Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
..Den første rim på sporet.. igen

Udskriv debat

  ..Den første rim pÃ¥ sporet.. igen
Skrevet af coca2, 12/2-2009 21:10 (#41)

Tramconsult skrev: Hej Coca2.
Det er måske lidt manglende situationsfornemmelse, at du omdanner Tjalfes navn, hvorved du ophæver troværdigheden af det øvrige.
Hvad var meningen med dit perfide indlæg kl. 1:46 - se ovenfor.


Hej Sporgvogns konsul. måske følgende indlæg fra tjaldfæ som han ikke ønsker at svarer på.
Tjalfe skrev:
coca2 skrev: MÃ¥ske man kan lave en eller anden form for vogn der skubbes af toget.
Forrest på denne vogn kan der så stå et menneske med et langt stykke værktøj, som føres op på ledningen og afrimer ledningerne. Midt på vognen er der lager plads til mange af de lange værktøjer. Og på de sidste to tredjedele kan man indrette midlertidigt logi til dømte HA'er, perler og andet afskum, som kan overtage hvis førstemand kommer i stødet. :roll: Cool
(sorry)Wink


Så fik vi vidst sat på plads, at du gerne vil prøve det. Er bare i tvivl om du skal kategoriseres som menneske, HA'er eller perle - tror måske afskum er bedst.


Og ps... hvilket trusler er det der er framsat?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tramconsult, 12/2-2009 21:16 (#42)

Så du har altså noget kørende mod Tjalfe.
Prøv med sordin!
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af coca2, 12/2-2009 21:23 (#43)

Tramconsult skrev: Så du har altså noget kørende mod Tjalfe.
Prøv med sordin!


Det tror jeg ikke. Tjaldfjæs skrev noget dårligt om mig og jeg skrev noget dårligt om ham som han ikke blev så glad for.
jeg kan ikke se problemet.

Måske Tjalfe skulle lade være med at "knuse alle ben" han ser
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tjalfe, 12/2-2009 21:29 (#44)

coca2 skrev: Hej Sporgvogns konsul. måske følgende indlæg fra tjaldfæ som han ikke ønsker at svarer på.
Tjalfe skrev:
coca2 skrev: MÃ¥ske man kan lave en eller anden form for vogn der skubbes af toget.
Forrest på denne vogn kan der så stå et menneske med et langt stykke værktøj, som føres op på ledningen og afrimer ledningerne. Midt på vognen er der lager plads til mange af de lange værktøjer. Og på de sidste to tredjedele kan man indrette midlertidigt logi til dømte HA'er, perler og andet afskum, som kan overtage hvis førstemand kommer i stødet. :roll: Cool
(sorry)Wink


Så fik vi vidst sat på plads, at du gerne vil prøve det. Er bare i tvivl om du skal kategoriseres som menneske, HA'er eller perle - tror måske afskum er bedst.


Og ps... hvilket trusler er det der er framsat?

Blev du tabt på gulvet da du var spæd? Du opføre dig som et latterligt pattebarn, med stortset alt du skriver her på siden. Kom ind i kampen, Luffe.
Du ved bedst selv hvad du sagde i telefonen, og jeg tror du ville opfatte det som en trussel hvis en ukendt person ringer til dig og siger sådan en gang mundlort, som du gjorde.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tramconsult, 12/2-2009 21:44 (#45)

coca2 skrev: Tjaldfjæs skrev noget dårligt om mig og jeg skrev noget dårligt om ham som han ikke blev så glad for.
jeg kan ikke se problemet.


Det var dog en ulykkelig hævntankegang.

Næ, problemet, du ikke kan se, er, at du åbner ballet ved at tale dårligt (men diffust) om hele grupper af mennesker, som sættes i et nedsættende, lettere hadefuldt lys.
Prøv stille og roligt at slette dit angreb på disse grupper, som jo ikke kan tage til genmæle (ikke hævn).

Og så omgås mildt med øgenavne, så den gode tone kan holdes - om fornødent med sordin.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af coca2, 12/2-2009 21:46 (#46)

Jeg fatter slet ikke hvad du har gang i kære Tjaldfjæs.
Hvis du mener at jeg har ringet og truet dig, så kan jeg kun anbefale at kontakte politiet og laver en anmeldelse. Indtilda kan jeg kun opfordre til at du ser på dig selv og dine svar her i forumet.
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af coca2, 12/2-2009 21:58 (#47)

Tramconsult skrev:
coca2 skrev: Tjaldfjæs skrev noget dårligt om mig og jeg skrev noget dårligt om ham som han ikke blev så glad for.
jeg kan ikke se problemet.


Det var dog en ulykkelig hævntankegang.

Næ, problemet, du ikke kan se, er, at du åbner ballet ved at tale dårligt (men diffust) om hele grupper af mennesker, som sættes i et nedsættende, lettere hadefuldt lys.
Prøv stille og roligt at slette dit angreb på disse grupper, som jo ikke kan tage til genmæle (ikke hævn).

Og så omgås mildt med øgenavne, så den gode tone kan holdes - om fornødent med sordin.


De kan måske ikke tage genmæle fordi de kom i stødet og faldt af vogen...
Muuuuuhahahahaha
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tramconsult, 12/2-2009 22:05 (#48)

Jeg melder pas.
Og så overvejer jeg sammen med Tjalfe, om der er grundlag for en politianmeldelse.
Slut herfra.
Tak til Tog-sims øvrige aktører for udvist tålmod.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Thomas_, 12/2-2009 22:10 (#49)

Tramconsult skrev: Jeg melder pas.
Og så overvejer jeg sammen med Tjalfe, om der er grundlag for en politianmeldelse.
Slut herfra.
Tak til Tog-sims øvrige aktører for udvist tålmod.


Sådan en gang personlig hetz, både her og ved trussel via telefonopkald, bør da i hvert fald medføre banning fra siden, samtidig med, er en reel trussel da også rigeligt til at foretage en politianmeldelse, det havde jeg sq nok gjort.!
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af HenningM, 12/2-2009 22:46 (#50)

Kan I ikke tage Jeres indbyrdes trusler og andet bavl på PM så vi andre kan læse om det vi kommer her på siden for
Brugers avatar
HenningM

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 3/3-2006
Bopæl: Tappernøje
Alder: 69
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tramconsult, 12/2-2009 22:54 (#51)

Er der nogen, der kan give en teknisk forklaring på rimproblemer på køretråden.
Hvis problemet er særligt Sdr-Te, kan det så skyldes, at antallet af tog kun ligger svagt over Berlinbanens (Nf-Ge), så tråden ikke bliver "skrabet" ofte nok?
Da problemerne angives at være større i DK end i N, kan det så skyldes tekniske forhold (strømaftager, strømstyrke, trådens tykkelse mv) eller kan det skyldes forskellige meteorologiske forhold.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af knudbe, 12/2-2009 23:20 (#52)

Måske skal det ikke være en teknisk forklaring, men mere en geografisk/meteorologisk forklaring.

På Wikipedia findes en forklaring på rimfrost:
http://da.wikiped...i/Rimfrost

Resten er ren teori, som jeg ikke har researched:
Det kan tænkes, at luftfugtigheden i såvel Norge som i det øvrige Europa er lige det nok lavere til at der sjældnere dannes rim på køreledningerne end der gør i Danmark, og at det derfor ikke opfattes som en nævneværdigt problem.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tramconsult, 12/2-2009 23:28 (#53)

Det var et godt link til den meteorologiske del.
Hvis vi siger, at rimfrost er krystaller, der dannes frem mod kl. 4, er det vel dette, der skal fokuseres på, hvis tråden skal holdes køreklar, når driften begynder.

En lokofører på Nærumbanen fortalte mig engang om, at banen intet kørende snerydningsmateriel har; men hvis det sneede meget ved driftsdøgnets afslutning, så fortsatte man blot kørslen, så sporet blev holdt farbart. Jeg véd ikke, om det fremdeles er sådan, men en tilsvarende løsning kunne vel anvendes ved rimfrost fx Te-Sdr: bare kør!
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af knudbe, 13/2-2009 00:17 (#54)

Joh, men der refereres jo også til "dugpunkt" som igen referere til Relativ luftfugtighed som igen forklarer lidt om, hvilke forhold der skal være opfyldt før luftens fugtighed fortættes til vand, og dermed til is = rimfrost.

De fleste af os husker vel de billeder fra Canada, hvor landet var ramt af isslag. Det er et andet meteoroligisk fænomen, som også sætter sig på køreledningerne. Herhjemme oplever vi sjældent langvarige kraftige isslag, men mere noget som kan ligne en hård rimfrost. Den opstår dog på en anden måde:
http://da.wikiped...iki/Isslag
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tramconsult, 13/2-2009 05:20 (#55)

Ja, sandt nok.
"Afrimning" er kun nødvendig, når disse bestemte, meteorologiske forhold er til stede.
Og når de så er det: Hvordan kan man ved jernbanen enten forebygge eller "afrime", så der kan køres. Eller kan man bare køre?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af bl, 13/2-2009 15:01 (#56)

Hvis det ellers har interesse, kan man på DR's TekstTV side 433 følge med i, hvordan forholdene er omkring den øjeblikkelige temperatur og dugpunktstemperaturen. For de forskellige flyvepladser er der koder, der beskriver det aktuelle vejr og et sted i rapporten er en gruppe på to gange to tal, der er adskilt af en skråstreg. Tallene foran skråstregen er den aktuelle temperatur, tallene efter er dugpunktstemperaturen, altså den temperatur, luften skal nedkøles til for at der finder en fortætning sted. Er temperaturerne negative, kendetegnes det ved et foranstillet M. Forskellen på de to tal, dugpunktsspredningen, kan så give et fingerpeg om, hvornår man kan forvente en fortætning i form af tåge/dis/rim etc.

Som Knud siger, er isslag noget andet, da det dannes af regndråber med negative temperaturer.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af eg3104, 13/2-2009 22:15 (#57)

Vi har efterhånden vendet os til det hernede, at når der bare er det mindste så bliver banen lukket et par timer. Syntes at det er sket ret ofte her i de sidste par månder.

Det er heller ikke ikke små penge DSB bruger på "togbusser", vognmanden der kørte i de måneder da der var dæmningebrud ved Adsbøl fik ca tre mio. kroner for køslen.

Kan man ikke køre med begge pantografer oppe på IR4? Har set et par gange at har kørt på begge ud til klargøring og retur igen.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af togman, 13/2-2009 22:35 (#58)

Hejsa

Jeg vil stærkt betvivle at der er set en ER med begge strømaftagere oppe. Dette burde ikke kunne lade sige gøre. Et ER-sæt er indrette således at man vælger den stræmaftager som skal være oppe ved at fjerne loftspladen ved togførekupeen i FR 22xx. I loftet sidder et håndtag, som man trækker nedaf og drejer for at skifte strømaftager. Rent teknisk er det simpelt hen strømforbindelsen på taget man flytter fra den ene strømaftager til den anden. Det er derfor mig bekendt ikke muligt at have begge strømaftagere oppe på en gang. Skift af strømaftager foregår naturligvis med begge strømaftagere sænket, dvs. spændingsløst.

MVH Eilif Petersen
Lokomotivfører DSB
Brugers avatar
togman

Medlem



Antal indlæg: 51
Tilmeldt: 14/9-2006
Status:


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af knudbe, 14/2-2009 00:12 (#59)

Det ville nok også være for let en løsning Smile
Kan man forestille sig at DSB/BD i årenes løb har haft studieture til udlandet for at lære hvordan de håndterer frosne kørestrømsledninger der?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: ..Den første rim på sporet.. igen
Skrevet af Tramconsult, 14/2-2009 00:23 (#60)

Er her ikke en jernbanemand, der kan fortælle, hvordan man faktisk klarer sig mod rimfrost på køretråden, fx. Te-Sdr, som synes særligt plaget.
Skal man blot vente, til det bliver forår?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
MY1101 Museumstog kører igen imorgen 2/6-13 Kl. 11.01 :) Arrangementer 1 01-06-2013 23:44
3 stk "På sporet af" bøger Sælges 3 26-02-2011 15:46
Har sneplovene været i gang igen? Real-Life-Tog 21 11-12-2010 17:38
PÃ¥ Sporet Af 2010 Snik-Snak 3 28-10-2010 22:45
MY Veterantog kører igen i weekenden Real-Life-Tog 24 08-09-2010 11:07
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: