Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.

Udskriv debat

  Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af knudbe, 25/10-2008 21:09 (#101)

Var godstrafik med tog overhovedet tænkt ind i planerne omkring Øresundsbroen?
Jeg synes altid kun at man har talt trafikke i personantal...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 25/10-2008 21:24 (#102)

Det var et godt spørgsmål.
Men man lukkede da Danlink-færgerne.
Og i Kastrup har man separeret gods- og persontogene; så noget har man vel tænkt.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Jimbow, 27/10-2008 09:58 (#103)

MSS skrev: Du skal tænke på at en fast forbindelse er en meget dyr sag, så det nytter ikke noget at man via en parallelforbindelse sænker mængden af trafik over den nye forbindelse. Det vil være dårlig trafikplanlægning..!
Dertil hører at transporttiden med togfærge vil nok være omkring 1 1/2 time -du er til sammenligning over den faste forbindelse på ca. 10 minutter, så det kompenserer altså også noget for at man skal en omvej nede i Tyskland...

Lokale kapacitetsproblemer på forbindelsen kan jeg ikke se. Den internationale transport får to årer -Storebælt og Fehmernbælt. I de første år efter åbningen af Fehmernforbindelsen vil man naturligvis tilstræbe at få så meget trafik den vej som muligt, for at man kan betale lånene hurtigt tilbage. Derefter kan man fordele trafikken efter behov.
Det eneste kapacitetsproblem bliver såvidt jeg kan se, ganske som nu, på Sjælland.


Der kan meget hurtigt opstå lokale kapacitetsproblemer på Fehmernforbindelsen. Husk på at Storestrømsbroen og Fehmersundbroen stadig vil være enkeltsporede, og banen på den tyske side indtil Lübeck bliver også enkeltsporet indtil 2025.
Så hvis trafikken stiger mere end forventet (som på både Øresund og Storebælt), kan der hurtigt opstå kapacitetsproblemer.

Desværre bliver der i Danmark ofte lavet mange besparelser på de nye anlæg, for at de kan blive godkendt politisk, at anlæggene får væsentligt mindre kapacitet. Dette er meget uheldigt, når man så et par år efter anlægget er færdigt, kan se at det allerede er for lille.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 31/10-2008 07:37 (#104)

Landsforeningen for Danmarks Jernbaner starter underskriftindsamling imod nedlæggelsen af Gedserbanen. Indsamlingsskemaerne forfindes i butikkerne langs med banen og forgå i en måned frem.
Foreningen vil gerne bevare og udvide driften med flere lokaltog evt. med standsningsteder i Væggerløse og Gedesby nær sand og vand.
Det er da værd at skrive under på.

Hilsen Anders

Jeg selv vil skrive under.
Hilsen.
Jan.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 31/10-2008 07:47 (#105)

Argumenterne skal nok være lidt kraftigere end det. Sand og vand skulle gerne kunne ombyttes med mennesker. Der er langt fra Væggerløse til banen - og Gedesby ligger heller ikke lige til.
Banens styrke ligger i to ting: del af et net og forbindelsen til Tyskland.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Kennie, 31/10-2008 09:13 (#106)

Men kunne jo også lave trinbræt ved Skelby, Stavreby, Marrebæk og Radbjerg.
Alle de byer lægger inde for 500 m afstand til banen.
Det giver da banen lidt mere bevarings grundlag he he.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 31/10-2008 19:31 (#107)

Hvem er de mennesker, der bor der, hvor mange er de - og hvor skal de hen?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 31/10-2008 20:02 (#108)

Tramconsult skrev: Hvem er de mennesker, der bor der, hvor mange er de - og hvor skal de hen?

Når vi nu snakker om Sydfalster er der nok ikk de store befolkningstal at forvente. Altså en åbning af Marrebæk T. er en overvejelse der kunne være værd at tage op, Skelby også. Men Radbjerg og Stavreby er så små flækker, at det nærmest ikke engang kan betale sig at bruge resurcer på at bygge trinbrætter der.

Væggerløse er den største by på Sydfalster med et befolkningstal lige over 1000, og den ligger måske med 6-700 meters afstand fra banen, samt at en del huse er beliggende lige ved den nedlagte krydsningsstation.

Om det kan lade sig gøre at drive strækningen som lokalbane, er nok et kritisk punkt set med mine øjne. Men Jeg håber og beder alt til at Der kan komme liv i idéen.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af knudbe, 31/10-2008 20:04 (#109)

Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 1/11-2008 12:53 (#110)

Det eneste der nok kan redde og bevare strækningen for fremtiden, er nok at kunne benytte banen til veterantog. Det kunne jo være at bevaringsforeningen Gedser remise og/eller ØSJK der før har kørt en del veterantog på strækningen, ville tage del i kørslerne.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af knudbe, 1/11-2008 13:13 (#111)

Alternativt kunne Lollandsbanen overtage strækningen. Men det er jo på et eller andet niveau en offentlig reguleret virksomhed, så det er de lokale myndigheder som skal være yderst imødekommende hvis det skal gennemføres.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 2/11-2008 06:52 (#112)

Uanset hvem, der kan tænkes at køre på Berlinbanen fremover, er man oppe imod et "startgebyr" på 112 mio kr. - se trådens navn. Nogen skal jo betale det.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 2/11-2008 10:30 (#113)

Jeg ved at Lollandsbanen gerne vil som jeg tidligere har skrevet, men det er en lang proces, skrev Benny Esmann Jensen til mig. Benny og en fra DSB er blevet set for 3 uger siden i toget mod Gedser.

Jeg var nede ved remisen og gav mit bidrag med underskrift til at bevare banen, så der var underskrifter fra bl. a Rostock, Vejle, og København.
Manden som jeg talte med, har hørt nogen har planer om at bygge et vandland lige op af banen mellem Gedser og Skelby. :roll: Wink


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af knudbe, 2/11-2008 10:42 (#114)

Kunne man forestille sig, at man på trinbrætter på en sådan strækning (gen)indførte et signal som kunne sættes hvis der var passagerer, således at toget kun stoppede hvis der var passagerer til/fra stationen?

Toget kunne så få en trykknap som i bussen, hvis nogen skulle af...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Horsecreek, 2/11-2008 12:19 (#115)

knudbe skrev: Toget kunne så få en trykknap som i bussen, hvis nogen skulle af...


Det system kører de med på nogen af de nordsjællandske trinbrætter.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Kennie, 2/11-2008 12:55 (#116)

knudbe skrev: Kunne man forestille sig, at man på trinbrætter på en sådan strækning (gen)indførte et signal som kunne sættes hvis der var passagerer, således at toget kun stoppede hvis der var passagerer til/fra stationen?

Toget kunne så få en trykknap som i bussen, hvis nogen skulle af...


Det bruger de også på østbanen.
Og ja jeg syns det lader til at fungere meget godt.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 3/11-2008 15:43 (#117)

Det system bruger de jo mange steder, især på privatbanerne, hvor der jo tit er små trinbrætter, hvor det ikke lige altid er nødvendigt at standse. Det er jo et alternativ der ikke er fandens dyrt, som så meget andet.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af stigc, 3/11-2008 15:59 (#118)

Men det kræver stadig at der er et basis underlag af kunder, for at køre på strækningen.
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Rasmus, 3/11-2008 16:59 (#119)

hvor mange passagerer har den buslinie der har "samme" rute som banen?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 3/11-2008 18:37 (#120)

Rasmus skrev: hvor mange passagerer har den buslinie der har "samme" rute som banen?


Heller ikke mange.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Afsked på Gedserbanen Real-Life-Tog 3 17-11-2009 21:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: