Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Uddannelse som lkf

Udskriv debat

  Uddannelse som lkf
Skrevet af chrlund, 15/3-2009 17:11 (#1)

Hej allesammen.

Det er sgu da klart at DSB ikke kan finde nok til uddannelsen som lokomotivfører, når man skal til Tønder (?!) for at gå i skole!

Er der nogen der ved noget om det, og om der muligvis er snakken om at flytte uddannelsen i jylland? Måske flytte den til Fredericia eller Århus, for Tønder er sgu da ikke ligefrem verdens (dk) navle.

Christian
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:



SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Rasmus, 15/3-2009 17:41 (#2)

det er en politisk beslutning med tønder Smile men ja det er ikke den bedste placering hverken for elever eller lærere...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af chrlund, 15/3-2009 18:04 (#3)

Ja sådan en ringe beslutning kan næsten kun være politisk.

Men det betyder jo nok desværre bare at den ikke bliver lavet om, for man erkender jo ikke en fejl beslutning...
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af KH, 15/3-2009 20:09 (#4)

chrlund skrev: Det er sgu da klart at DSB ikke kan finde nok til uddannelsen som lokomotivfører, når man skal til Tønder (?!) for at gå i skole!


Hvad bygger du denne udtalelse på?

Mig bekendt har DSB ikke problemer med at få fyldt der hold op på uddannelsen... Nærmest tvært imod fristes man til at sige.. Der er vist rigelig i gang med uddannelsen, måske flere end der burde.. Men det er da kun et positivt problem....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Rasmus, 15/3-2009 20:18 (#5)

der er vel ikke flere igang end der burde? man skal jo være ansat ved en operatør for at kunne starte på skolen, og der er vel næppe nogen der ansætter og bruger et milion beløb på at uddanne en person hvis ikke der var et behov?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af chrlund, 15/3-2009 20:20 (#6)

Jamen det er kun i ishøj der er god tilgang, problemet er at få fyldt klasselokalerne i Tønder. Desuden skulle frafaldsprocenten være høj.

Problemet skulle være at der skal gå en procentdel i Tønder, og da størstedelen kommer fra Sjælland finder de sig ikke i at blive sendt til tønder, hvilket jeg godt forstår.

Men det kan da godt være at der er rigeligt med ansøgere, det er bare ikke hvad jeg har hørt rundt omkring.
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Rasmus, 15/3-2009 20:29 (#7)

skolen ligger nu nærmere stationen i Høje Tåstrup end Ishøj Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af KH, 15/3-2009 20:33 (#8)

Rasmus skrev: der er vel ikke flere igang end der burde? man skal jo være ansat ved en operatør for at kunne starte på skolen, og der er vel næppe nogen der ansætter og bruger et milion beløb på at uddanne en person hvis ikke der var et behov?


DSB idag uge 7 skrev: Lokomotivførere i overskud

Ansøgningerne til jobbet som lokomotivfører vælter ind. Finanskrisen kradser også hos håndværkerne, og for DSB betyder det, at udfordringerne skabt af mangel på lokomotivførere er overstået. Både S-tog og Fjern- & Regionaltog oplever så stor tilstrømning, at der for første gang i lang tid er flere lokomotivførere, end der er brug for. For lokomotivførerne i S-tog betyder det, at de nu kan begynde at afspadsere
de mange overarbejdstimer, der er sat ind på kontoen.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Rasmus, 15/3-2009 20:34 (#9)

og hvordan ser situationen så ud om få år? Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af chrlund, 15/3-2009 20:36 (#10)

God! Har hørt at der går mange lokomotivfører på pension de næste år.
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af My-Christian, 15/3-2009 20:45 (#11)

Jeg skal til at starte i Tønder fra 11 Maj hvor jeg er ansat ved DSB Fremføring i Esbjerg. Ved rekrutteringen skulle der ialt bruges 15 nye mand hhv. til Esbjerg, Fredericia og Odense. Så vidt jeg er orienteret er det dem alle der skal i skole i Tønder.
Jeg har ikke selv et personligt problem med at skulle gå i skole i Tønder, men kan da godt se det for dem der kommer lang vejs fra...

Jeg vil gerne henvise til et indslag fra TV Syd d. 5/3-08 med overskriften: Tønder frygter at miste endnu en uddannelse
www.tv2regionerne.dk
Hvad der er sket siden indslaget var på ved jeg ikke... Måske andre der har hørt noget??

Med Venlig Hilsen
Christian Christiansen
Brugers avatar
My-Christian

Lidt øvet



Antal indlæg: 19
Tilmeldt: 19/7-2004
Bopæl: Esbjerg Ø
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af chrlund, 15/3-2009 21:01 (#12)

Tillykke med skolestarten Smile

Jeg tror desværre ikke der er blevet gjort det stor i forbindelse med indslaget, men som de kloge mennesker siger så ligger uddannelsen jo også perfekt i Tønder, da området er så smukt.

Mener bare Fredericia ville være et mere fair sted at uddanne lkf'er, da Fredercia jo binder Danmark sammen jernbanemæssigt.
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Sølvpilen, 15/3-2009 21:17 (#13)

chrlund skrev: Tillykke med skolestarten Smile

Jeg tror desværre ikke der er blevet gjort det stor i forbindelse med indslaget, men som de kloge mennesker siger så ligger uddannelsen jo også perfekt i Tønder, da området er så smukt.

Mener bare Fredericia ville være et mere fair sted at uddanne lkf'er, da Fredercia jo binder Danmark sammen jernbanemæssigt.


Ja det ville da i det mindste være nemmere at komme til en by som Fredericia. Med al respekt for byen, men Tønder er jo placeret i et hjørne af Danmark. Transport til og fra virker noget omstændigt, især hvis man benytter sig af offentlig transport (selv i privatbil kan det være et voldsomt stykke vej).
Brugers avatar
Sølvpilen

Meget øvet



Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008
Bopæl: Århus
Alder: 35
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af chrlund, 15/3-2009 21:26 (#14)

Jeg har været til optagelsesprøve og er blevet godkendt ved div læger osv, men da jeg skal være far til sommer har jeg ikke lyst til at sidde i Tønder, mens jeg har en lille søn derhjemme. Men hvis nu det forgik i Fredericia eller Århus var det ikke noget problem, for jeg har ikke noget imod at pendle en time hver vej, så længe jeg kommer hjem til familien hver dag.
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Walker, 15/3-2009 22:59 (#15)

DSB idag uge 7 skrev: Lokomotivførere i overskud

Ansøgningerne til jobbet som lokomotivfører vælter ind. Finanskrisen kradser også hos håndværkerne, og for DSB betyder det, at udfordringerne skabt af mangel på lokomotivførere er overstået. Både S-tog og Fjern- & Regionaltog oplever så stor tilstrømning, at der for første gang i lang tid er flere lokomotivførere, end der er brug for. For lokomotivførerne i S-tog betyder det, at de nu kan begynde at afspadsere
de mange overarbejdstimer, der er sat ind på kontoen.
[/quote]


Det er da postivt at DSB nu kan skaffe det personale der er brug for.
Vil det så sige at den planlagte lokoførerkampagne, programsat til her i foråret, er aflyst?
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af AndreasM, 16/3-2009 11:31 (#16)

KH skrev:
DSB idag uge 7 skrev: Lokomotivførere i overskud

Ansøgningerne til jobbet som lokomotivfører vælter ind. Finanskrisen kradser også hos håndværkerne, og for DSB betyder det, at udfordringerne skabt af mangel på lokomotivførere er overstået. Både S-tog og Fjern- & Regionaltog oplever så stor tilstrømning, at der for første gang i lang tid er flere lokomotivførere, end der er brug for. For lokomotivførerne i S-tog betyder det, at de nu kan begynde at afspadsere
de mange overarbejdstimer, der er sat ind på kontoen.

Det er lidt propaganda, man har vidst i flere år at der lige præcis i Q1 og Q2 2009 ville være mere end nok, men man ved også at lige så snart vi passerer sommerferien, så ser det ikke sådan ud. Eksempelvis går næsten halvdelen af fjerntogsførerne på Kh på pension indenfor de næste 2-4 år...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Walker, 16/3-2009 15:12 (#17)

AndreasM skrev:
Det er lidt propaganda, man har vidst i flere år at der lige præcis i Q1 og Q2 2009 ville være mere end nok, men man ved også at lige så snart vi passerer sommerferien, så ser det ikke sådan ud. Eksempelvis går næsten halvdelen af fjerntogsførerne på Kh på pension indenfor de næste 2-4 år...


Kan det virkeligt passe at der er så mange der går på pension henover de næste 2-4 år? Det er alligevel en del må man sige.
Bare af interesse, hvor meget er det egentlig i antal?
Jeg har læst at det er ca. 100 om året der går på pension. Kan det passe?
-Nu kan jeg se du er lokofører, så det kan være du har lidt viden omkring det Wink
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af AndreasM, 16/3-2009 15:47 (#18)

Walker skrev: Kan det virkeligt passe at der er så mange der går på pension henover de næste 2-4 år? Det er alligevel en del må man sige.
Bare af interesse, hvor meget er det egentlig i antal?
Jeg har læst at det er ca. 100 om året der går på pension. Kan det passe?
-Nu kan jeg se du er lokofører, så det kan være du har lidt viden omkring det Wink

Vi er lidt over 300 ved Kh(fjerntog), så 100 om året landsdækkende, er nok ikke urealistisk over de næste år...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af chrlund, 16/3-2009 17:08 (#19)

Så derfor må DSB stadig være meget interesseret i at flytte uddannelsen så den geografisk er mere atraktiv! For det lyder da som om de kommer til at mangle mange de næste par år. Jeg er klar til at starte, hvis jeg altså bare kunne uddanne mig i nærheden af min by.
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:



SV: Uddannelse som lkf
Skrevet af Triton, 16/3-2009 17:27 (#20)

Inden for de næste 5 år, er der en rimelig stor flok, som går på pension i Århus. Men om det udligner sig selv med, alle de folk som er der i dag, skal jeg ikke kunne sige.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Uddannelse til Lokofører Snik-Snak 349 06-07-2012 04:23
Optagelse og Uddannelse til Lokofører Real-Life-Tog 29 22-08-2009 15:48
Skolegangskrav til lkf-uddannelse Real-Life-Tog 21 12-06-2009 02:21
MZ-uddannelse af NJ-lkf Real-Life-Tog 2 24-04-2009 15:45
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: