Forum » Microsoft Train Simulator » Andet
Ny bruger

Udskriv debat

  Ny bruger
Skrevet af Kran_pind, 6/3-2010 14:16 (#1)

Hej jeg er ny bruger og er helt ny på banen.
Er der nogen som har lyst til og fortælle mig lidt om hvilket tog Simulator spild jeg skal vælge?
hilsen Martin
Brugers avatar
Kran_pind

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 6/3-2010
Bopæl: svendborg
Status:



SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 15:09 (#2)

Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Ny bruger
Skrevet af Kran_pind, 6/3-2010 15:31 (#3)

Er der ikke flere muligheder i Microsoft Train Simulator for at få andre strækninger og lokomotiver end i RailWorks og er det mere bruger venlig eller nemmer af finde ud af?
Brugers avatar
Kran_pind

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 6/3-2010
Bopæl: svendborg
Status:


SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 15:43 (#4)

MSTS er et udgået produkt.
Der er godt nok stadig nogen som, bygger til den, men en af de mest produktive rutebyggere, som byggede det meste af danske rutenet til MSTS er gået over til RW, og det er ikke længere muligt at hente hans danske ruter til MSTS.

RW er meget lettere at bygge ruter i (siges det - har ikke selv prøvet), og bygning af scenarier (aktiviteter) er også rimelig let i RW. Der er nogle småfejl, men det er der så sandelig også i MSTS, og det kan lige så godt være i ruten som i programmet at der er fejl, og så er det jo en fordel at såvel rute som program bliver opdateret.

Som sagt, så er DK2000 til MSTS ikke længere til at få, hvor DK2000 til RW er ved at blive bygget, og går lige nu fra Rødby-Valby og fra Valby til Fredericia og Padborg.
Dansk materiel er ikke tilgængelig til RW lige i øjeblikket, men der er flere fritidsudviklere som er i gang med projekter i den retning.

Husk på, at MSTS har været på banen i mange år, hvor RW først har været rigtigt anvendelig siden sommeren 2009, så derfor er der naturligvis mest til MSTS, men det forsvinder til gengæld gradvist efterhånden som tiden går.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Ny bruger
Skrevet af Kran_pind, 6/3-2010 15:54 (#5)

Tusind tak for hjælpen. Grin
Så tager men bare de ting men kan download og ligger dem ind i spildet og så kører det? Grin
Brugers avatar
Kran_pind

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 6/3-2010
Bopæl: svendborg
Status:


SV: Ny bruger
Skrevet af Anonym Bruger, 6/3-2010 15:55 (#6)

Der er også Trainz Simulator 2010 der burde overvejes. Det er nok den aller nemmeste, men stadig en realistisk simulator, hvor verdens mest avancerede virtuelle tog kan downloades til, nemlig Stockholms U-Banes "C20" togsæt, hvor man manuelt kan skifte destination, åbne/lukke døre, foretage udkald, fartkontrol og meget mere. Derudover er han også begyndt at udvikle et fransk "S-tog" som også ser rigtig godt ud: http://www.svoyager.com
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 20:16 (#7)

Jeg kender ikke Trainz af andet end navnet, men med RW, så er det let.
Man downloader tingene - eller køber dem via Steam. Dem man køber via Steam kommer ind af sig selv...
Men dem man downloader gratis fra de for skellige sites , dem installere man bare og så kører det. Alt ligger i filformatet .rwp som åbnes via spillet installationsprogram.
Der er godt nok noget som ikke ligger i .rwp-format, og så er det lige så bøvlet som MSTS, men de er vist ved at lære at de skal pakke det på den måde rundt omkring.
RW opdateres iøvrigt også helt automatisk via Steam...
Det minus der er i øjeblikket er at RW-folkene har haft meget stor fokus på britisk jernbanevæsen. Det er dog gået op for dem, at de bliver nødt til at satse noget mere på det europæiske kontinent, og der kommer også snart en RW 2010 med mere tysk. Rygterne siger at RW på det tidspunkt automatisk vil blive opdateret til 2010-versionen hvis man har RW i forvejen...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Ny bruger
Skrevet af Anonym Bruger, 6/3-2010 20:26 (#8)

Trainz er bare meet større end RailWorks når man køber det. For der er flere hundrede forskellige tog med fra starten samt ca. 20 ruter, dog er de fleste fantasi ruter. Installation foregår på samme måde som med RailWorks hvor man bare dobbeltklikker på filen og den bliver automatisk installeret.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Ny bruger
Skrevet af bl, 6/3-2010 20:59 (#9)

Uanset hvad andre måtte mene, så er MSTS stadig det spil, hvortil der kan hentes flest ægte danske ruter og materiel.

Der vil stadig blive lavet mere materiel til MSTS (dantrain-sim.dk) og de ruter, der i dag ikke længere er til rådighed på nettet, vil efter al sandsynlighed snart være til rådighed igen.

Men hvad simulator, man måtte vælge, er selvfølgelig stadig op til den enkelte....

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 21:00 (#10)

andersj skrev: Trainz er bare meet større end RailWorks når man køber det. For der er flere hundrede forskellige tog med fra starten samt ca. 20 ruter, dog er de fleste fantasi ruter. Installation foregår på samme måde som med RailWorks hvor man bare dobbeltklikker på filen og den bliver automatisk installeret.


Nok muligt, men trods det, så er det åbenbart ikke det program som får mest omtale her på tog-sim.dk og det er min helt klare overbevisning at det er RW som bliver det program der overtager MSTS' position som den mest foretrukne togsimulator.

Og det har måske noget at gøre med, at man foretrækker at køre på en rute som man kan relatere til virkeligheden, som f.eks. DK2000, HFHJ, Østbanen, Langelandsbanen m.fl. som er ruter der rent faktisk allerede er tilgængelige eller der bliver arbejdet på i øjeblikket.

Selve den danske udvikling på RW bliver mest drøftet på http://www.train-sim.org/
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 21:08 (#11)

bl skrev: Uanset hvad andre måtte mene, så er MSTS stadig det spil, hvortil der kan hentes flest ægte danske ruter og materiel.

Johh, lige nu, men det er mange år siden at Microsoft udviklede på selve programmet, og nogle af de vigtigste ruter er væk.

bl skrev: Der vil stadig blive lavet mere materiel til MSTS (dantrain-sim.dk) og de ruter, der i dag ikke længere er til rådighed på nettet, vil efter al sandsynlighed snart være til rådighed igen.

Mener du at DK2000 vil blive tilgængelig igen?
Det er fuldstændig i modstrid med Erichs udmeldinger.
bl skrev: Men hvad simulator, man måtte vælge, er selvfølgelig stadig op til den enkelte....


Jamen det er det da. Jeg synes bare ikke at jeg har det godt med at skulle anbefale et outdated produkt til en helt nybegynder. Og slet ikke med den kompleksistet der er hvis man skal have det hele til at fungere. Flere ruter er væk, masser af materiel er væk, så det bliver bare endnu en bruger som bliver frustreret over alt det som ikke længere er...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Ny bruger
Skrevet af bl, 6/3-2010 22:24 (#12)

De fleste af de oprindelige ruter er da stadig til rådighed eller vil komme det igen.

Det kan da godt være, at RailWorks på et tidspunkt vil byde på flere danske ting, end MSTS, men det får vi vel vente at se!

Med al respekt for de rutebyggere, der laver ruter i RW, er det stadigvæk danske sporplaner i udenlandske scenarier, og dansk materiel og bygninger lader stadig vente på sig.

Bjarne

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 7/3-2010 00:13 (#13)

Der er en del danske bygninger, og svenske kan også bruges. Desuden så er der dansk materiel på vej. Jeg har i hvert fald set 3D til såvel My som MZ.
Det er korrekt at der er nogle danske ruter til MSTS, men både DK2000, Denmark 1.0b og Svendborgbanen er væk. Og Sealand Old er kun tilgængelig hvis man er betalende medlem af Oldtimerklubben.

Hvis man bare har ønske om at køre med SDK (syd og vestjylland), NDK (Nord og vestjylland) HFHJ samt Østbanen, så er det rigtigt at man kan køre mere dansk i MSTS end i RW. Men hvis man vil køre uafbrudt fra Rødby til Valby og fra Valby over Fyn til Fredericia og Padborg, så er det RW man skal satse på. Og som sagt før, hvis jeg skulle starte i dag og vælge mellem et outdated program som ikke er opdateret i årevis mod et som kom i 2009 og som løbende udvides, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge, og det er det der afgører hvad jeg vil anbefale en som starter forfra i dag.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Ny bruger
Skrevet af Marc, 7/3-2010 01:04 (#14)

Jeg synes nu MSTS er ganske udmærket efter MSTSBin kom ud.

Om RW går igennem samme fase som MSTS... Det er svært at sige. Jeg tror næppe at den udvikler sig specielt hurtigt i det danske miljø.
Da MSTS var ung, havde vi et større design-team på det gamle Train-Sim DK, som på daværende tidspunkt havde mere tid til rådighed til at bygge en masse modeller, og der gik ikke lang tid før vi havde et hav af person og godsvogne, samt diverse lokomotiver som løbende blev opdateret.

Sådan som jeg kigger på den danske togsim-community i dag, så er der relativt få 3D byggere som har tiden og lysten til at kaste sig ud i RW. Vi har ikke noget decideret "design-team" som vi havde til MSTS, hvilket vil sige, at der kommer til at gå lang tid før vi har den samme mængde materiel til rådighed til RW.
Og det gør det bestemt ikke nemmere, at RW ikke understøtter Gmax...
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Ny bruger
Skrevet af Bab, 7/3-2010 09:05 (#15)

Man skulle vente rigtig mange år, før en 3.parts lavede MSTSBin, som gjorde programmet mere brugbart. Det løste dog ikke mange af de basale fejl, som der er i MSTS. Og så er der ikke udviklet på MSTSBin i et par år efterhånden. Og Microsoft stoppede support af den, næste før den var udgivet. Og så kan installation på ruter og materiel være et større kapitel, indtil man lærer det.

Det er ikke noget større problem at konverter en gmax fil til et af de andre formater, som er understøttet af RW. Så kan man arbejde videre med modellen eller exportere direkte til RW derfra. Men det kræver den samme vilje, som der var, da MSTS udkom. Fordi jeg tror da ikke, at alle som byggede til MSTS i starten vidste alt om programmet og de programmer som som skulle bruges til at udvikle materiel.

Trainz har været fremme i rigtig mange år efterhånden, men som Knud er inde på, så tror jeg ikke, at der findes en dansk rute til den. Og personligt gider jeg ikke køre på en fiktiv rute. Desuden synes jeg, at efter så mange år, så får den stadig meget lidt omtale i forhold til MSTS og RW.

Jeg tror ikke, at alle nogensinde bliver enige i et forum, uanset om det gælder tog-simulatorer, biler eller farven på blå Wink

Så mit råd til kran_pind må være, at du må lave en undersøgelse selv. Se hvilken grafik du bedst kan lide. Undersøge hvilket materiel og ruter du kan få til de forskellige simulatorer. Og så ud fra det, så beslutte dig for, hvad DU ønsker. Desuden er det ikke ulovligt at eje begge to Wink

MSTS kan fåes for under kr. 100 og RW kører lige nu et tilbud på program og ekstra materiel for 23 Euro (ca. kr. 175)

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 7/3-2010 10:26 (#16)

Bab skrev: Jeg tror ikke, at alle nogensinde bliver enige i et forum, uanset om det gælder tog-simulatorer, biler eller farven på blå Wink

Og så er det jo også fakta, at folk synes bedst om lige det program som de er vant til at bruge og er afvisende overfor nyt. Og sådan vil det altid være uanset hvad emnet er.
Men man kan vel sammenligne MSTS og RW på samme måde som man sammenligner WordPerfect for DOS med Word for Windows. Der er en vid forskel i det grafiske indtryk.
Bab skrev: RW kører lige nu et tilbud på program og ekstra materiel for 23 Euro (ca. kr. 175)
Her: http://store.steampowered.com/sub/3087/
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Ny bruger
Skrevet af Anonym Bruger, 7/3-2010 10:54 (#17)

Bab skrev:
Trainz har været fremme i rigtig mange år efterhånden, men som Knud er inde på, så tror jeg ikke, at der findes en dansk rute til den.


Der findes Nærumbanen, Malmö-København og Næstved-Ringsted-Sorø til Trainz.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Ny bruger
Skrevet af Bab, 7/3-2010 11:31 (#18)

I betragtning af, at den første Trainz udkom samtidig som MSTS, så er det virkelig sørgeligt, at der ikke findes mere. Det kan jo tyde på, at den tabte kampen til MSTS allerede fra starten.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Ny bruger
Skrevet af knudbe, 7/3-2010 11:45 (#19)

Og er der ikke noget med at der kommer en Trainz stort set hvert eneste år - som man skal betale for?
Kommer der løbende gratis opdateringer til Trainz?

Nu ved jeg ikke noget om hvad politiken på RW vil være fremover, men vi har jo løbende automatisk fået gratis opdateringer via Steam, og den næste version - RW2010 - med en del mere fra Europa skulle også komme gratis...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Ny bruger
Skrevet af Anonym Bruger, 7/3-2010 12:21 (#20)

Bab skrev: I betragtning af, at den første Trainz udkom samtidig som MSTS, så er det virkelig sørgeligt, at der ikke findes mere. Det kan jo tyde på, at den tabte kampen til MSTS allerede fra starten.

Bab


Der er ikke meget dansk, men der er meget mere tysk til Trainz end til MSTS...
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Ny bruger siger pænt goddag Andet 3 30-03-2011 20:14
Helt ny TRS2006 bruger som ønsker hjælp. Generelt 9 14-08-2007 15:46
Ny bruger... hvordan gør jeg Ruter 61 06-08-2007 00:06
Mellem-avanceret TRS06 bruger Generelt 2 29-11-2006 14:49
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: