Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Personalemangel hos DSB

Udskriv debat

  Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 5/9-2008 21:02 (#1)

Nu er den galt igen... DSB mangler personale og er igen nødt til at aflyse tog og erstatte dem med busser....

Ændret kørsel på Kystbanen og til Kbh. Lufthavn, Kastrup

Denne gang er det også nået til Jylland:
Busser erstatter otte regionaltog til/fra Fredericia, Esbjerg, Padborg og Struer lørdag, da vi mangler lokomotivførere

Jeg forstår ikke den personalemangel der er på lokomotivfører.. Er det pga. de mange der skal have fri i weekenderne (afspadsering??) eller hvad er der lige galt... DSB kørte da sidste forår en kæmpe kampangne for at få ansat en masse Lokofører, har denne ikke givet pote i det omfang der er behov for eller hvad er forklaringen?

Men jeg kan da godt se at hvis der skal 4 lokomotivfører og 3 togfører med hver gang MG er ude at køre med passagerer så vil der på et tidspunkt blive en mangel på personale.... Grin
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Horsecreek, 5/9-2008 21:42 (#2)

For S-togs vedkomne er det fordi der lige for tiden går ca. 1 lokomotivfører på pension om ugen, sammen med den flok der skifter til DSBFirst, skaber det ikke ligefrem et overskud af lokomotivførere.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Gonzo, 5/9-2008 23:32 (#3)

Ska fortælle jer noget jeg hørte af en ven på toget fra Helsingør til Hillerød

Hans ven havde påbegyndt en uddannelse som lokomotivførere, men var hoppet af, da han havde fået et andet arbejde som var bedre betalt og hvor hans tekniske uddannelse kom vel til pas

Tydligen så er det mange lokomotivførere før/under og efter uddannelse som hoppe af.

vi sad i toget og diskuterede dette

Og en anden sagde

Hvis jeg havde en teknisk uddannelse og som er et af kraven for at blive loko-førere
og jeg fik et arbejdstilbud hvor lønnen var højere, så havde jeg sgu også taget det.

Dette har fået mig til at tænke på følgende

Var det ikke på tiden at DSB m.fl. droppede dette krav

Du må alligevel ikke røre ved noget, når og hvis dit tog går i stykker midt ude på lars tyndskids marker.

Vh
Markus
Brugers avatar
Gonzo

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 24/9-2007
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af ic3dk, 6/9-2008 07:40 (#4)

Gonzo skrev: Var det ikke på tiden at DSB m.fl. droppede dette krav

http://www.tog-sim.dk/index.php?name=...amp;t=7444

Kig lidt mere i overstående tråd.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Triton, 6/9-2008 13:19 (#5)

Var det ikke bedre DSB gav os lidt mere i løn, så kunne det være folk blev hængendeShock)
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Thomas_, 6/9-2008 14:39 (#6)

Horsecreek skrev: sammen med den flok der skifter til DSBFirst, skaber det ikke ligefrem et overskud af lokomotivførere.


Det er meget muligt, men når DSBFirst starter, så mister DSB jo også en del kørsler.. Så det er jo ikke sådan, at de har 150 fører mindre, men stadig skal køre den sammen mængde tog.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af coca2, 6/9-2008 19:24 (#7)

Innovative løsninger søges.
I bund og grund er det vel nok de samarbejdsaftaler mellem arbejdsgiver og lønmodtager der findes, som gør at der jævnligt er mangel på lokofører
Jeg undres stadigvæk over kravet til HTX eller "sort" svendebrev, er et krav når nu stop prøverne åbenbar er meget strenge/krævende.

Kan man gennemføre prøverne, er det for mig ligegyldigt om kandidaten/medarbejderen er pizzabager, skibsbygger eller svejser med speciale i aluminium.
Men her er kravet fra organisationerne(fagforeningen) desværre stadigvæk et gyldigt argument.

Allerede uddannet lokofører, råber på højere løn for at blive i faget og samtidigt fastholdere de uddannelseskravene, i stedet for at tage deres tilbud om højere løn i de sorte fag. Man kan så spørge sig selv om det ikke er på tide der bliver rusket lidt op i faget.

Med fare for at få ”hugget hoved af” her i forum,

Vil jeg påstå at lokoførernes engen indstilling til uddannelses krav og arbejdsiver, i bund og grund er skyld i aflysninger og masser af overarbejde.
????

Forleden talte jeg med en lokofører på vejen fra København til Odense. Jeg spurgte hvorfor han ikke søgte til First, og svaret kom desværre meget hurtigt og klart: Jeg gider ikke stoppe så mange gange på et skift.
Okay…. God tur du Shock
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af AndreasM, 7/9-2008 21:49 (#8)

KH skrev: DSB kørte da sidste forår en kæmpe kampangne for at få ansat en masse Lokofører, har denne ikke givet pote i det omfang der er behov for eller hvad er forklaringen?

De er først begyndt at komme på skinnerne nu Smile Og mange er kanaliseret over i First Smile

Gonzo skrev: Tydligen så er det mange lokomotivførere før/under og efter uddannelse som hoppe af.

Mit hold startede 15/10 sidste år, da var vi 12 fra DSB Fremføring. Idag skriver vi den 7/9 og vi er stadig 12. Ingen frahoppere Wink Og det er ret kendetegnende for det, at de er gode til at vælge folk ud, så "afhopperne" allerede er sorteret fra inden start. Men ja, selvfølgelig kan man ikke undgå at der forsvinder nogen.

Gonzo skrev: Hvis jeg havde en teknisk uddannelse og som er et af kraven for at blive loko-førere
og jeg fik et arbejdstilbud hvor lønnen var højere, så havde jeg sgu også taget det.

Jeg har en HTX som kvalifikation, hvis du kan finde mig et andet sted der giver 17k udbetalt efter 10 måneder, så er jeg lutter øre Smile

Gonzo skrev: Du må alligevel ikke røre ved noget, når og hvis dit tog går i stykker midt ude på lars tyndskids marker.

Er det noget du kan dokumentere? Smile

ThomasH skrev:
Horsecreek skrev: sammen med den flok der skifter til DSBFirst, skaber det ikke ligefrem et overskud af lokomotivførere.
Det er meget muligt, men når DSBFirst starter, så mister DSB jo også en del kørsler.. Så det er jo ikke sådan, at de har 150 fører mindre, men stadig skal køre den sammen mængde tog.

Korrekt, men det hjælper så bare ikke hos S-tog, der har større mangel end fremføring pt. (ved Kh).
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af PeterFrost, 8/9-2008 11:11 (#9)

Ja jeg har mine sølle 16K udbetalt og det er efter 6 år ! Man skulle være lkf ! Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Thomas_, 8/9-2008 11:15 (#10)

AndreasM skrev:
Gonzo skrev: Hvis jeg havde en teknisk uddannelse og som er et af kraven for at blive loko-førere
og jeg fik et arbejdstilbud hvor lønnen var højere, så havde jeg sgu også taget det.

Jeg har en HTX som kvalifikation, hvis du kan finde mig et andet sted der giver 17k udbetalt efter 10 måneder, så er jeg lutter øre Smile


Så er det i hvertfald ikke i telebranchen du skal være, med mindre du er leder eller direktør..
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Gonzo, 8/9-2008 23:49 (#11)

Gonzo skrev: Du må alligevel ikke røre ved noget, når og hvis dit tog går i stykker midt ude på lars tyndskids marker.


Er det noget du kan dokumentere? Smile


Ikke sådan lige her og nu. Ikke andet end det jeg har læst herinde i en aller anden tråd og på andre sider på internet.

Eller passer det ikke?

Vh
Markus
Brugers avatar
Gonzo

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 24/9-2007
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af AndreasM, 9/9-2008 00:53 (#12)

Gonzo skrev: Ikke sådan lige her og nu. Ikke andet end det jeg har læst herinde i en aller anden tråd og på andre sider på internet.

Eller passer det ikke?

Nej, det passer ikke. Men vi har efterhånden så tæt en drift de fleste steder, at man fokuserer på at få flyttet skidtet, så det ikke holder i vejen, og så kan man ellers smide det på værksted derfra...
Mange af de beslutninger man tager som LKF, og det reaktionsmønster man bør have, kræver også at man har en teknisk indsigt i materiellet, det gælder også selvom man måske ikke nødvendigvis må reparere på pågældende del.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af PB, 9/9-2008 01:05 (#13)

Har nogen tal for eller større indblik i, hvor effektiv kampagnen for lkf-rekrutteringen var?

Off topic.
Hvad gjorde man i gamle dage med nedbrudt materiel? Lappede man på damplokomotiver ude på strækningen?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af AndreasM, 9/9-2008 01:12 (#14)

PB skrev: Har nogen tal for eller større indblik i, hvor effektiv kampagnen for lkf-rekrutteringen var?

Da jeg forlod den offentlige grundskole i Htå i maj måned var der 6 hold på skole samtidig (og tilsvarende ude i praktik), det er hvad faciliteterne i Htå kan bære, så tager man flere ind end det, så skal man til at finde mere plads til dem. Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af Thomas_, 9/9-2008 07:56 (#15)

Der er vel også skolen i tønder?
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af AndreasM, 9/9-2008 15:17 (#16)

ThomasH skrev: Der er vel også skolen i tønder?

Yep, men den har jeg så ingen inside info på, udover at det jo er svært at lokke folk derned :lol:
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af smalspor, 10/9-2008 21:32 (#17)

Åhja skolen i Tønder er jo som sådan også et stort problem. For hvem gider at "flytte" til Tønder i adskillelige måneder når man har famillie og man bor i Nordsjælland? Og så er der altså også lige det med lønnen: I forhold til det ansvar der egentlig ligger på skulderen af lokomotivføreren og den physiske belastning det også kan være, så er den alt for lav. Oven i det, skal man også finde sig i at blive svinet til af sine passagere............men alligevel: Jeg kunne aldrig selv drømme om at skifte job. Har nu kørt i 6 år og har da oplevet lidt af hvert i tiden. Men sådan er det.
Brugers avatar
smalspor

Lidt øvet



Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 31/7-2007
Status:


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 12/9-2008 10:44 (#18)

Så er den gal igen.

I morgen er 35 regionaltog mellem Fredericia og Århus aflyst pga. personalemangel. 33xx-togene kører derfor kun mellem Esbjerg og Fredericia.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af knudbe, 12/9-2008 21:10 (#19)

35 regionaltog aflyst!!!? Man skulle næsten tro at det var en joke :-/
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Personalemangel hos DSB
Skrevet af KH, 12/9-2008 23:30 (#20)

knudbe skrev: 35 regionaltog aflyst!!!? Man skulle næsten tro at det var en joke :-/


Ja, men det er det desværre ikke. Jeg har talt efter igen og det drejer sig om 35 løb mellem Fa og Ar. Det kan også læses her: http://www.dsb.dk/cs/Satellite?a=Traf..._med_intro
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: