Forum » Off Topic » Snik-Snak
Milliarder til jernbanen

Udskriv debat

  Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tjalfe, 15/11-2008 21:03 (#101)

knudbe skrev: Sporvogne kunne vær interessant i den indre by frem for busser, alene af hensyn til forureningen. Men det vil nok kræve at der indføres nogle trafikbegrænsende foranstaltninger.

De kommer helt ad sig selv hvis systemet laves ordentligt og som i de fleste andre europæriske byer - og som det var i København tidligere.
Sporvognene skal naturligvis have førsteret i forhold biler og signalsystemet skal laves så der er minimal ventetid ved lyskryds (helst intet). Så bliver transporttiden automatisk kortere og mange billister vil derfor benytte sporvognene.

knudbe skrev: Ja, og hverken busser eller sporvogne kan måle sig med metroen.

På hvilket punkt mener du, at sporvogne ikke kan måle sig med metroen?
Er det de 30 meter du skal ned under jorden, for at komme med metroen, du godt kan lide?
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:



SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 21:20 (#102)

Dragør ville være særdeles velegnet til sporvognsdrift. DSB ville jo i sin tid have lavet sporvognslinie til Dragør. I stedet fik København den ulykkelige minimetro, som principielt kun er en sporvogn med indbyggede begrænsninger.

Hvis vi fastholder trådens navn, må man også fastholde, at en væsentlig forudsætning for jernbanens forsatte udvikling er, at der er nogen (busser og sporvogne), der kører til og fra stationen. Både jernbanenettet skal være passende fintmasket (inkl. Gedser) og skinnenettet i byerne (sporvogne). Hvor yderområderne end ligger, er bussen væsentlig - også på svage tidspunkter omkring tidlige og sene tog.

Hvis man vil drøfte metro i København, kommer man ikke uden om at drøfte stoppestedsafstand, rejsehastighed (herunder antal trappetrin), rejsemønstre og det samlede overfladenet.
Metroen i København er anlagt på en for lille strækning (København er for lille til metro) og med for stor stoppestedsafstand (over 1000 m, hvor den kun burde være max 750 m).
Derfor får busserne problemer, da de skal udfylde huller, der ikke burde være der.
Der er mange andre fatale problemer knyttet til den københavnske metro, men det hører ikke hjemme i denne tråd.

Knud taler om trafikbegrænsende foranstaltninger. De foreligger allerede - skabt af bilerne.
Sporvogne hører ikke (specielt) hjemme i den indre by, men i hele byfladen. Vi véd, at sporvogne kun fylder det halve af busserne. Indførelse af sporvogne vil således frigive arealer. Måske ikke lige i København, hvor bilerne i adskillige gader fremføres enkeltsporet mellem forskellige barrierer, selvom gaderne er bygget til både biler og sporvogne.
København oser af plads til sporvogne.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Triton, 15/11-2008 22:44 (#103)

H-783 skrev:
Triton skrev: Så bestil du plads på lokummet næste gang, så har du dit helt eget bræt, samt skyde dør og spejl med udsigten til dig selv, så kan det vel ikke blive meget bedre togrejse, når man er så negativ i samtlige indlæg man skriver. Men når man er så træt af at rejse med MF og længere strækninger, så er det jo godt vi rute 888 eller nogen af de andre busser, til dem som ikke vil køre i skinnebus. Med ønsket om en dejlige fredag til samtlige folk herinde. Godnat.


HAHA sorry jeg griner. xD Jeg ved at du mener, om det du skriver Grin Men jeg kunne ikke lade være med at grine lidt over den måde, du skrev det på Pfft

Men jeg forstår dig Wink MF´erne er det tilfredstillende tog I)


Det var jo også skrevet lidt med et smil på læben Wink
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 22:50 (#104)

Fint - og så har vi ellers - med genvordogheder - fået tråden tilbage på sporet!

Faktisk har jeg engang rejst sammen med et par stykker på toilettet i en overfyldt MF fra København til Nykøbing F.
Vi satte kufferten i spænd i skydedøren, så den automatiske dørlukning blev hæmmet.
Og så sad vi på kufferten.
Komisk og bøvlet.

Tilbage til tråden.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 16/11-2008 01:32 (#105)

knudbe skrev: Ja, og hverken busser eller sporvogne kan måle sig med metroen.

Tjalfe skrev: På hvilket punkt mener du, at sporvogne ikke kan måle sig med metroen?
Er det de 30 meter du skal ned under jorden, for at komme med metroen, du godt kan lide?


Hastigheden. For at komme fra Dragør til Christianshavn med offentlig trafik er der kun bussen til lufthavnen og derfra metroen. Og ingen bus eller sporvogn vil kunne komme op på over 80 km/t på den strækning.
Metrostrækningen gør at man kan holde transporttiden nede på 30-40 min for en afstand på 13 km.
Og metroen er langt behageligere end bussen. Metroen standser kun på stationerne, mens bussen konstant hugger bremsen i for rødt lys, fodgængere og hvad der eller er af hindringer på Amagerbrogade - hvilket er ganske mange.
Busser er ganske udmærket som fødekanaler til metroen - om vi så kalder metroen for et s-tog eller et københavnsk regionaltog vil jeg ikke hænge mig så meget i.

Det var så om morgenen... hjemturen tager meget længere tid. 1 time for de 13 km er ikke usædvanligt. Men det skyldes at busserne ikke passer med metroens ankomst, så man skal vente 15-20 min. på bussen...

Nu er det ikke ventetid eller transporttid jeg beklager mig over, men at rejsetiden i sin helhed op mod det at der er tale om en så kort strækning som 13 km. Prøv en gang at regne ud hvad gennemsnitshastigheden er!
Offentlig trafik i København i gadeplan har spillet fallit for længe siden!
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 16/11-2008 01:49 (#106)

knudbe skrev:
knudbe skrev: Ja, og hverken busser eller sporvogne kan måle sig med metroen.

Tjalfe skrev: På hvilket punkt mener du, at sporvogne ikke kan måle sig med metroen?
Er det de 30 meter du skal ned under jorden, for at komme med metroen, du godt kan lide?


Hastigheden. For at komme fra Dragør til Christianshavn med offentlig trafik er der kun bussen til lufthavnen og derfra metroen. Og ingen bus eller sporvogn vil kunne komme op på over 80 km/t på den strækning.
Metrostrækningen gør at man kan holde transporttiden nede på 30-40 min for en afstand på 13 km.
Og metroen er langt behageligere end bussen. Metroen standser kun på stationerne, mens bussen konstant hugger bremsen i for rødt lys, fodgængere og hvad der eller er af hindringer på Amagerbrogade - hvilket er ganske mange.
Busser er ganske udmærket som fødekanaler til metroen - om vi så kalder metroen for et s-tog eller et københavnsk regionaltog vil jeg ikke hænge mig så meget i.

Det var så om morgenen... hjemturen tager meget længere tid. 1 time for de 13 km er ikke usædvanligt. Men det skyldes at busserne ikke passer med metroens ankomst, så man skal vente 15-20 min. på bussen...

Nu er det ikke ventetid eller transporttid jeg beklager mig over, men at rejsetiden i sin helhed op mod det at der er tale om en så kort strækning som 13 km. Prøv en gang at regne ud hvad gennemsnitshastigheden er!
Offentlig trafik i København i gadeplan har spillet fallit for længe siden!


Dit regnestykke er forkert. Du er jo aldrig i nærheden af 80 km/t. Det som selve vognen har i fart i de få minutter, du sidder i den, tabes på trapperne. Rejsehastighed måles fra din trappe til den adresse, hvor du skal ind.

Metro er irrelevant for et lille samfund som Dragør (kommer der jævnligt). Med en god sporvogn efter international standard ad Englandsvej, vil du kunne opnå en rejsehastighed på 23-25 km/t, hvilket giver cirka en halv time Dragør-København (begge veje) - uden skift og uden trapper!

Det er med Københavns trafik som med MFerne: Danskerne finder sig i dårlige trafikløsninger - tror ikke, det kan blive bedre; men det kan det. Der skal såmænd ikke så megen sagkundskab til.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af knudbe, 16/11-2008 11:10 (#107)

Tramconsult skrev:
Metro er irrelevant for et lille samfund som Dragør (kommer der jævnligt). Med en god sporvogn efter international standard ad Englandsvej, vil du kunne opnå en rejsehastighed på 23-25 km/t, hvilket giver cirka en halv time Dragør-København (begge veje) - uden skift og uden trapper!


Helt ærligt, så er det med trapperne en bagatel. På lufthavnen tager det højest 2 minutter at gå fra bus til metro og det tager ikke længere tid at komme op/ned på Christianshavn. Og om gå-afstanden er i lodret retning eller om den er vandret er ligegyldigt.

Om du kalder det sporvogn, letbane eller noget tredje er egentlig underordnet. Jeg har selv overfor kommunen fremsat forslag til letbaneløsninger fra Vestamager over Søvang og St.Magleby til Dragør og evt. videre langs kysten til DSB-klargøringsanlæg. Det er i hvert fald nogle muligheder som der bør kigges på, men der skal nok nogle flere boliger på markerne før det overhovedet bliver overvejet af trafikpolitikerne.

Tramconsult skrev: Det er med Københavns trafik som med MFerne: Danskerne finder sig i dårlige trafikløsninger - tror ikke, det kan blive bedre; men det kan det. Der skal såmænd ikke så megen sagkundskab til.


Jeg ved ikke om man finder sig i dårlige løsninger... jeg synes i hvert fald at der er mange som beklager sig over dem og finder alternativ/individuel transport. Det gør man jo fordi det offentlige ikke virker. Jeg kører selv på scooter så længe det er muligt, og det er indtil vejene bliver glatte.

Men problemet med hele storkøbenhavn er at økonomien i den offentlige trafik er flyttet fra amterne ud til de enkelte kommuner. Det betyder at der sker besparelser på driften hvilket gør det hele endnu værre, fordi kommunerne er trængte på økonomien. En overordnet trafikpolitisk løsning for hele Storkøbenhavn er umulig så længe det er de enkelte kommuner der bestemmer.

Trafikpolitisk set - og sikkert også på andre områder - så er kommunalreformen et stort flop som er tænkt helt forkert. Amterne/Regionerne skulle have været de nye kommuner, hvor de små kommuner burde være nedlagt. Man kunne have bibeholdt nogle lokalråd for at få de politisk indflydelse på særlige lokale interesser, men det skulle være amterne/regionerne der udskrev skatter og foretog alle trafikpolitiske og sundhedspolitiske beslutninger, investeringer og drift.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 16/11-2008 13:50 (#108)

knudbe skrev:
Helt ærligt, så er det med trapperne en bagatel. På lufthavnen tager det højest 2 minutter at gå fra bus til metro og det tager ikke længere tid at komme op/ned på Christianshavn. Og om gå-afstanden er i lodret retning eller om den er vandret er ligegyldigt.

Om du kalder det sporvogn, letbane eller noget tredje er egentlig underordnet. ...

Tramconsult skrev: Det er med Københavns trafik som med MFerne: Danskerne finder sig i dårlige trafikløsninger - tror ikke, det kan blive bedre; men det kan det. Der skal såmænd ikke så megen sagkundskab til.


Jeg ved ikke om man finder sig i dårlige løsninger... jeg synes i hvert fald at der er mange som beklager sig over dem og finder alternativ/individuel transport. ..

Det betyder at der sker besparelser på driften hvilket gør det hele endnu værre, fordi kommunerne er trængte på økonomien. .


To minutters gåtid mellem bus og metro er horribelt. Den burde ligge på 4-10 sekunder. Det er en nyanlagt station, som burde være lagt sådan, at bus og metro holder ved samme perron med dørene mod hinanden, så man kan gå lige over. En skiftetid, der ligger højere end det, det tager at krydse perronen, er uacceptabel.
Du bruger altså mindst 3-4 minutter på at skifte mellem transportmidlerne mv. på en rejse på 30-40 minutter. Det er 10 % - helt vildt.

Hvorfor finder danskerne sig i disse dårlige løsninger - affinder sig med dem, kører på scooter i stedet og alt muligt andet?

Som sådan er det egentligt ligegyldigt, hvilken betegnelse man vælger: sporvogn, letbane, minimetro, light rail. I København er det dog ikke ligegyldigt, da betegnelserne er brugt manipulatorisk af beslutningstagerne.
Metroen er ikke en jernbane eller et lille S-tog. Hold det adskilt. S-tog er jernbane, mens metro er sporvogn. Den københavnske metro er anlagt og drives efter det tyske sporvejsregulativ BOStrab.
I København har man forsætligt anskaffet metroen som en sporvogn med indbyggede begrænsninger, bl.a. kurveradier, så man har fået den idiotiske station i lufthavnen, hvor du hver dag bruger 8 minutter af dit liv med at gå selv, dér hvor du har betalt for at blive kørt.

De økonomiske trængsler, du beskriver, hænger ganske nøje sammen med, at metroen udsulter busdriften. Dette er politisk tabueret; derfor sendes der hele tiden aber rundt.
Det er ikke værd at abe efter!
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af Tramconsult, 16/11-2008 18:46 (#109)

PeterFrost skrev:
Bente Frost


Var hun borgmester?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Milliarder til jernbanen
Skrevet af AndreasM, 17/11-2008 11:50 (#110)

Tramconsult skrev:
PeterFrost skrev:
Bente Frost


Var hun borgmester?

Trafikborgmester i Københavns Kommune ja Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
vnj jernbanen Ruter 2 14-04-2006 21:12
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: