Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Forbikørsel af station

Udskriv debat

  Forbikørsel af station
Skrevet af IntercityDK, 2/6-2009 00:21 (#1)

Hej

Hvordan er proceduren egentlig, hvis en lkf ikke når at standse ved en station/glemmer det? I tilfælde af, at det er ved lav fart og altså toget ik når ret langt uden for perronen, kan der så blive tale om at "bakke" tilbage til stationen, eller skal der fortsættes? Eller hvordan og hvorledes?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:



SV: Forbikørsel af station
Skrevet af lbr40, 2/6-2009 00:47 (#2)

Aner det ikke, men har oplevet det engang med et S-tog ved Kildedal st., hvor togets forreste ende standsede ca 10 m. udenfor perronen mod Veksø.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af Marc, 2/6-2009 01:07 (#3)

Jeg har kun oplevet dette én gang, hvor man glemte at stoppe i Trekroner.
Der blev blot undskyldt over højtalerne og passagere til Trekroner fik besked på at stå af i Roskilde og tage et tog tilbage.

Men hva... Det er Trekroner. Så det kan næppe komme bag på nogen hvis man glemmer at standse :lol:
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af AndreasM, 2/6-2009 02:05 (#4)

Marc skrev: Men hva... Det er Trekroner. Så det kan næppe komme bag på nogen hvis man glemmer at standse :lol:

Tror nu nok Trekroner skal have en del flere daglige rejsende end Skævinge Pfft :lol:
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af TorbenD, 2/6-2009 07:49 (#5)

Hej. Smile
Som hovedregel stanser man, men 9 ud af 10 tilfælde forsætter man til næste station, da det kan være en ganske svær manøvre og komme tilbage pga. de mange signaler som man har kørt forbi. Shockops: Det er heller ikke lige til at komme tilbage, da lokofører skal skifte fører rum. Shock Så generelt forsætter man til næste station. Der ved er der desværre nogle sure passager :evil: men de kommer ikke til og betale ekstra for den ekstra service. Shockops: Pfft
TorbenD
Brugers avatar
TorbenD

Medlem



Antal indlæg: 137
Tilmeldt: 23/6-2004
Bopæl: Solrød Strand
Alder: 64
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af ASOS, 2/6-2009 07:54 (#6)

Læste i driftsrapporten her den anden dag at et IC tog (Kan ikke huske nummeret) kørte lidt forbi perronen i RG.. Her trykkede han den tilbage !.
Brugers avatar
ASOS

Medlem



Antal indlæg: 68
Tilmeldt: 4/7-2008
Bopæl: Frederiksberg
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af TorbenD, 2/6-2009 09:04 (#7)

ASOS skrev: Læste i driftsrapporten her den anden dag at et IC tog (Kan ikke huske nummeret) kørte lidt forbi perronen i RG.. Her trykkede han den tilbage !.
Ja dette kan også forkomme men
Som hovedregel stanser man, men 9 ud af 10 tilfælde forsætter man til næste station,
TorbenD
Brugers avatar
TorbenD

Medlem



Antal indlæg: 137
Tilmeldt: 23/6-2004
Bopæl: Solrød Strand
Alder: 64
Status:

TorbenD

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af Kennie, 2/6-2009 09:58 (#8)

Jeg prøvet tilbage i 2006 at en tog mød Nykøbing F der skulle har være stoppet i Valby bare drønet forbi med i værtfald ca 80 km/t. Og som Marc også sagt tidligere i indlægget, blev der bare sagt undskyld fra DSB og at toget nu ville vente i Høje Taastrup, og vi skul bare tag det næste tog og stå af der.
Det var da okay men lidt irreterne he he
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af lbr40, 2/6-2009 10:45 (#9)

Det med at standse (bremse ned) på en station synes jeg er lidt underligt. F.ex. bremser S-togene "noget kraftigt" mange gange, hvorimod IC3 bremser mere roligt. Den bedste nedbremsnig, jeg kender, er de tyske IC og ICE-tog. Fra start til slut er det en jævn nedbremsning hver gang, jeg har været med dem som passager.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af HenrHans, 2/6-2009 11:32 (#10)

TorbenD skrev: Hej. Smile
Som hovedregel stanser man, men 9 ud af 10 tilfælde forsætter man til næste station, da det kan være en ganske svær manøvre og komme tilbage pga. de mange signaler som man har kørt forbi. Shockops: Det er heller ikke lige til at komme tilbage, da lokofører skal skifte fører rum. Shock Så generelt forsætter man til næste station. Der ved er der desværre nogle sure passager :evil: men de kommer ikke til og betale ekstra for den ekstra service. Shockops: Pfft
TorbenD


Det vil med sikkerhed også opstå fejl i sikringsanlægget hvis et tog begynder at rykke tilbage. Den automatiske togvejsopløsning vil stoppe og togvejen skal nødopløses.

For flere år siden så jeg et intercitytog med B-vogne køre for langt i Vejen, lokoføren valgte at 'rykke tilbage', men det mens passagerudvekslingen var påbegyndt - det skabte en del farlige situationer.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af IntercityDK, 2/6-2009 11:55 (#11)

HenrHans skrev:
Det vil med sikkerhed også opstå fejl i sikringsanlægget hvis et tog begynder at rykke tilbage. Den automatiske togvejsopløsning vil stoppe og togvejen skal nødopløses.

For flere år siden så jeg et intercitytog med B-vogne køre for langt i Vejen, lokoføren valgte at 'rykke tilbage', men det mens passagerudvekslingen var påbegyndt - det skabte en del farlige situationer.

/Henrik


Jesus christ, det var da ik særlig smart må man sige! Det forstår jeg slet ikke kan lade sig gøre.. selvom det er mange år siden, er det så ikke lokoføren selv, som sku frigive dørene inden de overhovedet kunne åbnes?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af Kennie, 2/6-2009 12:00 (#12)

Hov jeg kom også lige i tanke om engang på den gamle Ellebjerg St. ved Ellebjergvej. Hvor min Farmor hadet set et S-tog køre ca en 20 m for langt. Og bakket til bage.
Det var vist nok et stykke tid inde de påbegyndte at bygge den ny Ellebjerg St.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af kenkari, 2/6-2009 12:00 (#13)

Jeg har kun oplevet det én gang for ca. 3 år siden, da jeg kørte med S-togs linie H+ mod Frederikssund. Toget var netop kørt fra Skovlunde, men pludselig havde SA-toget en fart på ca. 90 km/t, da den passerede Malmparken station. Toget bremsede hurtigt ned på ca. 15 sek. og der blev sagt i højtaleren: "Ej... det må I meget undskylde, vi prøver nu at rykke tilbage til stationen". Og det gjorde han så... og toget blev 5 minutter forsinket ved ankomsten til Ballerup.

Nogen gange glemmer lokoførerne at overholde køreplanen, f. eks da jeg i januar kørte med linie H hjem til Ballerup, kørte toget som normalt med stop ved alle stationer indtil Vanløse. Men toget standsede pludselig også i Jylligevej uden nogen grund? Der var ingen der skulle af og der blev heller ikke sagt: "Næste station: Jyllingevej". Men derefter kørte SE-sættet med 120 km/t for at indhente den tabte tid. De lykkedes efter stop i Herlev og Ballerup, men her standsede toget helt fremme foran ved 8-skiltet, pga. manglende henvisning til passagere. Derfor blev passagerene nødt til at løbe fra den ene ende af perronen til den anden...!
Jeg tror lokoføreren glemte at det ikke var linie C han kørte.... hehe
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet



Antal indlæg: 276
Tilmeldt: 16/12-2007
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af Marc, 2/6-2009 19:00 (#14)

Da min bror startede som lokofører hos S-Tog tilbage i 90'erne, lavede han også en "ups'er" af den slags du nævner.
Det var ikke unormalt på det tidspunkt, at det på visse B-afgange blev kørt med 4-vogns tog.
Når man havde startet dagen med at køre 8-vognstog og så lige pludselig blev sat over i et 4-vognstog på samme linje, så var det til tider svært at huske at der ikke skulle stoppes så langt fremme.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af PB, 2/6-2009 22:53 (#15)

Jeg har flere gange oplevet at S-togsførere ikke er kommet langt nok ind på Holte station når toget kom nordfra. Sidste gang var en passager hurtigt at hoppe af og gå hen til perronnen, inden dørene blev lukket igen og toget trillede på plads..

Tænk hvis computeren i metroen ku lave samme bommerter!
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af AndreasM, 2/6-2009 23:04 (#16)

IntercityDK skrev:
Jesus christ, det var da ik særlig smart må man sige! Det forstår jeg slet ikke kan lade sig gøre.. selvom det er mange år siden, er det så ikke lokoføren selv, som sku frigive dørene inden de overhovedet kunne åbnes?

Nej, og det skal han heller ikke idag, hvis man kører med blå vogne Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af PB, 2/6-2009 23:11 (#17)

Og de kan vist også åbnes i den forkerte side. Jeg oplevede engang at to damer var ved at stige ud på sporet ved siden af toget, men nåede da at ombestemme sig. Så der blev gennemtræk indtil vi kørte videre.
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Forbikørsel af station
Skrevet af IntercityDK, 2/6-2009 23:56 (#18)

Nå for pokker Grin troede skut det var sådan i vore dage. Selvom folk godt selv må tænke en gang imellem, så syns jeg stadig det er forkasteligt, at dørene kan åbnes i begge sider, hvis der kun er perron på den ene!
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Forbikørsel af station
Skrevet af FC-leder, 3/6-2009 08:03 (#19)

IntercityDK skrev: Hej

Hvordan er proceduren egentlig, hvis en lkf ikke når at standse ved en station/glemmer det? I tilfælde af, at det er ved lav fart og altså toget ik når ret langt uden for perronen, kan der så blive tale om at "bakke" tilbage til stationen, eller skal der fortsættes? Eller hvordan og hvorledes?


På den fri bane, ved eksempelvis trinbrætter, må tilbagerykning kun ske efter tilladelse fra stationsbestyreren. Hvis der er tale om togsæt, kan det overvejes om det kan betale sig at skifte førerrum (dog som regel med ATC-problemer til følge).

På en station, må tilbagerykning også kun ske efter tilladelse fra stationsbestyreren.
Endvidere må tilbagerykning med togsæt, der holder helt eller delvist ved perron, kun finde sted når lokomotivføreren fra førerpladsen kan overvåge og sikre sig, at de udvendige døre i toget ikke er eller har været frigivet, og de udvendige døre i toget er lukkede.
(Efter adskillelse af trækkraftenheder med automatkobling må der
uden tilladelse fra stationsbestyreren rykkes indtil én meter tilbage, så det kan sikres, at trækkraftenhederne er skilt ad.)
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 46
Status:



SV: Forbikørsel af station
Skrevet af MetroHenrik, 3/6-2009 08:39 (#20)

Hmm. Hvis ikke vores Metrotog ikke snadser korrekt, vil toget prøve at standse korrekt, nogle gange enda rykke tilbage. Men er toget kørt "for langt", så giver vi turen til næste station.
For langt er så vidt jeg husker længere end en vognlængde. Men der er sikker nogle af jer der har prøvet det, for det sker.
Vores stewarder standser toget manuelt inden for 60cm fejlmargen, dette testes hver tredje måned.

Henrik
Brugers avatar
MetroHenrik

Medlem



Antal indlæg: 61
Tilmeldt: 17/5-2006
Bopæl: Ringsted
Alder: 57
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Priorparken station? Real-Life-Tog 2 22-08-2010 18:50
"Lokomotiv på Viby Station brændte" Real-Life-Tog 5 19-07-2010 11:15
Et times tid på Høje Taastrup station Hjemmesider 7 18-07-2010 13:59
MQ på vejen station Real-Life-Tog 17 09-06-2010 23:38
Roskilde Station Real-Life-Tog 16 30-08-2009 22:22
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: