Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Hvornår hedder det banegård?

Udskriv debat

  HvornÃ¥r hedder det banegÃ¥rd?
Skrevet af Anonym Bruger, 9/12-2009 00:03 (#1)

Nogen der har en fornuftig forklaring på hvornår det hedder banegård og hvornår det hedder station?

Jeg har selv den opfattelse af at man i Jylland ofte bruger banegård og på Sjælland station. Fx. hedder det ifølge dsb.dk "Hillerød Station" og "Ringsted Station" mens det hedder "Rødekro banegård" og "Hobro Banegård" (Dog med undtagelse af København H som hedder hovedbanegård)

Men hvorfor mon vi bruger den tyske betegnelse (Bahnhof) herovre mens i sjællændere bruge den engelske betegnelse (station)?
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Ghosttrain, 9/12-2009 10:31 (#2)

Hej Anders

Her er et bud, men jeg har ingen idé om det er rigtigt. Jeg kunne forestille mig at det muligvis har noget at gøre med byggeår samt stationens størrelse.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af bl, 9/12-2009 10:39 (#3)

Frankenstein skrev: Hej Anders

Her er et bud, men jeg har ingen idé om det er rigtigt. Jeg kunne forestille mig at det muligvis har noget at gøre med byggeår samt stationens størrelse.


Det har givet ikke noget med alder at gøre, da Københavns to første "banegårde" blev betegnet som stationer.

Det har nok snarere noget at gøre med størrelsen og omfanget af sporene, lidt ligesom en bondegård, som jo er et hus(e) med store jorder omkring. Og der behøver ikke at være en egentlig stationsbygning til stede, godsbanegård, rangérbanegård bliver jo også brugt.

Og så hælder jeg lidt til, at det også kan være stedbestemt, som Anders er inde på.

Ellers et godt spørgsmål....

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Ghosttrain, 9/12-2009 11:55 (#4)

Hej

Det er måske lidt hen af tidens trend, og måske er der også lidt "Fint skal det være" der spiller ind, for hvis man ser sådan på det, så lyder det finere at man har en banegård end en station. Station lyder noget SÅ provinsielt. Grin :lol: Grin Det er også nok derfor at vi her i Nyk F. kalder vores station for Nykøbing Falster Banegård ( Vi har da trods alt 6 perronspor ) :lol: :lol: :lol:
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Greforb, 9/12-2009 12:50 (#5)

Kan det ikke have noget at gøre med at sporene på et tidspunkt har været eller er overdækkede? Det er lidt som sygehus vs. hospital, jeg har aldrig fattet hvorfor der er to ord for det samme, men det er måske ikke helt det samme?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Anonym Bruger, 9/12-2009 14:26 (#6)

Nu bliver jeg forvirret, for det hedder faktisk "Nykøbing F. Banegård" og "Næstved Banegård" men det er også de to eneste på Sjælland der hedder "Banegård"

Det har heller ikke noget med størrelsen at gøre, da det fx. hedder "Brønderslev Banegård" som kun har 2 perronspor.

I kan selv tjekke listen her: http://bladguiden.dk/find.asp#n men det er kun banegårde/stationer med Kort og Godt der er nævnt på listen.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af KH, 9/12-2009 14:38 (#7)

Jeg tror det er meget tilfældigt, hvordan betegnelserne bruges.

Jeg har dog observeret at man tit kalder det en banegård når man kommer udefra: Eksempelvis tager vi bybussen ned på Banegården i Esbjerg når vi skal med toget hjem fra skole. På den anden side, så når man kommer med toget til Esbjerg så ankommer man til stationen. Jeg har aldrig hørt nogle bruge betegnelsen banegård når man ankommer med tog.

Jeg tror betegnelsen bruges for selve banegårdsbygnignen hvor Kort & Godt-butikkerne jo holder til.. Personligt, så er der kun banegårde i Kh, Fa og Ar i min verden. Resten betegner jeg som stationer, som jeg ser det...

Angående hospital/sygehus: I dag er der ingen forskel og det er historisk betinget hvilken betegnelse der bruges.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Greforb, 9/12-2009 14:45 (#8)

"Brønderslev station" giver 5 gange så mange hits som "Brønderslev banegård" på google.com. Ergo hedder Brønderslev station Wink. Men f.eks. er der næsten halvt så mange hits på "Århus station" som der er på "Århus Hovedbanegård" og selv BaneDK kalder den for Århus station i det øverste resultat. Dog øges forskellen i hits hvis man tilføjer et lille "tog" i søgningen (et forsøg på at undgå forveksling med busstationer). Jeg tror sprogbrugen er yderst inkonsekvent på dette område, men det ville da være et relevant spørgsmål at indsende til DR P1's spørgehjørnet, hvi9s det da stadig eksisterer. Det kunne være spændende at høre, hvad de finder ud af.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af KH, 9/12-2009 14:54 (#9)

Greforb skrev: Jeg tror sprogbrugen er yderst inkonsekvent på dette område, men det ville da være et relevant spørgsmål at indsende til DR P1's spørgehjørnet, hvi9s det da stadig eksisterer. Det kunne være spændende at høre, hvad de finder ud af.


Sproghjørnet (P4) eller Sproglaboratoriet (P1) er nok mere oplagte Shock) Men har tænkt lidt mere over det. Jeg kalder heller ikke Århus en banegård. Det er nok kun i "hovedbanegården" jeg bruger betegnelsen "banegård". Men den almene sprogbruger der skal med toget i Kolding, Odense, Århus, Esbjerg og andre byer bruger betegnelsen banegård i hovedparten af tilfældene når de kommer til stationen med bus/bil/cykel/gåben (altså ikke med tog)
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af chrlund, 9/12-2009 15:49 (#10)

Århus H = Hovedbanegård!

Måske er det en banegård, hvis der er en eller flere sidebaner der udspringer derfra???

F.eks Grenåbanen starter fra Århus, og dermed er Århus på en måde et knudepunkt......
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:

 
Redigeret af , 9/12-2009 15:54

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Greforb, 9/12-2009 15:50 (#11)

KH skrev: Sproghjørnet (P4) eller Sproglaboratoriet (P1) er nok mere oplagte Shock)


Ja, det var selvfølgelig dem jeg mente Wink. Du kommer vel fra Sjælland kan jeg forestille mig siden du ikke betragter Århus H (gæt selv hvad H'et står for) som en banegård. Det er i hvert fald en typisk sjællænderkommentar (intet ondt ment om sjællændere overhovedet!). Wink
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Greforb, 9/12-2009 15:52 (#12)

Der fik du lige et hint Kaj!
Iøvrigt mener jeg stadig den med overdækning holder, dvs. Kbh, Århus, Odense, Fredericia er eksempler på banegårde, mens stationer er langt mere udbredt. Og så er der jo også lige trinbræt Smile
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af KH, 9/12-2009 15:59 (#13)

Greforb skrev:
Ja, det var selvfølgelig dem jeg mente Wink. Du kommer vel fra Sjælland kan jeg forestille mig siden du ikke betragter Århus H (gæt selv hvad H'et står for) som en banegård. Det er i hvert fald en typisk sjællænderkommentar (intet ondt ment om sjællændere overhovedet!). Wink


Du har vel aldrig haft geografi kan jeg forestille mig siden du betragter Vejen (Gæt selv hvad det står for) for en sjællandsk by. Pfft Pfft Godtnok har vi ikke en banegård, men en station. Vejen er trods alt på jernbane-danmarkskortet.

Som jeg var inde på så var den den aleme sprogbrug jeg prøvede at skitsere og der er vi alle vanemennesker og dovne. Man bruger helt naturligt det mest korte, og i denne sammenhæng er det meget nemmere at sige Århus Station frem for henholdsvis Århus Banegård eller Århus Hovedbanegård (hvilket jeg ikke tror særlig mange udenfor Århus siger)
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af KH, 9/12-2009 16:01 (#14)

Greforb skrev: Iøvrigt mener jeg stadig den med overdækning holder


Nørrebro Banegård? (Her kan man vist godt snakke om overdækning..)
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Triton, 9/12-2009 16:21 (#15)

I daglig tale bliver århus banegård/station, kun kaldt for Århus H ( hos århus personale også kendt som kun H ) hos dsb personale. Har i hvert fald aldrig hørt andet fra alle mine kollegaer de 7 år jeg har kendt dem. Men derfor skal der jo nok være nogen som kalder den for en station eller banegård osv...
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af bl, 9/12-2009 17:20 (#16)

KH skrev:
Greforb skrev: Iøvrigt mener jeg stadig den med overdækning holder


Nørrebro Banegård? (Her kan man vist godt snakke om overdækning..)


Men da ikke på godsbanegården.....

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Walker, 9/12-2009 17:48 (#17)

Jeg har ladet mig høre at betegnelserne nu om dage ikke betyder det store. Man kan bruge begge ord og de dækker over det samme.
Men i 'gamle dage' brugte man betegnelsen "Banegård" udelukkende om stationer med toge. Og ordet "Stationer" om et sted med fobindelse til mange transportmidler.

Men jeg har ingen idé om det skulle være sandt. Nogen der evt. ved bedre?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af PB, 9/12-2009 18:32 (#18)

Jamen Kaj, stationen ved Vejen ligger ellers på Falster Wink


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Greforb, 9/12-2009 20:41 (#19)

Kaj, fandens! Wink Snydt blev jeg...

Kender ikke Nørrebro Banegård.

Ok, en mere rigid definition af banegård: Minimum 3 spor, alle overdækkede i mindst noget af perronens længde eller af banegårdsbygningen.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:



SV: Hvornår hedder det banegård?
Skrevet af Greforb, 9/12-2009 20:44 (#20)

Bjarne, hvad mener du med godsbanegården? Godsbanegården i Århus? Den har skam overdækkede spor! Der har vel været nogle lagerbygninger ved alle godsbanegårde, hvor læsning/lodsning kunne foregå i tørvejr?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Østbanens tog til Hamburg, men hvornår? Real-Life-Tog 1 14-08-2011 13:18
Bombealarm på banegård Snik-Snak 2 28-09-2009 19:49
Hvorfor hedder det VIA design? Real-Life-Tog 2 23-05-2009 21:59
Oslo banegård Andet 9 14-12-2008 22:31
Verdens pæneste banegård Real-Life-Tog 14 05-06-2008 01:45
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: