Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
DSB nattog?

Udskriv debat

  DSB nattog?
Skrevet af H-783, 14/4-2009 20:20 (#1)

DSB har jo tidligere haft nattog i indlandstogdriften, før Storebæltsbroen åbnede. Jeg er lidt nyskerrig på hvilke løb der var, og hvor de kørte til?

Og så om DSB nogensinde ville indfører nattogsdrift igen? xD Det kunne satme være fedt hvis de gjorde, men tror bare det er en stor drøm. Smile
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas



SV: DSB nattog?
Skrevet af Marc, 15/4-2009 00:01 (#2)

Der var 2 nattog. Det ene var "IC Nat" som afgik fra København H 23:30 (hvis jeg ikke husker forkert)
Dette tog havde vogne til hhv. Frederikshavn, Struer og Esbjerg.
"IC Nat" havde tognummer 590 og 591

Så var der det andet nattog som jeg mener var tænkt som et slags "aflastningstog" for IC-nattoget på de travle rejsedage.
Dette tog blev kaldt "Natteravnen" og var som regel kun opranget med meget få vogne.
Dette afgik fra København 0:10 og havde tognummer 594 og 595.

Jeg tror næppe indslandske nattog har nogen fremtid i DK. Rejsetiderne bliver mindre og mindre, og så skulle man desuden lave togsæt specielt egnet til nattogsløb.

Jeg har faktisk et gammelt DSB Blad liggende tilbage fra starten af 90'enre, hvor der er lavet en meget detaljeret tegning over et IC3-sæt med sove-kupeér.
Sjov ide som desværre aldrig blev en realitet Smile
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af xCBdk, 15/4-2009 12:54 (#3)

Marc det kunne være lidt sjovt hvis du fik scannet den tegning ind så vi andre kan se den Smile
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af H-783, 15/4-2009 15:01 (#4)

Hehe mange tak for info Pfft Det lyder spændende. Tja, jeg kunne nu godt se at man indførte det igen, bare med flere stop undervejs Pfft Altså så nattoget fx også standset på nogle af de regionale togstationer xD Så kunne regionaltogene jo også stoppe med at kører lidt tidligere :Smile Det kunne fx være en mulighed for at forlænge rejsetiden, men også at man lader toget kører tidligst ved midnatstid.
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: DSB nattog?
Skrevet af svadosa, 15/4-2009 18:27 (#5)

H-783 skrev: Hehe mange tak for info Pfft Det lyder spændende. Tja, jeg kunne nu godt se at man indførte det igen, bare med flere stop undervejs Pfft Altså så nattoget fx også standset på nogle af de regionale togstationer xD Så kunne regionaltogene jo også stoppe med at kører lidt tidligere :Smile Det kunne fx være en mulighed for at forlænge rejsetiden, men også at man lader toget kører tidligst ved midnatstid.


Man kunne sagtens køre et tog fra Kh til f.eks. Fh med stop alle steder - det ville give en god mulighed for at komme udhvilet frem...
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af svadosa, 15/4-2009 19:05 (#6)

Jeg ved det godt; jeg har ALT for meget tid på hænderne Smile
Hvis man bruger 805, 2709, 3315, 3313, 5316, 109 og 3203 som reference (der skulle jo standses alle steder Smile) så tager det omkring 7 timer og 22 minutter Kh-Fh. Der skal så lægges nogle minutter til i Ar, pga retningsskift, så ca 7 timer og 30.
Hvis man kører fra Kh omkring 23:45, vil man være i Fh ca 7:15.
Læsøfærgen sejler 7:50, så den når man direkte.
Oslobåden sejler kl 10:00 så der kan man nå en morgenkomplet i den beværtning DSB åbner til formålet Wink

- God rejse.
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af H-783, 15/4-2009 21:17 (#7)

Yeah, så kunne man jo passende ombygge nogle IC3 tog med sove/liggevognsindretning xD Og male dem helt blå, like som Bcm og WLABr vognene havdePfft Det ville nok ikke klæde et IC3 tog ret meget med måne og stjerner, men en hel blå farve ville da ik være så galt Smile
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: DSB nattog?
Skrevet af Marc, 15/4-2009 23:31 (#8)

xCBdk skrev: Marc det kunne være lidt sjovt hvis du fik scannet den tegning ind så vi andre kan se den Smile


Så gerne Wink Vedhæfter 2 billeder fra bladet.

Det var i øvrigt meningen at disse IC3-nattog også skulle overtage den internationale nattogs trafik. DSB kaldte dette projekt for "Den Nye Nord Ekspress"


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af Sølvpilen, 15/4-2009 23:34 (#9)

Hvis det var blevet en realitet, ville man da opleve hvordan pladsforholdene er i en ubåd Wink Og jeg som syntes at det var trange vilkår i CNL's trepersoners kupéer Pfft
Brugers avatar
Sølvpilen

Meget øvet



Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008
Bopæl: Århus
Alder: 35
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af Thomas_, 15/4-2009 23:59 (#10)

H-783 skrev:

Og så om DSB nogensinde ville indfører nattogsdrift igen? xD Det kunne satme være fedt hvis de gjorde, men tror bare det er en stor drøm. Smile


Hvem tror du selv vil kunne komme med et kvalificeret bud herinde?.. Jeg tvivler på der er nogle.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af AndreasM, 16/4-2009 00:24 (#11)

Helle for at sove i det halvtogsæt med døde traktionsanlæg Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

Andreas Ravn Møller
Mine togbilleder

SV: DSB nattog?
Skrevet af H-783, 16/4-2009 13:26 (#12)

Haha så skulle de altså have haft den blå bemaling med måner og stjerner xD Tja det havde været trængt med sovekupeer i IC3 toget. Men havde der så været mere trængt end i en WLABr vogn?
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: DSB nattog?
Skrevet af Horsecreek, 16/4-2009 13:42 (#13)

Der er vel ikke nogen der forventer, at det ikke er trængt i en sovekupé, det skal vel ikke være et opholdsrum samtidig.
Men hvis det var mig der skulle designe kupéerne, så tror jeg, at jeg ville ligge sovepladserne sidelæns og sidegang.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af AndreasM, 16/4-2009 22:52 (#14)

Horsecreek skrev: Der er vel ikke nogen der forventer, at det ikke er trængt i en sovekupé, det skal vel ikke være et opholdsrum samtidig.
Men hvis det var mig der skulle designe kupéerne, så tror jeg, at jeg ville ligge sovepladserne sidelæns og sidegang.

Talgo har nogle af liggepladserne på langs af køreretningen, så det kan godt lade sig gøre, men om det er smart er selvfølgelig en anden sag Smile

http://www.railfa...000774.jpg
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af Remy, 17/4-2009 00:19 (#15)

den korteste turen i Norge med Natttog tar 5 timer og 7 min
mens den lengste som da er Trondheim Bodø det tar 9 timer og 35 min men det hender toget bruker 12 til 14 timer mellom Trondheim og Bodø
Brugers avatar
Remy

Meget øvet



Antal indlæg: 428
Tilmeldt: 18/11-2006
Bopæl: Oslo
Alder: 38
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af Marc, 17/4-2009 01:44 (#16)

Tja, hvis det skulle fungere herhjemme, så kunne man gøre som de gør med visse nattog i udlandet: lade dem holde 2-3 timer på en station så de rejsende kan få ekstra søvn.

Der er mange som pendler mellem hovedstaden og Jylland af forretningsmæssige årsager, og det er netop disse pendlere som ville benytte et nattog. Men de fleste af disse pendlere skal som regel af i Århus, og hvis nattoget ankommer der midt om natten, så er der jo ikke meget fidus i det.

I øvrigt, kørte der ikke også et slags nattog mellem København og Kalundborg i sin tid? Mener at det var et tog som var oprangeret med Bf (flyvestole) vogne.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af SJakobsen, 17/4-2009 16:12 (#17)

AndreasM skrev:
Horsecreek skrev: Der er vel ikke nogen der forventer, at det ikke er trængt i en sovekupé, det skal vel ikke være et opholdsrum samtidig.
Men hvis det var mig der skulle designe kupéerne, så tror jeg, at jeg ville ligge sovepladserne sidelæns og sidegang.

Talgo har nogle af liggepladserne på langs af køreretningen, så det kan godt lade sig gøre, men om det er smart er selvfølgelig en anden sag Smile

http://www.railfa...000774.jpg


Det giver jo ihvertfald mulighed for at lave sengen så lang at også lidt højere mennesker man være med. I en alm CNL liggevogn skal man jo ikke være meget over 1,80 for at det er galt....
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: DSB nattog?
Skrevet af AndreasM, 17/4-2009 19:19 (#18)

Marc skrev: Der er mange som pendler mellem hovedstaden og Jylland af forretningsmæssige årsager, og det er netop disse pendlere som ville benytte et nattog.

Er det et postulat, eller noget du rent faktisk har belæg for at sige? Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: DSB nattog?
Skrevet af Marc, 17/4-2009 20:56 (#19)

100% antagelse. Har altid været min opfattelse at Odense og Århus var de store "pendler mål" for forretningsrejsende.
Der var en periode hvor jeg deltog i et kursus i Langå, hvor jeg tog morgentoget fra København, og det var som regel gerne i Århus at "kontor herrerne" stod af, hvorimod dem der fortsatte nordpå mest var familier eller skoleklasser.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: DSB nattog?
Skrevet af AndreasM, 17/4-2009 21:58 (#20)

Marc skrev: 100% antagelse. Har altid været min opfattelse at Odense og Århus var de store "pendler mål" for forretningsrejsende.
Der var en periode hvor jeg deltog i et kursus i Langå, hvor jeg tog morgentoget fra København, og det var som regel gerne i Århus at "kontor herrerne" stod af, hvorimod dem der fortsatte nordpå mest var familier eller skoleklasser.

Se det kan jeg også se fra mit førerrumsvindue, så det er nok et meget godt bud. Men hvordan du der fra går videre til at sige at det er den type mennesker der vil tage et eventuelt nattog, der mister du mig Wink Havde du gang i en spørgeskemaundersøgelse blandt "kontorfolkene" dengang du pendlede til Langå? Eller kunne du bare høre at de alle sammen sad og snakkede om "gid der dog gik et nattog så vi kunne komme sovende frem"? Grin
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Kineserne får moderne højhastigheds-nattog Real-Life-Tog 2 12-01-2009 07:55
ang. svenske nattog til Danmark i 2009 Real-Life-Tog 5 06-06-2008 18:25
SEO III - Nattog København-Korsør Aktiviteter 5 29-09-2006 17:47
Nattog (del 1) - København-Korsør Aktiviteter 37 13-03-2006 17:00
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: