Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Nu vil DSB også være med.

Udskriv debat

  Nu vil DSB ogsÃ¥ være med.
Skrevet af snup100, 5/2-2009 17:07 (#1)

Så er DSB gået ind i kampen om letbanen på Ring 3.

http://dsb.dk/Om-...ke-pa-vej/
Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:



SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af coca2, 5/2-2009 18:15 (#2)

Det syntes jeg lyder som en fin ide.

læs også http://dsb.dk/Global/PDF/Kommunikatio...ng%203.pdf
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af snup100, 5/2-2009 18:53 (#3)

ja det lyder ikke helt tosset Smile
Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:


SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af Marc, 5/2-2009 20:49 (#4)

Udemærket ide at lade den gå fra Hillerød. Det er trods alt Nordsjælland's knudepunkt.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af snup100, 5/2-2009 21:32 (#5)

Ja.
Brugers avatar
snup100

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 24/2-2007
Bopæl: Ølsted
Alder: 32
Status:


SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af KimEast, 5/2-2009 21:47 (#6)

Hvis man nu var smart, rigtig smart, udvidede man den "ringbane" man har i forvejen, linie F . Den kunne man videre føre til Hillerød, og i den anden ende til "et sted efter Hundige". Kan slet ikke se der er folk i Hvissinge, Lynge og de områder, der berettiger en linie derude.. Kommer man derud in real, er det som at komme til Vest-Amager, der hvor der intet bebyggelse er. -- Man skal så ikke være 45 minutter, eller mere, om at komme fra Hillerød til Hundige.

Hygge
Kim
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af Jimbow, 6/2-2009 09:42 (#7)

Ideen er såmænd fin nok, da der sikkert vil blive flere passagerer på linjen, når folk fra Hillerød- og Køge fingeren ikke behøver at skifte tog. Samtidig udnytter man den kapacitet som findes på de yderste dele af S-bane nettet, og giver beboerne på disse strækninger flere afgange.

Dog er der et par ting som jeg glæder mig til at se DSB's løsning på:
Hvordan vil man koble letbanen og S-banen sammen ved Lyngby og Vallensbæk station?
Findes der en togtype som kan accelerere hurtigt nok til at køre som letbane, samtidig med at det har en tophastighed på 120 km/t på S-banen, og samtidig uden at det bliver for tungt (husk det skal være 2-strømstog)?

Det må også blive en udfordring at lave perroner med en højde på 92 cm (s-bane standard) i gadeplan, når der samtidig skal være god tilgængelighed. Dermed kan perronerne så ikke benyttes af busser, som almindelige letbaneperroner.

Jeg er bekymret over antallet af stoppesteder/stationer på forslaget fra DSB. I forhold til nogle af de tidligere forslag jeg har set på ring 3, er antallet af stop skåret meget ned. Dette forringer mulighederne for fortætning/byomdannelse af de mange store industriområder langs linjen.

Men jeg glæder mig til at se resultatet af den undersøgelse som skal igangsættes på et tidspunkt. Den må belyse hvordan samfundsøkonomien og passagertallet forventes for de forskellige alternativer (opgraderede busser, letbane og s-letbane)
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af Marc, 7/2-2009 14:22 (#8)

Jeg kan i øvrigt ikke forstå hvorfor man ikke har overvejet DuoBus ideen, som man engang brugte i Tyskland, og som man nu bruger i stor stil i Australien.

Netop at man har en ledbus som kan køre på både vej og skinner. Når den kører på vejen er diesel-motoren slået til, og når den kommer over på skinner overtager det elektriske styresystem.

Der er to udgaver af denne bus. Der er den type som man brugte i Essen, hvor chaufføren stadig skulle betjene rættet, da bussen blot kørte på nogle plader der var lagt ved skinnerne.
Men der er også en anden model som har to hjulsæt: et til vej og et til skinner.

Det ville kunne give en fleksibel transport uden alt for mange ombygninger. Busserne skulle bare have adgang til S-Togs sporerne og selvfælgelig have lov til at måtte køre 120 på skinnerne.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Nu vil DSB også være med.
Skrevet af Tramconsult, 8/2-2009 08:25 (#9)

Ja, der findes flere tåbelige varianter af sporbusser, duobusser og lignende.
De har alle det til fælles, at de forener bussens og sporvognens ulemper.
Derimod ser DSBs udspil genialt ud. Deres sporvogn forener sporvognens og jernbanens styrker. Det er ren Karlsruhe-model.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Bevis for at DSB kan sagtnes være venlige.. Real-Life-Tog 4 18-03-2011 15:34
Kunne det ikke være nice? :P.. Andet 16 05-02-2011 12:03
BR 185 nu også med DB Schenker Rail Scandinavia påskrifter! Real-Life-Tog 2 12-11-2010 18:31
Kunne Det Ikke Være Fedt med en rute fra thy Ruter 12 27-05-2010 23:19
X2000 til Fredericia? - Korridorer skulle være tildelt. Real-Life-Tog 3 03-05-2010 23:06
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: