Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Kan den her historie virkelig passe?!

Udskriv debat

  Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Marc, 4/11-2009 19:24 (#1)

Jeg læste om den seneste personpåkørsel mellem Nørreport og Vesterport, og der var en ting i artiklen som fik mig til at løfte øjenbrynene.

Utålmodige og vrede passagerer fanget i strandede S-tog har i flere tilfælde skabt yderligere kaos ved at bryde dørene op og gå langs skinnerne, oplyser Københavns Politi til berlingske.dk.


Det lyder godt nok voldsomt! Nu er det Ekstrabladet som kom med denne artikel, så man skal vel tage det med en gram salt. Jeg har godt nok oplevet utålmodige passagerer, men da ikke ligefrem så utålmodige at de bryder dørene op!

Hvis det er sandt, så kan man kun ryste på hovedet... :roll:
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af KH, 4/11-2009 19:40 (#2)

Marc skrev: Det lyder godt nok voldsomt! Nu er det Ekstrabladet som kom med denne artikel, så man skal vel tage det med en gram salt. Jeg har godt nok oplevet utålmodige passagerer, men da ikke ligefrem så utålmodige at de bryder dørene op!

Hvis det er sandt, så kan man kun ryste på hovedet... :roll:


Lyder ikke helt utænkeligt.. 10 minutter i et S-tog tæt på en perron kan være et helvede for nogle personer... Jeg tror den er god nok. Nogle har meget travlt og tålmodigheden og lunten hos nogle personer er meget kort og især kl. 16!!!

Jeg ved som daglig kunde i Netto at bare 5 mand i en kø kan få folk til at gå i panik og i desperation skrige "EEEENNN KASSEEE MEEERRREEEE!!!" Noget man også bare kan smile af og dernæst ryste på hovedet af.. Nogle har bare for travlt til leve....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af carlove, 4/11-2009 22:26 (#3)

Det kræver diciplin at være tålmodig, det er desværre en mangelvare i S-tog og regionaltog, det er nok derfor at mange benytter bilen, uden at det hjælper en sk..
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af HenrHans, 4/11-2009 22:27 (#4)

Marc skrev: Jeg læste om den seneste personpåkørsel mellem Nørreport og Vesterport, og der var en ting i artiklen som fik mig til at løfte øjenbrynene.

Utålmodige og vrede passagerer fanget i strandede S-tog har i flere tilfælde skabt yderligere kaos ved at bryde dørene op og gå langs skinnerne, oplyser Københavns Politi til berlingske.dk.


Historien lyder plausibel.

Som jeg har forstået hændelsen, så skete påkørslen omkring kl. 16.00 og togdriften kom først igang igen omkring kl. 17.30 - nogle passagerer har altså været 'fanget' i toget i omkring 1.5 time.

1.5 time er lang tid i et tætpakket myldretids S-tog, så der kan nok forklarer hvorfor nogle passagerer træffer egne foranstaltningen - i dette tilfælde nødåbning af dørene og udstigning af toget.

Fremgangsmåden er ikke heldig og personer udsætter sig selv for en stor fare ved denne frengangsmåde. Hvordan man selv vil reagerer i en tilsvarende situation kan man nok først svare på, hvis man bliver sat i den.

DSB bør nok udfærdige nogle planer for evakuering af strandede tog for at imødegå passagere der handler selvstændigt i en lignende situation.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af AndreasM, 4/11-2009 23:17 (#5)

HenrHans skrev: DSB bør nok udfærdige nogle planer for evakuering af strandede tog for at imødegå passagere der handler selvstændigt i en lignende situation.

I et hamstertog i fuld længde (2 sæt SA) er der ca. 600 siddepladser, i myldretiden er det ikke utænkeligt at de er fyldt ud, hvordan vil du i din vildeste fantasi forestille dig at én mand (lokomotivføreren) skal kunne evakuere 600 personer på forsvarlig vis langs banelegemet i boulevarden? En ting er hvad man gerne vil, en anden er at se realiteterne i øjnene.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af HenrHans, 4/11-2009 23:33 (#6)

AndreasM skrev:
HenrHans skrev: DSB bør nok udfærdige nogle planer for evakuering af strandede tog for at imødegå passagere der handler selvstændigt i en lignende situation.

I et hamstertog i fuld længde (2 sæt SA) er der ca. 600 siddepladser, i myldretiden er det ikke utænkeligt at de er fyldt ud, hvordan vil du i din vildeste fantasi forestille dig at én mand (lokomotivføreren) skal kunne evakuere 600 personer på forsvarlig vis langs banelegemet i boulevarden? En ting er hvad man gerne vil, en anden er at se realiteterne i øjnene.


Et S-tog kan vel stadig køre både frem og tilbage ??.

I den halvanden time toget var strandet, var det nok muligt enten at køre til Østerport eller Hovedbanen for at tømme toget for passagerer. Selvfølgelig vil en sådan handling skabe trafikale udfordringer, men den havde man jo sådan set allerede - trafikken var væltet.

Situationen ligner i visse træk episoden ved Odense hvor passagerne var indespærret i et DD tog i flere timer - den episode troede jeg man havde lært af.

Mht. til evakuering så formoder jeg at der er procedure ved en evt. brand i toget, procedure der kan benyttes ved både 6 eller 600 passagerer i toget.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af KH, 4/11-2009 23:39 (#7)

HenrHans skrev:
Et S-tog kan vel stadig køre både frem og tilbage ??.


Det kræver vel at der er strøm i ledningerne, men ved påkørsler bliver den, mig bekendt, afbrudt når rednings-/oprydningsarbejdet står på....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Anonym Bruger, 5/11-2009 00:40 (#8)

Men hvis man får nogle servicefolk ud inde fra hovedbanen, der kan guide folk hen til fx. Vesterport, for hvis der ikke er spænding og ingen S-togs trafik, så er der knap så stor fare.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af MetroHenrik, 5/11-2009 09:01 (#9)

Nu kunne det jo være at gåturen for disse passagerer kunne være forbundet med en særdeles ubehagelig oplevelse.
Så længe politiet ikke ved hvor stumperne skal samles op henne vil de nok gerne have at folk bliver i toget, hvor udsynet kan styres/begrænses.
Det kunne være at man i venlighed havde tømt toget hvor det stod, og så havde EB nok kunne skrive en saftig historie om at man måtte "vade over ligdele" for at komme hjem.

Jeg kender kun denne episode fra min oplevelse at at KH blev til en sækbanegård, lige pludselig. Hold da kæft en forvirring. Men jeg lage mærke til at mange af mine meddanskere var i endog særdeles god form. Der blev virkelig løbet frem og tilbage mellem togene for at komme med "det første" mod Roskilde. DEr blev på det tidspunkt annonceret tre, spor 1, 2 og 6. Jeg valgte det der var mig nærmest, og det kørte som nummer et...

Henrik
Brugers avatar
MetroHenrik

Medlem



Antal indlæg: 61
Tilmeldt: 17/5-2006
Bopæl: Ringsted
Alder: 57
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Thomas_, 5/11-2009 09:18 (#10)

KH skrev:
HenrHans skrev:
Et S-tog kan vel stadig køre både frem og tilbage ??.


Det kræver vel at der er strøm i ledningerne, men ved påkørsler bliver den, mig bekendt, afbrudt når rednings-/oprydningsarbejdet står på....


Intet problem.. Der var jo massere til at skubbe toget. Pfft
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Thomas_, 5/11-2009 09:21 (#11)

MetroHenrik skrev: Nu kunne det jo være at gåturen for disse passagerer kunne være forbundet med en særdeles ubehagelig oplevelse.
Så længe politiet ikke ved hvor stumperne skal samles op henne vil de nok gerne have at folk bliver i toget, hvor udsynet kan styres/begrænses.


Men så er der da heller ingen kære mor.. De har jo selv taget beslutningen om at forlade etablisamanget, og hvad de så kommer ud for efterfølgende, må da alle dage være deres eget problem?
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af MetroHenrik, 5/11-2009 09:51 (#12)

ThomasH skrev:
MetroHenrik skrev: Nu kunne det jo være at gåturen for disse passagerer kunne være forbundet med en særdeles ubehagelig oplevelse.
Så længe politiet ikke ved hvor stumperne skal samles op henne vil de nok gerne have at folk bliver i toget, hvor udsynet kan styres/begrænses.


Men så er der da heller ingen kære mor.. De har jo selv taget beslutningen om at forlade etablisamanget, og hvad de så kommer ud for efterfølgende, må da alle dage være deres eget problem?


Har du helt ret i Thomas, når man selv vælger sin vej er ansvaret på egen side. Jeg tænkte på hvis DSB-Stog havde valgt at lade folk forlade toget. Vi er helt enige.
Brugers avatar
MetroHenrik

Medlem



Antal indlæg: 61
Tilmeldt: 17/5-2006
Bopæl: Ringsted
Alder: 57
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af lyg-tog, 5/11-2009 12:26 (#13)

Marc skrev: Jeg læste om den seneste personpåkørsel mellem Nørreport og Vesterport, og der var en ting i artiklen som fik mig til at løfte øjenbrynene.

Utålmodige og vrede passagerer fanget i strandede S-tog har i flere tilfælde skabt yderligere kaos ved at bryde dørene op og gå langs skinnerne, oplyser Københavns Politi til berlingske.dk.


Det lyder godt nok voldsomt! Nu er det Ekstrabladet som kom med denne artikel, så man skal vel tage det med en gram salt. Jeg har godt nok oplevet utålmodige passagerer, men da ikke ligefrem så utålmodige at de bryder dørene op!

Hvis det er sandt, så kan man kun ryste på hovedet... :roll:



Problemet er jo at S-tog altid har travlt med at reklamere for at det er åh-så-smart og åh-så-hurtigt at kører med S-tog. Det er det måske også i 90% af tilfældene, i 9% er det problematisk ( togene kører efter 20 minutersplan istedetfor 10 minuters lyder det i højtalerne på stationerne, den kender vi vist alle ).

Og så er der den ENE procent hvor det hele bryder sammen som i sommers hvor lynet slog ned på Hellerup station og satte S-tog skatmat :evil:

Og når S-tog så ligefrem nu reklamere med at nu kan du bruge trådløst internet i toget så du kan arbejde fra Holte til København H ( hov toget holder nu fast i røret så vi bliver 30 minutter forsinket, så du når alligevel ikke forbindelsen til lufthavnen og ved du hvad flyet det når du heller ikke HA HA HA HA ( a la Harry-grin ).

Seriøst. Det er jo klart at hvis man SÆLGER sin varer som om at alt fungere, så kan det ikke nytte at man så siger jamen i ET procent af tilfældene så kan vi alligevel ikke levere varen. Folk er jo sagesløse her. Det er jo noget andet hvis folk kører på cykel eller i egen bil. Der er det deres EGEN skyld hvis dækket er punkteret eller bilen´s batteri mangler strøm.

Personligt er jeg ihvertfald færdig med at køre med S-tog, og nej jeg har ikke mistet et fly. Men jeg synes bare ikke længere at varen er prisen værd.

Grin

Hilsen Kim
Brugers avatar
lyg-tog

Lidt øvet



Antal indlæg: 46
Tilmeldt: 31/7-2009
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Kurt666, 5/11-2009 16:12 (#14)

Og selvfølgelig er det da så ene og alene DSB's egen skyld at en eller anden idiot stiller sig ud foran et tog eller et lyn slår ned ... det er jo en tåbelig udtalelse at komme med og er ting som ingen kan gardere sig imod ...

men det er jo så nemt at give andre skylden , men hvem giver du så skylden når du holder i en kø på motorvejen , det er jo din egen skyld at du er kørt derud ???

Fleizch
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af AndreasM, 5/11-2009 16:15 (#15)

HenrHans skrev: Mht. til evakuering så formoder jeg at der er procedure ved en evt. brand i toget, procedure der kan benyttes ved både 6 eller 600 passagerer i toget.

Det er jo en helt anden situation, i tilfælde af brand i toget er passagerne jo i fare, der er altså ingen fare ved at sidde i et s-tog halvanden time, selvom det godt nok er træls! I faresituationer er man også villig til at tage større risici, det er trods alt bedre at fru Hansen på 86 med rollator kommer ned i skærverne, end at hun sidder i et brændende tog!
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af AndreasM, 5/11-2009 16:16 (#16)

fleizch skrev: men det er jo så nemt at give andre skylden , men hvem giver du så skylden når du holder i en kø på motorvejen , det er jo din egen skyld at du er kørt derud ???

Hehe ja, jeg husker med glæde i sjælen at have dyttet og vinket til 5 km billister, langs motorvejen før Korsør, da en grisetransport væltede på Sprogø sidste år, mens jeg kom bragende forbi med 180 Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af tm09, 5/11-2009 19:08 (#17)

lyg-tog skrev: Problemet er jo at S-tog altid har travlt med at reklamere for at det er åh-så-smart og åh-så-hurtigt at kører med S-tog. Det er det måske også i 90% af tilfældene, i 9% er det problematisk ( togene kører efter 20 minutersplan istedetfor 10 minuters lyder det i højtalerne på stationerne, den kender vi vist alle ).

...

Hvis ikke man selv har fakta, kan man altid selv opdigte nogle "fakta".

Dine fakta er forkerte, ergo er dine konklusioner baseret på dem også.
Brugers avatar
tm09

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 22/9-2009
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Tjalfe, 5/11-2009 19:47 (#18)

AndreasM skrev:
HenrHans skrev: Mht. til evakuering så formoder jeg at der er procedure ved en evt. brand i toget, procedure der kan benyttes ved både 6 eller 600 passagerer i toget.

Det er jo en helt anden situation, i tilfælde af brand i toget er passagerne jo i fare, der er altså ingen fare ved at sidde i et s-tog halvanden time, selvom det godt nok er træls! I faresituationer er man også villig til at tage større risici, det er trods alt bedre at fru Hansen på 86 med rollator kommer ned i skærverne, end at hun sidder i et brændende tog!


Ja - selvfølgelig er det træls at sidde "spærret inde" i et tog i så lang tid, men der er mange ting, der gør at man ikke bare lukker folk ud.
Dels skal redningsfolkene have styr skadens omfang, dels skåne civile for at se hvad der måtte være tilbage og lkf. kan i nogle tilfælde være så rørt, at han ikke er i stand til at give instrukser og guide passagerene. I nogle tilfælde vil lkf få advide, at han ikke må forlade toget før der er kommet én til at tage sig ad ham.
Der er meget forskel på hvordan folk reagere i sådan en situation, og derfor forsøger man at skåne folk helt.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Rasmus, 5/11-2009 19:55 (#19)

min erfaring med køreledningsnedfald og 1 1/2 times indespærring er at folk tager det meget roligt Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af HenrHans, 5/11-2009 20:28 (#20)

Jeg ved ikke hvor toget strandede, men hvis man holder i boulevardtunnellen uden kørestrøm, vil toget kun have nødbelysning og ingen ventilation - så kan jeg egentlig godt forstå et nogen passagerer tager et initiativ efter 1.5 time. Samtidig må man formode at disse passagerer er klar over den fare de udsætter dem selv for.

Hændelse i går var IKKE et selvmord eller et forsøg derpå. En lokofører have spottet en person liggende i sporet og slog derfor alarm. Al snak om at skåne passagerne for et grimt syn har derfor ikke baggrund i denne hændelse. Personen 'slap' med en brækket arm og et par trykkede ribben.

Det er klart at en lokofører der lige har oplevet en tragisk hændelse er påvirket heraf - det er menneskeligt, men i kraft af jobbet der indebære et ansvar for at antal passagerer, skal vedkommende stadig være i stand til at handle rationelt indtil assistance fremkommer - hvem skal ellers forestå en evt. evakuering.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
En lille historie Hjemmesider 5 08-07-2011 16:27
Intressant historie i Postvagnen - nogen betydning i DK? Real-Life-Tog 9 19-03-2010 23:26
S-tog 75 år. En lille lørdags historie fra TV2 lorry.. Snik-Snak 1 16-05-2009 21:21
Missing eng & wag filer ... Prøver virkelig at lære .... Aktiviteter 13 23-01-2006 21:51
Kan det virkeligt passe...............!! Aktiviteter 10 26-10-2005 16:34
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: