Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
Størrelsesforhold

Udskriv debat

  Størrelsesforhold
Skrevet af lbr40, 15/3-2009 12:28 (#1)

Hej alle,

Jeg undrer mig ret meget over størrelsesforholdet for statiske objekter. Indenfor modeljernbaner har man f.ex. størrelsesforholdet 1:87. Når vi så taler om MSTS er størrelsesforholdet - efter min vurdering - flere forskellige.
På nedenstående billede kan man tydeligt se, hvad jeg hentyder til, nemlig det, at f.ex. bygninger er meget forskellige i størrelsesforhold. Jeg synes så det virker noget besværligt, at finde objekter, der passer i størrelse til det sted, hvor det enkelte objekt kan placeres.
Nu er der jo mange, der laver disse objekter. Men der er ikke nogen standardformel for, hvor store de skal være, for at det ser naturligt ud i "landskabet" eller i "byen".
Derimod er der ingen tvivl om størrelsesforhold, når det gælder kørende materiel.
Hvad er jeres mening?


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9


SV: Størrelsesforhold
Skrevet af bl, 15/3-2009 15:51 (#2)

Nu har jeg kun kendskab til modeller lavet i gamx, men jeg kan forestille mig, at fremgangsmåden er den samme i andre programmer.

I gmax vælger man simpelt den målestok, man vil bygge i. F.eks meter systemet. Man kan derefter tage originalmålene direkte og bruge dem i programmet. Under eksporten til MSTS får objkterne så de for spillet korrekte mål.

Den lille karré, du viser, er givet vis lavet som et baggrunds objekt? Altså ligesom at bruge 1:120 huse i baggrunden på et 1:87 anlæg for at skabe en kunstig dybde?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Størrelsesforhold
Skrevet af lbr40, 15/3-2009 16:26 (#3)

Hej Bjarne,

Alle de viste huse er af samme objekttype, der kan djejes og vendes efter behov, Huset ved overskæringen er sammensat af 2 ens objekter, som er brugt fra en anden rute. De store huse er fra "G15"-serien. Om de er lavet med GMax eller et andet program, ved jeg ikke.
Jeg vil da så prøve at anbringe de store objekter noget væk fra skinnerne, så de ikke virker så dominerende. Noget frustrerende, synes jeg nok.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9


SV: Størrelsesforhold
Skrevet af lbr40, 19/3-2009 22:32 (#4)

Det er altså noget frustrerende, at jeg ikke umiddelbart kan bruge nogke objekter (huse), som jeg har regnet med kunne bruges.
Man må i det mindste forvente at objektbyggere vurderer størrelselsforholdet for nye objekter i forhold til andre brugte objekter af samme type inden de frigives til download.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: