Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Nye 185'er

Udskriv debat

  Nye 185'er
Skrevet af OttoBusse, 10/4-2010 21:14 (#21)

lyg-tog skrev:
AndreasM skrev:
OttoBusse skrev: Det er også hvad jeg har hørt. Det smarte ved 185 er, at den allerede er typegodkendt i dk. Så det kræver at de kan finde et par maskiner og udstyre med dansk ATC og radio.

Det usmarte er at det er en 140 km/t maskine...


140 km/t passer vist meget godt til det danske skinne og signalnet de næste mange år.


Ja og det er også hvad nattoget kører i dag ifølge TKØ.

Findes der mon andre el-lokomotiver end 185 og EG som både kan køre i DK og Tyskland?
Brugers avatar
OttoBusse

Lidt øvet



Antal indlæg: 21
Tilmeldt: 15/8-2009
Status:



SV: Nye 185'er
Skrevet af AndreasM, 10/4-2010 21:52 (#22)

lyg-tog skrev: 140 km/t passer vist meget godt til det danske skinne og signalnet de næste mange år.

Ja, men fidusen i en multistrømsmaskine er jo at man så ikke behøver at skifte maskine i Padborg. Hele konceptet i at DSB vil(le) have 185'er i nattoget, er at Schenker er ved at lukke Padborg, og derfor ikke kan rangere for DSB ret meget længere. Og hastigheden på den anden side af grænsen er ikke 140!

OttoBusse skrev: Ja og det er også hvad nattoget kører i dag ifølge TKØ.

Nej, det er hvad køreplanen er lagt efter! Men både maskine og vogne er godkendt til 160, så har man brug for at indhente noget, så kører den 160. Og køreplanen er lagt sådan fordi man netop forventede at indsætte 185 i nattoget, den gamle plan var lagt efter EA.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Nye 185'er
Skrevet af OttoBusse, 10/4-2010 22:45 (#23)

AndreasM skrev:
lyg-tog skrev: 140 km/t passer vist meget godt til det danske skinne og signalnet de næste mange år.

Ja, men fidusen i en multistrømsmaskine er jo at man så ikke behøver at skifte maskine i Padborg. Hele konceptet i at DSB vil(le) have 185'er i nattoget, er at Schenker er ved at lukke Padborg, og derfor ikke kan rangere for DSB ret meget længere. Og hastigheden på den anden side af grænsen er ikke 140!

Ja, der har du en pointe. For syd for grænsen kører de vist en del over 140. Så vidt jeg husker er det omkring Hannover at de skiller toget ad. Så lokomotivet skal helst kunne følge strækningshastigheden hele vejen derned.
Brugers avatar
OttoBusse

Lidt øvet



Antal indlæg: 21
Tilmeldt: 15/8-2009
Status:


SV: Nye 185'er
Skrevet af Heco, 10/4-2010 23:21 (#24)

Engang sidst i 90érne på en tur fra Nürnberg og nordpå (nord for Würzburg) stod vi engang et par stykker i sidste vogne af nattoget og lavede hastighedmålning på vores digitalurer!!!

De højeste hastigheder der blev målt efter km tavler var 187 km/t. og det var tyspisk en BR 103 eller 120 der trak.

mvh. Henrik
Brugers avatar
Heco

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 13/8-2007
Bopæl: Kolding
Status:

Mvh. Henrik C

SV: Nye 185'er
Skrevet af Thomas_, 10/4-2010 23:21 (#25)

Heco skrev: arhhh...

145érne kan kun køre på 16 2/3 og er bygget til godstog (160 km/t), så skal man have fat i en 146ér som er bygget til persontog, men også disse er kun til 16 2/3. Hvis man skal have noget der også er bygget til DK skal man have en af de ældre 181ér.

185érne er næsten den samme maskine som 145érne, men kan køre på flere strømtyper.

Jeg skal ikke benægte at du har set en 103ér i København, men kørt selv har den ikke, da de kun er bygget til 16 2/3.

mvh Henrik


BR 145 er bygget til 140 Km/t og er en godsmaskine.. Det er BR 146 som er til passager og kan køre 160 Km/t.. Begge maskiner er kun bygget til 15Kv 16 2/3 Hz.

BR 181 er IKKE bygget til at køre i DK, det ved jeg ikke hvor du har læst eller er blevet fortalt. Det er en maskine som er bygget til grænseoverskridende trafik mellem tyskland og Luxemburg og belgien/frankrig.. Den er også bygget i en 4-strøms version (BR 184) med 4 strømaftagere, men de blev efter nogle år bygget tilbage til 2 strøms og omlitreret 181. Det er iøvrigt kun BR 184 der kørte til belgien da der var 3000V jævnstrøm.

Og så har der aldrig været hverken en BR 101 eller BR 103 i københavn..
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Nye 185'er
Skrevet af Heco, 11/4-2010 00:45 (#26)

I 1997-1998 blev 145 018 og 019 udstyret med en "nærtrafikspakke" der bl.a. indeholdt en maks. hastighed på 160 km/t. og dannede derved grundlag for 146érne. Da 145 131 - 150 blev leveret var disse også udstyret med "nærtrafikspakken" (160 km/t.) og blev lejet ud til DB, bl.a i forbindelse med EXPO 2000 i Hanover.

145 018 og 019 har fået fjernet "nærtrafikspakken" og må så kun køre 140 km/t., men jeg er lidt mere i tvivl om 145 131 - 150, nogle steder står der at de stadigvæk er udlejet til DB og andre steder står der ingenting!!

Vedr. 181.2érne er det selvfølgelig rigtigt at de ikke er "bygget" til DK, men man kunne fremfører nattoget til København med disse maskiner (hvis de blev udstyret med DK atc m.m.) da de også er udstyret til 25 kV 50 Hz og har en maks. hastighed på 160 km/t.

mvh. Henrik
Brugers avatar
Heco

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 13/8-2007
Bopæl: Kolding
Status:

Mvh. Henrik C

SV: Nye 185'er
Skrevet af AndreasM, 11/4-2010 17:56 (#27)

OttoBusse skrev: Ja, der har du en pointe. For syd for grænsen kører de vist en del over 140. Så vidt jeg husker er det omkring Hannover at de skiller toget ad. Så lokomotivet skal helst kunne følge strækningshastigheden hele vejen derned.

Hannover og Fulda ja Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Nye 185'er
Skrevet af Meng, 5/5-2010 14:19 (#28)

Nu er de nye 185'ere begyndt at køre.
185 405-5 ankom i går til sg spor 4 kl 13:03 og afgik mod kø 13:08.
Brugers avatar
Meng

Lidt øvet



Antal indlæg: 45
Tilmeldt: 31/3-2008
Alder: 30
Status:


SV: Nye 185'er
Skrevet af Heco, 5/5-2010 16:03 (#29)

De har været i drift i en periode nu.

Jeg tog et billed i Kolding af 185 404-1 d. 23. april, se flere 185ér her:

http://www.jernba...210#M89210

mvh Henrik
Brugers avatar
Heco

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 13/8-2007
Bopæl: Kolding
Status:

Mvh. Henrik C

SV: Nye 185'er
Skrevet af svadosa, 5/5-2010 17:21 (#30)

Meng skrev: Nu er de nye 185'ere begyndt at køre.
185 405-5 ankom i går til sg spor 4 kl 13:03 og afgik mod kø 13:08.


Det gjorde den nemlig Smile Var det dig der fotograferede?
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: Nye 185'er
Skrevet af Meng, 5/5-2010 19:49 (#31)

svadosa skrev:
Meng skrev: Nu er de nye 185'ere begyndt at køre.
185 405-5 ankom i går til sg spor 4 kl 13:03 og afgik mod kø 13:08.


Det gjorde den nemlig Smile Var det dig der fotograferede?


Ja :lol: . Var du lokofører?
Brugers avatar
Meng

Lidt øvet



Antal indlæg: 45
Tilmeldt: 31/3-2008
Alder: 30
Status:



SV: Nye 185'er
Skrevet af svadosa, 5/5-2010 20:40 (#32)

Meng skrev:
svadosa skrev:
Meng skrev: Nu er de nye 185'ere begyndt at køre.
185 405-5 ankom i går til sg spor 4 kl 13:03 og afgik mod kø 13:08.


Det gjorde den nemlig Smile Var det dig der fotograferede?


Ja :lol: . Var du lokofører?


Ja
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


Spring til debat:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near 'er' IN BOOLEAN MODE) AND thread_id != 9058 AND tf.forum_access = '0' ORDER BY...' at line 4
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: ' class='textbox' style='font-size:11px;width:99%' onclick='javascript:this.select();' />