Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Billeder søges !! Hjælp søges !!

Udskriv debat

  Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af bl, 6/2-2010 23:17 (#21)

Bab skrev: Jeg skrev ikke noget om, hvor programmet blev produceret. Kun at jeg ikke har læst andre beklage sig over, at der ingen support er til RW, hverken i England eller i Tyskland. Det kan godt være, at det virker ubeklagelige. Der er bare ingen som bruger det, eller ihvertfald ingen som har spurgt efter en plugin til RW.

Og så var det sikkert også billigere for Microsoft, da de skulle købe licens til det fra TurboSquid, eller hvem der leverede det dengang. Idag er det jo ejet af Autodesk, og de sætter sikkert prisen efter deres eget program 3DS Max. Og det ved vi jo, er noget af det dyreste program, som overhovedet findes til en computer.

Hvad lyden angår, så mener jeg, at Bjarne har linket til et sted tidligere, hvor man kan hente lyd til en masse tog.


Så prøv at checke f.eks. train-sim.com. Stort set alt til MSTS er lavet i gmax!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:



SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af stigc, 7/2-2010 12:25 (#22)

bl skrev:
Bab skrev: Jeg skrev ikke noget om, hvor programmet blev produceret. Kun at jeg ikke har læst andre beklage sig over, at der ingen support er til RW, hverken i England eller i Tyskland. Det kan godt være, at det virker ubeklagelige. Der er bare ingen som bruger det, eller ihvertfald ingen som har spurgt efter en plugin til RW.

Og så var det sikkert også billigere for Microsoft, da de skulle købe licens til det fra TurboSquid, eller hvem der leverede det dengang. Idag er det jo ejet af Autodesk, og de sætter sikkert prisen efter deres eget program 3DS Max. Og det ved vi jo, er noget af det dyreste program, som overhovedet findes til en computer.



Så prøv at checke f.eks. train-sim.com. Stort set alt til MSTS er lavet i gmax!

Bjarne


MÃ¥ske man 'bab' skulle bruge sin kontakt til RS, til at overtale dem
til at lave en Gmax-plugin, jeg ved godt at Gmax ikke er svaret på
alle's drøm af et 3D-program, men man kan lave meget med det..
samtidig ville det så være et signal fra RS til brugerne, at man gerne ser
'amatører' lave ting til RW, som det er nu skal man udover at investere i
større sum i 3DS, og være hardcore 3D-designer og programmør,
ihvertfald hvis man vil lave signaler som er det jeg har kikket lidt på...
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af bl, 7/2-2010 12:52 (#23)

Og det pudsige er, at til vores brug opfører 3DS og gmax sig stort set ens. Det er f.eks. svært at se forskel på opstartbilledet med brugerfladen fra de to programmer. Men Autodesk har sikkert kun tilladt plug-ins til 3 DS og ikke gmax i håb om at kunne sælge et par ekstra af deres dyre program...

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af Bab, 7/2-2010 13:37 (#24)

Det er jo som sådan ikke nok, at der kommer en plug-in til RW. For er der først en plug-in, så forventer man også support. Og det kommer ikke, når de både har support på 3DS Max og Canvas.

Og Autodesk er ikke dummere end andre folks børn. Det er jo derfor de har opkøbt en konkurrent, så de kan sælge deres eget produkt Wink

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af knudbe, 7/2-2010 13:58 (#25)

Findes der ikke andre 3D-programmer som kan benyttes?
Det er jo ikke så længe siden at Bjarne skrev noget med at en 3D-model er en 3D-model.
(Jeg har en døjt forstand på 3D, så jeg spørger lige så meget for at blive lidt klogere)
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af stigc, 7/2-2010 14:29 (#26)

knudbe skrev: Findes der ikke andre 3D-programmer som kan benyttes?
Det er jo ikke så længe siden at Bjarne skrev noget med at en 3D-model er en 3D-model.
(Jeg har en døjt forstand på 3D, så jeg spørger lige så meget for at blive lidt klogere)

BÃ¥de ja og nej, en 3D model eksporteret fra det samme 3D-program
til flere forskellige spil (MSTS/RW) vil mere eller mindre være det samme.
Men en model lavet i et 3D-program eks. Gmax, kan ikke bare bruges i eks. autodesk eller Canvas, dette kræver konverteringer som der så kan arbejdes videre på, eller man kan starte helt forfra med at lave den samme model en gang til, i mit tilfælde vil det betyder at jeg skal lave en 3D-model af alle signalerne igen.
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af stigc, 7/2-2010 14:42 (#27)

Bab skrev: Det er jo som sådan ikke nok, at der kommer en plug-in til RW. For er der først en plug-in, så forventer man også support. Og det kommer ikke, når de både har support på 3DS Max og Canvas.

Og Autodesk er ikke dummere end andre folks børn. Det er jo derfor de har opkøbt en konkurrent, så de kan sælge deres eget produkt Wink

Bab

Med henyn til plugin til Gmax, så har det altid kostet en bondegård hvis et firma har villet lave et sådant :cry:
Ved ikke om du har læst den her artikel på UKTrainsim ?
'Hvorfor IKKE RailWorks'
Den rammer rimeligt meget plet, og fortæller efter min mening hvad RS
burde satse på for at få RW gjort mere populært,
og det er ikke gjort blot ved at lave nogle få danske vogne/tog :roll:
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af hkp, 7/2-2010 15:03 (#28)

Vil det sige at det største problem er at man ikke kan genbruge de modeller der allerede er lavet. Men startede man forfra i andre 3D-programmer så var der ik noget problem?

SÃ¥ med andre ord, vi skal "bare" finde nogle "nye" interessenter der har lyst, ligesom den gang de gode gamle startede til MSTS?

Dermed selvfølgelig ingen kritik af de gamle. Overhovedet ikke Smile Jeg prøver bare også at blive klogere. Og overvejer om det er noget man overhovedet kan lære af sig selv ved at øve.

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af Bab, 7/2-2010 15:18 (#29)

Rimelig interssant læsning. Men hvad forventede du af svar, når spørgsmålet var "Hvorfor ikke RW?"? Du vil få svar fra dem, som enten synes det er for besværligt, eller dem som mere eller mindre er utilfreds i forvejen. Folk der synes, at det er spændende og interessant at prøve noget nyt, svarer ikke på det spørgsmål. Så 80 ud af hvor mange brugere/udviklere der er på trainsim.com lyder ikke af mange i mine øre. Jeg ved godt, at forholdet imellem RS.com og Amerikanerne ikke er helt i top. Og jeg har læst flere af de tråde, hvor der har været problemer, og det er forståeligt, at RS.com er blevet sur i flere tilfælde.

Udover det, så vil jeg mene, at hvis man læser begrundelserne for ikke at udvikle noget til RW, bla. ruter, fordi det er for svært, skyldes udelukkende at de ikke har forsøgt. Alt nyt er svært, og efter er par år lærer Erich stadig nyt, når der bygges på DK2000. Hvis man opgiver første gang to spor ikke gider lægge sig, som man har planlagt, så har man ikke forsøgt. Personligt synes jeg, at udfordringen i at lære nyt er mere spændende end selve simulatoren. Jeg har kørt 1000'vis af kilometer og jeg finder fejl og rettelser hele tiden. Og bagefter finder vi løsningen.

Gmax er ikke nævnt som en grund, men tilgengæld nævnes Canvas og Blender, udover 3DS.

I forhold til MSTS, så kommer der jo opdateringer til RW. Og den næste er lige på trapperne, og løser en del "problemer" med bygning af aktiviteter. Det forventes den ihvertald at gøre. Hvad aktiviteter angår, så er artiklen både om RS og RW. Og der er faktisk stor forskel på, hvad man kan i RW i forhold til RS. Hvis man opgav allerede i RS, så har man ikke prøvet de flere muligheder der er i RW, og som allerede ved udgivelsen (eller en af de første patches) gjorde det noget nemmere at få dine tog til at gøre det, som de rent faktisk skal.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af bl, 7/2-2010 15:37 (#30)

Canvas og Blender er mere primitive programmer end gmax, hvorfor der sikkert er nogen, der foretrækker dem.

På grund ag gmax's mere sofistikerede måde at håndtere tekstur og motion er det ikke muligt direkte at "oversætte" gmax-filer til de andre programmer uden tab, ligesom LOD-optimeringen kan give problemer.

At der så ikke er så mange "brokkerier" over, at gmax ikke kan bruges til RW skyldes nok, at gmax-byggerne har resigneret og fortsætter med at lave ting til MSTS og har fravalgt RW.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af Bab, 7/2-2010 15:45 (#31)

Ja eller de er skiftet til et af de andre programmer Wink Det ved ingen af os noget om. Men det burde står i artiklen, som en grund til at blive ved MSTS. Det gør det så ikke.

Som jeg skrev, så synes jeg, at det er sjovere at lære nyt, end "lege" med selve simulatoren.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af stigc, 7/2-2010 15:47 (#32)

Bab skrev: Rimelig interssant læsning. Men hvad forventede du af svar, når spørgsmålet var "Hvorfor ikke RW?"?
Bab

Nu var det ikke fordi jeg er overbevist nej siger til RW,
men han har jo en pointe i det han skriver, hvis man øger mængden
af 'gratis' ting så øger man også interresen for RW.
En af grundene til at MSTS blev så populært, var at der ikke var
andre tog-simulatore på markedet, og der gik og et stykke tid før Gmax kom til MSTS, før det brugte jeg TSM, et rimeligt hæsligt program
iforhold til Gmax, nu er der flere programmer på markedet,
og selvom MSTS har mange år på bagen, så er det stadig med
når der laves nye ting, og det er det som RW er oppe imod,
hvad enten de kan lide det eller ej..
At der kommer rettelser til et program gør ikke at mange flere ræser
ud og køber det.
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af bl, 7/2-2010 16:10 (#33)

Bab skrev:

Som jeg skrev, så synes jeg, at det er sjovere at lære nyt, end "lege" med selve simulatoren.

Bab


Jamen, så er det jo bare at gå i gang med byggeriet! My og Mz er jo et godt sted at starte.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af Bab, 7/2-2010 16:14 (#34)

bl skrev:
Bab skrev:

Som jeg skrev, så synes jeg, at det er sjovere at lære nyt, end "lege" med selve simulatoren.

Bab


Jamen, så er det jo bare at gå i gang med byggeriet! My og Mz er jo et godt sted at starte.

Bjarne


Jeg er skam igang. Men det er med aktiviteter og rutebygning Wink

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af BlackChart, 7/2-2010 19:02 (#35)

MÃ¥ vel hellere svare Smile

Nej, jeg har ikke opgivet projektet, men som Bab er inde på er der en grim fejl i 3D modellen, som jeg af en eller anden grund ikke kan se/finde i 3DS max, men som er MEGET tydelig i RW...

Jeg har ikke rodet med det siden december måned, og igen har Bab helt ret, pga. vejret..."Hygger" mig jo med at smide salt på vejene så alle bilerne ruster væk Wink
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af bl, 7/2-2010 19:14 (#36)

Hej Morten!

Jeg har før haft en tilsvarende fejl, ting, der ikke kunne ses i gmax, men i spillet. Det viste sig, at det var polygoner, der var blevet gemt med "hide"-funktionen i gmax. Så snart jeg fandt og slettede dem i gmax. forsvandt problemet.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af knudbe, 7/2-2010 21:56 (#37)

Nu har jeg også læst artiklen, og jeg vil da gerne lige kommentere lidt på det der skrives her i tråden...

Vi skal være meget forsigtige med ikke at opfatte alting som angreb - og måske også passe på at det vi skriver ikke opfattes som angreb. Og det er da svært at fremsætte kritik uden at nogen opfatter det negativt Wink

Jeg føler selv at der er store udfordringer med RailWorks. Og jeg har også flere gange haft mest lyst til at droppe RW og holde mig til MSTS. Men Bab har altså en pointe når han siger at der stadig kommer opdateringer til RW. Og det gør der nu en gang ikke til MSTS, og når man har prøvet RW, så kan det rigtig mærkes at MSTS er et gammelt program. Så hver eneste gang jeg hører at nu er der igen kommet en opdatering til RW, så er jeg tilbage på den igen - og opdateringen kommer jo helt af sig selv via Steam, så man skal ikke en gang huske på at der skal ske noget først...
Og når man så tænker tilbage på den spæde start med RS, så er der virkelig sket rigtigt mange fremskridt i RW.

RW er ikke fejlfri, men der er faktisk ikke så alvorlige fejl i den som nogen får det til at lyde til. Selvfølgelig er der noget som kan drille, men det er der så sandelig også i MSTS.

Så det som jeg i dag ser som den største mangel til RW er at der ikke er noget dansk materiale.

Og når det er sagt, jamen så er det da fint, at RW er villig til at kigge på om der er noget som kan laves. Men hvis alt dansk bliver noget som der skal betales ekstra for, så er jeg også lidt bange for at fokus vil blive på gamle MSTS hvor tingene stadig fås gratis.
Så hvis problemet består i at man skal lave 3D-modellerne forfra, er der så ikke nogen her som har - eller kender nogen - som har mulighed for at konvertere disse modeller til et format som kan bearbejdes med nogle billigere værktøjer? - og der er også nogen seom har kritiseret deres egne "gamle" MSTS-værker, og gerne vil lave dem om...
Og er det så at starte helt fra scratch at skulle lave nye 3D-modeller? Alle mål har man jo i forvejen, og der er vel også noget af den erfaring man fik første gang som kan tages med i anden omgang?
Vi må trods alt erkende, at efterhånden som vores hardware og operativsystemer udskiftes og opgraderes, så vil vi ubønhørligt nærme os det tidspunkt, hvor MSTS ikke længere kan fungere, og som det ser ud nu, så er RW altså den fremtid som jeg tror mest på - på godt og ondt.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af hkp, 7/2-2010 22:11 (#38)

Jeg giver Knud helt ret.

Jeg har endnu ikke fået rodet så meget med Railworks, men har sat mig for at gøre det.

Selvfølgelig har folk helt frit valg, hvis de hellere vil vælge MSTS, men så må vi andre jo prøve at rekruttere folk til Railworks. Måske man skulle overveje alternative måder for at få 3D-skabere. Der er vel ingen der siger det nødvendigvis skal være folk med toginteresse der skaber det... Der er måske studerende i 3D osv der har brug for opgaver og skrive på deres CV. Kunne man få etablerede railworksbrugere til at samarbejde med dem, så kan de levere selve 3D modellerne, mens partneren så står for det tekniske? Så vil os Railworks brugere få materiel og bygninger osv. og 3D skabere vil få erfaring de rent faktisk kan se vil blive nydt af nogen, i stedet for måske at skabe 3D skabninger de ikke rigtig bliver brugt, men bare er for at vise hvad de kan.

Ja, jeg ved ikke om det var en mulighed. Men et forslag er det i hvert fald. De har måske også i forbindelse med deres uddannelse de tilgængelige programmer. Så måske vi skal prøve at tænke lidt kreativt.

MVH
Hans Pedersen
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af knudbe, 7/2-2010 22:32 (#39)

Hans, du har da fat i noget af det rigtige med et forslag Smile
Er det så ikke at finde et forum (hvis der er et sådan), hvor 3D-studerende deltager og fremsætte den idé?
Eller nogen som kender nogen...?

Men ud over det, så er der frivillige 3D-designere som arbejder på dansk materiale. Jeg har da set et klip af Mortens MY, og han er jo en stædig fyr, så mon ikke han får løst problemet? Og jeg har også set en 3D-model af en MZ'er som så rigtig flot ud. Hvor langt mon den er nået...?
Så der er i hvert fald to personer der mere eller mindre aktivt arbejder på noget.
- men det kan godt vare en rum tid før de kører, for teknikken skal jo også laves...
Der er også en italiener som er aktiv i forumet på Erichs site. Det er godt nok ikke dansk, men jeg har på fornemmelsen at han måske kunne være potentiel som udvikler af dansk materiel.
Og så er der jo også nogle fra OTK som har leveret fine danske bygninger til DK2000

Så jeg vil gerne gentage, at RW er den fremtid som jeg tror mest på, men vi er endnu kun i den spæde start af en ny epoke... (lyder det ikke godt Smile )
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Billeder søges !! Hjælp søges !!
Skrevet af hkp, 7/2-2010 22:33 (#40)

Kunne man eksempelvis overbevise ham der har lavet denne bil om at lave tog så er vi jo godt på vej Smile

http://www.3dmaxe...C_ID=25930

MVH
Hans Pedersen
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hjælp til en Danmark 2000 rute! Ruter 12 23-05-2014 12:19
HJÆLP Andet 6 11-02-2014 16:21
Lollandsbanen II - Hjælp, næsten klar! Ruter 3 17-09-2013 07:34
DSB Bn - Hjælp Materiel 1 15-09-2013 15:11
Lollandsbanen II - Hjælp Ruter 1 08-09-2013 19:04
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: