Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
DSB vil bruge gamle lokomotiver i stedet for IC4

Udskriv debat

  DSB vil bruge gamle lokomotiver i stedet for IC4
Skrevet af Triton, 27/3-2009 13:59 (#21)

Helt sikkert, men synes nu alligevel det kunne være spændende at se sådan et "prototype" ME. Men at få sådan en ide, ja det kræver noget stærkt tobak, det vil jeg give dig ret i Thomas.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.


SV: DSB vil bruge gamle lokomotiver i stedet for IC4
Skrevet af PeterFrost, 27/3-2009 15:28 (#22)

Jeg kan ikke helt følge jeres undren ud fra et forretnings synspunkt er det en ret god idee. Og gider snart ikke skrive det mere, men billigere vedligehold og modul kan betyder lokomotivets overlevelse...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: DSB vil bruge gamle lokomotiver i stedet for IC4
Skrevet af Thomas_, 28/3-2009 00:49 (#23)

Den eneste fordel jeg kan se, må da være at man kan servicere motorene på værkstedet i århus, ellers er der da ingen af komponenterne man vil benytte, som vedligeholdes andesteds i dag, bortset fra på CVK.. Og hvis man alligevel skal opretholde kompetence til at vedligeholde der, kan man da lige så godt smække en moderne GM i samt nogle nye veksel rettere, som desværre ofte er årsagen til nedbrud (som jeg har forstået det - Så vidt som jeg ved, kører en af ME'erne med en udkoblet vekselretter og har gjort det i rigtig lang tid, da man ikke kan skaffe reservedele til at kunne reparere,) man ville jo bibeholde banemotor samt gearing.. Det må da alle dage give et bedre resultat, samt måske også resultere i en mindre ombygning i forhold til at skulle få plads til 4 mindre dieselmotorer samt lave styring til disse.. Det er et underligt koncept synes jeg, noget Storm P kunne have fundet på Smile
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: DSB vil bruge gamle lokomotiver i stedet for IC4
Skrevet af HenrHans, 28/3-2009 12:56 (#24)

Det lyder til at DSB, hvis oplysningerne ellers er rigtige, er på vej ud i endnu et udviklingsprojekt, som må vurderes som særdeles risikobetonet.

Der er vist endnu ingen lokomotivfabrikant der endnu har forsøgt sig med flere mindre motorer i et enkelt lokomotiv, hvilket nok har sine årsager.

Idéen er god, det benyttes i stor grad på store skibe i dag, bl.a Queen Mary II, men om det så kan omsættes jernbaneforhold er nok noget uvist.

Men på den anden side vil jeg ikke undres. DSB har det jo bedst med at udvikle tingene selv, her står IC4 jo som et skrækeksempel, fremfor at indkøbe allerede udviklet materiel.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: DSB vil bruge gamle lokomotiver i stedet for IC4
Skrevet af PeterFrost, 28/3-2009 14:55 (#25)

STT i sverige har bygget TMY og T43 om til Cat motore, Bombardier i Randers bygger også i øjeblikket T44 om, disse går også fra Gm til mindre Cat motore...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !


SV: DSB vil bruge gamle lokomotiver i stedet for IC4
Skrevet af PeterFrost, 29/3-2009 14:45 (#26)

I øvrigt var jeg igår forbi og se den første ombygning af indsugnings modulet til ME. Det ser godt ud, så må vi håbe vekselretterne får samme hændelses interval som de norske...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Opdatering af MX og MY-lokomotiver Materiel 5 21-05-2014 11:33
Gamle S-togskort Real-Life-Tog 6 01-11-2010 14:58
ME Lokomotiver idag og imorgen Real-Life-Tog 3 03-09-2010 11:47
Svenske Rc-lokomotiver Materiel 1 20-03-2010 00:36
Green Cargo renoverer lokomotiver for over 1 milliard SEK Real-Life-Tog 8 16-12-2009 13:01
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: