Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.

Udskriv debat

  Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 3/11-2008 19:44 (#121)

Buslinje 39 mellem Gedser og Nykøbing F har en fortræffelig køreplan med 23½ dobbelture på hverdage. Første tur kører kl. 4:20, og sidste tur ankommer kl. 0:12. Så man kan slutte, at der er lidt mere end timedrift.
En så god køreplan kan jernbanen ikke konkurrere med, hverken i omfang, stationsafstand eller rejsehastighed.
Jernbanen ligger ikke lige for til lokal trafik. Der er for stor afstand mellem byerne og standsningsstederne - selv i Gedser, hvor Scandlines' opmarchområde ligger utilgængeligt mellem byen og stationen.
Det er ærgerligt at måtte sige det; men Berlinbanens styrke ligger i trafikken til og fra Tyskland samt i tilknytningen til det øvrige jernbanenet på begge sider af Gedser og Nykøbing F. Et eurocitytog Berlin-Gedser-København eller et intercitytog Gedser-Ringsted-Odense ville være interessante.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Rasmus, 3/11-2008 19:52 (#122)

men ville der være et passagergrundlag for en forbindelse gedser-odense?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af stigc, 3/11-2008 19:55 (#123)

Rasmus skrev: men ville der være et passagergrundlag for en forbindelse gedser-odense?

Hvorfor lige Odense?, så skal man jo 'vende' i Ringsted..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af stigc, 3/11-2008 19:58 (#124)

Tramconsult skrev: Buslinje 39 mellem Gedser og Nykøbing F har en fortræffelig køreplan med 23½ dobbelture på hverdage. Første tur kører kl. 4:20, og sidste tur ankommer kl. 0:12. Så man kan slutte, at der er lidt mere end timedrift.
En så god køreplan kan jernbanen ikke konkurrere med, hverken i omfang, stationsafstand eller rejsehastighed.
Jernbanen ligger ikke lige for til lokal trafik. Der er for stor afstand mellem byerne og standsningsstederne - selv i Gedser, hvor Scandlines' opmarchområde ligger utilgængeligt mellem byen og stationen.
Det er ærgerligt at måtte sige det; men Berlinbanens styrke ligger i trafikken til og fra Tyskland samt i tilknytningen til det øvrige jernbanenet på begge sider af Gedser og Nykøbing F. Et eurocitytog Berlin-Gedser-København eller et intercitytog Gedser-Ringsted-Odense ville være interessante.

Glem alt om Berlin, efter at Fehmarnsund forbindelsen er blevet vedtaget,
så kommer der ikke internationale tog til Gedser mere.
Skal Gedserbanen bevares så er det lokaltrafik der skal holde den kørende..
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 3/11-2008 20:00 (#125)

Odense lyder lidt som en joke, det mest optimale ville da være a køre togene til Kh.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 3/11-2008 20:51 (#126)

stigc skrev:
Tramconsult skrev: Buslinje 39 mellem Gedser og Nykøbing F har en fortræffelig køreplan med 23½ dobbelture på hverdage. Første tur kører kl. 4:20, og sidste tur ankommer kl. 0:12. Så man kan slutte, at der er lidt mere end timedrift.
En så god køreplan kan jernbanen ikke konkurrere med, hverken i omfang, stationsafstand eller rejsehastighed.
Jernbanen ligger ikke lige for til lokal trafik. Der er for stor afstand mellem byerne og standsningsstederne - selv i Gedser, hvor Scandlines' opmarchområde ligger utilgængeligt mellem byen og stationen.
Det er ærgerligt at måtte sige det; men Berlinbanens styrke ligger i trafikken til og fra Tyskland samt i tilknytningen til det øvrige jernbanenet på begge sider af Gedser og Nykøbing F. Et eurocitytog Berlin-Gedser-København eller et intercitytog Gedser-Ringsted-Odense ville være interessante.

Glem alt om Berlin, efter at Fehmarnsund forbindelsen er blevet vedtaget,
så kommer der ikke internationale tog til Gedser mere.
Skal Gedserbanen bevares så er det lokaltrafik der skal holde den kørende..


Læs indlæggene fra 23.-25. oktober 2008 og glem alt om Gedser.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 3/11-2008 20:58 (#127)

MR-4073 skrev: Odense lyder lidt som en joke, det mest optimale ville da være a køre togene til Kh.

Det afhænger sandelig af, hvor man skal hen.
Tænk i jernbanen som et net, hvor man kan køre flere veje.
Der er ingen grund til, at alle tog fra Nf kører til Kh. Danmarks anden- og tredjestørste byer ligger som bekendt vest og ikke øst for Ringsted, så der skal nok være nogen, der skal den vej.
I øjeblikket er der dårlige overgangstider i Ringsted mellem Midtbanen til/fra Næstved og stationer vest for Ringsted.
I øvrigt er der udmærket forhistorie med tog fra Nykøbing F til Slagelse og Korsør, både via Ringsted og Dalmose.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tjalfe, 3/11-2008 22:25 (#128)

ljbanen skrev:
Rasmus skrev: hvor mange passagerer har den buslinie der har "samme" rute som banen?


Heller ikke mange.


Der er da fyldte busser morgen og eftermiddag med elever til Nykøbing Katedralskole og CEUS.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 12:31 (#129)

Et forsøg på konklusion:
Der er ikke driftsunderlag for en lokal jernbane mellem Nykøbing F og Gedser.

Banens berettigelse må findes et andet sted:
1. Forventet genoptagelse af gennemgående persontog København-Gedser-Berlin - eller evt. gode tog med færgeforbindelse i både Gedser og Rostock (der ligger en ikke-ibrugtaget station ved siden af færgen).
2. Transport af lastbiler på flade jernbanevogne som aflastning af vejnettet, fx. Nykøbing F og Køge Bugt-motorvejen.
3. Jernbanens netstruktur. Selv de yderste stationer leverer passagerer til det samlede net. Ligesom Vrå og Bedsted leverer passagerer til længere strækninger, vil også Gedser og for den sags skyld Grenå og Tønder gøre det, hvis de får gode, hurtige tog.
3. Alternativ rute, når man opdager, at den ny forbindelse over Fehmarn mangler kapacitet.
4. Hvis man ikke er klar til at indse ovenstående, bør man opretholde den nuværende minimumstrafik, indtil man bliver klogere.

Det er prisen, 112 mio værd.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 15:46 (#130)

Jeg er helt enig med dig John, jeg tror bare desværre ikke på vi kan håbe på sårn noget sker her hjemme. Danmark er og bliver et jernbane uland. Sad Tror jeg vil spille lidt Locomotion, der er der jernbaner selv fra en lille flække til en anden lille flække Grin
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 15/11-2008 17:25 (#131)

Hvad vil rejsetiden være Kh-Berlin, via en fermenbro kontra via færge Gedser-Rostock?
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 17:33 (#132)

Det kan jeg ikke svare på; men rejsetiden vil være afhængig af strækningernes klassificering, togenes standsningsmønstre og valgt rute på den tyske side, fx køres der over Bad Kleinen, Ratzeburg eller Hamburg.
For rejser mellem Næstved/Nykøbing F/Gedser på den ene side og Rostock/Stralsund/Güstrow/Neustrelitz/Neubrandenburg på den anden side vil det altid være en tidsrøver at skulle over Lübeck.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:

 
Redigeret af , 15/11-2008 17:34

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 15/11-2008 17:34 (#133)

Det er klart, men færgeturen er vel også en tidsrøver?
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 17:39 (#134)

Ja, enig. På strækningen mellem Gedser og Rostock (Warnemünde) vil hastigheden falde markant.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af PeterFrost, 15/11-2008 18:14 (#135)

Med fastforbindelse over Fehmarn, kunne man så ikke forestille sig der blev inviseret i noget infrastruktur mellem Lübeck og Berlin ?
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 15/11-2008 18:36 (#136)

Den gamle bane, den korteste vej mellem Lübeck og Berlin, blev tabt ved grænsedragningen mellem de tyske besættelseszoner efter 2. verdenskrig. Den gik over Zarrentin direkte til Hagenow. Det kunne naturligvis være interessant, hvis den blev genåbnet/genopbygget.

Jeg kan ikke gennemskue, om tyskerne ville anse gode forbindelser mellem Fehmarn og Berlin som noget, man vil bruge mange penge på. Selv en stor by som Lübeck er jo ikke specielt godt forbundet til Berlin.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af hkp, 21/11-2008 18:13 (#137)

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/1...143428.htm

Måske ik så nemt at nedlægge den alligevel. Men mon ik de finder en anden løsning på det problem
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 21/11-2008 19:16 (#138)

Jernbane som stormflodsevakueringsbane - det er et stærkt trumfkort.
Alternativt evakueringsberedskab kan være vanskelig og kostbart.
Husk på, at banen ligger højt i terrænet.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af caa, 22/12-2008 09:57 (#139)

Jeg ved ikke om det er en juleand Angry Angry men der er måske en lille mulighed for tog i 2009 ifg. DR. http://kortlink.dk/dr/64q9 hilsen caa Grin
Brugers avatar
caa

Meget øvet



Antal indlæg: 398
Tilmeldt: 22/4-2004
Alder: 53
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 22/12-2008 12:14 (#140)

Hvis køreplanen 2009 stadig er med kun et dagligt tog til Gedser, så tror jeg ikke at der er udsigt til fremgang i passagertallet på banen. Før eller siden er det slut med de spøgelseskørsler Sad
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Afsked på Gedserbanen Real-Life-Tog 3 17-11-2009 21:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: