Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Kan lokalbanerne være fortid?

Udskriv debat

  Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af Walker, 23/1-2010 15:47 (#1)

Det må man da bestemt ikke håbe.

http://nyhederne..../28001420/
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:



SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af hkp, 23/1-2010 15:56 (#2)

De politikere glemmer en VÆSENTLIG faktor! KOMFORT! For fanden da! Bliver så gal... suk... Men altså, at køre i en bus der drejer rundt i rundkørsler, svinger 90 grader når den drejer osv. Det er da så ukomfortabelt... Så vælger man egen bil i stedet! Jeg har bil, men tager da af og til toget når det er muligt, men kunne ALDRIG drømme om at tage en bus, så tog jeg bilen!
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af Anonym Bruger, 23/1-2010 16:17 (#3)

Samme person mener også togtrafikken nord for Aalborg skal erstattes af busser. Samfundsøkonomisk er det nok en fordel, men hvem fanden gider sidde i bus i 2 timer for at komme fra Aalborg til Hjørring, og hvor meget CO2 udleder 4 busser i forhold til 1 MF?

Prøv bare at se da Skagensbanen kørte halvdelen af deres afgange med bus, tog det ca. 1,5 timer fra Frederikshavn-Skagen, også satte de Desiro tog ind istedet for busserne (og de par afgange med Y-tog), så steg passagertallet voldsomt, samt rejsetiden faldt med 1 time.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af hkp, 23/1-2010 16:20 (#4)

Ja, altså... Nuvel Gedserbanen var måske ikke så fornuftig, men den fik jo aldrig chansen! Havde man prøvet et år med ordentlige afgange i stedet for en! osv og det stadig ik gav noget. Men vi har jo set gang på gang at passagertallene er steget når materiellet er fornyet og hastigheden øget! Det er jo galamatias at gå den anden vej!
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af Anonym Bruger, 23/1-2010 16:29 (#5)

Gedserbanen kunne jeg kun se noget fornuftigt i hvis Regionstog kørte med en IC2 eller YM.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af Kojak, 23/1-2010 18:35 (#6)

Det godt nok en forkert beslutning kære politikere.Se så at få elektrificeret jernbanerne og det gælder også de mindre lokalbaner.Det har man jo gjordt for mange år siden i f.eks Tyskland.Der er vi bagud.Bevar lokalbanerne hvis de små bysamfund skal overleve...
Brugers avatar
Kojak

Medlem



Antal indlæg: 81
Tilmeldt: 22/3-2007
Bopæl: Køge
Status:


SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af MX-Lokomotivet, 23/1-2010 23:39 (#7)

andersj skrev: ... og hvor meget CO2 udleder 4 busser i forhold til 1 MF?...


jeg kan sige du er inde på noget at det rigtige... men hvordan kan du få den udregning til at blive 4 busser for 1 MF sæt?

som jeg kan læse mig frem til kan der i et normal MF-togsæt hvis man også bruger 1. klasse være op til 144 siddende passagerer, og i et normal bus der køre i rutekørsel er der normalt plads til mellem 60-70 siddende... i nogen busser er der plads til flere..

så ud fra min beregning vil det være minimum 2 busser til et fyldt MF-togsæt... men det er korrekt man vil se ufattelig mange busser køre rundt... og det vil ikke være til at komme til for busser..

For det er jo mange gange ikke nok med kun at køre et MF-togsæt... hvad med der hvor der køre 2 MF-togsæt? der skal altså minimum køre 4 busser?

Hvis vi nu tager et eksempel på en stor lokalbane... (den gamle, "Odsherreds jernbane" - nu RT) mellem Holbæk og Nykøbing Sj..

her er altså en morgenafgang imod Holbæk der er nødsaget til at køres med 2x Lint for at det kan fungere...

forestil jer trafikken til og fra Holbæk sådan en morgen og eftermiddag??

1x lint mener jeg at kunne have ca. 120 siddende passagerer? (Hvis nogen ved bedre.. ret mig da endelig da jeg egentlig meget gerne vil vide det helt præcise antal siddepladser i sådan et tog..)

Hvis vi tager et hurtigt overslag der siger at en lint kan have 120 siddepladser.. 2x 120 det er jo lig med 240..

hvis man så dividere det med antal pladser i en bus (mellem 60 og 70) så finder vi jo hurtigt ud af det kræver minimum 3 eller 4 busser bare for at erstatte den "ene" afgang... og jeg tilføjer der er mange tog om morgenen på denne strækning.. det samme er der jo for mange andre strækninger.. der køre jo mange tog hvis man lige pludselig ser sig omkring på en privatbane...

jeg kunne måske forstille mig hvis det var en privatbane hvor der kørte kun 1 tog og det kørte frem og tilbage sådan hele tiden hvor der måske er 6 passagere med i gennemsnit på alle turene... at man så vil sige det ikke er miljøbevist at have dem kørende..

men nu er min mening nok som alle andre herinde... med at togene selvfølgelig stadig skal køre... jeg synes personlig selv at lukningen af gedserbanen var forkert... hvis man havde haft timedrift som alle andre steder ville der også have været lidt større sandsynlighed for at der ville være personer at køre med dernede..

Desuden vil en erstatning til bus fra tog gøre at rejsetiden vil blive forøget ufattelig meget... grundet med tog kan man holde en meget højere gennemsnitsfart.. det kan en bus ikke da den har alle de samme vigepligter som normale biler har... plus de har en maks fart på 80.. busserne må ikke køre mere end 80.. det kan toget på mange strækninger!..

det er min mening..

Hilsen Brian L.
Brugers avatar
MX-Lokomotivet

Medlem



Antal indlæg: 126
Tilmeldt: 23/11-2008
Bopæl: Vig
Status:


SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af Anonym Bruger, 24/1-2010 00:33 (#8)

Et eksempel på strækningen Hjørring-Aalborg:
Bus med stop i Brønderslev og Vrå: 1 timer og 45 minutter, yderligere 20-30 minutter ved stop i Aalborg Vestby og Lindholm (Rute 72)
Tog med stop i Aalborg Vestby, Lindholm, Brønderslev og Vrå: 40 minutter.

Men rolig nu, mange privatbaner er blevet renoveret kraftigt de sidste 10 år, så man skal ikke forvente nogle lukker (udover Vestbanen som godt kan være i fare)
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af knudbe, 24/1-2010 00:52 (#9)

Man skal også huske på personaleantal...

Der er vel kun 1 lokofører til at køre en Lint. Dvs 1 togfører for 120 passagerer.
Der skal så minimum 2 chauffører for at køre med det samme antal i busser...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af andersp, 24/1-2010 01:39 (#10)

andersj skrev: Samme person mener også togtrafikken nord for Aalborg skal erstattes af busser. Samfundsøkonomisk er det nok en fordel, men hvem fanden gider sidde i bus i 2 timer for at komme fra Aalborg til Hjørring, og hvor meget CO2 udleder 4 busser i forhold til 1 MF?

Prøv bare at se da Skagensbanen kørte halvdelen af deres afgange med bus, tog det ca. 1,5 timer fra Frederikshavn-Skagen, også satte de Desiro tog ind istedet for busserne (og de par afgange med Y-tog), så steg passagertallet voldsomt, samt rejsetiden faldt med 1 time.


Jeg kan godt huske da han kom med det forslag.
Når jeg selv fra aalborg og har rejst en med tog nord for fjorden før i tiden.

Samtidig tænker jeg på hvorfor det skulle skulle gøres op i penge.

Det vil bare betyde der kommer mere trafik på vejene end der er i forvejen
Et tog har ingen vigepligt som en bus har samt færre stop.
Brugers avatar
andersp

Lidt øvet



Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 10/3-2007
Alder: 36
Status:



SV: Kan lokalbanerne være fortid?
Skrevet af Anonym Bruger, 24/1-2010 02:05 (#11)

Kollektiv trafik kan ikke give overskud økonomisk, og derfor er det ikke økonomien der skal kigges på, men nytteværdien i forhold til en lang række ting, fx. miljøet og mindre samfund som kan være dybt afhængige af kollektiv transport.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Bevis for at DSB kan sagtnes være venlige.. Real-Life-Tog 4 18-03-2011 15:34
Kunne det ikke være nice? :P.. Andet 16 05-02-2011 12:03
Kunne Det Ikke Være Fedt med en rute fra thy Ruter 12 27-05-2010 23:19
X2000 til Fredericia? - Korridorer skulle være tildelt. Real-Life-Tog 3 03-05-2010 23:06
Arriva er fortid i på vestbanen og esbjerg-skjern. Materiel 15 26-07-2009 18:17
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: