Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.

Udskriv debat

  Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Kojak, 25/7-2008 20:56 (#21)

Gedser banen skal bevares.Det vil være det klogeste på langt sigt.Flere afgange på bedre tidspunkter ville gøre underværker.Det lyder spændende hvis godstransporten genoptages til østeuropa via Gedser.lLad os håbe det.
SÃ¥ en renovering af banen lyder godt.
Brugers avatar
Kojak

Medlem



Antal indlæg: 81
Tilmeldt: 22/3-2007
Bopæl: Køge
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 25/7-2008 21:16 (#22)

Men er der stadig spor på færgerne?
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Horsecreek, 25/7-2008 21:45 (#23)

Jeg mener der var spor på den færge jeg sejlede med for 2 måneder siden.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af trnielsen, 25/7-2008 21:49 (#24)

Det er de to tidligere IC-færger fra Storebælt, Prins Joachim og Kronprins Frederik som sejler mellem Gedser og Rostock.
Brugers avatar
trnielsen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 580
Tilmeldt: 28/8-2004
Bopæl: Nyborg
Alder: 61
Status:

Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 26/7-2008 00:15 (#25)

Kan godt være der er spor på færgen men toget kommer ikke ud af færgen.

http://www.lollan...300022.JPG

Jeg håber at Lollandsbanen kan tage over?
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 26/7-2008 00:54 (#26)

Men dertil kommer der stadig et problem. Det man ønsker, er flere DIREKTE forbindelser til og fra København.
Folk nu til dags er meget negative når der skal skiftes tog/bus undervejs, og jeg tror kun det vil blive modtaget med kritik hvis folk skal skifte i Nykøbing F.

Men selv da der var international trafik på strækningen, gjorde DSB jo alt for at give den et dårligt ry.
De rejsende der skulle via Rødby, kunne få glæde af IC3, med få stop undervejs, hvorimod de rejsende via Gedser kunne deles om 2 østtyske InterRegio vorgne, hægtet bagpå et Regionaltog med stop ved alle mellemstationer.

Jeg ser intet grundlag for at man ikke kunne indsætte IC3 til Berlin i sin tid.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 26/7-2008 01:08 (#27)

SJakobsen skrev:
hec skrev: fejlen er at i jyder vil ha det hele i tåler ikke der blir brugt penge på andre landsdele


Sikken argumentation, så du mener at bare fordi man har nogen motorveje i (nord)jylland, som ikke er proppet, skal putte 112 mio -næsten en 1/8 mia.- i gedserbanen, hvor der næppe er noget kundegrundlag, selv med flere tog. Nej jeg synes pengene skal bruges der hvor de gør mest gavn, og det er nok desværre ikke på gedserbanen.

Hvorlang tid tager det med Tog hhv. Bus?? Nf-Ge

Søren


Du har sq meget at lære endnu Søren Wink Man bliver nødt til at tage alle faktorer med.

Mange ting er sket siden gedserbanen blev nedprioriteret. I dag synes folk faktisk at det er et godt argument, hvis de har en station indenfor f.eks 10 km, hvor de kan stille bilen og tage toget ind til København -der hvor folk arbejder i dag..! Hellere det end at brænde benzin af på motorvejen i de snart endeløse morgentrafik-køer.
Derfor er det også vigtigt at opgradere selv de mest "ildesete" baner til tidens behov, renovere sporene og genåbne stationer. Idéen med Y-tog køber jeg i øvrigt ikke. Lokaltog kan ikke indbringe meget her. Det er den direkte transport til hovedstadsområdet der batter.
Hvor velmenede Lollandsbanen end er, tror jeg ikke at de skal forvente noget, medmindre at de har tænkt sig at indsætte moderne, gennemgående tog til København.

Et glimrende eksempel på opgradering af en hensygnende bane er f.eks Frederikssundsbanen.
Passagertallene før den blev til S-bane, og havde relativt få tog der bumlede ind til Ballerup hvor folk måtte skifte til S-toget, var hovedrystende lave. De fleste beboere langs strækningen så banen som en ligegyldig parantes. I dag benyttes den af titusindevis af pendlere!
Hvis man kan sikre folk en direkte transport med en ordentlig rejsetid, ændres passagergrundlaget eksplosivt -opefter!

Personligt glæder jeg mig meget over at DSB ikke har haft held med at køre banen "ihjel" med deres håbløse alibitog. Den slags er sket før, også de tyske baner har benyttet det i stor stil, f.eks med "sandwichtog" med to store lokomotiver med et par personvogne imellem -regn lidt på den..! Shock

Jeg tror at Gedserbanen kan få en flot genoplivning med hidtil usete passagertal. Man skal jo også tænke på at det automatisk bliver mere attraktivt at bo i regionen når der opstår en effektiv kollektiv transport, og dermed bliver passagergrundlaget endnu større.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg
 
Redigeret af , 26/7-2008 01:13

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 26/7-2008 01:12 (#28)

andersj skrev: Men er der stadig spor på færgerne?


Hvis man skal drive en effektiv godsrute til østeuropa, må der indsættes nogle deciderede godsfærger med en ordentlig sporkapacitet. Men disse kan typisk ombygges fra ældre Ro-ro skibe, så det skulle ikke være det store problem.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 26/7-2008 10:11 (#29)

Det med de direkte forbindelser kunne være perfekt når IC3 togene kommer som regionaltog på Sjælland, for så kunne man køre et sæt fra Gedser, et fra Rødby Færge og måske i myldretiden et fra Nakskov også bliver de samlet med måske et til sæt i Nyk F.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 26/7-2008 11:18 (#30)

Der er lagt nyt lag asfalt og fjernet mange spor i Gedser.
Ved ind/ud kørelsen til Gedser og ind til Stationen ligger gamle spor på rangerområdet som er meget tilgroet med busker og træer som i Rødby F.
SÃ¥ der er mega meget arbejde der venter.

Tror i der kommer gods dernede fra igen?


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af J.C, 26/7-2008 12:57 (#31)

ljbanen skrev: Der er lagt nyt lag asfalt og fjernet mange spor i Gedser.
Ved ind/ud kørelsen til Gedser og ind til Stationen ligger gamle spor på rangerområdet som er meget tilgroet med busker og træer som i Rødby F.
SÃ¥ der er mega meget arbejde der venter.

Tror i der kommer gods dernede fra igen?


I Gedser har de åbentbart også haft travlt med at fjerne muligheden for togdrift, så lige som alla andre steder i landet skal der nok lidt af et mirakel til for at det vil ske, men vi har da lov til at håbe.

Til alle dem som nu har hidset sig op over at man vil bruge midler på at renovere Gedserbanen vil jeg lige tilføje, at det er først i 2012-2013 at man vil renovere strækningen, dvs at det er en af de sidste strækninger der vil blive renoveret inden for den nuværende budgetaftale der gælder til 2014. Dermed vil de mest trafikerede strækninger der berører flest passagerer været renoveret inden.

Der er mange muligheder for fornuftig togdrift på Gedserbanen, det er kun et spørgsmål om vilje.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 26/7-2008 14:35 (#32)

Hvis DSB var så klog at starte med fire afgange fra Gedser med kun få nødvendige stop til Kbh, fordelt godt ud over morgen, eftermiddag og aften, så ville der vise sig at komme noget ud af at holde banen i gang. Det er helt klart et rigtig dårligt tidspunkt DSB har valgt til dagens eneste afgang, og det kvæler i sidste ende banen. Men det er godt at høre at der endnu bliver gjort noget for at opretholde en vis standart på strækningen, så der endnu er håb. Jeg så gerne LJ kunne køre afgange på strækningen (evt. direkte Nakskov-Gedser). Jeg tror at hvis bare der er en god forbindelse i Nykøbing, og ikke alt for lang ventetid (og god informering), så tror jeg ikke passagerene vil tage det så tungt at skulle skifte tog. Selvfølgelig er der en klar fordel ved et direkte tog til staden, men jeg mener stadig kun det kan blive bedre end med DSB nuværende afgang.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Gaardboe, 26/7-2008 15:43 (#33)

Hmm... 4 afgange??? er folk blevet helt sindssyge? Gedser er en by med 850 indbyggere, de skal da være glad for at der er en afgang med tog og en hel del afgange med bus, man skulle hellere bruge de penge senere når man ved om man vil køre tog til Berlin den vej, pengene er bedre brugt i nordjylland hvor staklerne kører rundt på skinner der er et par dage over sidste salgsdato.

I sommerperioden er der selvfølgelig nogle tyske turister der bruger toget, der kunne man godt sætte et par ekstra tog ind, men ikke uden for sommersæsonen, der er der busser nok til at dække behovet.

Er der nogensinde nogen der har undersøgt hvor mange der bruger busserne? det er nok heller ikke mange.

_________________
Venlig hilsen
Michael Gaardboe
Brugers avatar
Gaardboe

Medlem



Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 12/6-2004
Bopæl: Valby
Alder: 44
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 26/7-2008 19:28 (#34)

En af grundene til at Gedser er blevet en spøgelsesby med 850 indbyggere, er netop at man har nedlagt en masse arbejdspladser på havneområdet, hvor jernbanen i den grad spillede en vigtig rolle.

Flere tog afgange og højere hastighed, ville betyde at man lettere ville kunne etablere attraktive arbejdspladser i byen. Det er da klart at folk ikke vil flytte til byen, hvis de ved at de skal sidde og bumle i en langsom bus til/fra Nykøbing F.

Idet, at man ville have nemmere ved at få solgt boliger i området, ville der også være basis for at lave nybyggeri i de nærliggende byer langs jernbanen, hvor man kunne begynde at åbne nye eller genåbne gamle stationer på strækningen.
Tænk på hvor mange byer der i historiens løb er kæmmet til pga. jernbanen.

Flere nedlæggelser er ikke lige det som Lolland/Falster har brug for. Tværtimod så skriger området på hjælp efter at få arbejdspladserne tilbage.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 26/7-2008 19:54 (#35)

Godt at du kan sætte det lidt i perspektiv Marc.
Lyden i tv-indslaget og artiklen vidner også om en totalt visionsløs indstilling til sagerne.

Boliger er for at sige det mildt møghamrende dyre i København, og selvom det har stagneret, er der ingen udsigt til at det pludselig skulle blive billigt igen. Dette kombineret med at antallet af arbejdspladser i København stiger og stiger, gør naturligvis at flere må pendle til og fra arbejde. Boligerne på Lolland-Falster er blandt de billigste p.t., og hvis man opretter en ordentlig jernbanetrafik på gedserbanen, vil det uden tvivl gøre området til et langt mere populært sted at bo. Dette vil få antallet af passagerer til gradvist at stige til et normalt leje.
Det er ingen nyhed at banen kan trække områder voldsomt op i popularitet, hvis bare infrastrukturen og pendler-mulighederne bliver forbedret.
Men det kræver som sagt at man ser mulighederne og får rettet blikket fremad..!
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Gaardboe, 26/7-2008 20:07 (#36)

Det kan godt være at området skriger på hjælp, men der er der også mange andre steder der gør, så vidt jeg har kunne researche mig frem til har Gedser haft op mod 1200 indbyggere når det har været gode tider, det er således 350 mere, og det synes jeg stadig er for få mennesker til at udbygge antallet af afgange, kan de 112 mio. ikke bruges på noget andet? og hvad var det banedanmark lavede sidste gang de arbejdede dernede?

Jeg holder stadig på at pengene skulle bruges anderledes, altså som tilskud til de mio. som skal bruges til sporfornyelse i nordjylland.

_________________
Venlig hilsen
Michael Gaardboe
Brugers avatar
Gaardboe

Medlem



Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 12/6-2004
Bopæl: Valby
Alder: 44
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 26/7-2008 20:43 (#37)

Gaardboe skrev: Det kan godt være at området skriger på hjælp, men der er der også mange andre steder der gør, så vidt jeg har kunne researche mig frem til har Gedser haft op mod 1200 indbyggere når det har været gode tider, det er således 350 mere, og det synes jeg stadig er for få mennesker til at udbygge antallet af afgange, kan de 112 mio. ikke bruges på noget andet? og hvad var det banedanmark lavede sidste gang de arbejdede dernede?

Jeg holder stadig på at pengene skulle bruges anderledes, altså som tilskud til de mio. som skal bruges til sporfornyelse i nordjylland.

_________________
Venlig hilsen
Michael Gaardboe


Det er så din mening.

Hvis der ikke kan komme tog fra Tyskland med passager eller gods som jeg ikke tror bliver til noget mere, så mener jeg helt klart at Lollandsbanen skulle tage over Gedserbanen som der også er planer for som tidligere skrevet, men der er mange ting som skal på plads før Lollandsbanen kan køre der, og det er også mindre tog men med flere afgange, vi får se hvad der sker i fremtiden. Men om pengene skal bruges på Gedserbanen, eller Rødby F, eller den sags skyld Nordjylland ja det er der andre der har bestemt og tak for det?
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 26/7-2008 23:04 (#38)

Håber også at Lollandsbanen vil kunne give banen det løft som den fortjener, hvis de får lov til at køre på den.
Se bare på en strækning som Vestbanen. Havde den været drevet af DSB, havde den været lukket for længst.

Ved godt at nordjyderne også er utilfredse, men det er derfor at jeg satte tingene ind i et større perspektiv.
Lolland/Falster er et område med kæmpe potentiale, og med den kommende faste forbindelse til Tyskland, er det bare om at sætte skub i udviklingen dernede.

Nordjylland har store industri og uddannelses områder i både Frederikshavn, Aalborg, Hjørring og Thisted.
Og selvom togene kører langsomt, så kan man dog alligevel komme med direkte LYNTOG (!) fra Tolne og Kvissel (byer med henholdsvis 232 og 448 indbyggere) til København hver anden time.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 27/7-2008 16:36 (#39)

Jeg synes så det er helt fint at man vil renoveret gedserbanen. Da det giver muligheder for højere hastigheder, og det vil som mange andre siger vil det få lidt mere liv til Gedser by og derved vil passager antallet til/fra gedser selvfølgelig stige for så kan de komme hurtigere på arbejde, jeg tror der er mange der ville tage toget hvis der blev renoveret så de kunne komme hurtigere til/fra Nykøbing F/København H.
Det er det mange tænker på, hvis de tager offentlig transportmidler, så er det jo tiden der tæller, jeg synes da bestemt at gedserbanen har været underprioriteret for længe. Efter min meningen buede den havde været renoveret for længst. For jeg tror man kunne have lavet meget togtrafik indenfor Europa og ikke mindst Danmark, hvis man havde haft holdt både Rødby Færge og Gedser fri så man kunne tage toget over med færgen i dag.
Man kunne nemt have sendt tog over fra gedser hvis de skulle imod Polen eller en destination længere imod Øst, også kunne man have holdt Rødby Færge til det som den bliver brugt til i dag, tog til Hamburg.
Vi kunne faktisk godt have haft flere internationale tog, hvis de havde holdt lidt fast på det, vi havde jo forholdsvis mange i 1980´erne og først i 1990´erne, og vi kunne jo have haft det lige sådan nu, Hvis ikke man var begyndt at nedprioritere gedserbanen sådan.

ret mig endelig hvis jeg er forkert på den..
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Anonym Bruger, 27/7-2008 18:24 (#40)

Mange af de internationale togs ophøren var faktisk DBs skyld, fx. "Nordpilen" blev lukket helt ned i ca. 2000 da DB ikke ønskede at opretholde forbindelsen, nok fordi at DB i ca. 2000-2003/4 ønskede at lukke banen for persontrafik fra Neumünster til Flensburg.

Men personligt tror jeg ikke at der kommer persontog med færge fra Gedser igen, men når man kan køre godstog fra Kina til Tyskland, så kan man også fra Danmark til Polen via. Gedser, det handler bare om at have viljen til det, og self. også noget gods at transportere.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Afsked på Gedserbanen Real-Life-Tog 3 17-11-2009 21:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: