Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Personalemangel hos DSB

Udskriv debat

  Personalemangel hos DSB
Skrevet af Gonzo, 12/9-2008 23:47 (#21)

Jeg synes DSB, m.fl burde sænke deres krav, dog IKKE de medicinske, på at blive LKF.

Har bare en fornæmelse at det findes MANGE dansker som gerne kunne tænke sig at blive LKF, men har ikke den rette uddannelse osv for at kunne blive optaget.

Vh
Markus
Brugers avatar
Gonzo

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 24/9-2007
Status:



SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Løven80, 13/9-2008 20:57 (#22)

Gonzo skrev: Jeg synes DSB, m.fl burde sænke deres krav, dog IKKE de medicinske, på at blive LKF.

Har bare en fornæmelse at det findes MANGE dansker som gerne kunne tænke sig at blive LKF, men har ikke den rette uddannelse osv for at kunne blive optaget.

Vh
Markus


Kan kun sige at jeg har tænkt på at blive det mange gange men er blevet bremset af deres krav alle gangene.
Brugers avatar
Løven80

Lidt øvet



Antal indlæg: 36
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Sakskøbing
Alder: 43
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Triton, 14/9-2008 13:04 (#23)

Nu skal det her ikke forståes som om jeg er hellig bare fordi jeg slap igennem nåle øjet. Men kan da på ingen måde se hvorfor DSB/Dansk jernbaneforbund skal sænke deres krav, fordi der ikke er så mange ansøgere som ventet. Du ser jo hellere ikke politi skolen sænker deres krav, eller for dens sag skyld falck/Københavns brandvæsen osv.... Grunden til DSB ikke kan holde på deres folk er og bliver løn forskellen på det offentlige og private arbejds marked. Så kan man jo så spørge sig selv, hvorfor sidder jeg stadigvæk i saksen og bliver hvor jeg er. Jamen jeg er godt tilfreds med de arbejds forhold jeg har, samt de rigtig gode kollegaere jeg har. Løn kan vi vel alle tænke os mere af, men for mig som bor i lejlighed er det ikke det store problem at få tingene til at kører rundt. Men for en familie bosiddende omkring København med et par unger, volvo, villa og vovse. Så er det skam svært at få økonomien til at hænge sammen, derfor vælger mange noget andet, hvor man i øvrigt også har fri hver weekend.
Men DSB mener jo ikke der er noget problem så længe vi jyder tager på udstationering på øen og kører lidt tog. Det må åbenbart være billigere end at vende noget kørsel f.eks.
Blot min mening om tingene, dog det de fleste folk snakker om på depoterne i tiden. God Søndag til jer.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 14/9-2008 18:54 (#24)

Triton skrev: Nu skal det her ikke forståes som om jeg er hellig ........
også har fri hver weekend..........................
Blot min mening om tingene, dog det de fleste folk snakker om på depoterne i tiden. God Søndag til jer.



Hej Triton.

Først vil jeg også lige ønske dig en god søndag også .Wink

Og uden at nedgøre alle dem som allerede er ansatte ved etaten. har jeg lyst til at spørge......:
Hvorfor skulle en bager eller kok ikke have teknisk indsigt?
Det er trods alt, "blot" en grunduddannelse som "vi" tog i tidernes morgen,
Og ærligtalt føler jeg ikke jeg er dum - ligesåvel som du sikkert kan koge et æg og lave mad uden at sulte til døde,

Ja så er er jeg sikker på at jeg kan lære alle sikkerheds regler, lære at "føle" togets fremfærd. Uden det går galt.

Men kan du ikke, være venlig at fortælle mig hvor al den tekniske viden, som os udenforstående ikke har, skal bruges?

mvh
coca2
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Triton, 14/9-2008 22:39 (#25)

Nej desværrer for jeg sidder ikke i et ansættelses udvalg hvor jeg skal afgører hvor vidt du er egnet eller ej. Kan blot sige som jeg hele tiden har. Jeg tror kravene ikke bliver slækket pga, man gerne vil have folk ind som har en forståelse for tingene de har med at gøre fra starten af. Selvfølgelig kan en bager også få det med tiden, men så er en 10 måneders uddannelse måske ikke nok.
Men hvorfor prøver du ikke at skrive til DJF, og hører hvad deres grundlag er for at kravene er så høje, nu når man mangler folk. De kan nok komme med en bedre forklaring, end nogen af os herinde kan.
Men kan da fortælle dig, da jeg blev uddannet for 5 år siden, gik jeg på hold med en 55 årig folkeskole lærer. Han kører stadigvæk tog den dag i dag, og gik igennem uddannelsen med 13 pil op adShock) Han kæmpede også intensivt i 6 måneder, og tager sku hatten af for ham.Så intet er umuligt. Men hvad hans tidligere udd.. er må du ikke spørge om, har jeg nemlig ingen anelse om.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af hkp, 16/9-2008 13:29 (#26)

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/i...07329.html

Denne her link siger der mangler 7580 lokoførere!!! Det synes jeg lyder helt sindssygt højt! Kan det ik være en fejl? Altså hvor mange tog er der overhovedet i drift på en gang i landet? Jeg mener der er ca. 100 s-tog. Arriva ca. 50. Og DSB har vel ca. 100 IC3 og IR4. Og så er der selvfølgelig MR osv. Men Alt i alt i DSB maks 500 som jeg ser det. Absolut maks. Kan på ingen måde se vi kan komme over 1000 tog i danmark. Og hvis vi mangler 7580 lokoførere!!!! Hvor mange er der så ansat? Det svarer jo til 7 pr. tog? Hvad overser jeg? Dybt forundret må jeg indrømme jeg er, hvis ikke det er en fejl i artiklen.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af xCBdk, 16/9-2008 14:42 (#27)

Tror det er en mindre fejl, men man kan sige at jo der mangler lokofører, men hvordan er den her boble opstået med at der lige pludselig er en masse lokofører der skal havde fri...?
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 16/9-2008 14:43 (#28)

hkp skrev: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/i...07329.html

Denne her link siger der mangler 7580 lokoførere!!! Det synes jeg lyder helt sindssygt højt! Kan det ik være en fejl? Altså hvor mange tog er der overhovedet i drift på en gang i landet? Jeg mener der er ca. 100 s-tog. Arriva ca. 50. Og DSB har vel ca. 100 IC3 og IR4. Og så er der selvfølgelig MR osv. Men Alt i alt i DSB maks 500 som jeg ser det. Absolut maks. Kan på ingen måde se vi kan komme over 1000 tog i danmark. Og hvis vi mangler 7580 lokoførere!!!! Hvor mange er der så ansat? Det svarer jo til 7 pr. tog? Hvad overser jeg? Dybt forundret må jeg indrømme jeg er, hvis ikke det er en fejl i artiklen.


Med lidt logisk tænkning vil jeg skyde på at det rigtige tal er 75-80 Grin
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af hkp, 16/9-2008 15:12 (#29)

Nååå ja selvfølgelig!!!! 75-80 det giver langt mere mening end et så højt tal og så præcist. Hold kæft hvor er jeg dum... heh. Tak Smile
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 17/9-2008 09:44 (#30)

Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af milima, 17/9-2008 14:01 (#31)

coca2 skrev:
Triton skrev: Nu skal det her ikke forståes som om jeg er hellig ........
også har fri hver weekend..........................
Blot min mening om tingene, dog det de fleste folk snakker om på depoterne i tiden. God Søndag til jer.



Hej Triton.

Først vil jeg også lige ønske dig en god søndag også .Wink

Og uden at nedgøre alle dem som allerede er ansatte ved etaten. har jeg lyst til at spørge......:
Hvorfor skulle en bager eller kok ikke have teknisk indsigt?
Det er trods alt, "blot" en grunduddannelse som "vi" tog i tidernes morgen,
Og ærligtalt føler jeg ikke jeg er dum - ligesåvel som du sikkert kan koge et æg og lave mad uden at sulte til døde,

Ja så er er jeg sikker på at jeg kan lære alle sikkerheds regler, lære at "føle" togets fremfærd. Uden det går galt.

Men kan du ikke, være venlig at fortælle mig hvor al den tekniske viden, som os udenforstående ikke har, skal bruges?

mvh
coca2


Jamen jeg er da også sikker på at du nok kunne lære det uden, at det går galt, men det er bare ikke det det handler om.

Man har på et eller andet tidspunkt valgt, at opsætte nogle krav til uddannelse, for at kunne blive lkf.
Det er muligt at det oprindeligt har været tænkt sådan at lkf kunne gøre et eller andet ved toget, hvis det ikke virkede.
Hvis man ensidigt fokuserer på dette, så holder din argumentation selvfølgelig, men der er mere i det end som så.

Det er med til at sikre en rimelig løn, omend Triton har ret i at den kunne være bedre, det tror jeg alle lønmodtagere ønsker sig.
Men samtidig sikre det, at de folk som kommer gennem nåleøjet har vist at de tidligere har kunnet gennemgå en krævende uddannelse, og dermed kan man holde den samlede uddannelsestid nede.

Som nævnt i den tidligere tråd om dette emne, så bliver jeg irriteret når "udenforstående" nedgør uddannelsen og jobbet som lkf, uden egentlig at have et reelt kendskab til hvad det indebærer.

Jeg har intet imod togentusiaster overhovedet, men når man begynder at udtale sig negativt om noget man reelt ikke har indsigt i, i forsmåethed over at man ikke selv opfylder de stillede krav, synes jeg man går over stregen.

Jeg kan se af de links som coca2 har postet, at han nu har vendt hele sin harme mod DJ, som åbenbart er den helt store skurk i det her spil.

Desværre deler jeg ikke den holdning, nævn mig et andet fagområde, hvor man har slækket på kravene fordi man mangler folk.
Alle fagforeninger vil benytte en sådan situation til at forbedre løn og ansættelsesvilkår for de medlemmer man allerede har.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 17/9-2008 17:53 (#32)

Kære Michael.
Det lykkes dig nok engang/igen at sno dig uden om det centrale i dette emne.
Og du har to gange beskyldt mig for at nedgøre uddannelsen og jobbet som lokofører.

HVORFOR er det et krav, at man skal have en sort uddannelse for at blive lokofører i dagens Danmark? Shock

Og du skal være klar over at jeg har den største respekt overfor dem der sidder forrest om morgen når jeg tager på arbejde. Og hvor er det skønt når de venter med at køre så jeg liiiiige kan nå at klippe mit kort. Hatten af for dem. Cool

Men et svar på hvorfor der kræves en sort uddannelse, det mangler jeg. Jeg kan selvfølgelig læse lidt i dit indlæg omkring løn.... Men kan absolut ikke finde sammenhæng i det og så kravet om uddannelse.

Omkring min som du mener går ud over DJF.
tjaaa Michael..... tsk.tsk…. kom med nogle links som beviser det modsatte(et brev er også ok), jeg venter med længsel Cool
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af PeterFrost, 17/9-2008 18:26 (#33)

milima skrev: Jeg har intet imod togentusiaster overhovedet, men når man begynder at udtale sig negativt om noget man reelt ikke har indsigt i, i forsmåethed over at man ikke selv opfylder de stillede krav, synes jeg man går over stregen.


Jeg bryder mig virkelig ikke om du forbinder de to ting i samme sætning ! Jeg fristes jo til at udlade det modsatte af det du skriver, netop fordi du minder togentusiaster og den negative udtalese sammen !

Der er bestemt en del togentusiaster der har indsigt om jobbet og uddannelsen, derfor kan man stadig mene at kravende bør ændres til at være tidssvarende ?

Og jeg er blandt dem der har en adgangsgivende uddannelse, og mener stadig man bør kikke på optagelseskravende ! Jeg siger ikke man skal fjerne dem eller sænke dem, men man kunne udvidde dem ?
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af bl, 17/9-2008 18:35 (#34)

DSB betaler, DSB bestemmer... Hvis DSB har besluttet, at der skal en bestemt uddannelse til for at blive ansat i virksomheden, så er det sådan.

Og så behøver det altså ikke at være helt så ligetil at fidle med adgangskravene til en uddannelse: Undervisningen kan risikere at skulle have en anden længde, undervisningsmaterialerne skal måske ændres, elever og instruktører taler måske pludselig ikke samme sprog etc. etc. Årsagerne til at fastholde sine adgangskrav kan være mange, også fordi man gennem årene har set, at de virker. Og så er der samarbejdet med fagforeningerne.....

Som Michael skriver, kan det være en lidt bitter pille at sluge, at skulle acceptere, at der er ting her i livet man ikke bare kan blive, fordi man vil. Motivationen er måske i top, egnetheden ikke nødvendigvis....

Og endelig kunne det også være en måde at holde ansøgere væk, der hele tiden brokker sig....

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 17/9-2008 18:42 (#35)

milima skrev:
...nævn mig et andet fagområde, hvor man har slækket på kravene fordi man mangler folk.
Alle fagforeninger vil benytte en sådan situation til at forbedre løn og ansættelsesvilkår for de medlemmer man allerede har.


Folkeskolen... Jeg ved da at det ikke er alle lærer i folkeskolen der har gået alle de år på seminariet, som de burde inden de kommer ud at undervise.. Man hiver sågar folk ind fra gaden bare de har en eller anden uddannelse der er relevant i det konkrete fagområde.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 17/9-2008 18:52 (#36)

bl skrev:
Og endelig kunne det også være en måde at holde ansøgere væk, der hele tiden brokker sig....


Det var da et voldsom bittert indlæg du fik skrevet der, man skulle næsten tro du var LKF og inde i varmen og sidder og kigger ud på alle de andre der står ude og fryser... Men jeg er da også ligeglad lige nu, bare mit tog kommer og der er folk til at køre det... Men det er der jo ikke...

Men du er ikke LKF for du ved ikke hvad du snakker om, der fremgår af dit indlæg...

Det er ikke i DSBs interesse at kravene er som de er. DSB (HR og Rekrutteirng) vil hellere end gerne have ændret kravene og gjort dem tidssvarende, da det er en hemsko for dem. Det er DJK og tillidsfolk i DSB o.lign. der holder på at kravene skal være så stramme som de er. Det er fair nok når der er udbud nok, men når efterspørgselen er så stor som den er nu, så skulle man måske kigge kravene i sømmene....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af hkp, 17/9-2008 19:16 (#37)

Det er jo nemlig det. Jeg har ikke hørt en eneste operatør være tilfredse med kravene. Tværtimod har alle dem jeg har spurgt ALLE givet udtryk for de meget gerne så kravene lempet, da de ikke var nødvendige, men fagforeningen stritter imod. Og ja, jeg har da så accepteret det. Bliver man jo nødt til åbenbart. Bare ærgeligt at Danmarks befolkning skal mangle tog til tiden.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 17/9-2008 19:24 (#38)

JEG savner stadigvæk en rigtig god grund til at have en "sort uddannelse" for at blive lokofører!
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af khm, 17/9-2008 20:36 (#39)

hkp skrev: Det er jo nemlig det. Jeg har ikke hørt en eneste operatør være tilfredse med kravene. Tværtimod har alle dem jeg har spurgt ALLE givet udtryk for de meget gerne så kravene lempet, da de ikke var nødvendige, men fagforeningen stritter imod. Og ja, jeg har da så accepteret det. Bliver man jo nødt til åbenbart. Bare ærgeligt at Danmarks befolkning skal mangle tog til tiden.

At give fagforeningerne skylden for de aflyste tog, er da vist at stramme den lidt.

Nu handler denne her tråd godt nok mest om manglende lokomotivførere, men fakta er at personalemangel er et stort problem indenfor hele jernbanesektoren, og også blandt de personalegrupper, hvor der ikke kræves en "sort" uddannelse.

Kombinationen af forholdsvist lave lønninger indenfor staten og et privat arbejdsmarked, hvor man i øjeblikket kan vælge og vrage imellem ledige jobs, gør at mange i stedet vælger at arbejde på det private arbejdsmarked til en højere løn.

Hvis man vil have tog til tiden, så skulle man måske i stedet arbejde lidt for at lønningerne indenfor staten (og dermed jernbanen) kommer op på niveau med det private arbejdsmarked, så banen dermed bedre kan fastholde de eksisterende medarbejdere og tiltrække nye.
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk



SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af khm, 17/9-2008 21:12 (#40)


Bare en tanke:

Du var også meget aktiv i en lignende debat her på siden for et års tid siden.

Hvis du nu arbejdede konstruktivt og målrettet på at blive lkf. i stedet for at sidde foran computeren og køre hetz mod DJ, så kunne du faktisk have overstået det første år på HTX nu, og dermed kun være 2 år fra at kunne søge ind til dit drømmejob....
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: