Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Bliver Danmark sat på et sidespor??

Udskriv debat

  Bliver Danmark sat pÃ¥ et sidespor??
Skrevet af Gonzo, 16/5-2008 02:09 (#1)

I nr 6/2008 udgaven af Illustrerede Videnskab var der en artikel om højhastighedstog gennem Europa.

Jeg er overbevist om at Danmark bliver forbiset/sat på et sidespor

ellers ville et spor(eller to) fra Kbh til Berlin være en god mulighed

eller hvad siger i?

Vh
Markus
Brugers avatar
Gonzo

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 24/9-2007
Status:



SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af Marc, 16/5-2008 21:57 (#2)

En højhastigheds linje skal være så lige som overhovedet muligt. Hvordan skulle man lave det fra Købehavn til Berlin?
Derudover, hvis vi skulle op på de 300 km/t eller bare 250. Så skulle der ved alle stationer på linjen være sat skærme op ved perronerne. Helst skulle højhastighedssporerne ligge for sig selv. Dette ville også være nødvendigt med den trafik vi har på hovedstrækningen i dag.

Det er rent teknisk umuligt at få højhastigheds strækninger i Danmark, medmindre vi graver dem ned.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af carlove, 16/5-2008 22:07 (#3)

Jeg må give Marc ret, at køre med højhastighedstog i Danmark vil væren en umulighed, med mindre man bygger en særskilt baneliniene som er næsten snorlige hvis man skal nå hastigheder på over 250 kmt og med den instilling danske politikere har til jernbanetrafik vil dette være ren ønsketænkning.
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af Marc, 16/5-2008 22:21 (#4)

En anden (men dyr) mulighed, ville være at bygge OVENPÅ det eksisterende spor. Dvs. man har den originale hovedlinje på nederste etage, og ovenpå har man højbane, evt. en Maglev bane.

Men stadigvæk, der er stadig for mange kurver. Der er en grund til at det for det meste kun er lande som Tyskland og Frankrig som har rigtige højhastighedstog. Det er ligeud hele vejen, og det har været muligt at bygge udenom byer mm.

Man kunne sagtens lave en lige linje herhjemme, men det ville betyde den visse død for flere af de små landsbyer som den ville gå igennem. Og tro mig, der ville være et kæmpe flertal imod sådan en beslutning.

Men som jeg sagde, en underjordisk bane ville være det bedste bud. Man ville kunne lave en lige strækning fra København til Århus om man ville. Men prisen tør jeg slet ikke gætte på Shock
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af Anonym Bruger, 16/5-2008 23:49 (#5)

Man kunne vel nå Kbh-Århus på ca. 1 time hvis nordvestbanen blev udbygget til 180 (evt. ny strækning) og Kattegat broen blev bygget. Og hvis man så bare kunne gøre resten afturen til Aalborg på endnu en time til halvanden så kan det næsten ikke betale sig at flyve mere (indrigs).
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af Marc, 17/5-2008 00:03 (#6)

At få udbygget Nordvestbanen er ikke nogen tosset ide, men hvad ville du stille op med regionaltogene?. Der er rigtig mange stationer på den strækning, og ikke den store mulighed for overhaling.

Banen har godt nok haft IC trafik før. Men de IC-tog der kørte til Kalundborg, stoppede jo også en hel del undervejs. Så ryger hele ideen jo med de 180 km/t, hvis IC-togene skal stoppe ved hver anden station på strækningen. Det er allerede noget som har været med til at skade, det ellers vel fungerende IC-koncept.

IC-tog er i dag blot hurtige Regionaltog. den eneste "ægte" IC-strækning der er tilbage, er Slagelse - Fredericia. Og bare vent til at man en dag beslutter sig for at genåbne en eller flere af stationerne mellem Nyborg og Odense. Så vil samtlige IC afgange komme til at stoppe der. Ligesom det var tilfældet med nærbanen i Aalborg. At de ikke stopper i Hedensted kommer næsten helt bag på mig.

Min personlige mening er, at man burde spekulere mindre på urealistiske planer om "super-tog" som politikeren kalder dem, og gøre noget ved det eksisterende IC-net, som tyskerne ville have kaldt et Regional Express net.
Efter at Regionaltogene på Sydbanen er begyndt at køre uden stop mellem Høje Taastrup og Næstved, er IC-nettet jo blevet endnu mere til grin.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af jorgenandersen, 17/5-2008 02:47 (#7)

Jeg så også i et indlæg i Jyllands-Peter at f.eks. TGV-erne stöjer meget.

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af MSS, 17/5-2008 02:59 (#8)

Marc skrev:
IC-tog er i dag blot hurtige Regionaltog. den eneste "ægte" IC-strækning der er tilbage, er Slagelse - Fredericia. Og bare vent til at man en dag beslutter sig for at genåbne en eller flere af stationerne mellem Nyborg og Odense. Så vil samtlige IC afgange komme til at stoppe der. Ligesom det var tilfældet med nærbanen i Aalborg. At de ikke stopper i Hedensted kommer næsten helt bag på mig.

Min personlige mening er, at man burde spekulere mindre på urealistiske planer om "super-tog" som politikeren kalder dem, og gøre noget ved det eksisterende IC-net, som tyskerne ville have kaldt et Regional Express net.
Efter at Regionaltogene på Sydbanen er begyndt at køre uden stop mellem Høje Taastrup og Næstved, er IC-nettet jo blevet endnu mere til grin.


Hørt!
Det har jeg også skrevet om her:
http://togsim.4ho...&start=420
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af Jimbow, 17/5-2008 12:00 (#9)

Marc skrev: ...

Det er rent teknisk umuligt at få højhastigheds strækninger i Danmark, medmindre vi graver dem ned.


Højhastighedsstrækninger i Danmark er bestemt ikke teknisk umuligt. Wink

Det kræver, som du selv skriver, "blot" at banerne rettes ud, eller bedre at der bygges helt nye linier. I den forbindelse vil man naturligvis føre banen uden om landsbyerne og ikke lige igennem. Selvom højhastighedsbanerne skal have et mere lige forløb end de danske bumletogsbaner, er der alligevel gode muligheder for at "kringle" banerne uden om byerne.

At opgradere Nordvestbanen til højhastighed i forbindelse med en Kattegatforbindelse, tror jeg ikke på. Hvis man laver en Kattegatforbindelse, er det nødvendigt med en ny højhastighedsbane over hele Sjælland, og mellem broen og Århus. Ellers tror jeg ikke passagergrundlaget vil være tilstrækkeligt.

I Danmark mener jeg der er gode muligheder for højhastighedstog, hvis bare politikerne var villige til at betale for det. Men selvfølgelig skulle der lige laves detaljerede samfundsberegninger på det, for at vide om det overhovedet kunne løbe rundt.

Jeg har følgende forslag til højhastighedsnet:
Ny bane København-Ringsted over Køge 200/250 km/t
Opgradering/udbygning (til 4 spor) Ringsted-Odense 200/250
Ny bane Odense-Middelfart/Fredericia 250/300 (Måske ny lillebæltsbro)
Ny bane Børkop-Hedensted inkl. ny bro over Vejle Fjord 250/300
Opgradering/udbygning (til 4 spor) Hedensted-Horsens 200/250
Ny bane Horsens-Skanderborg 250/300
Opgradering/udbygning (til 4 spor) Skanderborg-Ã…rhus 200/250
Ny bane Ã…rhus-Randers (tunnel Ã…rhus H-Skejby) 250/300[/list:u]
Med disse forbedringer burde det være muligt at opnå væsentlige rejsetidsbesparelser i forhold til i dag. Samtidig kunne man genåbne stationer på de gamle baner, og intensivere regionaltogsforbindelserne.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af Kojak, 19/5-2008 21:18 (#10)

Danmark er for lille et land til så ekstreme hastigheder.Til gengæld ville det være fint med max 180 km/t på visse hovedstrækninger..Man bør istedet bruge penge på at modernisere og udbygge eksisterende strækninger i hele landet,hvor der er behov for det..Den nye bane til Ringsted via Køge ,bør også sættes i sving hurtigst muligt..
Brugers avatar
Kojak

Medlem



Antal indlæg: 81
Tilmeldt: 22/3-2007
Bopæl: Køge
Status:



SV: Bliver Danmark sat på et sidespor??
Skrevet af jorgenandersen, 20/5-2008 04:23 (#11)

Det ville hjælpe de mindre samfund hvis man f.eks. i Jylland lavede hvad jeg kalder "kystbanespor" på længdebanen, og i den forbindelse genoprettede nogle af de nedlagte stationer, elektrificerede hele möget og indsatte hurtigt-accelererende tog som lokaltog, så fjerntrafikken blev generet mindst muligt. Kör en tur på DK2000 eller Northern Denmark, så kan man se mulighederne. Jeg vil nok mene at 180-200 km/t er det praktiske maximum, men var der ikke en MZ der körte 180 på Fyn en gang?

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hjælp til en Danmark 2000 rute! Ruter 12 23-05-2014 12:19
Fødselsdag hos Team Railworks Danmark Hjemmesider 1 13-10-2012 11:41
Hectorrail i Danmark Real-Life-Tog 7 27-09-2011 17:16
Virgin Trains måske i Danmark Real-Life-Tog 18 05-04-2011 15:07
ARRIVA Danmark Ruter 2 16-02-2011 10:29
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: