Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.

Udskriv debat

  Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 27/7-2008 19:55 (#41)

Nej, jeg tror også at de dage er talte, desværre..
Passagergrundlaget var ikke engang i orden efter murens fald, men det skyldtes naturligvis også den fortsat minimale rejsehastighed og de tåbelige (2 timers?) ophold på østsiden, der blev opretholdt trods bortfald af de meget grundige check i DDR tiden...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af AlvinM.J., 28/7-2008 01:01 (#42)

til dem der ikke mener det kan betale sig: det kune det heler ikke da' man lavet de første baner i Danmak, men banen 3-doblet tanspotbehovet for en af de videste staniner (jeg huskerr ikke vilken) fra 50'000 til 150´000 om året, eller med ander ord: banen skabet sit eget gånlag
Brugers avatar
AlvinM.J.

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 14/11-2006
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 28/7-2008 04:13 (#43)

Jeg mener også at der kan skabes et større behov, men at sammenligne direkte med banernes barndom er nok lige lovligt optimistisk -der var f.eks ingen biler dengang..!
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af PB, 28/7-2008 20:02 (#44)

Jeg bifalder kun, at der fortsat kæmpes for banen.
Om hvorvidt det er økonomisk ansvarligt at fortsætte driften af banen, så håber jeg også på, at det bliver tilfældet, hvis køreplanen m.m. bliver forbedret.

Guldborgsunds borgmester udtaler selv til Folketidende, at han ikke tror der er store chancer, men jeg sætter min lid til, at nogle kloge hoveder finder frem til og udnytter de tilstrækkeligt høje passagertal, der gemmer sig. Og jeg tror at der gemmer sig sådanne! Om sommeren er der rigtig mange, der holder ferie lige fra Nykøbing til Gedser (jeg selv i Gedesby). Desuden lyder godstransportmuligheden rigtig indbydende.

Alt det der med at pengene kan bruges et andet sted, mener jeg kan diskuteres i al evighed (jég vil ha penge - nej jég vil ha dem!), så den rører jeg ikke ved.

Jeg er desuden helt enig med MSS i at artikler og tv-indslag har givet en temmelig ringe behandling af sagen.

Lige et materiel-spørgsmål: kører der ikke også IC3 tog engang imellem?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 28/7-2008 21:29 (#45)

PB skrev:
Lige et materiel-spørgsmål: kører der ikke også IC3 tog engang imellem?

Efter køreplanen 08' er det "de hurtige tog" med få stop fra Kh der fortsætter til Gedser, og der er det næsten kun et enkelt IC3 sæt der kører, men pga. særkøreplanen i sommerperioden kører der kun tog til Nf en gang i timen, så togene med få stop udgår. Derfor er det blandet materiel der befarer Gedserbanen i øjeblikket.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 28/7-2008 23:31 (#46)

MSS skrev:
SJakobsen skrev:
hec skrev: fejlen er at i jyder vil ha det hele i tåler ikke der blir brugt penge på andre landsdele


Sikken argumentation, så du mener at bare fordi man har nogen motorveje i (nord)jylland, som ikke er proppet, skal putte 112 mio -næsten en 1/8 mia.- i gedserbanen, hvor der næppe er noget kundegrundlag, selv med flere tog. Nej jeg synes pengene skal bruges der hvor de gør mest gavn, og det er nok desværre ikke på gedserbanen.

Hvorlang tid tager det med Tog hhv. Bus?? Nf-Ge

Søren


Du har sq meget at lære endnu Søren Wink


Ja det har jeg sikkert, men jeg har lært at regne Wink Morten, der er 850 indbyggere i Gedser. Det er da dybt, til grin at bruge 112 mio. på at renovere en bane der måske kan generer 100 passagerer om dagen, det er endda højt sat. Hvordan skulle det nogensinde kunne blive andet end penge ud af vinduet? Jeg tror ikke på at folk gider pendle til Kbh, fra Gedser, der er simpelthent for langt.

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af DVG, 29/7-2008 00:32 (#47)

Jeg gad ikke at pendle så langt.. men 2 timer og 5 minutter er nu ikke så lang tid i vores tider hvor køres fradrag gør det fordelagtigt at bo langt væk kombineret med de priser på fast ejendom der er i det meste af Nord/Øst Sjælland. Har da i øvrigt hørt om flere der arbejdede i København og bor i Nf.. Det kan jo også være at der er nogle der arbejder i Nykøbing F, Vordingborg eller Næstved som bor i Gedser, har aldrig og håber aldrig jeg er nødsadiget til at tage bussen på daglig bassigt.
Derudover kan jeg i øvrigt sige at 8 passager på det tidspunkt er ikke helt dårligt, har da tit kørt i S-tog på det tidspunkt hvor der var færre med. Modsat tænker jeg da også at hvis der kører så mange busser som der gør, må der være et passagergrundlag for tog på bestemte tidspunkter. Faktisk tænker jeg netop at det tidspunkt hvor toget kører nu, skatens kunne springes over i senere kørerplan. I øvrigt 112 mio. hvornår blev den sidst lave sporfornyelse på Gedser-banen og ikke bare en nød reparation som for et par år siden? Prøv lige at regne ud hvor få penge det så er i forhold til at der ikke skal laves noget i 20, 30, 40 år. Så vidt jeg husker er skinnerne på gedser-banen blandt de ældste i landet.
Så hvis vi siger 16 passager*(365 dage-52 Søndage)*30 år=150.240
Hvis vi herefter dele de 112 millioner.
112.000.000/150.240=745.672 Kr. per passager. altså ikke billigt.
Men nu når nogle påstår at de har lært at regne, kan de vel godt se at der ikke skal mange gange flere passager før at prisen per passager bliver bedre Wink (I beregningen er der ikke taget højde for Trafikministres betaling af DSB for drift af banen da jeg ikke kender denne).
Tillsidst vil jeg sige at 112 mio er samfundsøkonomiske Peanuts og dette mere er en princip beslutning og ikke en økonomisk, jeg går ud fra at Gedser ikke har sit eget valgdistrikt :evil:
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 29/7-2008 08:54 (#48)

DVG skrev: Jeg gad ikke at pendle så langt.. men 2 timer og 5 minutter er nu ikke så lang tid i vores tider hvor køres fradrag gør det fordelagtigt at bo langt væk kombineret med de priser på fast ejendom der er i det meste af Nord/Øst Sjælland. Har da i øvrigt hørt om flere der arbejdede i København og bor i Nf.. Det kan jo også være at der er nogle der arbejder i Nykøbing F, Vordingborg eller Næstved som bor i Gedser, har aldrig og håber aldrig jeg er nødsadiget til at tage bussen på daglig bassigt.
Derudover kan jeg i øvrigt sige at 8 passager på det tidspunkt er ikke helt dårligt, har da tit kørt i S-tog på det tidspunkt hvor der var færre med. Modsat tænker jeg da også at hvis der kører så mange busser som der gør, må der være et passagergrundlag for tog på bestemte tidspunkter. Faktisk tænker jeg netop at det tidspunkt hvor toget kører nu, skatens kunne springes over i senere kørerplan. I øvrigt 112 mio. hvornår blev den sidst lave sporfornyelse på Gedser-banen og ikke bare en nød reparation som for et par år siden? Prøv lige at regne ud hvor få penge det så er i forhold til at der ikke skal laves noget i 20, 30, 40 år. Så vidt jeg husker er skinnerne på gedser-banen blandt de ældste i landet.
Så hvis vi siger 16 passager*(365 dage-52 Søndage)*30 år=150.240
Hvis vi herefter dele de 112 millioner.
112.000.000/150.240=745.672 Kr. per passager. altså ikke billigt.
Men nu når nogle påstår at de har lært at regne, kan de vel godt se at der ikke skal mange gange flere passager før at prisen per passager bliver bedre Wink (I beregningen er der ikke taget højde for Trafikministres betaling af DSB for drift af banen da jeg ikke kender denne).
Tillsidst vil jeg sige at 112 mio er samfundsøkonomiske Peanuts og dette mere er en princip beslutning og ikke en økonomisk, jeg går ud fra at Gedser ikke har sit eget valgdistrikt :evil:


Jeg har stadig meget svært ved at se hvorfor man skulle poste penge i det, istedet for måske at lave en hurtig busrute fra Nykøbing? Der er simpelthen for få mennekser i Gedser, måske man kunne køre folk til og fra færgen. Men jeg tror pengene er bedre givet ud andre steder, måske til at veligeholde det eksiterende spornet.

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af hec, 29/7-2008 09:36 (#49)

SJakobsen skrev:
MSS skrev:
SJakobsen skrev:
hec skrev: fejlen er at i jyder vil ha det hele i tåler ikke der blir brugt penge på andre landsdele


Sikken argumentation, så du mener at bare fordi man har nogen motorveje i (nord)jylland, som ikke er proppet, skal putte 112 mio -næsten en 1/8 mia.- i gedserbanen, hvor der næppe er noget kundegrundlag, selv med flere tog. Nej jeg synes pengene skal bruges der hvor de gør mest gavn, og det er nok desværre ikke på gedserbanen.

Hvorlang tid tager det med Tog hhv. Bus?? Nf-Ge

Søren


Du har sq meget at lære endnu Søren Wink


Ja det har jeg sikkert, men jeg har lært at regne Wink Morten, der er 850 indbyggere i Gedser. Det er da dybt, til grin at bruge 112 mio. på at renovere en bane der måske kan generer 100 passagerer om dagen, det er endda højt sat. Hvordan skulle det nogensinde kunne blive andet end penge ud af vinduet? Jeg tror ikke på at folk gider pendle til Kbh, fra Gedser, der er simpelthent for langt.

Søren

en rigtig professor i sydhavsøerne
du er da ikke klar over at der er tusender
af mennesker der pendler fra det sydlige hver morgen
til københavn
jeg er sikker på at en del af dem kommer fra gedser
vi kan jo ikke alle bo rundt hjørnet nede i kælderen
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Horsecreek, 29/7-2008 10:13 (#50)

DVG skrev: Så hvis vi siger 16 passager*(365 dage-52 Søndage)*30 år=150.240
Hvis vi herefter dele de 112 millioner.
112.000.000/150.240=745.672 Kr. per passager. altså ikke billigt.

Jeg får 112.000.000/150.240 til at være 745,47 kr/passager, Om det er billigt skal jeg ikke udtale mig om, men det er da mindre end det DVG skrev.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tjalfe, 29/7-2008 11:14 (#51)

SJakobsen skrev: Men jeg tror pengene er bedre givet ud andre steder, måske til at veligeholde det eksiterende spornet.


Det er jo lige det de gør. :lol:
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af DVG, 29/7-2008 18:29 (#52)

Horsecreek skrev: Jeg får 112.000.000/150.240 til at være 745,47 kr/passager,
Ja det gør jeg også Wink Ved ikke hvad jeg har lavet lige der.

Det Jeg bare ville frem til med det regne stykke var at JA det virker meget dyrt nu, men hvis banen bliver renoveret og der derved vil komme en kortere rejsetid plus at de par daglige tog der kører så laves så pendlere kan bruge dem vil prisen per person også falde. Eksempelvis kører der i dag både en bus 7:08 og 7:42 fra Gedser, så få mennesker kan der alligevel heller ikke være? Det kunne være spænde at vide hvilke andre baner folk her godt vil nedlægge, VLTJ eller andre?
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af WOTL, 2/8-2008 02:19 (#53)

Horsecreek skrev: Jeg mener der var spor på den færge jeg sejlede med for 2 måneder siden.

Jeg er rimelig overbevist om at sporene er dækket over med cement eller noget lignende. Jeg kan ikke huske om der er sporanlæg ved færgelejet i Rostock.

trnielsen skrev: Det er de to tidligere IC-færger fra Storebælt, Prins Joachim og Kronprins Frederik som sejler mellem Gedser og Rostock.

Scandlines har i følge "Søfart" offentliggjort at de er på udkig efter to nye færger til ruten. Det skyldes at færgernes kapacitet er for lille netop fordi de er gamle jernbanefærger. Så kan de ikke have nok rullende last med.

MSS skrev: Hvis man skal drive en effektiv godsrute til østeuropa, må der indsættes nogle deciderede godsfærger med en ordentlig sporkapacitet. Men disse kan typisk ombygges fra ældre Ro-ro skibe, så det skulle ikke være det store problem.

Det er ikke noget man bare gør. Husk på at en jernbanevogn vejer væsentlig mere end en lastbil. Det er ikke sikkert at dækket kan holde til det. Derudover kan der være problemer med frihøjden mellem dækkene. (Kan ikke huske hvor høj en jenbanevogn er.)
Brugers avatar
WOTL

Lidt øvet



Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 26/3-2007
Alder: 45
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 2/8-2008 10:38 (#54)

Øhh, mig bekendt sejlede storebæltsfærgerne der nu sejler Gedser-Rostock lige netop med godsvogne, når der ikke var passagertog. Så dækket må da kunne holde til både skinner og vogne.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tjalfe, 2/8-2008 11:19 (#55)

andersj skrev: Øhh, mig bekendt sejlede storebæltsfærgerne der nu sejler Gedser-Rostock lige netop med godsvogne, når der ikke var passagertog. Så dækket må da kunne holde til både skinner og vogne.


Færgerne har fået indbygget hængedæk der gør frihøjden væsentligt mindre i toppen.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 2/8-2008 11:36 (#56)

Tjalfe skrev:
andersj skrev: Øhh, mig bekendt sejlede storebæltsfærgerne der nu sejler Gedser-Rostock lige netop med godsvogne, når der ikke var passagertog. Så dækket må da kunne holde til både skinner og vogne.


Færgerne har fået indbygget hængedæk der gør frihøjden væsentligt mindre i toppen.


På dette billede jeg tog i 2005, ser det ud til a der skulle være plads til jernbanevogne. Er hængedækket indbygget senere?

Søren


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tjalfe, 2/8-2008 12:46 (#57)

Det er muligt det kun er i den ene side. Jeg kan ikke helt huske det.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af trnielsen, 2/8-2008 13:17 (#58)

Hængedækket er placeret i styrbords (højre) side, medens at der ikke er noget hængedæk i bagbords (venstre) side. Vogndækket i bagbords side er til gengæld gastæt, hvilket kan ses ved at den bagbords ventilator på agterdækket er anderledes end den tilsvarende styrbords ventilator.

Udover de to gamle IC-færger, som medtager passagerer, er der også færgen "Rostock" som pt. kun medtager lastbiler. Den blev indsat på grund af den store søgning som der er til IC-færgerne. Med hensyn til anskaffelsen af nye færger, tror jeg lige man skal afvente hvad der sker med den faste forbindelse fra Rødbyhavn til Puttgarden.
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004
Bopæl: Nyborg
Alder: 61
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af glade, 2/8-2008 22:12 (#59)

nyt liv til gedser banen idag: slutning af video klippet.

http://nyhederne....html?cbox2
Brugers avatar
glade

Medlem



Antal indlæg: 169
Tilmeldt: 1/3-2006
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af eg3104, 2/8-2008 23:05 (#60)

Så senere at de fik en DD-stamme at køre med, så må vi jo håbe at de ikke splitter den ad.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Afsked på Gedserbanen Real-Life-Tog 3 17-11-2009 21:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: