Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC3 toget's "pop-status"

Udskriv debat

  IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af MSS, 15/8-2008 17:06 (#41)

Niks -ICE1 er et af de bedste højhastighedstog der findes.
De er dertil inde i en renovering der skal holde dem kørende i ca. 10-12 år endnu -derefter udrangeres de.
De er uegnede som IC-tog, da komfort, serviceniveau og driftsomkostninger ville ligge for højt.
ICE2 er derimod et noget enklere tog, der måske godt kunne finde sin fremtid i IC-kørsel. Men jeg tvivler på det...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Anonym Bruger, 15/8-2008 17:25 (#42)

Har dog kun prøvet at køre med ICE 2, og troede ICE 1 og 2 var identiske (bortset fra ICE 2 er kortere og med styrevogn) Men kunne man ikke sætte noget bedre ind mellem München og Hamburg end ICE 2 med sæder der er helt blege af slid. Der burde være stikkontakter lige så ofte som i IC3.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tramconsult, 24/8-2008 10:46 (#43)

Lidt overblik:

Da IC3, litra MF, for 18 år siden overtog IC-trafikken betød det forringelser med hensyn til komfort:
- kupeer blev afløst af storrum.
- fire siddepladser i togets bredde, mod tidligere tre.
- trange, kasseagtige sæder.
- dårlige muligheder for ståplads - "strække ben".
- brede indgangspartier, som er ubehagelige at passere, da de ofte er fyldt med siddende og liggende passager.
- rystende og støjende dieselmotorer inde i personvogne.
- idiotiske dørkontakter.
- bortfald af vinduer, der kan åbnes.

Alene på denne baggrund er det ufatteligt, at toget fik den popularitet, som det uimodsigeligt har.
Omkring 1990 var B-vognene væsentligt mere komfortable end MFerne.

MFerne blev anskaffet, fordi man ikke foreløbig forventede en jernbane mellem Nyborg og Korsør, hvorfor man skulle have et tog, der passede til færgerne. Konceptet er således udviklet med henblik på hurtig rangering (til- og frakobling) i Korsør og Nyborg.
Da det som bekendt er 11 år siden, jernbanen mellem Korsør og Nyborg blev åbnet, er MF-konceptet ikke længere aktuelt.

Det går naturligvis ikke længere at sammenligne MF fra 1990 med B-vogne fra 1973-74. For B-vognene har jo til forskel fra MF gennemløbet en udvikling siden da.
MF må derfor i dag sammenlignes med moderne tog. Man kan jo udmærket sammenligne med Tyskland, som DSB har en vis samtrafik med.
Hvis man kommer med tog sydfra til Hamborg og dér skifter til en MF mod København H, fx. tog 39, vil man uden undtagelse opleve det som en væsentlig forringelse. Og det er uanset, om man kommer med et IC-tog eller et ICE-tog; selv de toetages regionaltog er bedre at køre med end MF. MFen er skrækkelig.

Da DSB bestilte de ulyksalige MGer, IC4, tænkte man stadig i togsæt, som om der stadig er færger mellem Korsør og Nyborg.
Den tanke skal der jo prikkes hul i - eller også skal man i langt højere grad benytte sig af togsættets muligheder.

I dag tænkes IC-nettet meget bastant som en hovedstrækning København-Lillebælt. Det er først ved Snoghøj, der sker en udstråling til flere sider: Sønderborg, Esbjerg, Thisted og Frederikshavn.
Men såvel som man kan sende enkelte togsæt til Thisted og køre hver anden time til Sønderborg, bør man tænke i endnu større udstråling af IC-nettet, således at fx også Tønder, Skjern, Grenå, Svendborg, Helsingør og Nykøbing F. har direkte IC-forbindelser til relevante byer i andre landsdele. På denne måde kan man udnytte togsættets forholdsvis ukomplicerede koblingmuligheder.
En god køreplan vil oparbejde et godt passagerunderlag. Der vil så blive brug for nyt materiel.
Det kan ikke være svært at finde et tog, der er mere komfortabelt end MF.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Anonym Bruger, 24/8-2008 20:13 (#44)

Tramconsult skrev: Da DSB bestilte de ulyksalige MGer, IC4, tænkte man stadig i togsæt, som om der stadig er færger mellem Korsør og Nyborg.
Den tanke skal der jo prikkes hul i - eller også skal man i langt højere grad benytte sig af togsættets muligheder.


IC4 toget er nemlig ikke bygget til færger men til "høj hastighed" (bemærk "") med deres snuder, hvor IC3 toget med flade snuder udnyttede pladsen på IC færgerne.

Tramconsult skrev:
I dag tænkes IC-nettet meget bastant som en hovedstrækning København-Lillebælt. Det er først ved Snoghøj, der sker en udstråling til flere sider: Sønderborg, Esbjerg, Thisted og Frederikshavn.
Men såvel som man kan sende enkelte togsæt til Thisted og køre hver anden time til Sønderborg, bør man tænke i endnu større udstråling af IC-nettet, således at fx også Tønder, Skjern, Grenå, Svendborg, Helsingør og Nykøbing F. har direkte IC-forbindelser til relevante byer i andre landsdele. På denne måde kan man udnytte togsættets forholdsvis ukomplicerede koblingmuligheder.


Ja, og et togsæt til Odder, Thyborøn og Varde hver halve time fra København H vil nok skabe et stort passagergrundlag.

Et IC tog er et tog der forbinder større byer hurtigt, mens regionaltog stopper ved alle de mindre byer. Man har allerede brudt IC "reglen" ved at lade den stoppe ved alle nærbane stationerne i Aalborg. Bare se på Tyskland der har man ikke IC tog til mindre byeer som Tønder, Skjern, Grenå og Svendborg, med mindre de har en international betydning som Puttgarden.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af SJakobsen, 24/8-2008 20:40 (#45)

Tramconsult skrev: Lidt overblik:

Da IC3, litra MF, for 18 år siden overtog IC-trafikken betød det forringelser med hensyn til komfort:
- kupeer blev afløst af storrum.

Kan være en fordel ikke alle foretrækker kupé[/quote]
Tramconsult skrev: - fire siddepladser i togets bredde, mod tidligere tre.

Bedre udnyttelse af matrielet, mindre miljøbelastning, men sidder alligevel godt
Tramconsult skrev: - trange, kasseagtige sæder.

De er altså ikke så ringe, de giver god støtte
Tramconsult skrev: - dårlige muligheder for ståplads - "strække ben".

Det er vist ikke meget anderledes end i B
Tramconsult skrev: - brede indgangspartier, som er ubehagelige at passere, da de ofte er fyldt med siddende og liggende passager.

Letter ind og udstigning på stationer.
Tramconsult skrev: - rystende og støjende dieselmotorer inde i personvogne.

Rigtigt, til gengæld slap man for de ubehagelige overgange mellem vognene
Tramconsult skrev: - idiotiske dørkontakter.

Det er noget skidt, ening
Tramconsult skrev: - bortfald af vinduer, der kan åbnes.

Det er også skidt med 180 km/t istedet er de så forsynet med ventilation og klimaanlæg

Tramconsult skrev: Alene på denne baggrund er det ufatteligt, at toget fik den popularitet, som det uimodsigeligt har.
Omkring 1990 var B-vognene væsentligt mere komfortable end MFerne.

MF var moderne, og nyskabende, det var vel derfor

Tramconsult skrev: MFerne blev anskaffet, fordi man ikke foreløbig forventede en jernbane mellem Nyborg og Korsør, hvorfor man skulle have et tog, der passede til færgerne. Konceptet er således udviklet med henblik på hurtig rangering (til- og frakobling) i Korsør og Nyborg.
Da det som bekendt er 11 år siden, jernbanen mellem Korsør og Nyborg blev åbnet, er MF-konceptet ikke længere aktuelt.

Nej det har fundet anden anvendelse ifm, samling/deling, man sparer rangerpersonale


Tramconsult skrev: Da DSB bestilte de ulyksalige MGer, IC4, tænkte man stadig i togsæt, som om der stadig er færger mellem Korsør og Nyborg.
Den tanke skal der jo prikkes hul i - eller også skal man i langt højere grad benytte sig af togsættets muligheder.

I dag tænkes IC-nettet meget bastant som en hovedstrækning København-Lillebælt. Det er først ved Snoghøj, der sker en udstråling til flere sider: Sønderborg, Esbjerg, Thisted og Frederikshavn.
Men såvel som man kan sende enkelte togsæt til Thisted og køre hver anden time til Sønderborg, bør man tænke i endnu større udstråling af IC-nettet, således at fx også Tønder, Skjern, Grenå, Svendborg, Helsingør og Nykøbing F. har direkte IC-forbindelser til relevante byer i andre landsdele. På denne måde kan man udnytte togsættets forholdsvis ukomplicerede koblingmuligheder.
En god køreplan vil oparbejde et godt passagerunderlag. Der vil så blive brug for nyt materiel.
Det kan ikke være svært at finde et tog, der er mere komfortabelt end MF.


Og det skulle være rentabelt? næppe....
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tjalfe, 24/8-2008 20:42 (#46)

andersj skrev: Ja, og et togsæt til Odder, Thyborøn og Varde hver halve time fra København H vil nok skabe et stort passagergrundlag.

Et IC tog er et tog der forbinder større byer hurtigt, mens regionaltog stopper ved alle de mindre byer. Man har allerede brudt IC "reglen" ved at lade den stoppe ved alle nærbane stationerne i Aalborg. Bare se på Tyskland der har man ikke IC tog til mindre byeer som Tønder, Skjern, Grenå og Svendborg, med mindre de har en international betydning som Puttgarden.


Er den "IC regl" en du selv har fundet på?
Nu du selv nævner Puttgarden, kan vi jo se på et intercitytog der netop afgår derfra - IC 2121 fra Puttgarden til Frankfurt (Main) Hbf. Indtil Lübeck (som er halvstor efter danske forhold) standser det i Oldenburg(Holsten), Sierksdorf, Haffkrug, Scharbeutz og Timmendorferstrand. Men der er bestemt ikke meget storby over de byer, men toget holder der for at få fyldt toget og fordi der ikke er så forfærdeligt mange tog på den strækning.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tramconsult, 24/8-2008 20:45 (#47)

andersj skrev:
Et IC tog er et tog der forbinder større byer hurtigt, mens regionaltog stopper ved alle de mindre byer. Man har allerede brudt IC "reglen" ved at lade den stoppe ved alle nærbane stationerne i Aalborg. Bare se på Tyskland der har man ikke IC tog til mindre byeer som Tønder, Skjern, Grenå og Svendborg, med mindre de har en international betydning som Puttgarden.


Nu har jeg kun nævnt større byer - og Varde, som du foreslår, er da bestemt relevant.
På det tyske IC-net finder vi bl.a. Berchtesgaden, Zinnowitz, Binz, Warnemünde, Westerland og Norddeich Mole, der næppe betjenes på grund af "international betydning". IC-nettet kan du se her:

http://www.bahn.d...008_wi.pdf

Hvis dine regler hindrer relevant trafik, må reglerne fjernes.
Hvis man skulle følge din regel, må man ophøre med at standse i Sorø, Middelfart, Struer m.fl.

Puttgardens tre IC-tog er nærmest en cykel- og badebane, der betjener flere meget små stationer.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:

 
Redigeret af , 24/8-2008 21:00

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tjalfe, 24/8-2008 20:45 (#48)

SJakobsen skrev:
Tramconsult skrev: Da DSB bestilte de ulyksalige MGer, IC4, tænkte man stadig i togsæt, som om der stadig er færger mellem Korsør og Nyborg.
Den tanke skal der jo prikkes hul i - eller også skal man i langt højere grad benytte sig af togsættets muligheder.

I dag tænkes IC-nettet meget bastant som en hovedstrækning København-Lillebælt. Det er først ved Snoghøj, der sker en udstråling til flere sider: Sønderborg, Esbjerg, Thisted og Frederikshavn.
Men såvel som man kan sende enkelte togsæt til Thisted og køre hver anden time til Sønderborg, bør man tænke i endnu større udstråling af IC-nettet, således at fx også Tønder, Skjern, Grenå, Svendborg, Helsingør og Nykøbing F. har direkte IC-forbindelser til relevante byer i andre landsdele. På denne måde kan man udnytte togsættets forholdsvis ukomplicerede koblingmuligheder.
En god køreplan vil oparbejde et godt passagerunderlag. Der vil så blive brug for nyt materiel.
Det kan ikke være svært at finde et tog, der er mere komfortabelt end MF.


Og det skulle være rentabelt? næppe....


Det har flere gange vist sig, at når en køreplan bliver forbedret så kommer passagerene også. Det er vel egentligt meget logisk :roll:
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Thomas_, 24/8-2008 20:48 (#49)

Tjalfe skrev:
andersj skrev: Ja, og et togsæt til Odder, Thyborøn og Varde hver halve time fra København H vil nok skabe et stort passagergrundlag.

Et IC tog er et tog der forbinder større byer hurtigt, mens regionaltog stopper ved alle de mindre byer. Man har allerede brudt IC "reglen" ved at lade den stoppe ved alle nærbane stationerne i Aalborg. Bare se på Tyskland der har man ikke IC tog til mindre byeer som Tønder, Skjern, Grenå og Svendborg, med mindre de har en international betydning som Puttgarden.


Er den "IC regl" en du selv har fundet på?
Nu du selv nævner Puttgarden, kan vi jo se på et intercitytog der netop afgår derfra - IC 2121 fra Puttgarden til Frankfurt (Main) Hbf. Indtil Lübeck (som er halvstor efter danske forhold) standser det i Oldenburg(Holsten), Sierksdorf, Haffkrug, Scharbeutz og Timmendorferstrand. Men der er bestemt ikke meget storby over de byer, men toget holder der for at få fyldt toget og fordi der ikke er så forfærdeligt mange tog på den strækning.


Jeg tror lige så godt vi kan lære det. andersj er en guru inden for jernbanen.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af SJakobsen, 24/8-2008 20:49 (#50)

Tjalfe skrev: Det har flere gange vist sig, at når en køreplan bliver forbedret så kommer passagerene også. Det er vel egentligt meget logisk :roll:


Slevfølgelig gør de det, helt enig. Men kommer der nok, til at det kan betale sig, eller er det, endnu engang, penge ud af statskassen, det er det jeg tvivler på..

S
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af SJakobsen, 24/8-2008 20:54 (#51)

ThomasH skrev: Jeg tror lige så godt vi kan lære det. andersj er en guru inden for jernbanen.


Jeg er stærk uenig, jeg ser mere andersj, som en slags stor mufti, inden for _alt_ jernbaneviden. Da meget at det han skriver har religiøs karakter, idet det tydeligvis basere sig på (over)tro...


S
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tramconsult, 24/8-2008 20:58 (#52)

SJakobsen skrev:
Tjalfe skrev: Det har flere gange vist sig, at når en køreplan bliver forbedret så kommer passagerene også. Det er vel egentligt meget logisk :roll:


Slevfølgelig gør de det, helt enig. Men kommer der nok, til at det kan betale sig, eller er det, endnu engang, penge ud af statskassen, det er det jeg tvivler på..

S


En køreplan, der løfter nogle afgange op fra Lint-stadiet til MF-stadiet, kan næppe være væsentligt dyrere. Gode køreplaner med velforgrenet net uden skift giver altid flere rejsende. Så kan man senere løftet nettet op til internationalt niveau.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Anonym Bruger, 24/8-2008 21:48 (#53)

IC togene til Puttgarden standser self. ved de små stationer fordi der kun kører tog en gang hver anden time, dog hver time fra Neustadt. Det er ligesom heroppe i nordjylland hvor ICL standser i Tolne og Kvissel. Grunden til at der kører IC tog til Westerland er at det er et stort feriemål, og man kan (næsten) kun komme med tog derover.

Og med IC reglen mente jeg InterCitys motto, som blev indført i K 74.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tramconsult, 24/8-2008 22:00 (#54)

andersj skrev: IC togene til Puttgarden standser self. ved de små stationer fordi der kun kører tog en gang hver anden time, dog hver time fra Neustadt. Det er ligesom heroppe i nordjylland hvor ICL standser i Tolne og Kvissel. Grunden til at der kører IC tog til Westerland er at det er et stort feriemål, og man kan (næsten) kun komme med tog derover.

Og med IC reglen mente jeg InterCitys motto, som blev indført i K 74.


Hvordan er det nu, mottoet lyder?

Din forklaring vedr. IC til/fra Puttgarden dur ikke, da RB og IC/EC-togene kører med forskellige takstsystemer og henvender sig til hhv. lokale rejsende og fjerntrafikrejsende.

Begrundelsen for Kvissel og Tolne tyder på en åbning for forståelse, som Ryomgård måske kunne have glæde af.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Anonym Bruger, 24/8-2008 22:23 (#55)

Jeg så en plakat i et af mine "Jernbanen" blad, hvor temaet vist nok var K 74. Jeg kan ikke huske hvad det var for et.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af eg3104, 24/8-2008 22:52 (#56)

Off topic: Nu når vi lige har fat K74, er der så nogle ved hvor man kan få fat i TKV udgaven.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tramconsult, 24/8-2008 22:53 (#57)

andersj skrev: Jeg så en plakat i et af mine "Jernbanen" blad, hvor temaet vist nok var K 74. Jeg kan ikke huske hvad det var for et.


I oktober 1975 udsendte DSB sin Plan 1990, hvor man bl.a. kan se stregtegninger af det, der senere bliver til MF. Man vil simplethen opfinde et intercitytog.

Planen beskriver, at DSBs fjerntrafiksystem i 1990 vil "omfatte alle bysamfund på ca. 5000 indbyggere og derover. Dette gælder også bysamfund uden for jernbanenettet, idet der påregens etableret særlige tilbringerbusser".

Interessant nok er byer som Præstø, Fåborg, Åbenrå, Grenå, Nykøbing Mors og Skagen nævnt blandt mange andre.

Planen indeholder også kort over fremtidig togbetjening.

Helsingør indgår her i lyntogsnettet; mens Nykøbung F, Vordingborg og Næstved indgår i IC-nettet, hvilket de jo ikke er kommet endnu.

Planen opererede desværre også med busbetjening på Thybanen, Grenåbanen, Herning-Skjern, Tinglev-Sønderborg, den vestjyske længdebane samt Marskbanen mellem Bramming og Tønder.

Dette blev dog hurtigt afvist af politikerne - og med indførelse af K79 (ny MR-tog og timedrift på flere af de nævnte strækninger) forstummede det helt.

Successen fra K74 (IC-tog i timedrift) og K79 (MR-tog i timedrift) kan udmærket udbygges ved at lade regionaltog udskifte med IC-forbindelser mellem landsdelene.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af SJakobsen, 24/8-2008 22:56 (#58)

andersj skrev: Jeg så en plakat i et af mine "Jernbanen" blad, hvor temaet vist nok var K 74. Jeg kan ikke huske hvad det var for et.


Nr 4, 2004 Cool Jeg har iøvrigt K74, der er beskrevet en del om IC systemet, jeg kan skanne det hvis det har nogens interresse!
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af eg3104, 24/8-2008 23:24 (#59)

Tramconsult skrev: hvor man bl.a. kan se stregtegninger af det, der senere bliver til MF.


I en af de første håndbøger fra MF er der skørter hen over mellem bogierne på plantegningen. Skal lige tilføjes at den er fra 1986.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:



SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Thomas_, 25/8-2008 00:26 (#60)

eg3104 skrev:
Tramconsult skrev: hvor man bl.a. kan se stregtegninger af det, der senere bliver til MF.


I en af de første håndbøger fra MF er der skørter hen over mellem bogierne på plantegningen. Skal lige tilføjes at den er fra 1986.

mvh Marc


Tror du ikke det er mere sansynligt, at det er en simpel tegning af bogien? Jeg tvivler på, at det på noget tidspunkt har været hensigten at lave skørter over bogien.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


Spring til debat:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near 's "pop-status"' IN BOOLEAN MODE) AND thread_id != 8101 AND tf.forum...' at line 4
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: ' class='textbox' style='font-size:11px;width:99%' onclick='javascript:this.select();' />