Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Personalemangel hos DSB

Udskriv debat

  Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 6/10-2008 22:18 (#81)

Artikel på DR.dk: http://dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hov...update-81k

Det irriterer mig lidt at DJs formand udtaler at der kun uddannes halvt så mange lokomotivfører som der er brug for. Forklaringen er åbenbart at 1/3 uddannes i Tønder. Det kan da ikke passe... Nu har jeg ikke matematik på A-niveau endnu, men der skal ikke meget hovedregning til for at regne ud at det ikke kun kan være Tønders skyld. Det er da overvejende DJs skyld, det er da et faktum der ikke kan diskuteres.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Kennie, 7/10-2008 01:06 (#82)

Fra dr.dk hjemmeside
Men regeringen har ikke planer om at flytte lokomotivføreruddannelsen fra Tønder. I stedet satser transportminister Lars Barfoed (K) på at invitere lokomotivførere fra Sverige og Ryskland.

Hvad er Ryskland he he (Griner)
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Rasmus, 7/10-2008 01:43 (#83)

det er næppe løsningen at invitere fra sverige ihvertfald, hvor der mig bekendt også mangles førere

jeg vil gætte på at der menes Tyskland, der findes allerede tyskere med dansk sikkerhedsuddannelse.
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Kennie, 7/10-2008 11:04 (#84)

Det med tysker kunne være en god ide.

I Post Danmark har de da nogle godt oplevelser med at hyre tysk arbejdeskaft.
I værtfald i Hvidovre, Jeg skal jo ikke kunne udtale mig om resten af landet.
Men der er stor forskæl på at drive jernbane og post virksomhed.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af stigc, 7/10-2008 11:07 (#85)

KH skrev:
Det irriterer mig lidt at DJs formand udtaler at der kun uddannes halvt så mange lokomotivfører som der er brug for. Forklaringen er åbenbart at 1/3 uddannes i Tønder. Det kan da ikke passe... Nu har jeg ikke matematik på A-niveau endnu, men der skal ikke meget hovedregning til for at regne ud at det ikke kun kan være Tønders skyld.

Der behøver ikke være noget matematisk eller modstridende i det han siger :
1/3 uddannes i Tønder, men derkan man da godt 'nøjes' med at uddanne
halvdelen af dem man har behov for, det betyder jo så bare at skolen i Ishøj og Tønder er for lille...
At det er DJ's skyld vil jeg ikke forholde mig til, DJ's formand har jo i længere tid udtalt at der blev uddannet for få..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af karsten-mz, 8/10-2008 14:58 (#86)

Interessant læsning fra Railion:

http://railion.dk/filer/miljoeloesnin...uet....pdf

Jeg synes ikke det er helt nemt at læse ud af dette, hvad det reelt handler om. Nogen der ved, hvad de henviser til, når de siger at Dansk Jernbaneforbund ikke vil følge med tiden?

Hilsen Karsten
Brugers avatar
karsten-mz

Medlem



Antal indlæg: 152
Tilmeldt: 24/8-2005
Bopæl: København
Alder: 40
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Triton, 8/10-2008 16:25 (#87)

Ja, det der står er så ment meget rigtigt. Dansk Jernbaneforbund er langt tilbage i tiden. Om det lige frem er formanden Ulrik der skal have hele skylden tvivler jeg stærkt på, men DJ er en beton fagforening, som ikke VIL følge med tiden. I kan jo selv se hvem der sætter en stopper for udd. af lokofører, fordi man ikke vil finde nye optagelses krav mm. Men det hjælper nok når nogle af de gamle herrer går på pension i foreningenShock)

God onsdag Shock)
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af AndreasM, 9/10-2008 14:52 (#88)

karsten-mz skrev: Interessant læsning fra Railion:

http://railion.dk/filer/miljoeloesnin...uet....pdf

Jeg synes ikke det er helt nemt at læse ud af dette, hvad det reelt handler om. Nogen der ved, hvad de henviser til, når de siger at Dansk Jernbaneforbund ikke vil følge med tiden?

Det er svar på tiltale, Jernbane Tidende (DJF's fagblad), har i Oktober nummer en ikke særlig rosende omtale af Railion. Jeg vil ikke tage side, eller forsvare forbundet, men jeg synes at man i det mindste kan prøve at se tingene fra begge sider, så jeg har kopieret lederen ind herunder...

Jernbane Tidende - Nr. 6 - Oktober 2008 skrev:
En rigtig elendig arbejdsplads

Dansk Jernbaneforbund, har siden Railion overtog godstransporten her i landet fra DSB, været vidne til, at virksomheden i den grad har fulgt en fuldstændig hovedløs zigzag-kurs. Hverken medarbejderne eller forbundet er blevet inddraget i - endsige delagtiggjort i - virksomhedens personalestrategiske beslutninger.
Når det, enkelte gange, er sket, at virksomhedens beslutninger er kommet medarbejderne for øre, er det først sket efter de er blevet sat i værk. Som oftest er beslutningerne og strategierne ændret igen, inden medarbejderne er orienterede.
Da Railion gjorde sit indtog i Danmark, skete det med store ord og flotte armbevægelser. Man erklærede at Railion havde store planer og visioner for, hvordan virksomheden skulle skabe store resultater, ekspandere og vinde markedsandele. Eneste betingelse var blot, at man i det nye selskab fik tilført tilstrækkeligt med personale. Ja, Railions ledelse mente faktisk at man slet ikke kunne få personale nok - men de fik rent faktisk alt det personale de bad om!
Dansk Jernbaneforbunds medlemmer blev dengang lovet både guld og grønne skove, hvis blot de ville lade sig ansætte eller udlåne til Railion Danmark.
Knapt var blækket på ansættelsbrevene tørt, før det væltede ind over de nyvalgte tillidsrepræsentanter og Dansk Jernbaneforbund med problemer. Railion lagde i uelegant stil ud med fyringer, tvangsforflyttelser af tjenestemænd, lukning af terminaler og tjenestesteder og omdannelse af selskabet til stort set kun at være et transitselskab. Det nåede hurtigt så vidt, at forbundets medlemmer næsten dagligt bliver truet med, at såfremt de ikke makker ret og parerer ordre, vil al kørsel gennem Danmark ske med tyske tog og svenske lokomotivførere med personaleskift i Taulov.
Og galskaben fortsætter. Railion har nu proklameret, at de ønsker rangering, vogneftersyn, bremsetjek og -eftersyn og tjek af vogne og lokomotiver til kørsel gennem Storebælts- og Øresundstunnelen afskaffet.
Efter deres opfattelse er disse sikkerhedstjek ikke længere nødvendige, og der vil derfor ikke længere være brug for ret mange stationsbetjente.
Det forlyder nu, at Railion har ansøgt Trafikstyrelsen om at få ændret sikkerhedsforskrifterne for kørsel med godstog.
I Dansk Jernbaneforbund frygter vi, at Trafikstyrelsen igen vil slække på jernbanesikkerheden efter massivt pres fra Railion. Skulle de få held af deres forehavende, øges faren for alvorlige jernbaneulykker i Storebælts- og Øresundstunnelen. Er det virkelig kommet så vidt, at menneskeliv ikke længere er en betydende faktor, når myndighederne skal sikre de store multinationale selskaber tilstrækkelig profit?
Dansk Jernbaneforbund er ikke blevet hørt eller på anden måde blevet involveret i de påtænkte ændringer af sikkerhedsforskrifterne. Skulle nogen i deres vildfarelse tro, at Dansk Jernbaneforbunder stiltiende vil acceptere, at skrivebordsgeneraler spiller hasard med sikkerheden, kommer de til at tro om igen!
Den "personalepolitik", der bliver ført i Railion, er rent ud sagt middelalderlig. Den bringer minder frem om en tid, som heldigvis kun de færreste af vores medlemmer har oplevet.
Samarbejdet mellem medarbejdernes tillidsrepræsentanter og Railions ledelse er nu sat på standby. Det er sket, fordi der ikke finder reelle forhandlinger sted i Hovedsamarbejdsudvalget (HSU). I stedet vælger Railion konsekvent at sætte nye tiltag i værk helt uden om HSU. Samarbejdssammenbruddet er nu, vi LO, blevet indbragt for Samarbejdsnævnet.
Forholdene i Railion er efterhånden så håbløse, at Dansk Jernbaneforbund har set sig nødsaget til skriftligt at orientere Deutche Bundesbahn's (DCool administrerende direktør Hartmut Mehdorn, DB Railion i Mainz, vores søsterorganisationer i Tyskland og European Transport Worker's Federation (ETF) om den meget anspændte situation.
Tilsyneladende har det store tyske selskab meget svært ved at forstå og sætte sig ind i forholdende på det danske arbejdsmarked. Her i landet kan man ikke længere drive virksomhed uden at have en anstændig personalepolitik; det har mange fallerede lykkeriddere gennem tiderne måtte sande.
Hvorvidt det er det store moderselskab i Tyskland eller om det er Railions skandinaviske ledelse, der således agerer herremænd her i landet, har vi selvfølgelig vores helt egen mening om...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af H-783, 10/10-2008 20:11 (#89)

Shit det ser sørme ikke godt ud :S Det skræmmer mig meget det med Railion I)
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af karsten-mz, 12/10-2008 01:18 (#90)

Railion skal dokumentere overfor Trafikstyrelsen, at ændringerne i sikkerhedsforskrifterne vedr. togklargøringen ikke forringer jernbanesikkerheden. Trafikstyrelsen stiller strenge krav til jernbanesikkerheden. Her kan det læses, hvordan det foregår:
http://www.trafikstyrelsen.dk/sw10715...107156.asp

Hvis Trafikstyrelsens eksperter godkender ændringen, mener jeg det udelukkende er til gavn for godstransporten på jernbane, da den dermed bliver mere konkurrencedygtig overfor vejtransporten. Dansk Jernbaneforbund sætter her hælene i overfor nytænkning, der kan gøre jernbanen mere konkurrencedygtig. Det synes jeg er ærgeligt.

Forhåbentligt er Trafikstyrelsen mere nytænkende end Dansk Jernbaneforbund.

Hilsen Karsten
Brugers avatar
karsten-mz

Medlem



Antal indlæg: 152
Tilmeldt: 24/8-2005
Bopæl: København
Alder: 40
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af HenrHans, 13/10-2008 18:07 (#91)

karsten-mz skrev: Hvis Trafikstyrelsens eksperter godkender ændringen, mener jeg det udelukkende er til gavn for godstransporten på jernbane, da den dermed bliver mere konkurrencedygtig overfor vejtransporten. Dansk Jernbaneforbund sætter her hælene i overfor nytænkning, der kan gøre jernbanen mere konkurrencedygtig. Det synes jeg er ærgeligt.

Forhåbentligt er Trafikstyrelsen mere nytænkende end Dansk Jernbaneforbund.


Nu bunder Railions foretagsomhed sig nok ikke i ønsket om at udvikle godstrafikken i Danmark. Railion har nærmest være synonym med afvikling af godstrafik i Danmark.

Railions agenda i denne sag må vurderes til at være en ren profit-maksimering. Mindre omkostninger = mere på bundlinien.

Trafikstyrelsen skal i sikkerhedsmæssige vurderinger ikke være nytænkende, men blot være tænkende og vurderer alle nye tiltag i forhold til det krævede sikkerhedsniveau.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 14/10-2008 11:31 (#92)

tilbage til emnet.... Cool


Alle hoptimister får vist nålestødet i denne artikkel...
http://politiken....582191.ece

eller måske kan rekutering køre noget ved det? Cool Grin

God Tirsdag.
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af hkp, 14/10-2008 16:36 (#93)

Ja, Politiken har 3 artikler i dag. Den ene siger DSB underdirektør at det ikke er et problem, og i den anden siger HR afdelingen at det er frustrerende at afvise så mange kvalificerede hver dag. De kan åbenbart ikke selv blive enige
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af H-783, 15/10-2008 19:33 (#94)

Jaja de er sørme konservative i deres holdninger til kære DSB I) Kvalifikationerne skal ikke ændres og skal være som de er?:S
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas



SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 15/10-2008 20:15 (#95)

H-783 skrev: Jaja de er sørme konservative i deres holdninger til kære DSB I) Kvalifikationerne skal ikke ændres og skal være som de er?:S


Eller måske et forsøg på at holde "borg"fred ???? Shock
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: