe programmet meget billigt (5,00 euro) i Tyskland. Det minder en del om Rail Simulator m.h.t. grafik og kørsel, men den kører endnu ringere end Train Simulator og kræver formentlig en temmelig kraftig gamer-PC.
Nu har jeg så købt og installeret RailWorks, da den også blev positiv omtalt - og der bliver endda bygget dansk rute og materiel til denne simulator. Installation af programmet er lidt omstændeligt, men foretages ellers uden problemer. Der er en omfattende teknisk vejledning og manual med til programmet og registrering og opdatering af programmet foretages direkte i forbindelse med installationen, hvilket er meget fint. Da programmet bliver åbnet opdager jeg, at det stort set er Rail Simulator om igen. Jeg har ikke sådan fulgt med i de indlæg i forum omkring RailWorks/Train Simulator, - ellers havde jeg måske vidst bedre!
Men ihvertfald kræver RailWorks også temmelig meget PC-kraft for at køre optimalt. RailWorks indstiller selv programmet så options passer til computerens hardware (ligesom MSTS), og på min indstilles til temmelig lave værdier, hvilket betyder at RailWorks ser lidt "ynkelig" ud og alligevel kører hakkende og langsom. Til tider fryser programmet endda.
Så enten er det en ny PC eller tilbage til MSTS! Jeg kan selvfølgelig også købe et nyt grafikkort, men jeg kan egentlig ikke købe et der er meget bedre end det jeg har, uden også at købe en kraftigere strømforsyning.
Så det bliver fortsat den gamle MSTS som kører uden problemer på min "gamle" PC - flydende med høj PFS.
I tilgift får jeg en ægtefælle der ikke løfter øjenbrynene, hvergang jeg nærmer mig en EDB forretning eller sidder ved PC-en og fifler på hjemmesider med EDB udstyr!
God sommer.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:



SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af knudbe, 11/4-2010 11:45 (#2)

Rail Simulator og Railworks ligner hinanden, men på mange områder kan man sammenligne disse to på samme måde som man kan sammenligne Windows 2000 og Windows XP. Meget et det samme men meget er også helt omskrevet. Og en af de helt smarte ting i Railworks, er at det løbende bliver opdateret med nye funktioner helt automatisk via Steam. Så når man køber railworks, så køber man også en andel i den løbende proces og udvikling.
Og ligesom man sagde til brugerne af Windows 2000 - og nu siger til brugerne af Windows XP; PÃ¥ et eller andet tidspunkt er man vel moden til at komme videre i udviklingen. Nu hedder det jo Windows 7 og Railworks Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af ADU, 11/4-2010 12:43 (#3)

RailWorks har helt sikkert mange fortræffeligheder, og det var heller ikke ment som en kritik af programmet.
Men for at "følge med udviklingen" skal der penge på bordet. Så foruden softwaren skal der også købes ny hardware og yderste konsekvens en ny PC til omkring 6.000,00 kr, hvis man fortsat skal følge med "udviklingen" fremover, når der igen kommer nye programmer.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af knudbe, 11/4-2010 13:04 (#4)

ADU skrev: Så foruden softwaren skal der også købes ny hardware og yderste konsekvens en ny PC til omkring 6.000,00 kr, hvis man fortsat skal følge med "udviklingen" fremover, når der igen kommer nye programmer.


Det er korrekt. På den anden side, så vil en pc som ikke opfylder kriterierne typisk være mere end 3-4 år gammel, og så småt alligevel være moden til en udskiftning.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af obiwan, 11/4-2010 13:32 (#5)

3-4 år kan vist ikke gøre det med den pc som ADU kører med , grafikkortet ati 9600 xt er mindst 7 år gammelt, og da det kom frem engang i 2003 var det allerede dengang ikke et gamer grafikkort, men en lidt sløv mellemklasse model.
Så selv den billigste pc idag til ca 2000 kr vil være hurtigere, for 7-8 år for et grafikkort er virkelig laaaaang tid.
Brugers avatar
obiwan

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 6/5-2006
Status:


SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af ADU, 11/4-2010 14:49 (#6)

PC'en (inkl. grafikkortet som var installeret) er ca. 4 år gammelt og på det tidspunkt var grafikkortet stadig i normal handel og var meget almindeligt anvendt. Og det fungerer stadig efter hensigten, men det er selvfølgelig ikke - og aldrig været - til vilde tunge spil. Det kan godt køre RailWorks, men ikke godt nok. MSTS kører som sagt helt optimalt.
Men jeg smider ikke 5-6000 kr. op på bordet hver 3. år blot for at følge med udviklingen, så det bliver fortsat MSTS.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af knudbe, 11/4-2010 15:09 (#7)

En ny pc'er koster ikke 5-6000 i dag.
3-4000 vil nok være mere korrekt. De 2000 som obiwan nævner er nok lige i underkanten...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af ADU, 11/4-2010 15:37 (#8)

4000 eller 6000 kr er stadig mange penge blot for at få en trainsimulator til køre, når nu producenten oplyser at RailWorks kan køre med en PC på 1,7 GHz/512 MB ram/64 MB grafik. Optimalt nævnes godt nok højere tal. Men dem der køber og kører RailWorks, vil da helst køre optimalt og det kommer vel ikke bag på producenten med de erfaringer man har fra MSTS. Derfor kunne producenten da lige så godt med samme bekende - hør her kammerat, hvis du vil køre med det her program, skal du have en hardware der vil noget. Det "System Requirements" som producenten nævner er helt hen i skoven.
Men så sælger de vel ikke så meget.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af Ghosttrain, 11/4-2010 16:55 (#9)

Det er HELT ALMINDELIG praksis fra alle softwarefabrikanter at man kun oplyser minimumskravene for at et spil/program kan køre i laveste settings, og det er der ikke noget odiøst i.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af ADU, 11/4-2010 20:03 (#10)

Jamen det er det da ikke noget underligt ved. Det står ofte sådan anført på meget af den software der kan købes. Men når nu f.eks. min PC - og sikkert mange andres - ligger sådan ca. midt mellem mindstekravet og det optimale, så tør jeg slet ikke tænke på, hvordan programmet kører på en PC der lige netop opfylder mindstekravet.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af totte, 11/4-2010 21:54 (#11)

Min dator klarar inte heller av RailWors.
Det är på tok för dyrt för mig att skaffa kraftigare dator. Så jag fortätter med MSTS och bygger Trollhättanrutten.
Brugers avatar
totte

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 31/7-2004
Alder: 78
Status:

MVH Totte
Bygger MSTS-rutt Trollhattan_2 http://www.e-buzz.se/forum/showthread...p;page=171
Bygger RW-rutt Trollhattan http://www.e-buzz.se/forum/showthread...amp;page=9

SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af Bab, 12/4-2010 07:52 (#12)

Man kan gå ud fra, at en nutids "standard" computer kan klare nutidens spil i standard opsætning (Medium). Er den så mere end 2 år må man også forvente at man må justere nedad i forhold til det. Det gælder både RW og andre nyere spil/programmer.

Der er en "lov" om, at computerens kraft fordobles ca. hver 18 måned, så en 3 års gammel computer vil være 4 gange langsommere end en tilsvarende i dag. Heldigvis er priserne faldet tilsvarende.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af obiwan, 12/4-2010 13:10 (#13)

Helt rigtigt Bab med de 18 måneder, men man kan nu sagtens få en pc til ca. 2000-2500 som er betydeligt hurtigere end den ADU har. Jeg regner her med en stationær uden skærm, og de fås hos elgiganten, bilka osv. fra ca 2000 kr af.

Og at et ati radeon 9600 stadig kunne købes i almindelig handel for 3-4 år siden, gør ikke grafikkortet hurtigere, det viser bare at ati prøver at malke en grafikchip så længe som muligt, mange pc producenter sparer hvor de kan, og folk bliver spist af med en middelmådig pc, hvis ikke de har sat sig lidt ind i hvilken indmad der er i den pc de er ved at købe.

Hvis man vil spille nyere spil må der ny hardware til.
Brugers avatar
obiwan

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 6/5-2006
Status:



SV: Tanker om computer-kraft og simulator
Skrevet af MortenT, 12/4-2010 20:17 (#14)

prøv shg.dk
der kan man få masser af kraft til billige pænge
Brugers avatar
MortenT

Lidt øvet



Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 13/7-2009
Bopæl: Beder
Alder: 55
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Train Simulator 2015 Materiel 1 22-03-2015 00:33
Lige NU! 85% Rabat på Train Simulator 2014: Steam Edition Andet 1 28-06-2014 00:33
Microsoft Train Simulator - Tak Generelt 1 08-09-2013 15:17
Microsoft Train Simulator - 3 spørgsmål! Materiel 2 31-08-2013 18:27
Hvis du endnu ikke har Train Simulator 2013 endnu... Andet 1 01-01-2013 12:27
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: