Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Tredobling af godstransport på skinner i 2030

Udskriv debat

  Tredobling af godstransport pÃ¥ skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 7/10-2009 14:39 (#21)

Tjalfe har du et link?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:



SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af bl, 7/10-2009 14:59 (#22)

Greforb skrev: Så venter vi bare på at børnene i folketinget får taget sig sammen, det tager nok lige 60 år...


Optimist...

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af Greforb, 7/10-2009 17:32 (#23)

bl skrev:
Greforb skrev: Så venter vi bare på at børnene i folketinget får taget sig sammen, det tager nok lige 60 år...


Optimist...

Bjarne


90 år så...
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af bl, 7/10-2009 20:31 (#24)

Vi får se...

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af hkp, 8/10-2009 10:56 (#25)

Ja, jeg tænker også at det er genialt. Men har lidt svært ved at vurdere får mulighederne i Danmark. Men igen så tænker jeg lidt på alle de supermarkeder der skal have varer. Bl.a. ved jeg at Netto kører alle varer ud fra Køge til hele landet, og mener faktisk også en del af sverige, er dog ikke sikker. Noget med at der kører i gennemsnit en lastbil ud fra Netto hver 2. minut (er dog ikke 100 på dette). Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det måtte da kunne svare sig (når den nye bane kommer over køge forhåbentlig), at de kører de lastbiler ud og smider på sådan 10 vogne, og den så bliver smidt af i Ålborg. Altså hver lastbil har vel til maks 5 butikker så, måske snit endda færre (har erfaring fra supermarked, superbest, så ved lidt og er ikke ren gætteri), og så kan de køre ud fra ålborg til Frederikshavn, lemvig og hvor pokker der er nettoer. De er jo alle vegne. Ligeså med de andre kæder osv. Men hvor lang tid vil det tage et godstog at komme fra eksempelvis Køge til København? Der står på Flexiwaggons side at de kan køre 120 kmt. Der skulle jo gerne være lidt at spare tidsmæssigt. En lastbil tager vel Køge - københavn små 5 timer?
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af bl, 8/10-2009 11:05 (#26)

Godt nok kan vejene være fyldt godt op i myldretiderne, men 5 timer om at komme fra Køge til København??

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af mhv_omjk, 8/10-2009 11:09 (#27)

- Ja lige min pointe, der er jo ikke 250 KM, 2 timer skulle vel nok kunne gøre det hvis trafikken ikke knudrer sammen som den godt kan gøre på disse kanter.

Men den der med at lade 10 lastbiler gå til Aalborg og så kører ud derfra den tror jeg altså også på.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af hkp, 8/10-2009 11:16 (#28)

hehe, kan se jeg lige kvajede mig... De 2 sidste linier hvor der står Køge - København skulle selvfølgelig være Køge - Ålborg, som jeg startede med. Sorry for forvirringen

Selvfølgelig kan det aldrig svare sig fra Køge til andre steder på Sjælland, det er klart.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af mhv_omjk, 8/10-2009 12:23 (#29)

- Ja det kunne jeg nu nok også bedre få til at passe, men 5 timer kan en lastvogn da ikke gøre det på heller, for efter 4,5 time skal der vel holdes en pause på 45 min?

Men bottom line er at jeg synes at Lastbiler er udemærkede til regional og lokaltrafik, mens at tog og færger skulle sørge for fjerntrafikken og transittrafik, faktisk så synes jeg at alt transittrafik burde klares af søvejen eller jernbanen.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af hkp, 8/10-2009 12:36 (#30)

Kender intet til lastbilers hviletidsregler. Men man kan sige, hvor meget diesel bruger en lastbil på den strækning, og med broafgift, hvad koster sådan en tur? Hvad koster det hvis man leaser et lokomotiv og vogne. Umiddelbart virker det jo lige til at gå til Wink Meeen er det jo nok ikke Smile Er jo selvfølgelig godkendelse af vogne på danske spor osv osv osv osv
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af mhv_omjk, 8/10-2009 15:06 (#31)

- Ja ok jeg ser det således: 20 lastvogne skal fra Køge/Høje Taastrup til Århus.
En lastvogn kører nok 4 km/l og Fra Høe Taastrup til Århus er der ca. 300 Km altså et forbrug på 75 L diesel til 8.00 kr literen = en 600 kr for Brændstof + broafgift på 1200 hvis ikke mere + afskrivning på køretøj og diverse afgifter vil jeg sige at 2000 kr er ikke så skævt ramt pr vogn men vi havde jo 20 så alt i alt en udgift på 40.000 kr og så har vi ikke taget chaufførlønninger med, men det er jo nok 20 mand i arbejde i 6 timer til 300kr/t = 20 mand x 1800 kr = 36.000 kr og så hedder regnskabet lige pludselig 76.000 kr

Glemte lige helt at de her mand skal have noget forplejning på turen, 1 gang dagens ret + vand = 100 kr x 20 =2000 kr oven i så er vi ski på 78.000

Nu ved jeg ikke hvor meget fragtpriserne er på tog over bæltet, men mon man ikke kan få 1 lokofører + 1 stk leaset lokomotiv + 20 Vogne over bæltet for 78.000 kr , det tror jeg godt kan lade sig gøre.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af MortenT, 8/10-2009 23:30 (#32)

Du kan sige at en lastbil max kører 3 km/l fuldt lastet- men chaufføren skal selv betale forplejning
Brugers avatar
MortenT

Lidt øvet



Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 13/7-2009
Bopæl: Beder
Alder: 55
Status:


SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af knudbe, 12/10-2009 00:26 (#33)

mhv_omjk skrev: -faktisk så synes jeg at alt transittrafik burde klares af søvejen eller jernbanen.


Helt enig. Men jeg tror egentlig også meget er kommer op på jernbanen.
Før i tiden så man jo rigt mange hollandske lastbiler som skulle til eller fra Sverige. Dem synes jeg ikke at jeg ser så mange af. Derimod så holder der ofte et langt godstog ved Kastrup når jeg kører fra arbejde om aftenen. Disse tog har ganske ofte en lang stribe fladvogne med sættevogne læsset på.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af mhv_omjk, 12/10-2009 09:43 (#34)

- Ja og de Van-Dieren tog er det første skridt i den rigtige retning, og jeg ser det som et vigtigt skridt.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af knudbe, 12/10-2009 22:45 (#35)

mhv_omjk skrev: - Ja og de Van-Dieren tog er det første skridt i den rigtige retning, og jeg ser det som et vigtigt skridt.


Ja, netop Van-Dieren ser man mange af, men også Hangartner og en mere jeg ikke lige husker...

Og så skal man heller ikke glemme transporterne med DSV, Tuborg og Carlsberg.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af TUS, 13/10-2009 01:00 (#36)

Ja man har lov at håbe....

http://www.mariti...k/?Id=5914

Vh TUS
Brugers avatar
TUS

Medlem



Antal indlæg: 123
Tilmeldt: 13/4-2006
Status:



SV: Tredobling af godstransport på skinner i 2030
Skrevet af mhv_omjk, 13/10-2009 13:34 (#37)

- Ja jeg brugte lidt af morgenen på at læse rapporten igennem, og jeg synes godt nok at det lyder som om at banen skal have en plads i det overordnede transportsystem, også gerne mere end den har idag, så jeg synes ikke der er tale om at banen mister terræn til andre former for transport tværtimod.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
PÃ¥ Skinner (DVD+Blu-Ray) fra DR Real-Life-Tog 1 09-03-2013 17:18
S-togsnettet anno 2030? Real-Life-Tog 83 09-12-2010 17:21
"Syngende" skinner Ruter 2 30-04-2009 17:11
Papirtoget på skinner igen Andet 21 05-04-2009 10:23
IC4 på skinner.. Igen Snik-Snak 18 22-11-2008 22:58
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: