Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC3 toget's "pop-status"

Udskriv debat

  IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Marc, 8/8-2008 10:41 (#1)

Nu er vi jo så småt ved at få IC4 ud og rulle, og man kan da også mærke stemningen hos personale, passagere mm.
MEN, når man så sammenligner med introduktionen af IC3, så må man sige at der er en kæmpe forskel.

Da IC3 kom frem (også efter en lang forsinkelse) Så var det jo nærmest over alt i både medier, tegninger, legetøj osv.
Det var nærmest som om, at toget blev en del af dansk kultur. Gamle og unge, selv helt ned til børnehave alderen kender ordet "IC3"

Der er stortset ikke en eneste strækning her i landet hvor at toget ikke har kørt. Både på HHGB og HFHJ's jubilæums tilbage i starten af 90'erne, var IC3 ude og rulle på begge strækninger sammen med veterantogene.

Mon IC4 kommer til at køre præsentations-ture på lokalbanerne?? Det tvivler jeg stærkt på.

Men hvad var det lige som gjorde IC3 så populært?
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af KH, 8/8-2008 11:46 (#2)

Marc skrev: Men hvad var det lige som gjorde IC3 så populært?


Det skyldes nok at IC3 på daværende tidspunkt var en revolution, man gik fra lokomorivtrukne persontog til selvkørende togsæt i IC-trafikken. Samtidig var IC3 meget moderne og langt fremme set i forhold til sin samtid (bage kig på bilerne i slutningen af 80'erne og starten af 90'erne..). IC4 er ikke på samme måde en revolution, det er bare IC3 vers 2.0, det giver alt andet lige ikke så meget interesse, det der er interessant ved IC4 er mere forsinkelsen end selve toget....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af stigc, 8/8-2008 12:31 (#3)

Toget da vist stadig af Ansaldo breda....
Så der kan jo kun være tale om testkørsel med passagere
Lad os se til Maj 2009, om resten kommer, og om DSB så ikke
laver noget festivitas, for at fejre at togene kommer..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af stigc, 8/8-2008 15:24 (#4)

der mangler lige et 'ejes'
SÃ¥ det skulle hedde :
Toget ejes da vist stadig.......
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 64
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af MSS, 8/8-2008 17:10 (#5)

Det er lige præcis som Kaj skriver. Og som Stig nævner ejes toget også stadig af Ansaldobreda, og alle godkendelser er ikke i hus. DSB's direktør udtalte også at man bevidst valgte en forsigtig ibrugtagning af toget, da det var flere år forsinket, og altså endnu ikke 100 % godkendt.

Mht. revolution, så nævnte DSB også bevidst at de ville have et tog med en "smart front", da de ellers ikke regnede med at almindelige borgere kunne skelne de nye tog fra de "gamle" Wink
Den smarte front er også alt hvad der er af revolution ved det nye tog, der i bund og grund er en klassisk konstruktion.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af DVG, 13/8-2008 14:21 (#6)

Men ICE-TD kom og overhalede IC4 indenom med sin "smart front" Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Ghosttrain, 13/8-2008 14:58 (#7)

Det har du har i DVG, og den virker da helt fint den dér ICE3 TD-ting, ja altså lige undtaget ved afkobling af et togsæt, der sker der vist en UPS af og til, ihvertfald op til flere gange her i Nyk F.
Grin
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af PB, 13/8-2008 15:36 (#8)

Efter hvad jeg har læst (og derfor skal I ikke være for hårde, hvis det ikke passer), var der også en del problemer med IC3. Men det var måske mere 'ok' da det var lidt ny teknik, og vi idag anser teknikken i IC4 for så velkendt, at fejl derfor er mindre acceptable.
Faktisk er ovenstående mere spørgsmål fra min side, så hvis nogen kan be- eller afkræfte mine påstande, kan jeg da blive lidt klogere Smile - det kan man altid herinde Grin
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af lbr40, 13/8-2008 17:01 (#9)

Hvis det er de automatiske koblinger på ICE-TD og IC3 I hentyder til, så vil jeg mene, at der ikke skal ret meget til, før det giver problemer.
Den 28.7. i år var jeg selv med et ICE-TD fra Hamburg, der fik ca. 35 min.s forsinkelse netop i Nf. på grund af sammenkoblingsproblemer.
På de billeder jeg senere tog af DSB IC4 i Kbh. undrer det mig noget, at disse koblinger ikke var tildækket som på ICE-togene.
Tager jeg fejl, må I rette mig.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af SJakobsen, 13/8-2008 17:29 (#10)

lbr40 skrev: Hvis det er de automatiske koblinger på ICE-TD og IC3 I hentyder til, så vil jeg mene, at der ikke skal ret meget til, før det giver problemer.
Den 28.7. i år var jeg selv med et ICE-TD fra Hamburg, der fik ca. 35 min.s forsinkelse netop i Nf. på grund af sammenkoblingsproblemer.
På de billeder jeg senere tog af DSB IC4 i Kbh. undrer det mig noget, at disse koblinger ikke var tildækket som på ICE-togene.
Tager jeg fejl, må I rette mig.


Nej du har ganske ret, koblingen på IC4 kan dog lukkes inde, som fx her http://togfoto.dk/ic4/mg_ufolie1.jpg, det undrer mig meget at den nu tilsyneladene altid sd ude..

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af lbr40, 13/8-2008 17:46 (#11)

Fint nok, så har de afmonteret "skjoldet" på sæt 13, da det var i Kbh. Link: http://www.lbr40.dk/B-DSB_IC4_8.html
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af KH, 13/8-2008 18:54 (#12)

lbr40 skrev: Fint nok, så har de afmonteret "skjoldet" på sæt 13, da det var i Kbh. Link: http://www.lbr40.dk/B-DSB_IC4_8.html[...ml[/quote]

Nej. skjoldet er ikke afmonteret, det er bare slået til side. Man kan ane den i højre side af dit billdede... Jeg har faktisk aldrig set et MG-sæt der var lukket foran, alle de billeder jeg har taget af de forskellige sæt har haft åben front. Man har åbenbart valgt at køre med "koblingsarmen" ude konstant, af hvilken grund ved jeg ikke.

Det modsatte er så gældende med DB 605, der så jeg et sæt i Kolding i sidste uge der var åben i den ene ende og der er det undtagelsen hvis den er ude. Præcis modsat af MG...
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Tramconsult, 13/8-2008 19:00 (#13)

KH skrev:
Marc skrev: Men hvad var det lige som gjorde IC3 så populært?


Det skyldes nok at IC3 på daværende tidspunkt var en revolution, man gik fra lokomorivtrukne persontog til selvkørende togsæt i IC-trafikken. Samtidig var IC3 meget moderne og langt fremme set i forhold til sin samtid (bage kig på bilerne i slutningen af 80'erne og starten af 90'erne..). IC4 er ikke på samme måde en revolution, det er bare IC3 vers 2.0, det giver alt andet lige ikke så meget interesse, det der er interessant ved IC4 er mere forsinkelsen end selve toget....


Det er ubegribeligt, at IC3-togene blev populære. B-vognene blev afløst af tog, hvor man sidder oven på en rystende og støjende dieselmotor; kupeerne blev afløst af til tider meget folkelige storrumsvogne; komfortable pladser med tre siddepladser på tværs blev erstattet af trange skabolonsofaer med fire pladser på tværs af kørselsretningen; vinduerne kan ikke længere åbnes, idiotiske dørkontakter ("gæt en grimasse"!), kiosken i Bk-vognen blev erstattet af en upålidelig trillebar; stillekupé og 1. klasse blev sammenfiltret med øvrige rejsende. At man bygger et tog uden gruskasser, og der derudover skulle påføres samfundet ekstraudgifter pga togets profil indgår i opfattelsen af et dårligt tog. Menneskene vil bedrages - og de bliver det!
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Marc, 13/8-2008 19:26 (#14)

Dog vil jeg sige, at med undtagelse af 1. klasse, så var det en god afløser til MA. Nu har jeg kun kørt med det i museumskørsel, men kæft, jeg bryder mig ikke om at forstille mig hvordan det må have været at sidde på 2. klasse fra København til Aalborg i sådan en. Der er jo slet ingen benplads.

Jeg har heller intet imod at kiosken blev erstattet af trillebar. Der er intet værre end at skulle gå igennem 5 vogne der ryster som bare f... med en kop kaffe i hånden. Når man endelig kommer frem til sin plads, er der kun det halve tilbage i koppen.
Man genindførte jo togkiosken i IR4, men passagererne fortrak trillebaren.

Med hensyn til dørene. Ja, det er måske ikke verdens smarteste system. Jeg ville også have fortrukket en knap, frem for at skulle stå og heile.
Men jeg kan forstille mig, at det må have været rart for togpersonalet og deres helbred. Det kan umuligt have været sundt for ryggen at billettere i B-vognene med de skydedøre.

At jeg som togfan ikke kan fordrage IC3 er én ting, men man kan heller ikke se bort fra de rent praktiske ting. Dog vil jeg mene at B-vognene kunne have blevet præcis lige så moderne med den rette ombygning. Dette blev så desværre aldrig en realitet. Dog hvis man ser på APO-lyntoget og tideligere Ckm vogne, så kan man godt få en ide om hvordan en ombygget B-vogn kunne have set ud.

APO-lynet's indretning var jo i bund og grund en krysning mellem en B-vogn og IC3.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af ic3dk, 13/8-2008 19:38 (#15)

Marc skrev: at det må have været rart for togpersonalet og deres helbred. Det kan umuligt have været sundt for ryggen at billettere i B-vognene med de skydedøre.

Ydermere har samfundet jo ændret sig. Det er blevet mere råt og barsk i toget for personalet. Jeg tror tiden er rendt fra kupévogne i regulære tog af sikkerhedsmæssige årsager. Togføreren har unægteligt bedre overblik over toget i en storrumsvogn. Desværre.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af MSS, 13/8-2008 19:54 (#16)

KH skrev:
Nej. skjoldet er ikke afmonteret, det er bare slået til side. Man kan ane den i højre side af dit billdede... Jeg har faktisk aldrig set et MG-sæt der var lukket foran, alle de billeder jeg har taget af de forskellige sæt har haft åben front. Man har åbenbart valgt at køre med "koblingsarmen" ude konstant, af hvilken grund ved jeg ikke.


Det er sikkert pga. faren for nedbrud og den deraf følgende væk-slæbning. Man vil bare gøre det så let som muligt.
Det kan selvfølgelig også være at koblings-klapperne ikke er godkendt endnu Wink
Koblingerne på MA-lyntogene voldte i øvrigt alle dage problemer -særligt om vinteren. Derfor er det en god idé med frontklapperne, så jeg håber at de kommer til at virke som de skal.
IC3 har mig bekendt dog aldrig haft nævneværdige koblingsproblemer, heller ikke i starten.

Tramconsult skrev:

Det er ubegribeligt, at IC3-togene blev populære. B-vognene blev afløst af tog, hvor man sidder oven på en rystende og støjende dieselmotor; kupeerne blev afløst af til tider meget folkelige storrumsvogne; komfortable pladser med tre siddepladser på tværs blev erstattet af trange skabolonsofaer med fire pladser på tværs af kørselsretningen; vinduerne kan ikke længere åbnes, idiotiske dørkontakter ("gæt en grimasse"!), kiosken i Bk-vognen blev erstattet af en upålidelig trillebar; stillekupé og 1. klasse blev sammenfiltret med øvrige rejsende. At man bygger et tog uden gruskasser, og der derudover skulle påføres samfundet ekstraudgifter pga togets profil indgår i opfattelsen af et dårligt tog. Menneskene vil bedrages - og de bliver det!


Har du nogensinde kørt i et Intercitytog med B-vogne? Du glemmer ihvertfald alt det ubekvemme der var forbundet med sådan en rejse..!

Trillebaren kom kun meget sjældent gennem vognene, og turen hen til kiosken kunne være lidt af en gyser når man blev kastet fra side til side i gangene, og måtte lave hasarderede spring igennem vognovergangene, hvor pladerne kørte fra side til side og dørene var tunge og besværlige og larmen nærmest uudholdelig.
For slet ikke at tale om ventilation og varmeanlæg der ofte var i udu, så der enten var for vamt eller for koldt.
Kupéerne var meget hyggelige, medmindre at man kom til at sidde sammen med nogle der var umulige. I så fald var det en meget, meget lang rejse, da kupéer er for intime til at man kan ignorere folk helt...
I endekupéerne var der ofte en infernalsk larm fra bogierne, der knirkede og knagede, og dertil kom så bremserne, som støjede så meget at hele toget gungrede og buldrede ved nedbremsning...
Endelig var der forholdene ved ind- og udstigning, med de smalle døre som mange ikke kunne finde ud af at betjene, og som kunne være næsten umulige at forcere med bagage, stejle trin man kunne slå sig på osv osv...
For almindelige brugere, var interiøret i øvrigt meget fikst i 70'erne, men i 80/90'erne var det bare brunt :roll:

Folk var dødtrætte af de tog, det var kun os tognørder der kneb en tåre da de blev afløst af de lyse og venlige IC3-tog med brede midtergange, klimaanlæg, næsten lydløs kørsel (bortset fra motoren), brede og lækre indstigningspartier med en rummelig vestibule, skønne toiletter, praktiske mellemdøre (med favnen fuld af pakenelliker, og kufferter i hånden var det bare ikke sjovt med håndbetjente indvendige døre uden åbningshjælp) etc. etc.

De gode gamle dage var sq ikke så gode som de er gamle..! Wink
Men derfor elsker vi togfans selvfølgelig stadig de gamle knirkende kasser Smile
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af Kim_Christensen, 13/8-2008 20:00 (#17)

IC3 har lært mig at elske X-busserne. Da IC3 kom frem var jeg meget på farten, og IC3 var et mareridt for de rejsende. Togene kunne reelt ikke køre, men var sat i drift aligevel. Ic3 overtog MA togenes plan, og man startede med at markere dette ved at barbere et kvarter af køretiden på den ruge jeg benyttede. Men snart måtte IC3 bede om at få det kvarter igen, samt et mere. Ofte oplevede jeg at toget der skulle være på hovedbanen 22.58 holdt på sidesporet i Borup kl 1.30 for at blive overhalet af et godstog. Da vi endelig trilled eind på hovedbanen to timer senere, var vi blevet overhalet af yderelige to godstog, i Roskilde og Glostrup. Dørene var endnu mere genstridige dengang end de er nu. Engang opstod de rmytteri i toget fordi alle toiletter var i udu, og turen der skulle vare 5 timer og et kvater tegnede til at komme op på 7 timer. Kolding var de ren gruppe de satte sig i sporet foran toget, mens andre spakede døren til toilettet på banegården op. Blokaden varede indtil alle der ville havde været på toilettet. En gang blev toget stående to kilomete ruden for Tinglev, da vi havde ventet i 1½ tiem uden at få noget at vide om noget, var der nogen der nødåbnede døren og vi gik ad sporet tilbage til Tinglev. Der holdt mærkelig nok en minibus (med plads til 11 passagerer) og ventede på os, ca 50 passagerer. Jo, IC3 var en kæmpesucces. bobobob...
Indtil i dag er det endnu aldrig lykkes mig at komme rettidigt frem til mit rejsemål med et IC3 tog. En gang dristede jeg mig til at tage toget fra Sønderborg til Vejen. Turen fra Sønderborg til Lunderskov med IR4 gik uden problemer. IC toget til Esbjerg, en IC3 selvfølgelig, var forsinket en time. Toget kunne ikke skifte gear, og måtte køre i føste gear hele vejen. Larmen var utrolig, og jeg skal hilse og sige at det tager godt 25 minutter at køre Lk-Vn med en IC3 i første gear.

men se X-bus, det er noget helt andet....

Hilsen kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af ic3dk, 13/8-2008 20:05 (#18)

I øvrigt så er de to hvide MF 68 og MF 75 netop afgået i IC 169 her kl. 19.00 fra Hovedbanen. Det er jo næsten lige som i gamle dage :)
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af MSS, 13/8-2008 20:08 (#19)

@Kim: Okay, du har godt nok været uheldig der, men det var jo indkøringstiden, lige da de afløste MA (som i øvrigt generelt set var et væsentligt mere ustabilt tog!).
Den slags fadæser var der altså også masser af i 80'erne, forsinkelser har som regel ikke noget med materiellet at gøre..
Det med toiletterne er jo "skide" ærgerligt (høhø), og jeg har også oplevet det selv, men i gamle dage holdt man sig også længere, for der var toiletterne altid temmeligt klamme...
@Nick: Ja, det var sq tider Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: IC3 toget's "pop-status"
Skrevet af KH, 13/8-2008 20:21 (#20)

Kim_Christensen skrev: Indtil i dag er det endnu aldrig lykkes mig at komme rettidigt frem til mit rejsemål med et IC3 tog.


Det var dog utroligt!
Man kan godt høre det er minimum 10-15 år siden du har kørt med IC3.

..Desværre for dig...
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

Spring til debat:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near 's "pop-status"' IN BOOLEAN MODE) AND thread_id != 8101 AND tf.forum...' at line 4
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: ' class='textbox' style='font-size:11px;width:99%' onclick='javascript:this.select();' />