Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys

Udskriv debat

  Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af mhv_omjk, 3/3-2010 11:28 (#1)

- så er der givet grønt lys i Folketinget til anlæggelse af dobbeltspor fra Lejre til Vipperød på Nordvestbanen, læs mere her:

http://www.tv2east.dk/artikler/nordve...n-udbygges

Tv2 Øst har også den glædelige nyhed på programmet:

http://www.tv2regionerne.dk/player.as...532634&r=3

- så det er en glædens dag for Nordvestsjælland!
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af hkp, 3/3-2010 13:42 (#2)

Som jeg tolker det, er det færdigt om 5 år... Og som jeg ser strækningen er der ikke just en masse boliger der skal rives ned, eller mange store broer. Hvad er det der gør at selve byggearbejdet tager så lang tid?

Eller med andre ord, nu er loven besluttet, hvornår starter gravemaskinerne osv? går der stadig et år eller mere før der fysisk sker noget på stedet?

MVH
Hans Pedersen
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Jimbow, 3/3-2010 15:19 (#3)

Ja, der går mindst et år før der sker noget fysisk i marken.

Der er lavet en såkaldt Miljøredegørelse (svarer nogenlunde til VVM for veje) af projektet for et par år siden.
Den kan iøvrigt ses på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Før projektet rigtigt kan gå i gang, skal der først laves et detailprojekt, som nok tager lidt over et år.

Når detailprojektet er færdigt, skal der en process i gang med at ekspropriere arealer og ejendomme.
Samtidig bliver der indgået kontrakter med de entreprenører som skal udføre arbejdet.

Derfor går der nok næsten to år før der rigtigt begynder at ske noget.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af hkp, 3/3-2010 15:25 (#4)

Ja ok, det var jo lidt længe.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om alle disse undersøgelser, miljøredegørelser og poltiske langtrukkenhed, ville være anderledes hvis der skete noget voldsomt, gud forbyde det sker. Men altså eksempelvis at der ved en ulykke ligepludselig ingen gammel lillebæltsbro var, altså den brasede sammen. Fuldstændig teoretisk tænkt begivenhed. Men hvor hurtigt ville man så kunne få en ny bro bygget? Ville alt det om miljø osv osv osv osv ikke få fløjten og man gik bare i gang? Så hvis man egentlig ville, jamen så havde man lavet den detailplan på et par måneder, og gravemaskinerne var i gang om et halvt år? Ja, jeg ved ikke, måske bare mig der ikke forstår at alting tager frygtelig lang tid.

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Anonym Bruger, 3/3-2010 15:44 (#5)

Jeg ville da være mere nervøs for hvis Storebæltsbroen blev ufremkommelig i længere tid. Prøv at tænk for lang kø der vil blive til færgerne i hhv. Ebeltoft, Århus og Spodsbjerg...
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af hkp, 3/3-2010 16:19 (#6)

ja, men det er jo netop det. Hvordan ville regeringen reagere? Ville man se stort på offentlige høringstider, VVM undersøgelser og jeg ved ik og hvad der er af ting, eller vil man bare gå i gang?

Håber aldrig vi får svaret
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af mhv_omjk, 3/3-2010 16:23 (#7)

- Så ville der sidde nogle færgeoperatører med Julelys og dollartegn i øjnene og gnide sig rigtig godt i hænderne og sige "- Kom til os!" GGG

Men nej - jeg forstår heller ikke hvorfor det skal tage så lang tid at komme igang, for projektet er studederet i hoved og hale op til flere gange og der har været anløb til det flere gange, men den eneste store forskel denne gang er at pengene er blevet sat af til projektet, og alle undersøgelser burde være klar.

Men ok - kun godt begyndt er halvt fuldendt - så lad dem gøre et godt forarbejde og så få lavet et godt dobbeltspor.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Greforb, 3/3-2010 17:17 (#8)

Nu kan jeg godt som jyde undre mig over hvorfor de ikke laver dobbeltspor på hovedstrækningen i Sønderjylland inden de laver den udbygning på Nordvestsjælland, men den må jo være vigtigere eller hvad? Jeg ved de har vedtaget at lave noget af den manglende enkeltsporede strækning i Sønderjylland, dobbeltsporet, men vist ikke det hele vel? Mig bekendt er det bl.a. derfor Mærsk f.eks. ikke kører gods fra Århus og ned gennem Europa og det må da også være en trafikprop i den daglige persontrafik?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Anonym Bruger, 3/3-2010 17:53 (#9)

Det er fordi Fehmarn broen er på vej, så bliver alt transittrafik omledt til Rødby-Puttgarden igen efter ca. 20 år over Storebælt. Der kører desuden kun 1 persontog i timen hver vej mellem Lunderskov og Tinglev (+ICE og EN)
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Rasmus, 3/3-2010 22:03 (#10)

Greforb skrev: Mig bekendt er det bl.a. derfor Mærsk f.eks. ikke kører gods fra Århus og ned gennem Europa


det burde der nu være rigeligt med plads til... i danmark ihvertfald
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Jimbow, 4/3-2010 09:39 (#11)

hkp skrev: Jeg kan ikke lade være med at tænke på om alle disse undersøgelser, miljøredegørelser og poltiske langtrukkenhed, ville være anderledes hvis der skete noget voldsomt, gud forbyde det sker. Men altså eksempelvis at der ved en ulykke ligepludselig ingen gammel lillebæltsbro var, altså den brasede sammen. Fuldstændig teoretisk tænkt begivenhed. Men hvor hurtigt ville man så kunne få en ny bro bygget? Ville alt det om miljø osv osv osv osv ikke få fløjten og man gik bare i gang? Så hvis man egentlig ville, jamen så havde man lavet den detailplan på et par måneder, og gravemaskinerne var i gang om et halvt år? Ja, jeg ved ikke, måske bare mig der ikke forstår at alting tager frygtelig lang tid.


Uha.. Hvis sådan et uheld skulle ske, så må man gå ud fra at alle sejl bliver sat ind på at udbedre skaderne. I sådan et tilfælde tror jeg ikke at miljøundersøgelser er nødvendige, da det er et eksisterende anlæg, og at man vil opføre noget tilsvarende. Men hvis man valgte at bygge en ny bro ved siden af den gamle, tror jeg at det vil udløse miljøundersøgelser.

Forhåbentlig får vi aldrig svar på hvor hurtigt det kan tage at udbedre store skader på en af vores store broer.

Greforb skrev: Nu kan jeg godt som jyde undre mig over hvorfor de ikke laver dobbeltspor på hovedstrækningen i Sønderjylland inden de laver den udbygning på Nordvestsjælland, men den må jo være vigtigere eller hvad? Jeg ved de har vedtaget at lave noget af den manglende enkeltsporede strækning i Sønderjylland, dobbeltsporet, men vist ikke det hele vel? Mig bekendt er det bl.a. derfor Mærsk f.eks. ikke kører gods fra Århus og ned gennem Europa og det må da også være en trafikprop i den daglige persontrafik?


Så vidt jeg ved er der også sat penge af til dobbeltspor Vamdrup-Vojens, og en hensigtserklæring om Tinglev-Padborg. På Vamdrup-Vojens skal man snart igang med at opdatere den miljøundersøgelse som blev lavet i 1990'erne. Når den er lavet og politikerne har godkendt projektet, kan man gå igang med detailprojekt. Der ligger allerede en anlægslov for denne strækning.

Så vidt jeg husker er det planen at strækningen skal være færdig i 2015, så den kommer kun til at have meget trafik indtil 2018 hvor Femernforbindelsen bliver færdig. Herefter bliver der vidst meget god plads til de det ene persontog i hver retning pr. time. Forhåbentlig bliver antallet af tog øget, og man burde måske overveje at lave flere standsningssteder.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Ghosttrain, 4/3-2010 09:59 (#12)

Et lille lidt offtopic spørgsmål.

Når vi taler Fehmern forbindelse, så går jeg ud fra at strækningen Rødby - Orehoved også skal laves dobbelsporet. Jeg ved så godt at det kan blive svært at lave dobbeltspor Orehoved - Vordingborg, det ville nok kræve en ny Storstrømsbro. Men det jeg faktisk ville spørge nogen ved, hvornår starter man på udbygningen af det eksistrende spornet, og vil det blive elektrificeret fra Ringsted og sydpå ???
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af hkp, 4/3-2010 10:26 (#13)

Og nu vi er ved Fehmern forbindelsen, så er jeg også nysgerrig angående guldborgsund. Broen herover er jo kun et sporet, bliver der lavet en ny bro? Som jeg har læst materialet har vi forpligtest os til dobbeltspor hele vejen, undtagen over storstrømmen. Så det må jo betyde ny bro over Guldborgsund?
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Jimbow, 4/3-2010 13:05 (#14)

Forbindelsen skal være klar i 2018, og det vil nok tage 3-5 år at udbygge strækningen, så det må blive omkring 2013-2015 man går i gang.

Der bliver ingen ny Storestrømsbro i denne omgang, og tyskerne gør jo heller ikke noget ved Femersundbroen.
Derimod skal der bygges nye broer/udvides ved både Masnedsund og Gulborgsund. Så vidt jeg husker bliver broen ved Masnedsund en helt ny bro, som vidst nok ikke skal kunne åbne.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af hkp, 4/3-2010 13:26 (#15)

Fantastisk med en baneingenør der udtaler sig! :0)

Så kan jeg jo ikke lade være med at stille et andet spørgsmål. Ved Ringsted er de i gang med at anlægge et 2 km langt ekstra spor øst for byen. Som jeg har forstået for at langsomme tog kan blive overhalet af hurtigere tog. Men jeg må indrømme jeg har svært ved at se hvad sølle 2 km kan gøre i den forbindelse? Altså de kan jo ikke nå at overhale i fart, og de har jo også stationen hvor de i forvejen kunne overhale. Kan du på en eller anden måde beskrive hvordan disse 2 km spor hjælper? Det har jo nok en mening siden man ofrer så mange penge, jeg har bare svært ved at se den, og er rimelig nysgerrig, som altid... hehe

Og har man når man har anlagt det spor taget højde for den nye bane til Køge mon, skal der til at gå 4 spor helt ind til ringsted eller hvor langt ude deler man det? osv. Nå, mange spørgsmål.

Tak for god debat med gode svar Smile

MVH
Hans Pedersen
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Jimbow, 4/3-2010 14:16 (#16)

hkp skrev: Fantastisk med en baneingenør der udtaler sig! :0)


Det er vel ikke så usædvanligt. Det jeg skriver kan man faktisk selv læse sig til på fx. trafikstyrelsens hjemmeside.

hkp skrev: Så kan jeg jo ikke lade være med at stille et andet spørgsmål. Ved Ringsted er de i gang med at anlægge et 2 km langt ekstra spor øst for byen. Som jeg har forstået for at langsomme tog kan blive overhalet af hurtigere tog. Men jeg må indrømme jeg har svært ved at se hvad sølle 2 km kan gøre i den forbindelse? Altså de kan jo ikke nå at overhale i fart, og de har jo også stationen hvor de i forvejen kunne overhale. Kan du på en eller anden måde beskrive hvordan disse 2 km spor hjælper? Det har jo nok en mening siden man ofrer så mange penge, jeg har bare svært ved at se den, og er rimelig nysgerrig, som altid... hehe


Overhalingssporet er egentligt et såkaldt slusespor. Det laves for at fx et IC mod Fyn/Jylland kan overhale et RE mod fx. Nykøbing som holder og afventer et IC mod København. Regionaltoget kan altså køre til side mens andre tog kan køre forbi. Håber den beskrivelse var til at forstå. Noget tilsvarende har man planer om at lave ved indkørslen til Kastrup fra vest, så et godstog ikke blokerer det hele.

hkp skrev: Og har man når man har anlagt det spor taget højde for den nye bane til Køge mon, skal der til at gå 4 spor helt ind til ringsted eller hvor langt ude deler man det? osv. Nå, mange spørgsmål.


De to baner deler sig omkring Kværkeby, og herfra skal der vidst være 4 spor til Ringsted. På et tidspunkt var der planer om en stor niveaufri krysning omkring Adamshøj, men den er vidst droppet i første omgang. Men det spor der bliver anlagt nu, skal indgå som en del af de to nye spor der skal laves mellem Kværkeby og Ringsted.

hkp skrev: Tak for god debat med gode svar Smile


Selv tak ! Smile
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af stigc, 4/3-2010 14:41 (#17)

Jimbow skrev:
De to baner deler sig omkring Kværkeby, og herfra skal der vidst være 4 spor til Ringsted. På et tidspunkt var der planer om en stor niveaufri krysning omkring Adamshøj, men den er vidst droppet i første omgang. Men det spor der bliver anlagt nu, skal indgå som en del af de to nye spor der skal laves mellem Kværkeby og Ringsted.


synes jeg har set at de 2 ekstra spor mellem Kværkeby og Ringsted ikke blevet sparet væk. ?
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af mhv_omjk, 4/3-2010 14:43 (#18)

- Ja Jimbow nu du er bane ingenør så bliver jeg også nød til at stille et par spørgsmål, men det er til trådens oprindelige emne:

Der blev gættet lidt længere tilbage i tråden hvornår der egentlig sker noget mellem Lejre og Vipperød, men kan du sige noget mere præcist om hvornår maskinerne rykker i felten og går i gang med projekt dobbel Nordvestbane?

Og kommer banedivisionen til at have maskiner stationeret både i Holbæk og Roskilde under byggeriet eller starter man ud fra Roskilde-siden?
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af AndreasM, 4/3-2010 15:37 (#19)

mhv_omjk skrev: Og kommer banedivisionen til at have maskiner stationeret både i Holbæk og Roskilde under byggeriet eller starter man ud fra Roskilde-siden?

Han er baneingeniør, ikke orakel Pfft
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:



SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af hkp, 4/3-2010 15:41 (#20)

Nu har jeg læst lidt på Trafikstyrelsens side og der står at efter lovforslaget er vedtaget overgår projektet til nærmere detailprojektring hos Banedanmark.

Der står fra i går følgende artikel: http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artik...elID=10223
Hvori der blandt andet står at de går i gang i 2012, og at projekteringen går i gang i år.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Grønt lys på S-banen Real-Life-Tog 6 16-11-2010 09:36
Dobbeltspor Arna - Bergen Real-Life-Tog 2 13-02-2009 17:04
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: