Forum » Off Topic » Snik-Snak
Milliarder til jernbanen

Udskriv debat

  Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 15/11-2008 12:05 (#81)

Jeg må være lidt dum, for jeg forstår stadig ikke hvad det er du hentyder til?
Artiklen handler da i høj grad om jernbane. Eller har jeg overset noget?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 12:07 (#82)

knudbe skrev: Jeg .. jeg ... du ?
.. jeg ?

Handler dette citat om jernbane?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 15/11-2008 12:13 (#83)

*EOD*
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 12:19 (#84)

Litra EOD.
Lyder som en pakvogn.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 15:47 (#85)

knudbe skrev: Jeg må være lidt dum, for jeg forstår stadig ikke hvad det er du hentyder til?
Artiklen handler da i høj grad om jernbane. Eller har jeg overset noget?


Jeg tror John prøver at trække tråden tilbage til topic Wink
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 15/11-2008 15:54 (#86)

PeterFrost skrev:
knudbe skrev: Jeg må være lidt dum, for jeg forstår stadig ikke hvad det er du hentyder til?
Artiklen handler da i høj grad om jernbane. Eller har jeg overset noget?


Jeg tror John prøver at trække tråden tilbage til topic Wink


Så kan han jo bare lade være med at svare på indlæg som han opfatter som off topic i stedet for at selv komme med nogle sådan :?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 16:19 (#87)

Havde Danmark været min map i Locomotion:

- Elektrifiseret Esbjerg, Aalborg, Kalundborg og Rødby.

- Bygget 2. hovedspor til Padborg.

- Opdateret Padborg, Aalborg til 250 km/t.

- Opdateret Kalundborg til 200 km/t, med henblik på forberedelse af fast forbindelse over Kattegat.

- ERTMS

- ICE ligende materiel til Lyn og IC trafikken, gerne DD.

- DD vogne med 185 som primære Re tog på Sj, til Kalundborg, Korsør, Rødby.

- Fjernet Nivå tog, indsat S-tog med to-system-drift-mulighed til Helsingør, fjernet et par standsninger for Ør, men bibeholdt 20 min drift mellem Helsingør og Østerport. Indsat ekstra Ør-tog mellem Østerport og Malmø så man fik 10 minutters drift.

- Jernbane tunnel under Helsingør til Helsingborg.

- Dobbelsporet vekselspors godsbane fra Roskilde til Helsingør.

- Bygget København Ringsted via Køge, 2 vekselspor, 250 km/t.

- Udviddet Ringsted - Rødby til 4 vekselspor, 250 km/t.

- Fast forbindelse til Tyskland, spor antal afhængig af trafik.

- Skabt flere shuttle godstog mellem Århus, København, Sverige og Hamborg.

- Købt flere EG'ere.

- Lade Railion koncentere sig om transit og shuttel.

- Satset på små underleverandøre, som Contec og CFL, til at køre alle opsamlings godstogende i indlandet.

- Udbygget S-tog og Metro i stor stil.

- Overvejet 300 km/t transit højhastighedstog via Øresund og Femern, med standsning omkring København, og muligvis et sted sydpå...

- Overvejet DD Ør-eltogsæt.

- I stor stil kun brugt busser til yderområder, og opsamling.
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tjalfe, 15/11-2008 16:34 (#88)

PeterFrost skrev: Havde Danmark været min map i Locomotion:
- Elektrifiseret Esbjerg, Aalborg, Kalundborg og Rødby.

- DD vogne med 185 som primære Re tog på Sj, til Kalundborg, Korsør, Rødby.
- Bygget København Ringsted via Køge, 2 vekselspor, 250 km/t.

- Udviddet Ringsted - Rødby til 4 vekselspor, 250 km/t.

- Fast forbindelse til Tyskland, spor antal afhængig af trafik.

Hvorfor 185?
Skulle man ikke hellere satse på en maskine der kan køre mindst 200?
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 16:42 (#89)

Det kan godt være at 1116 ville være bedre, også da jeg vil satse på EG, og de er jo begge Siemens maskiner, så kunne man måske spare noget på vedligehold. Måske endda håbe på en 6 akslet 1116 ?

Jeg tænkte bare 185, er en rigtig god modul maskine (vedligehold), og har de kræfter der skal til persontog, 160 km/t er i mine øjne rigeligt, pga den nogenlunde hyppige standsning de vil få på Re banerne. Det er begrænset hvor mange steder 200 km/t vil være relistisk.
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af DVG, 15/11-2008 17:08 (#90)

ES 64 U4(183 / 1216) er jo dybest set en bastard af en Taurus og en 189.. Altså grænseoverskidende og med en Maks hastighed på 230 km/t.
SÃ¥ den ville nok kunne bruges Wink og DSB kunne sikkert lave en aftale med Siemens om at lave en specielt 6 akslet udgave ligesom man gjorde med EG
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 15/11-2008 17:16 (#91)

Hvad er egentlig baggrunden for de 6-akslede udgaver?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 15/11-2008 17:20 (#92)

PeterFrost skrev: Havde Danmark været min map i Locomotion:


Lidt OT, men når det nu blev nævnt...:
http://www.sporsk...8&start=45
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 17:37 (#93)

knudbe skrev:
Så kan han jo bare lade være med at svare på indlæg som han opfatter som off topic i stedet for at selv komme med nogle sådan :?


Ikke personlig, tak.
Og lad være med at skændes hen over mig, tak.
Brug evt PM, hvis man vil sige noget direkte til mig.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 18:11 (#94)

knudbe skrev: Hvad er egentlig baggrunden for de 6-akslede udgaver?


185'erne står ikke særlig godt fast, de vejer for lidt, og har for lidt greb. En 6 akslet vejer som regl mere og har samtidig en bedre fiktions fordeling, i den også har 6 banemotore til at aftag de 6500 kW. I bund og grund ret logisk.

knudbe skrev: Lidt OT, men når det nu blev nævnt...:
http://www.sporsk...8&start=45


Jeg har fulgt lidt med, ærgeligt man bruger vores 3D uden at skrive det nogle steder. Men det er såmændt uskyldigt nok, og er jo i en god sags tjeneste, så mon ikke det går altsammen Grin

I øvrigt er der meget snak om den nye patch tyskerne har gang, så vi endelig kan få nogle større maps ! Det ser jeg satme frem til... Hvis de kunne være ubegrænset, nøøøje nogle fede ting man pludselig kunne lave !

Tramconsult skrev: Ikke personlig, tak.
Og lad være med at skændes hen over mig, tak.
Brug evt PM, hvis man vil sige noget direkte til mig.


Skal vi ikke snart lade det fnider ligge ? I øvrigt er der ingen der skændes, vi diskutere Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 18:28 (#95)

PeterFrost skrev:

- Fjernet Nivå tog, indsat S-tog med to-system-drift-mulighed til Helsingør, fjernet et par standsninger for Ør, men bibeholdt 20 min drift mellem Helsingør og Østerport. Indsat ekstra Ør-tog mellem Østerport og Malmø så man fik 10 minutters drift.

- Udbygget S-tog og Metro i stor stil.

- I stor stil kun brugt busser til yderområder, og opsamling.


Din plan er særdeles spændende, også det, jeg ikke citerer.
Du kommer til at overveje, hvorfor du siger S-tog på den måde, du gør.
De københavnske S-togslinier er allerede for lange.
Der burde aldrig have været almindelige S-tog til Frederikssund og Køge. Og bør heller ikke komme det hverken til Roskilde eller Nivå.
Det handler om, at afstandene er for store til den slags langsomtgående tog, der er indrettet til at skulle standse mange steder.
Købstæderne skal naturligvis have ordentlige regionaltog, måske endda koblet direkte på IC-nettet.
Der fandtes faktisk planer om regionale S-tog, men det gik som det ofte gør i Danmark: det går i stå.
Da Frederikssundsbanen blev elektrisk Ba-Fs jublede befolkningen - man overså, at Bn-vogne fra 1973-74 blev udskiftet med fem år ældre MM-MU-vogne fra 1968!

Danmark er for lille til "metro".
Hverken i anlægs- eller driftsøkonomi kan metro svare sig ved rejser på under 10 km. Sådanne afstande har vi ikke i Københavns bytrafik!
Ved rejser på under 10 km er bus og sporvogn altid hurtigst; sporvogn lidt hurtigere end bus, hvilket er dokumenteret i København.
Så du bør gå efter et sporvejskoncept, fx som i Karlsruhe.

Busser til opsamling i yderområder.
Hvor ligger de?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 18:46 (#96)

Tramconsult skrev: Din plan er særdeles spændende, også det, jeg ikke citerer.


Tak... Smile

Tramconsult skrev: Du kommer til at overveje, hvorfor du siger S-tog på den måde, du gør.
De københavnske S-togslinier er allerede for lange.
Der burde aldrig have været almindelige S-tog til Frederikssund og Køge. Og bør heller ikke komme det hverken til Roskilde eller Nivå.
Det handler om, at afstandene er for store til den slags langsomtgående tog, der er indrettet til at skulle standse mange steder.
Købstæderne skal naturligvis have ordentlige regionaltog, måske endda koblet direkte på IC-nettet.
Der fandtes faktisk planer om regionale S-tog, men det gik som det ofte gør i Danmark: det går i stå.
Da Frederikssundsbanen blev elektrisk Ba-Fs jublede befolkningen - man overså, at Bn-vogne fra 1973-74 blev udskiftet medfem år ældre MM-MU-vogne fra 1968!


Jeg tænker, at se på S-tog som du selv er inde på, som et slarks regionaltog, jeg ville udbygge det hele, med flere standsende og flere gennemkørende tog.

Tramconsult skrev: Danmark er for lille til "metro".
Hverken i anlægs- eller driftsøkonomi kan metro svare sig ved rejser på under 10 km. Sådanne afstande har vi ikke i Københavns bytrafik!
Ved rejser på under 10 km er bus og sporvogn altid hurtigst; sporvogn lidt hurtigere end bus, hvilket er dokumenteret i København.
Så du bør gå efter et sporvejskoncept, fx som i Karlsruhe.


Som du måske ved var min mormor stor foretaler for sporvogne, det er jeg også, jeg tror desværre bare ikke Danmark vil kunne tage imod dem og bruge dem, specielt den øvrige trafik vil nok ha problemer med at acceptere dem. Syntes også det handler om at være realistiske, og ikke ha 25 forskellige transport systemer. Metro er en rigtig god ting, og skal i min verden overtage den ide der var med S-toget i starten.

Tramconsult skrev: Busser til opsamling i yderområder.
Hvor ligger de?


Ledøje Smørum, Torrig eller Ishøj f.eks. Grin
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 19:38 (#97)

PeterFrost skrev:
Som du måske ved var min mormor stor foretaler for sporvogne,


Det er ikke altid hensigtsmæssigt at få ribbet op i sine familierelationer på tog-sim - det kunne falde i forkerte hænder; men jeg vil da gerne vide, hvem din mormor er.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tjalfe, 15/11-2008 19:45 (#98)

PeterFrost skrev: Som du måske ved var min mormor stor foretaler for sporvogne, det er jeg også, jeg tror desværre bare ikke Danmark vil kunne tage imod dem og bruge dem, specielt den øvrige trafik vil nok ha problemer med at acceptere dem. Syntes også det handler om at være realistiske, og ikke ha 25 forskellige transport systemer. Metro er en rigtig god ting, og skal i min verden overtage den ide der var med S-toget i starten.

Metro er en fin ting, hvis det bliver lavet ordentligt. Det er det desværre ikke i København, hvor der skal gås alt for mange skridt for at komme op eller ned til stationerne - eller for den sags skyld for at komme hen til det sted, man gerne ville (ex. lufthavnen).
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 20:11 (#99)

Tramconsult skrev: Det er ikke altid hensigtsmæssigt at få ribbet op i sine familierelationer på tog-sim - det kunne falde i forkerte hænder; men jeg vil da gerne vide, hvem din mormor er.


Bente Frost

Tjalfe skrev: Metro er en fin ting, hvis det bliver lavet ordentligt. Det er det desværre ikke i København, hvor der skal gås alt for mange skridt for at komme op eller ned til stationerne - eller for den sags skyld for at komme hen til det sted, man gerne ville (ex. lufthavnen).


Jeg er tildels enig...

Tilgengæld så var der blæs på 1101 for godt 5 minutter siden, shiiit den lød godt... Stilling 8 og et lille fløjt ! Grin
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 15/11-2008 20:49 (#100)

PeterFrost skrev:
Jeg tænker, at se på S-tog som du selv er inde på, som et slarks regionaltog, jeg ville udbygge det hele, med flere standsende og flere gennemkørende tog.

S-tog er vel netop blevet en slags elektrificerede regionaltog med de lange strækninger. Og de mange aflysninger har vel egentlig også reduceret hyppigheden til at svare til sådanne.

PeterFrost skrev: Som du måske ved var min mormor stor foretaler for sporvogne, det er jeg også, jeg tror desværre bare ikke Danmark vil kunne tage imod dem og bruge dem, specielt den øvrige trafik vil nok ha problemer med at acceptere dem.

Sporvogne kunne vær interessant i den indre by frem for busser, alene af hensyn til forureningen. Men det vil nok kræve at der indføres nogle trafikbegrænsende foranstaltninger.

PeterFrost skrev: Metro er en rigtig god ting, og skal i min verden overtage den ide der var med S-toget i starten.

Ja, og hverken busser eller sporvogne kan måle sig med metroen.
PeterFrost om busser skrev: Ledøje Smørum, Torrig eller Ishøj f.eks. Grin
... Dragør Shock(der er kun busser, og det er elendigt!)
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
vnj jernbanen Ruter 2 14-04-2006 21:12
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: